SONY A7II takuu- ja kennonpuhdistus-gate (KENNO VINOSSA)

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
T71
Viestit: 3422
Liittynyt: Tammi 01, 2017 23 : 53

Re: SONY: kennon puhdistus Suomessa mitätöi takuun

Viesti Kirjoittaja T71 »

aikaarska kirjoitti: Mutta tätä ketjua on ollut ikäänkuin pakko seurata kuten mainoksia telkkarista. Jatkuvasti osaston kärjessä, monta kuukautta.
Tottakai myös uteliaisuutta tulee katsottua, että onkohan juonen käänteissä tapahtunut jo edistystä.
Silti ymmärrän jos joitakin alkaa pakkotoisto jo pikkuhiljaa tympimään.
Täällä kirjoitellaan ihan liian vähän muusta. Ja tässähän on tapahtunut koko ajan. Ei tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa. Onhan tämä vähän kuin pahan tulvan katselemista, että koska se penkka lähtee.
nsamppa kirjoitti:Omakohtainen kokemus on, kun tovi sitten vein A7RII:n Rajalaan kennonpuhdistukseen. Nikottelematta meni eteenpäin JAS:lle. Ei mitään ongelmaa. Puhtaaksi tuli ja ripeästi. Mistä se sitten kertoo? Ehkä siitä että omalla kohdalla kävi noin. Takuiden perään en tosin kysellyt.
Miksi ne sen JAS:lle vei? Eikö Rajala puhdistuta Fokalla kaikki kennot?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
nsamppa
Viestit: 6422
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: SONY: kennon puhdistus Suomessa mitätöi takuun

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

T71 kirjoitti:
nsamppa kirjoitti:Omakohtainen kokemus on, kun tovi sitten vein A7RII:n Rajalaan kennonpuhdistukseen. Nikottelematta meni eteenpäin JAS:lle. Ei mitään ongelmaa. Puhtaaksi tuli ja ripeästi. Mistä se sitten kertoo? Ehkä siitä että omalla kohdalla kävi noin. Takuiden perään en tosin kysellyt.
Miksi ne sen JAS:lle vei? Eikö Rajala puhdistuta Fokalla kaikki kennot?
Tais olla Foka. Muistin väärin. My bad. Siis kuitenkin se huolto, mikä on siinä Postitalon Rajalan yhteydessä. Siihen Rajalaan mä sen kiikutin ja muistaakseni meni johonkin siihen lähelle. Vähän kiireessä suhasin pari viikkoa sitten perjantaina. Seuraavalla viikolla se oli noudettavissa.
aikaarska
Viestit: 11854
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: SONY: kennon puhdistus Suomessa mitätöi takuun

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

T71 kirjoitti:
nsamppa kirjoitti:Omakohtainen kokemus on, kun tovi sitten vein A7RII:n Rajalaan kennonpuhdistukseen. Nikottelematta meni eteenpäin JAS:lle. Ei mitään ongelmaa. Puhtaaksi tuli ja ripeästi. Mistä se sitten kertoo? Ehkä siitä että omalla kohdalla kävi noin. Takuiden perään en tosin kysellyt.
Miksi ne sen JAS:lle vei? Eikö Rajala puhdistuta Fokalla kaikki kennot?
Minä vein Sony A7RII:n suoraan fokalle, sanomataloon. Hyvä tuli. Olin varannut tavallaan ajan, sain samana päivänä takaisin.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
T71
Viestit: 3422
Liittynyt: Tammi 01, 2017 23 : 53

Re: SONY: kennon puhdistus Suomessa mitätöi takuun

Viesti Kirjoittaja T71 »

Foka ja Rajala on siis saman perheen yrityksiä. Kyllä ne kennon osaa puhdistaa.
Infocare taas ei osaa. 2 kertaa on kokeiltu ja molemmat kerrat meni pieleen.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Re: SONY: kennon puhdistus Suomessa mitätöi takuun

Viesti Kirjoittaja nomad »

aikaarska kirjoitti:
T71 kirjoitti:
nsamppa kirjoitti:Omakohtainen kokemus on, kun tovi sitten vein A7RII:n Rajalaan kennonpuhdistukseen. Nikottelematta meni eteenpäin JAS:lle. Ei mitään ongelmaa. Puhtaaksi tuli ja ripeästi. Mistä se sitten kertoo? Ehkä siitä että omalla kohdalla kävi noin. Takuiden perään en tosin kysellyt.
Miksi ne sen JAS:lle vei? Eikö Rajala puhdistuta Fokalla kaikki kennot?
Minä vein Sony A7RII:n suoraan fokalle, sanomataloon. Hyvä tuli. Olin varannut tavallaan ajan, sain samana päivänä takaisin.
Putsasin eilen itse A7r3 kennon. f/22 kärsii testata, eikä pilkkuja näy :-)

PS Sonyn kenno ehkä hiukan helpommin likaantuu kuin peilikameroissa, mutta vastaavasti se on todella helppo putsata.
habannaama
Viestit: 5124
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Re: SONY: kennon puhdistus Suomessa mitätöi takuun

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Ymmärrän että asiasta tullut periaattelinen, niin ainakin itselleni olisi tullut ja olisin jo tässä vaihessa ollut jaappanissa Sonyn pääkallopaikalla vaatimassa "hirohitoa" tekemään seppukua koska ainut konsti säilyttää kasvonsa, mutta vakavasti puhuen;
Jos oikein olen kameravälinettesi perusteella ymmärtänyt, sinulla ei ihan äkkiä lopu "pelimerkit" kesken joten olisiko oman mielenterveytesi kannalta paras vaihtoehto ottaa se Sony ja viedä esim. edellä mainttuun huoltoon jossa mitä ilmeisimmin ammattitaitoa toisin kuin ruattinmaalla ?
Tuskin tämä keissi nyt täysin stressitöntä sinulle on niin miksi ehdointahdoin jatkat tuulimyllyjä vastaan.
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
papetsu
Viestit: 414
Liittynyt: Huhti 18, 2010 22 : 58

Re: SONY: kennon puhdistus Suomessa mitätöi takuun

Viesti Kirjoittaja papetsu »

On se ottanut koville muuallakin, ei tosin kamerahuollosta ole kyse.

https://www.is.fi/digitoday/art-2000005706438.html" onclick="window.open(this.href);return false;
emerik
Viestit: 6168
Liittynyt: Touko 12, 2003 10 : 55

Re: SONY: kennon puhdistus Suomessa mitätöi takuun

Viesti Kirjoittaja emerik »

papetsu kirjoitti:On se ottanut koville muuallakin, ei tosin kamerahuollosta ole kyse.

https://www.is.fi/digitoday/art-2000005706438.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Joo luin tuon tuossa aiemmin ja tuli heti Mieleen tämä ketju. :D
jaava
Viestit: 1986
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: SONY: kennon puhdistus Suomessa mitätöi takuun

Viesti Kirjoittaja jaava »

papetsu kirjoitti:On se ottanut koville muuallakin, ei tosin kamerahuollosta ole kyse.
https://www.is.fi/digitoday/art-2000005706438.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Luin artikkelin asiakaspalautetta ja ällistyin ihmisten kyvystä pysyä itse asiassa.
Mikä lie oli toimittajan motiivi pistää Jussin ammatti otsikkoon (Jussi on testatusti älykäs?), niin palautteessa tämä oli innoittanut lähes puolet kirjoittamaan diplomi-insinööreistä ja/tai ihmisten kädettömyydestä korjata ruuvinreikä tai kiinnittää vain kolmella ruuvilla. Asiakaspalvelustahan oli kyse!
Tuli vaikutelmaksi että suomalainen kadehtii diplomi-insinöörejä, ja mieluummin jättää valittamatta, koska pääsee helpommalla tekemällä itse.

Artikkelin tapaus on minusta pöyristyttävä. Suorastaan häpeällistä asiakaspalvelua huollolta.


Lisärönsyilyä:
Mä tunnen useita arkipäivän kädettömiä diplomi-insinöörejä, vaikka matemaattisesti erittäin lahjakkaita. Yksi eksyi samaan kortteliin kiertäessään ulkomailla hotelliaan (kortteli oli kolmio) - hän tarvitsikin usein saattajan tai taksin ovelle (Einstein oli myös tätä sorttia), toinen myöhästyi 4 kertaa samasta bussista (15 minuutin aikana), kolmannella oli töihin tullessa sandaaleissa niitä reikäisemmät sukat jne. Luulen ettei heistä yksikään osaisi porata televisioonsa ruuvinreikää saati kierteyttää sitä (artikikelissa oli ongelmana tukossa oleva TV:n kiinnitysreikä).
Toisaalta on sitten erittäin näppäriäkin - jos nikkarointi kiinnostaa, niin useimmat oppii sitä tekemällä.
Viimeksi muokannut jaava, Kesä 05, 2018 10 : 48. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
T71
Viestit: 3422
Liittynyt: Tammi 01, 2017 23 : 53

Re: SONY: kennon puhdistus Suomessa mitätöi takuun

Viesti Kirjoittaja T71 »

habannaama kirjoitti:... olisiko oman mielenterveytesi kannalta paras vaihtoehto ottaa se Sony ja viedä esim. edellä mainttuun huoltoon jossa mitä ilmeisimmin ammattitaitoa toisin kuin ruattinmaalla ?
Tuskin tämä keissi nyt täysin stressitöntä sinulle on niin miksi ehdointahdoin jatkat tuulimyllyjä vastaan.
Siis tarkoititko, että veisin takuunalaisen viallisen Sonyn JAS:lle huoltoon?
JAS ei ole Sonyn huoltoliike ja heillä ei ole tuosta kamerasta kokemusta.
Samoin se ns huolto olisi luultavasti suositus vaihtaa kamera uuteen, koska kennon vaihto on kallis operaatio.

Sonyn pitäisi pystyä kantamaan vastuu näin yksinkertaisessa asiassa.
Kun Sonyn oma asiakaspalvelu toteaa, että kamera on ihan päreinä ja lupaa toimittaa lausunnon, jossa asia todetaan, niin siihen tulee luottaa. Nyt valitettavasti meni lähes kuukausi täysin hukkaan, koska minulle taas valehdeltiin tai annettiin väärää tietoa, miten tuon nyt tulkitsee.

En ota tästä yhden rungon vajauksesta mitään isoa stressiä. Antaa huollon stressata tämän kameran kanssa.
Toisaalta nyt ehkä ymmärrät senkin, että videokuvaan tällaisen rungon ulkoisen kunnon ja kolhut siten, että siinä tallenteessa näkyy sarjanumero ja jokainen yksityiskohta, jotta huolto ei voi väittää, että olisin pudottanut ja kolhinut laitteen ja vika johtuisi siitä. Nimittäin sitten aikanaan, kun vika tunnustetaan, niin sitten alkaa se syyllisen etsintä. Voitte hyvin kuvitella, että ketähän huolto mahdollisesti tässä syyttää.
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Re: SONY: kennon puhdistus Suomessa mitätöi takuun

Viesti Kirjoittaja niffe »

nomad kirjoitti: Putsasin eilen itse A7r3 kennon. f/22 kärsii testata, eikä pilkkuja näy :-)

PS Sonyn kenno ehkä hiukan helpommin likaantuu kuin peilikameroissa, mutta vastaavasti se on todella helppo putsata.
Kiva, että onnistui. T71:n Sonyn kanssa käymän kirjeenvaihdon perusteella irtisanoit juuri laitteesi takuun.
habannaama
Viestit: 5124
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Re: SONY: kennon puhdistus Suomessa mitätöi takuun

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Unohdin että kyseessä takuun alainen laite ;)
Ei muuta kuin peitsi tanaan ja taistoa kohden.

Oletko lähettänyt Sonyn pääjohtajalle mail:a/kirjettä ?

Tosiasia että frendillä erään pohjoismaissa toimivan ison yrityksen kanssa vst ongelmia ostamansa tuotteen x kanssa lähes heti hankinnan jälkeen ja tuote kaksi kertaa huollossa ilman ongelmaratkaisua ja alkoivat penäämään rahaa kaikenlisäksi aiheettomasta huoltokäynnistä.

Frendillä paloi hihat täysin totaalisesti ja sai kuin saikin langan päähän koko konsernin toimitusjohtajan ja antoi tulla ns. täyslaidallisen...

Loppukaneettina sai toisen valmistajan vst. tuotteen ja siihen päälle lahjakortin melko hyvällä "sisällöllä", mutta frendillä onkin samanlainen auktoritäärinen ongelmanratkaisukyky kuin allekirjoittaneella ;)
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
T71
Viestit: 3422
Liittynyt: Tammi 01, 2017 23 : 53

Re: SONY: kennon puhdistus Suomessa mitätöi takuun

Viesti Kirjoittaja T71 »

niffe kirjoitti:
nomad kirjoitti: Putsasin eilen itse A7r3 kennon. f/22 kärsii testata, eikä pilkkuja näy :-)

PS Sonyn kenno ehkä hiukan helpommin likaantuu kuin peilikameroissa, mutta vastaavasti se on todella helppo putsata.
Kiva, että onnistui. T71:n Sonyn kanssa käymän kirjeenvaihdon perusteella irtisanoit juuri laitteesi takuun.
Sony on ainakin mulle ilmoittanut, että saan puhdistuttaa kamerani kennon missä haluan ja se ei vaikuta takuuseen enää. Siitä en tiedä koskeeko lupaus muita, mutta luulisi siellä jonkun kellon helähtäneen, jos kyseinen päätön sääntö on perustunut väärään tulkintaan Sonyn takuuehdoista.
T71
Viestit: 3422
Liittynyt: Tammi 01, 2017 23 : 53

Re: SONY: kennon puhdistus Suomessa mitätöi takuun

Viesti Kirjoittaja T71 »

habannaama kirjoitti: Oletko lähettänyt Sonyn pääjohtajalle mail:a/kirjettä ?
Olen lähettänyt sähköpostia sinne tänne, mutta ongelma on se, että noita osoitteita ei saa mistään ja kukaan ei vastaa mihinkään viestiin.
Olen lähestynyt Tanskan konttorin PR vastaavaa jo kuukausia sitten, mutta hän ei vastaa.

Yksi ongelma on siinä, että kuvia ei voi lähettää viestien mukana (Sonyn omat kokorajoitukset), koska ne ei sitten mene perille ja ilman kuvia ongelmaa on vaikea selittää.

Pidän kyllä tätä nykymenoa outona, että ilman rikosilmoitusta ja lehdistöä tai someraivoa ei ala tapahtua mitään. Sitten housut nilkoissa selitellään sitä ja tätä, että asiakkaat tyyntyy.
Tuntuu vaan todella typerältä mennä johonkin YLE:n ajankohtaistoimitukseen seisomaan kameran kanssa ja ehdottamaan, että kuvattaisiinko yksi raportti tällä mun vinokennoisella Sonylla...
habannaama
Viestit: 5124
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Re: SONY: kennon puhdistus Suomessa mitätöi takuun

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Ei tuo YLE:kään tyylillisesti mikään huono vaihtoehto olisi, eli alkaa tuntumaan että jokin vst. "peliliike" itseasiassa voisi tässä tapauksessa olla juurikin se millä asia saisi sinun kantiltasi katsoen onnellisen lopun.

Eli ei muuta kuin...
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
emerik
Viestit: 6168
Liittynyt: Touko 12, 2003 10 : 55

Re: SONY: kennon puhdistus Suomessa mitätöi takuun

Viesti Kirjoittaja emerik »

niffe kirjoitti:
nomad kirjoitti: Putsasin eilen itse A7r3 kennon. f/22 kärsii testata, eikä pilkkuja näy :-)

PS Sonyn kenno ehkä hiukan helpommin likaantuu kuin peilikameroissa, mutta vastaavasti se on todella helppo putsata.
Kiva, että onnistui. T71:n Sonyn kanssa käymän kirjeenvaihdon perusteella irtisanoit juuri laitteesi takuun.
Kieltämättä nyt tuon sonyn poliitikan tuntien, niin käyttäisin takuun aikana ne ihan jas huollolla. Nomad kun vielä vaihtaa välineitä sangen useasti, niin kannattaa ilmoittaa sitten ettei takuuta ole..
habannaama kirjoitti:Ei tuo YLE:kään tyylillisesti mikään huono vaihtoehto olisi, eli alkaa tuntumaan että jokin vst. "peliliike" itseasiassa voisi tässä tapauksessa olla juurikin se millä asia saisi sinun kantiltasi katsoen onnellisen lopun.

Eli ei muuta kuin...
Miksei, miksei. Julkisuudella on yllättävän iso merkitys.
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Re: SONY: kennon puhdistus Suomessa mitätöi takuun

Viesti Kirjoittaja niffe »

Kuten tuossa jo mainittiinkin, niin pieni lisäjulkisuus voisi tehdä hyvää, ettei ongelma jää huomaamatta tämän meidän oman pikku kuplamme ulkopuolella. Laita vaikka ensin Dpreview'n foorumille ja parille muulle valitulle hc-foorumille tiedustelu, että missä voisi olla vika, kun kökkö on ja pysyy ruudulla. Viittaa huoltokokemuksiin täällä ja kysy miten siellä muissa klustereissa takuuasiat hoituvat. Täällä Nordicissa ne hoidetaan puhumalla ja "aika hoitaa"-väsytystaktiikalla, entä muualla? Eiköhän sieltä jostain joku markkinoinnin ihminen ennen pitkää ala kysellä huollolta, että mikä tämä juttu on.
M1O
Viestit: 674
Liittynyt: Helmi 26, 2018 16 : 46

Re: SONY: kennon puhdistus Suomessa mitätöi takuun

Viesti Kirjoittaja M1O »

niffe kirjoitti:
nomad kirjoitti: Putsasin eilen itse A7r3 kennon. f/22 kärsii testata, eikä pilkkuja näy :-)

PS Sonyn kenno ehkä hiukan helpommin likaantuu kuin peilikameroissa, mutta vastaavasti se on todella helppo putsata.
Kiva, että onnistui. T71:n Sonyn kanssa käymän kirjeenvaihdon perusteella irtisanoit juuri laitteesi takuun.
Älä sinäkin jauha tätä p****a, kennon puhdistus ei vie takuuta minkä varmasti tiesit itsekin.
T71
Viestit: 3422
Liittynyt: Tammi 01, 2017 23 : 53

Re: SONY: kennon puhdistus Suomessa mitätöi takuun

Viesti Kirjoittaja T71 »

M1O kirjoitti:
niffe kirjoitti:
nomad kirjoitti: Putsasin eilen itse A7r3 kennon. f/22 kärsii testata, eikä pilkkuja näy :-)

PS Sonyn kenno ehkä hiukan helpommin likaantuu kuin peilikameroissa, mutta vastaavasti se on todella helppo putsata.
Kiva, että onnistui. T71:n Sonyn kanssa käymän kirjeenvaihdon perusteella irtisanoit juuri laitteesi takuun.
Älä sinäkin jauha tätä p****a, kennon puhdistus ei vie takuuta minkä varmasti tiesit itsekin.
Toi muuten pitäisi jonkun muun kysyä, että vieläkö Sony kertoo, että takuu loppuu kennon puhdistuksen.
Voihan se olla edelleen niillä käytäntönä, mutta hermostuivat vain minun inttämiseen?
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Re: SONY: kennon puhdistus Suomessa mitätöi takuun

Viesti Kirjoittaja niffe »

M1O kirjoitti:
niffe kirjoitti:
nomad kirjoitti: Putsasin eilen itse A7r3 kennon. f/22 kärsii testata, eikä pilkkuja näy :-)

PS Sonyn kenno ehkä hiukan helpommin likaantuu kuin peilikameroissa, mutta vastaavasti se on todella helppo putsata.
Kiva, että onnistui. T71:n Sonyn kanssa käymän kirjeenvaihdon perusteella irtisanoit juuri laitteesi takuun.
Älä sinäkin jauha tätä p****a, kennon puhdistus ei vie takuuta minkä varmasti tiesit itsekin.
Jos Sonyn huolto niin ilmoittaa mustaa valkoisella, niin uskottava se on. Virhevastuuta se ei toki hävitä mihinkään, mutta sitten on jälleen tiedossa todistelua puolin ja toisin, että ovatko muut viat johdannaisia väärin jynssätystä kennosta. Takuuhan toki raukeaa, jos takuuehtoja ei ole noudatettu. Sen sinäkin taisit tietää ;) No, leikki leikkinä, mutta eihän se nyt voi olla pelkästään katu-uskottavuudesta kiinni, onko takuu voimassa vai ei?
Vastaa Viestiin