SONY A7II takuu- ja kennonpuhdistus-gate (KENNO VINOSSA)

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
kohan
Viestit: 12556
Liittynyt: Helmi 21, 2004 15 : 02
Paikkakunta: Keuruu

Re: SONY: kennon puhdistus Suomessa mitätöi takuun

Viesti Kirjoittaja kohan »

-
Viimeksi muokannut kohan, Kesä 12, 2018 10 : 27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
T71
Viestit: 3480
Liittynyt: Tammi 01, 2017 23 : 53

Re: SONY: kennon puhdistus Suomessa mitätöi takuun

Viesti Kirjoittaja T71 »

kohan kirjoitti:
T71 kirjoitti:Silloin on paljon helpompaa tapella takuuasioista, kun vastapuoli ei voi kiistää. Nyt jäi videokuvaus väliin, kun tammikuussa oli sellaiset kelitkin, ettei ulkona viihtynyt kukaan...
Olen palauttanut monia tuotteita, uusi tai käytettyjä. Palautuslomake matkaan ja mitää selityksiä ei tarvita. Asiallisilta suomalaisilta toimijoilta saa myös ilmaisen palautusnumeron jolla postin henkilökunta täyttää osoitelapun ja se on siinä.
Noin se menee, kun tavaran ostaa etäkauppana. Itse ostin vinokennoisen Sonyn tiskiltä. Palvelu oli hyvää ja asiat sujui hienosti, kunnes lähetin kameran sinne Sony Inferno-Careen.
JL Anttola

Re: SONY: kennon puhdistus Suomessa mitätöi takuun

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

T71 kirjoitti:Kamerabusiness perustuu asiakkaan pettämiseen.
Mulla on ollut vastaavia caseja useampi ja aina saa tapella ihan turhaan.
Tuo ois ehkä kannattanu jättää julkasematta...

JL Anttola
temama
Viestit: 10018
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: SONY: kennon puhdistus Suomessa mitätöi takuun

Viesti Kirjoittaja temama »

JL Anttola kirjoitti:
T71 kirjoitti:Kamerabusiness perustuu asiakkaan pettämiseen.
Mulla on ollut vastaavia caseja useampi ja aina saa tapella ihan turhaan.
Tuo ois ehkä kannattanu jättää julkasematta...

JL Anttola
Miten niin? Rehellisyys maan perii. Ja täsä tapauksessa myös valaisee 'tiettyjä' juttuja keississä. Tietyillä immeisillä liisterit vaan jämähtää suksien pohjaan toisia herkemmin.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
Maffer
Viestit: 21571
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: SONY: kennon puhdistus Suomessa mitätöi takuun

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Ei perinteisen tyylin suksien kuulukaan luistaa. Kunnon liisterillä niillä voi juosta koko matkan ja nauraa ylämäessä lipsuttelijoille.
temama
Viestit: 10018
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: SONY: kennon puhdistus Suomessa mitätöi takuun

Viesti Kirjoittaja temama »

Maffer kirjoitti:Ei perinteisen tyylin suksien kuulukaan luistaa. Kunnon liisterillä niillä voi juosta koko matkan ja nauraa ylämäessä lipsuttelijoille.
lol-likkaa!

juuh, tai sitten juosta itkien ylämäkeä joka ei koskaan lopu!
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
T71
Viestit: 3480
Liittynyt: Tammi 01, 2017 23 : 53

Re: SONY: kennon puhdistus Suomessa mitätöi takuun

Viesti Kirjoittaja T71 »

temama kirjoitti:
JL Anttola kirjoitti:
T71 kirjoitti:Kamerabusiness perustuu asiakkaan pettämiseen.
Mulla on ollut vastaavia caseja useampi ja aina saa tapella ihan turhaan.
Tuo ois ehkä kannattanu jättää julkasematta...

JL Anttola
Miten niin? Rehellisyys maan perii. Ja täsä tapauksessa myös valaisee 'tiettyjä' juttuja keississä. Tietyillä immeisillä liisterit vaan jämähtää suksien pohjaan toisia herkemmin.
Noi on olleet ihan selviä juttuja. Olen ostanut kuitenkin yli sata objektiivia käyttöön itselle 10 vuoden aikana, niin aina siellä on seassa niitä huonoja. Miksi niitä kuuluisi hautoa kotona, kun voi vaihtaa sen tiltissä olevan telezoomin ehjään? Just ostin Saksasta yhden uuden lasin ja huomenna ostan 2 lisää. Sormet ristiin, että tulee ehjää kamaa... :)
julmistus
Viestit: 190
Liittynyt: Marras 25, 2017 17 : 08

Re: SONY: kennon puhdistus Suomessa mitätöi takuun

Viesti Kirjoittaja julmistus »

Montako trollia tai mollia tässä nyt oikein on kyydissä? On melkoista valitusta.

Tästä huolimatta, tämäkin tapaus on hoidettavissa ihan normaalisti Suomen kuluttajasuojalakien mukaan.
habannaama
Viestit: 5161
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Re: SONY: kennon puhdistus Suomessa mitätöi takuun

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Tuossa aiemmin oli mainintaa että videoi ostoksiaan mm. auto ym. kaupoista...
Repesin TÄYSIN !!!

Olen 54-v mies jolla ollut elonsa aikana toistakymmentä autoa, useita kameroita, objektiiveja, hifiä harrastavana etu-/päätevahvistimia, integroituja, cd-/vinyylisoittimia, kaiuttimia, kaapeleita, ym. vst. arvokkaampaa härpäkettä jotka pääosin muutamaa poikkeusta lukuunottamatta ostettu käytettyinä ja osa vieläpä ilman mahdollisuutta etukäteistarkastelua livenä ja olisiko kerran tullut vastaan epäkuranttia tavaraa kun Canon EF 24-105 L IS UMS oli löysä/kulahtaneempi kuin pitikään mutta kuvanlaadullisesti ei huomautettavaa.

Mulla ilmeisesti suksien voitelu kaudesta toiseen nappiin kuin toiset ei saa edes siteitä jalkaansa, mut meitsi ei tarkastelekaan elämää mikrometrillä vaan hippasen leveämmin siveltimen vedoin. Toisaalta en sitten kyllä turhia stressailekaan...
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
zone6
Viestit: 1241
Liittynyt: Touko 11, 2011 13 : 59

Re: SONY: kennon puhdistus Suomessa mitätöi takuun

Viesti Kirjoittaja zone6 »

habannaama kirjoitti:JAS Tekniikka, turku
juuri siellä ei tullut kuntoon :D
Eivät ilmeisesti testaa lainkaan itse onko tarkennustaso vinossa. Katsovat vain että keskiosa osuu kohdalle ja asiakkaan kuvien ongelma on asiakkaan osaamattomuus.
Zone VI
T71
Viestit: 3480
Liittynyt: Tammi 01, 2017 23 : 53

Re: SONY: kennon puhdistus Suomessa mitätöi takuun

Viesti Kirjoittaja T71 »

habannaama kirjoitti:Tuossa aiemmin oli mainintaa että videoi ostoksiaan mm. auto ym. kaupoista...
Repesin TÄYSIN !!!
:D
Mutta ihan vakavissaan, kun sun uuden auton multimedialaite sekoaa ajossa, niin milläs todistat sen merkkihuollossa? Samoin, kun DSG alkaa ravistaa lähtökiihdytyksessä kunnolla kerran viikossa, muttei koskaan silloin kun käyt lasipalatsilla. Itse olen säästänyt ehkä 2 tonnia kuvaamalla aina, kun vika ilmenee ja ottamalla dashcamista epämääräiset ravistukset ja kolinat talteen. Ihan samoin kannattaa kuvata, jos kamera alkaa vetää ihan omaa sooloa. Kuvaat toisella kameralla sen (esim takanäytön näkymän) videolle, niin se todistustakka on sillä hoidettu. Fujistina et ehkä ymmärrä, mutta sonistilla pitää olla aina toinen kamera, jolla saa kuvattua ensimmäisen kameran viat... ;)
JL Anttola

Re: SONY: kennon puhdistus Suomessa mitätöi takuun

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

julmistus kirjoitti:Montako trollia tai mollia tässä nyt oikein on kyydissä? On melkoista valitusta.

Tästä huolimatta, tämäkin tapaus on hoidettavissa ihan normaalisti Suomen kuluttajasuojalakien mukaan.
Tuosta kuluttajansuojasta sananen.

Ensimmäinen periaate kauppalainsäädännössä maassamme on jo Rooman valtakunnasta tuttu pacta sund servanda - tehty sopimus pitää. Saa tehdä mitä hyvänsä sopimuksia, ja ne on pidettävä. Tätä sitten kuitenkin pehmitetään. Esimerkiksi lain vastainen sopimus on aina mitätön. Lakien tarkoitus on suojella heikompaa osapuolta; vahvempihan pystyy suojelemaan itse itseään. Siksi sopimuslainsäädännössä on tiettyjä erikoisalueita, kuten esimerkiksi työlainsäädäntö. Ja kuluttajansuojalaki.

Kuluttajansuoja koskee kauppoja, joissa on osapuolina elinkeinonharjoittaja ja kuluttaja. Jos ostat kameran elinkeinonharjoittajana, eli teet sillä ansiotyötä, kuluttajansuojalaki ei koske tällaista kauppaa. Samoin, jos kaksi kuluttajaa eli tavallista ihmistä tekevät keskenään kaupan, se ei ole kuluttajansuojalain piirissä. Tässä puidussa tapauksessa on ilmeisesti liikeyritys myynyt tavalliselle harrastuskäyttäjälle valokuvaustarvikkeita, eli kuluttajansuojan piirissä ollaan?

Kaupan purkamisesta on kuluttajansuojalaissa omia säännöksiään. Postimyyntiä koskee oma palautusoikeutensa, joka perustuu siihen, että ostajalla ei ole ennen kaupan toteuttamista mahdollisuutta tarkastaa tavaraa. Palauttamisen ehtona ei silloin tarvitse olla tavaran virheellisyys. Sen sijaan tavallisessa tiskin yli tapahtuvassa kaupassa ei ostajalla ole mitään lakiin perustuvaa kaupan purkuoikeutta. Kun hän on ottanut tavaran vastaan, kauppa on toteutunut, se on siinä. Jos tavarassa on virhe, ostajan (kuluttaja) on reklamoitava myyjälle (elinkeinonharjoittaja) kohtuullisessa ajassa virheestä. Ensisijaisesti myyjällä on mahdollisuus saattaa tuote virheettömäksi - joko korjaten tai vaihtaen toiseen, tai neuvotella asiakasta tyydyttävä hinnanalennus. Jos nämä eivät ole mahdollisia, ja virhe on oleellinen kaupan kohteen käyttöä ajatellen, voidaan kauppaa vaatia purettavaksi.

Tässä kyseisessä tapauksessa on erilainen näkemys siitä, onko tuotteessa virhe. Myyjän mielestä ei, ja hänellä on puolellaan huoltoliikkeen kirjalliset lausunnot. Jos tämä tapaus viedään oikeuteen, siellä ovat vastakkain tämä huoltoliikkeen lausunto ja ostajan näkemys. Aika vankat dokumentit pitäisi olla paperilla, tunnettujen asiantuntijoiden lausunto virheestä, jos aikoo käräjillä jutun voittaa. Pelkän oman mielipiteen kanssa en lähtisi riitelemään. Kannattaa asettaa itsensä käräjillä tilannetta ulkopuolelta ja ilman omaa asiantuntemusta katsovien asemaan, ketä uskoisit? Siis en ota kantaa siihen, mikä tilanne on, vain siihen, miten se etenee, jos riitautetaan edelleen.

Korostan vielä, mitään itsestään selvää kaupan purun oikeutta ei ole kuluttajalla!

En tunne tämän tapauksen ostajaa mistään muualta kuin tästä kirjoittelusta. Tuon kirjoittelun sävystä voi saada käsityksen tietystä reklamaatioherkkyydestä - omien toteutumattomien unelmien tuomasta pettymyksestä. Korostan taas, että saada käsityksen, en ole mitään mieltä siitä, mikä on totuus.

Se on valitettavaa, että asia ei ole ratkennut myyjän ja ostajan välillä face to face -keskustelussa. Omalta kohdaltani olen joskus niissä harvoissa tapauksissa, jos en ole ollut johonkin ostamaani tuotteeseen tyytyväinen, saanut itseäni tyydyttävän ratkaisun helposti myyjän kanssa neuvoteltuani. Käsitykseni mukaan monet myyjät jopa haluavat pitää asiakkaansa tyytyväisenä silloinkin, kun heillä ei varsinaisesti lain mukaan olisi siihen edes velvollisuutta.

Noista automaattisista palautusoikeuksista, joita jotkut liikeketjut tarjoavat ostajilleen, voisi normaali ja vastuuntuntoinen - siis omista päätöksistään vastuun ottava - asiakas miettiä, että kenen maksettaviksi ne menevät...

Kaikkea hyvää ketjun aloittajalle, toivottavasti asiat vielä ratkeavat kohtuullisesti, on kuitenkin aika isosta rahasta tavallisen kuluttajan kannalta kyse.

Jaakko Latvanen, Anttola

PS. Koulutukseni on tekniikan alalta, juristi en ole. Tietoni voivat olla vääriä, vastuu on lukijalla. Kauppalainsäädännön kanssa olen jossain määrin työssäni ollut tekemisissä - ostajana, myyjänä, kouluttajana. Mutta kaikki työelämän kokemukseni ovat viime vuosituhannelta; voi olla vanhaa tietoa...
Viimeksi muokannut JL Anttola, Huhti 27, 2018 10 : 58. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
©pjm
Viestit: 6000
Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08

Re: SONY: kennon puhdistus Suomessa mitätöi takuun

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

zone6 kirjoitti:
habannaama kirjoitti:JAS Tekniikka, turku
juuri siellä ei tullut kuntoon :D......
Mutta missä se sitten saatiin kuntoon? Saisiko sen firman nimen tänne?
habannaama
Viestit: 5161
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Re: SONY: kennon puhdistus Suomessa mitätöi takuun

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Ei niistä mitään videoita tarvita, erään taannoisen naisystäväni autossa ilmeni pieni vika joka liittyi (vuosia aikaa, en enää muista detaljeja mikä vika) siihen että piti outoa sivuääntä ja hän sitten viemään semi-uutta kiesiään huoltoon ja hakiessaan sitä oli huollon pojat yksissä tuumin vähätelleet että kyllä nyt pikkurouvalla on korvissa vikaa että anteni pitää vinkunaa tietyissä nopeuksissa.

Siinä tuo allapäin kotiin saamastaan palautteen laadusta kertoen sen minulle sanasta sanaan.

Meni n. 5 min. kun olin kyseisellä autolla menossa kyseiseen merkkihuoltoon ja ovesta sisään ja muiden asiakkaiden katsoessa haavi auki löin täydellä voimalla kämmenessäni olevan rekisteriotteen ja avaimet tiskiin antaen melko kuuluvalla äänellä palautteeni todeten lopuksi että kun tulen hakemaan auton huollosta ja jos se *sensuroitu* "antenni" päästää vielä yhdenkin vinkahduksen niin katkon kädet sekä siltä asentajalta että huoltopäälliköltä ja lähdin ovet paukkuen ulos.

En ite kerennyt autoa noutamaan mutta vika oli korjattu ja naisystävälle pahoiteltu palvelun laatua.

T: Fujisti ketä ei videoi ;)
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
JL Anttola

Re: SONY: kennon puhdistus Suomessa mitätöi takuun

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

habannaama kirjoitti:...kun tulen hakemaan auton huollosta ja jos se *sensuroitu* "antenni" päästää vielä yhdenkin vinkahduksen niin katkon kädet sekä siltä asentajalta että huoltopäälliköltä...
Paitsi, että osoittaa tuon sorttisella uholla oman lapsellisuutensa ja tyhmyytensä, saattaa ajautua rikosoikeudelliseen vastuunkantoon. Siis, jos joku läsnäolijoista pitää sitä muunakin kuin pelkkänä lapsellisuutena. Mutta kukin kyvyillään ja tavoillaan...

JL Anttola
julmistus
Viestit: 190
Liittynyt: Marras 25, 2017 17 : 08

Re: SONY: kennon puhdistus Suomessa mitätöi takuun

Viesti Kirjoittaja julmistus »

Kiintokset herra Anttilalle pitkästä kuluttajansuojaselvityksestä. Tässä sanomassa oli maininta, että olisi hyvä hankkia asiantuntijavahvistus omille epäilyilleen.

Tästä syystä olisi hyvä, että saisimme yhteisen listan merkittävistä huolto- ja tarkistusyrityksistä eri paikkakunnilla.

Mutta onko tämä nyt liikaa toivottu?
habannaama
Viestit: 5161
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Re: SONY: kennon puhdistus Suomessa mitätöi takuun

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Sitten on vaihtoehtona olla "oman elämänsä Anttola" kun ongelmatilanteissa ollaan ja ihmetellään...

Olen kieltämättä melko suorasukainen ja äärettömän äkkipikainen mutta toisaalta hyvin tyylilläni pärjännyt tähän 54-ikävuoteen asti ilman oikeuskäsittelyjä.
Eikä tuolla ole mitään tekemistä lapsellisuuden kanssa, isältäni joko geeneissä tullut tai opittua, oli näet aivan samanlainen luonne.

Niin tai näin, ongelmatilanteissa olen kummasti aina pärjännyt ja ne tilanteet ovat hoituneet äkkiä ja ilman nysväämistä.

Hommia ei tehdä voimalla vaan ylivoimalla.

Mulla ei tulis nysväämistä ketjun kaltaisen keissin kanssa, homma olisi hoidossa jo ajat sitten...
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
nsamppa
Viestit: 6431
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: SONY: kennon puhdistus Suomessa mitätöi takuun

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

habannaama kirjoitti:Sitten on vaihtoehtona olla "oman elämänsä Anttola" kun ongelmatilanteissa ollaan ja ihmetellään...
Kyllä mä vähän Anttolan siivellä tässä asiassa olen. Mun mielestä on olemassa muitakin vaihtoehtoja kuin alistuminen ongelmiin tai väkivallalla uhkailu.

E. Kirjoitusvirheen korjasin
Viimeksi muokannut nsamppa, Huhti 27, 2018 17 : 48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
emerik
Viestit: 6168
Liittynyt: Touko 12, 2003 10 : 55

Re: SONY: kennon puhdistus Suomessa mitätöi takuun

Viesti Kirjoittaja emerik »

Huoltohan oli tuon kertomuksen perusteella ihan itse kaivannut verta nenästä. Oikeaa toimintaa tuo, että käy tekemässä asiat selväksi vittuilijoille.
Jospa
Viestit: 176
Liittynyt: Maalis 03, 2006 11 : 49

Re: SONY: kennon puhdistus Suomessa mitätöi takuun

Viesti Kirjoittaja Jospa »

Tää ei mennnyt ihan oppikirjan mukaan, joten palautusta ei ehtinyt tekemään.
Mutta kuten hkoskenv kirjoitti, niin asiakkaan osa ei aina ole helppo. Nyt vika on kuitenkin päivänselvä, jos tarkennus on 100mm lasilla vasemmassa reunassa 1000 metrissä ja oikeassa 50 metrissä. Kiitän luojaani, ettei ollut 250 metrissä.
En jaksanut lukea koko ketjua läpi, joten saattaa olla tyhmäkysymys.
Jos tarkennustaso vaihtuu noilla matkoilla laidasta toiseen, eikö vika ole objektiivissa, jonka tarkennustaso muuttuu matkasta riippuen.
Vastaa Viestiin