SONY A7II takuu- ja kennonpuhdistus-gate (KENNO VINOSSA)

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
T71
Viestit: 3422
Liittynyt: Tammi 01, 2017 23 : 53

Re: SONY A7II takuu- ja kennonpuhdistus-gate (KENNO VINOSSA)

Viesti Kirjoittaja T71 »

Nyt se on tapahtunut.
Kesti 4 kuukautta ja viikon, että Sonysta otettiin yhteyttä.

Sain lauantaina 23.6.2018 viestin Henrik Agerbeckilta, joka on Sonyn asiakaspalvelun johtaja Euroopassa. Julkaisen nyt poikkeuksellisesti tämän henkilön nimen, koska hän edustaa tässä tapauksessa yritystään johtavassa asemassa.


Viestin sisältö on lyhyesti se, että minun vinokennoisessa Sony A7M2 kamerassani ei ole mitään vikaa ja minun pitäisi toimittaa oma ehjä A7M2 kamerani Sonyn valtuutettuun huoltoon Ruotsin Infocareen tai vinokennoisen kameran takuu loppuu siihen.

Viestin ehkä mielenkiintoisin anti on kuitenkin tässä. Pyysin Sonya toimittamaan huoltoon testatun ja ehjän A7M2 rungon, jotta huolto voi tehdä tuon ristiinkuvauksen. Näin vastaa Sony.


Henrik Agerbeck / Sony: "Infocare already do HAVE a flawless ILC-A7M2 calibrated and tested camera provided by Sony long time ago. They have a wide range of Sony cameras provided by Sony for testing and calibrating other cameras.
Their technicians are very skilled and experienced in repairing Sony cameras and lenses since 2005".



Eli tämän mukaan Infocafella on huollossa kalibroitu A7M2 vertailukamera, mutta he vaativat silti minua toimittamaan keskellä kesää oman A7M2 kamerani huoltoon määräämättömäksi ajaksi vertailukuvausta varten. Kysymys kuuluu: miksi?

"Sonyn" väite teknikkojen taitotasosta on täyttä bullshittiä, kuten jokainen ketjun lukenut tietää.
Toisaalta, kun Sonyn iso johtaja näin sanoo, niin kaikki tämän huollon absurdit väitteet objektiivissa olevasta pölystä tai CA ongelmista objektiivissa ynnä muu asettuvat täysin uuteen valoon. Tämän tason toimija ei voi olla tietämätön kameroiden ja objektiivien perusasioista tavalla, joita se on viime kuukausina asiakkaalle esittänyt.

Olisiko niin, että Infocaressa hylätään tahallaan Sony tuotteiden takuukorjauksia vedoten mitä mielikuvituksellisimpiin väitteisiin?


Henrik Agerbeck / Sony: "Your camera ILC-A7M2 with serial no. 3819218 has been for service several times for the fault you experience and there has never been found any fault on it, as you also mentioned.
So Infocare are not able to help you further."


Eli kun huolto oikein munaa, niin takuu loppuu oikeasti siihen.


Henrik Agerbeck / Sony: "You mentioned below that “Infocare wanted to explore the camera once more” which is not quite correct. As you have another ILC-A7M2 cameras (S/N 38XXXXX), Infocare and I have suggested that you send in both, to be able to cross reference the units with each other, to try and get closer to the root course of your experienced fault as informed in attached email.

By only sending one camera, ILC-A7M2 with serial no. 3819218, doesn’t get Infocare closer to the root course of the fault you experience, as there are no fault on the camera, this is actually just waste of time for you and Infocare."



Tämän mukaan huolto olettaa, että minun ehjässä kamerassani olisi kenno vinossa ja vinokennoisessa se olisi suorassa?
Älytöntä syyllistää asiakasta siitä, että hänellä on EHJÄ Sony kotona.
Pyysin kertomaan mikä on se tekninen syy, jonka perusteella minun tulisi toimittaa oma ehjä kamerani huoltoon. Kerroin myös, että kamera on päivittäisessä käytössä ja siinä ei ole mitään vikaa.

Yleensähän huollolle pitää todistaa, että kamerassa ON joku vika, mutta Sonyn huollolle pitää jopa todistaa, että aivan asiaan liittymättömässä kamerassa EI ole vikaa!


Henrik Agerbeck / Sony: " So I will strongly recommend that you also send in your other camera (S/N 38XXXXXX) as requested by Infocare, this is just an offer to you and finally your choice.
Otherwise Infocare will not be able to help you and will return your camera and close the case once and for all."


Henrik Agerbeck
Nordic Customer Service Delivery Manager
Sony Nordic, Customer Service Europe



Eli loppuun asiakasta vielä kiristetään sillä, että täysin tapaukseen liittymätön kamera pitää toimittaa Ruotsiin huoltoon, tai Sony käytännössä irtisanoo vinokennoisen kameran takuun.

En tiedä missä olin silloin, kun näitä johtajan paikkoja jaettiin, mutta olisi pitänyt olla Tanskassa ja pitää käsi pystyssä.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
aikaarska
Viestit: 11854
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: SONY A7II takuu- ja kennonpuhdistus-gate (KENNO VINOSSA)

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

T71 kirjoitti:

Henrik Agerbeck / Sony: " So I will strongly recommend that you also send in your other camera (S/N 38XXXXXX) as requested by Infocare, this is just an offer to you and finally your choice.
Otherwise Infocare will not be able to help you and will return your camera and close the case once and for all."


Henrik Agerbeck
Nordic Customer Service Delivery Manager
Sony Nordic, Customer Service Europe



Eli loppuun asiakasta vielä kiristetään sillä, että täysin tapaukseen liittymätön kamera pitää toimittaa Ruotsiin huoltoon, tai Sony käytännössä irtisanoo vinokennoisen kameran takuun.

En tiedä missä olin silloin, kun näitä johtajan paikkoja jaettiin, mutta olisi pitänyt olla Tanskassa ja pitää käsi pystyssä.
Ilmeisesti siellä nyt ollaan todellakin siinä uskossa, että kun kamera ollut useita kertaa huollossa, ja todettu olevan kunnossa, niin myös johtoportaassa näin uskotaan.
Oikeasti johtoportaan on tietyssä määrin uskottava siihen henkilökuntaan mitä heillä on. Johtoportaalla tuskin itselläkään ehkä on teknisiä valmiuksia miettiä näitä ruohonjuuritasolta.
Vaikuttaa siltä, että koska kamera ollut useita kertaa huollossa, niin he haluvat nähdä miksi sinun kokemuksesi tästä tiltissä on sellainen kun on, eli mikä on toisen runkosi tila ja vaikuttaako asiaan kenties objektiivi.

Minusta tuolle johtajalle voisi kuitenkin kirjoittaa ihan järkiperäisen vastauksen . Eikö sinulla ollut muitakin Sonyn runkoja kuin vain toinen A7M2?
Että testattu on useammalla rungolla ja että sinä tarvitset kameroistasi valokuvaamiseen, ettet voi lähettää useita huoltoon kerralla. Ja että jos heillä kerran on useita sonyn kameroita huollossa, niin vertailun voi varmasti tehdä niihin. Luulisi johtajankin ymmärtävän sen.
Voit kirjoittaa, että olet todella tosissaan asian kanssa, ettet tee tätä huvin vuoksi. Että tämä viallinen yksilö toden totta antaa kuvaa joka on tiltissä. Että huollossa on tehty väärä diagnoosi kiireessä. Ehkä vika voi olla myös vakaajamekanisimista, mutta vain tämä kamerarunkosi antaa valokuvaa jossa on vikaa.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
emerik
Viestit: 6168
Liittynyt: Touko 12, 2003 10 : 55

Re: SONY A7II takuu- ja kennonpuhdistus-gate (KENNO VINOSSA)

Viesti Kirjoittaja emerik »

Pakko kyllä myöntää ettei tuota toisen kameran lähettämistä oikein itsekään käsitä (toistoa). Koko hommasta paistaa kyllä sellainen arvovalta juttu huollon suhteen.
T71
Viestit: 3422
Liittynyt: Tammi 01, 2017 23 : 53

Re: SONY A7II takuu- ja kennonpuhdistus-gate (KENNO VINOSSA)

Viesti Kirjoittaja T71 »

Kirjoitin Sonyn johtajalle hyvin asiallisen viestin, jossa toin esiin näitä tapauksen seikkoja.
Hän on myös saanut jonkun valokuvan, mutta en tiedä onko hän perillä asiasta miten hyvin.

Hän kyllä kirjoitti, että "I am very well informed of your case, from Infocare Sweden." Eli huolto on oletettavasti valehdellut hänellekin sujuvasti, kuten esim Infocaren Suomen toimistolle ja myyjäliikkeelle.
Tämä kyseinen teknikkohan kirjoittaa hyvää ja sujuvaa englantia, mutta itse asiasisältö on usein ihan puutaheinää linssipölyineen ja värivirheineen.

Myyjäliike muuten ilmoitti juuri seuraavaa:

"Huoltoyhtiö olisi halunnut vertailla nimenomaan sinun virheettömäksi ilmoittamaasi yksilöä tähän toiseen mielestäsi virheelliseen yksilöön, jotta mahdolliset eroavaisuudet voitaisiin havaita, mutta jos et halua kameraa toimittaa, niin ei toki sinun ole pakko niin toimia.

Huoltoyhtiö voi vaihtaa varmuuden vuoksi halutessasi kamerasi mecha-devicen, mutta tämä ei välttämättä muuta mitään tai voi muuttaa tilannetta toleranssien sisällä parempaan tai huonompaan suuntaan. Mikäli kuitenkin haluat huoltoyhtiön varmuuden vuoksi vaihtavan osan, niin ilmoitathan tästä meille, kiitos."


Ilmoitin, että nyt ei vaihdeta mitään osia, kun asia on menossa eteenpäin.
Mutta huollosta jollain alkaa ilmeisesti hermo pettää, kun tällaista ehdotellaan.

Nyt on muuten mennyt yli 75 tuntia tähän hommaan.
Toisilla menee 5000 Siperian kalastusmatkaan ja toiset pääsee virtualimatkalle Linköpingiin.
T71
Viestit: 3422
Liittynyt: Tammi 01, 2017 23 : 53

Re: SONY A7II takuu- ja kennonpuhdistus-gate (KENNO VINOSSA)

Viesti Kirjoittaja T71 »

Lähetin Henrik Agerbeckille google drive linkkeinä kasan täyskokoisia testikuvia.
Lisäksi mukaan lähti alkuperäinen kolmen kameran cross test, eli kuvasin jo 15.2.2018 kolmella kameralla tätä vikaa rinnakkain ja toimitin kuvat Infocareen 2.3.2018, koska siellä tuntui olevan epäselvyyttä siitä onko kamerassa vikaa vai ei.

Myös Infocaresta tuli asiallinen viesti samalta teknikolta, mutta viesti oli lähetetty yrityksen asiakaspalvelun mailiosoitteesta. Mikä lie syynä.
Pitää vielä ajan kanssa lukea tuo viesti, jossa tehtiin sama osien vaihtotarjous ja ehdot olivat yhtä huonot, eli jos kamera korjataan, niin ehkä se korjaantuu tai ehkä ei, mutta valittaa ei saa.
Tällaisella ehdotuksella ei ole minulle mitään arvoa.
mirrored
Viestit: 1128
Liittynyt: Loka 09, 2004 1 : 58
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: SONY A7II takuu- ja kennonpuhdistus-gate (KENNO VINOSSA)

Viesti Kirjoittaja mirrored »

Minulle ainakin on varmaa ettei Sony ole vaihtoehto lainkaan kun uutta kameraa seuraavaksi harkitsen. Ennen oli, mutta tämä riittää. Kiitos sinnikkyydestäsi T71. Se on tärkeää ja hyödyllistä yleisesti.
aikaarska
Viestit: 11854
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: SONY A7II takuu- ja kennonpuhdistus-gate (KENNO VINOSSA)

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

mirrored kirjoitti:Minulle ainakin on varmaa ettei Sony ole vaihtoehto lainkaan kun uutta kameraa seuraavaksi harkitsen. Ennen oli, mutta tämä riittää. Kiitos sinnikkyydestäsi T71. Se on tärkeää ja hyödyllistä yleisesti.
Toivotaan, että joku liikahtaa asiakaspalvelun hengen kohottamiseksi. Vaikea tapaus varmasti myös huollolle.Periaatteessa tämä voi olla seurausta vain yhden tuittupäisen huoltoteknikon päätöksistä.

Itse en olisi jaksanut tälläistä soopaa.

En ole myöskään kuullut, että muilla olisi ollut tälläisiä ongelmia.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
T71
Viestit: 3422
Liittynyt: Tammi 01, 2017 23 : 53

Re: SONY A7II takuu- ja kennonpuhdistus-gate (KENNO VINOSSA)

Viesti Kirjoittaja T71 »

Palataan tuohon huollon lähettämään viestiin.
Viesti oli oikein asiallinen ja tekninen.
Teknikko kommentoi tapahtunutta väärinkäsitystä kertomalla, että heillä tosiaan on vertailukamerat ja kameraani on verrattu niihin ilman selvää eroa. Nyt huolto halusi testata minun "hyvää" ja "huonoa" kameraani, jotta he näkisivät jonkun eron. Eihän siitä olisi tullut mitään ja me kaikki tiedämme sen.

Ja tässä välillä sitä kameran ja kennon tekniikkaa. Tämä kiinnostaa varmasti muitakin.
Lainaus sisältää mielenkiintoisen väitteen siitä, että tämä olisi ainutlaatuinen tapaus Sonyn Euroopan osaston historiassa. Uskoo ken tahtoo.

Infocare: "The sensor is adjusted in factory when the module called Mecha-Device is built.
It’s a die-cast frame, very tough and sturdy and most importantly not deformable, where the bayonet is mounted at one side and the sensor on the other side.
The distance between sensor and bayonet is measured and adjusted by adding or removing shims between the sensor and the frame. These shims cannot be removed unless the screws holding the sensor are removed.
I’ve checked, they are in correct position in Your camera. However, the adjustment is done within tolerances and one unit can be close to one end of the tolerance scale and another towards the other end. This could theoretically give some difference even if both are within the tolerances and ok.
 
This kind of adjustment, distance between bayonet and sensor, is something that is done with most every single digital camera since the first camera was made.
There are different methods, screws and springs, rubber bushings or shims, but they all have the same purpose and we have quite some experience in checking and adjusting these measurements.
 
I checked with Sony Europe how common it is that a mecha-device is not correctly adjusted from factory and so far not one single case was reported and this method of adjustments have been used since the first Nex-5.
It did however occur in models where the adjustments were made with screws and springs so the method using shims seem quite a bit more secure."



Mielenkiintoista. Fredmirandassa tosin oli kerrottu vastaavasta tapauksesta, jossa vinossa ollut kenno oli korjattu, mutta en ehtinyt selvittää missä tuo kirjoittaja asuu.

Ja sitten vaihtoehdot, jos kamera nyt korjataan.

 
"If we elaborate with the possibility that we replace the mecha-device in spite of actually proving any fault, the possibility of getting a new one that is not correct is simply non-existing so that could be a safe way to go.
However, the outcome might not be an improvement.
 
This would give one of three possible outcomes.
 
1. There is no difference whatsoever. Well, this would prove that there is and was no problem with the camera.
2. There is an improvement. The adjustments of the units are made within tolerances so no two mecha-devices are identical and a difference is expected but doesn’t prove the old one to be defect, it just proves that there is a span within tolerances.
3. There is a decline in performance. Tough luck but within tolerances this could actually happen."



Eli kameran korjaus voisi onnistua tai sitten ei.
Mitään takeita ei ole etenkään nyt, kun vikaa ei tunneta lainkaan.
 

"So, if this should be an option at this point, I’m not at liberty to make that decision, the result will be as it is and cannot be reversed and no matter what the outcome the camera will be considered without fault. And that would be a final decision closing this case leaving no opportunity further for any claims concerning this case.
 
But as I said, I’m not at liberty to make the decision since the camera already is considered within tolerances."



Eli tämä korjaus sitten lopettaisi kameran takuun, jos korjaus menisi pieleen.
Aina löytyy joku tällainen ehto, jolla asiakasta saadaan ruotuun.
Nythän meillä on ongelmana vielä sekin, että Infocare ja Sony eivät tunnusta vikaa lainkaan.


Lähetin juuri ehdotuksen huoltoon uudesta testistä.
Huomasin aiemmin, että tuo viallinen Sony A7M2 näyttää takanäytössä ja etsimessä etäisyyden kohteeseen, kun FE objektiivia tarkennetaan käsin.
Kun tarkennus on kuvan oikeassa reunassa 500 metrissä, niin kuvasin videolle miten asteikolla tarkennus oli esim 256 metriä tai enemmän.
Kun sitten tarkensin täsmälleen samaan kohteeseen kuvan vasemmalla reunalla, niin tarkennusetäisyys oli kameran mielestä 42 metriä.
Pyysin huoltoa tekemään tämän testin paikallisella ST1 asemalla, johon on 300 metriä huollon ovelta. Annoin suostumukseni siihen, että kameran voi viedä ulos ja ottaa sillä testikuvia ja testata tässä kyseisessä paikassa.

Jos huolto suostuu tekemään tämän testin, niin asian on ratkettava siihen, koska kamera itse osaa kertoa, että se on rikki. Minulla on tämä testi tosiaan videolla, mutta olen kesämökillä ja video on toimistolla. Laitetaan tuo video vaikka youtubeen, jos asia ei ala selviämään. Tai näytetään oikeudessa, aivan sama tässä vaiheessa.
Ismael
Viestit: 111
Liittynyt: Tammi 13, 2003 20 : 31

Re: SONY A7II takuu- ja kennonpuhdistus-gate (KENNO VINOSSA)

Viesti Kirjoittaja Ismael »

Olisko tässä nyt vihdoin ja viimein sitten sellainen tilanne, että teet asiasta sen kantelun kuluttajariitalautakuntaan? Ja ilmoitat Sonylle, että asia ratkaistaan seuraavaksi siellä.
T71
Viestit: 3422
Liittynyt: Tammi 01, 2017 23 : 53

Re: SONY A7II takuu- ja kennonpuhdistus-gate (KENNO VINOSSA)

Viesti Kirjoittaja T71 »

Ismael kirjoitti:Olisko tässä nyt vihdoin ja viimein sitten sellainen tilanne, että teet asiasta sen kantelun kuluttajariitalautakuntaan? Ja ilmoitat Sonylle, että asia ratkaistaan seuraavaksi siellä.
Tilanne on juridisesti monimutkaisempi, koska Sonyn valtuutettu huolto on antanut kameralle puhtaat paperit ja kamera on virallisesti virheetön.
Kuluttajansuojalain mukaiseen virhevastuuseen ei siis voi vedota tässä tapauksessa ennen kuin kamera on tutkittu tavarantarkastajan toimesta ja todettu vialliseksi.
Huolto ja Sony kiistävät vian ja myyjäliikkeellä on oikeus käyttää heidän lausuntoaan minua vastaan.
Minulla ei myöskään ole sopimussuhdetta muihin kuin myyjäliikkeeseen ja tavarantarkastajan lausunnon jälkeen myyjäliike on velvoitettu korvaamaan sekä ostohinnan, että selvityksestä aiheutuneet kulut. Työtunteja on nyt yhteensä 85.

Sonyn ja huollon vastuun kannalta oleellista on tekojen tahallisuus. Minun on siis osoitettava, että huolto on syyllistynyt tahalliseen tekoon, kun se on kerta toisensa jälkeen hylännyt kaikki vaatimukseni laitteiden (3kpl) takuukorjauksiin. Tässä tilanteessa minua toki auttaa se, että huolto tekee tätä samaa muitakin asiakkaita kohtaan ja minulla on evätty korjaus useissa tapauksissa. Tässä kannattaa kuitenkin ymmärtää se, että minulla on yksittäisenä asiakkaana vastassa suuryrityksen lähes rajattomat resurssit.

Erillisenä asiana tässä tapauksessa on kuitenkin tämä Sonyn ja huollon sekä myös myyjäliikkeen esittämä Sonyn vaatimus siitä, että minun tulisi asiakkaana luopua aivan toisen tuotteen käyttöhyödystä tai Sony valmistajana mitätöi tämän omistamani vinokennoisen kameran takuun ja aiheuttaa minulle taloudellisia menetyksiä. Tässä tapauksessa näyttö on juristin mukaan selvempi.

Tämä tapaus olkoon hyvänä esimerkkinä siitä miten tällaisella suuryhtiöllä on oikeasti tapana suhtautua asiakkaisiin ongelmatilanteessa ja mitä se lopulta vaatii, että tilanne selviää.


Nyt olen ehdottanut huollolle uudenlaista testiä, jolla kameran vika voidaan havaita. Lähetin myös juuri viestin huoltoon ja Sonyn asiakaspalvelun toimitusjohtaja Henrik Agerbeckille ja kerroin, että kun testi on tehty, niin mikäli huollon kertoma pitää paikkansa ja tapaus on ainutlaatuinen, niin toivon heidän lähettävän koekuvat ja tiedon myös Sonyn laadunvalvontaan.
Suoraan sanottuna en ymmärrä, että tämän kokoinen yhtiö suhtautuu ainutlaatuiseen vikaan ja sen esittäjään näin vihamielisesti, kun tällainen tapaushan on laadunvalvonnan insinööreille tekninen haaste ja auttaa yhtiötä kehittymään laadullisesti oikeaan suuntaan.

Infocare: I checked with Sony Europe how common it is that a mecha-device is not correctly adjusted from factory and so far not one single case was reported and this method of adjustments have been used since the first Nex-5.
aikaarska
Viestit: 11854
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: SONY A7II takuu- ja kennonpuhdistus-gate (KENNO VINOSSA)

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

No nyt tuli paljon teknistä tietoa. Ehkä mielenkiintoista jopa.

En vain oikein ymmärrä miksi kuluttajan täytyisi miettiä the mecha-devicen kalibraation ja toleranssien ihmeellisyyksiä. Eikö se riitä jos kuluttaja näkee siinä lopputuotoksessa jota varten kyseinen laite on rakennettu (kamera), vikaa?
Tässä on nyt vähän sellainen fiilis, että sinällään osaava, mutta laput silmillä duunia tekevä insinööri kompastuu omaan tekniseen näppäryyteensä eikä näe metsää puilta. Ehkä jo ammattiylpeyden takia kannattaisi ottaa sillä viallisella kameralla kuvia muuallakin kuin testitaulua korjaamolla, ja katsoa voiko asiakkaan väittämässä tosiaan olla perää.

Sitä en ymmärrä minäkään, että takuu raukeaa jos takuuhuollossa yritetään korjata kamera. Tietysti tässä on nyt se pointti, että huollon mielestä kamerassa ei ole mittausten mukaan vikaa. vaan korjaus tehdään lähinnä asiakkaan mieliksi.

Tämä kyseinen kamerahan oli alunperin jonkinlainen demo laite, eikö? Jonka kenno oli ihmeellisen likaisessa kunnossa? Olisikohan ´kuitenkin mahdollista, että se on saanut tuta rajua käsittelyä tms.?
Joku vääntynyt tai mennyt sijoiltaan...

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
T71
Viestit: 3422
Liittynyt: Tammi 01, 2017 23 : 53

Re: SONY A7II takuu- ja kennonpuhdistus-gate (KENNO VINOSSA)

Viesti Kirjoittaja T71 »

aikaarska kirjoitti: Sitä en ymmärrä minäkään, että takuu raukeaa jos takuuhuollossa yritetään korjata kamera. Tietysti tässä on nyt se pointti, että huollon mielestä kamerassa ei ole mittausten mukaan vikaa. vaan korjaus tehdään lähinnä asiakkaan mieliksi.
Tässä tapauksessa en hyväksy mitään asiakkaan mieliksi tehtävää korjausta.
Sony joko ilmoittaa, että kamerasta on löytynyt se vika tai todistan sen vian itse tavarantarkastajan raportilla. Vaihtoehtoja on tasan nämä kaksi.

Uskomaton tilanne muuten sikäli, että nyt 18 viikon jälkeen tapellaan vielä siitä, että onko vikaa ylipäätään.
Seuraavaksi varmaan pari vuotta tapellaan siitä kuka korvaa.
aikaarska kirjoitti:Tämä kyseinen kamerahan oli alunperin jonkinlainen demo laite, eikö? Jonka kenno oli ihmeellisen likaisessa kunnossa? Olisikohan ´kuitenkin mahdollista, että se on saanut tuta rajua käsittelyä tms.?
Joku vääntynyt tai mennyt sijoiltaan...
Kaikki on mahdollista. Laitteen historia on jäänyt hieman hämärän peittoon ja siitä syystä käytin lyhyesti termiä "demorunko". Laitteen piti kuitenkin olla uusi ja uutena se minulle myytiin.
Kamera oli kuitenkin tutkittu ja tarkistettu myyjäliikkeessä eikä siitä ole löytynyt myöskään huollossa mitään merkkejä ulkoisesta iskusta, jota huolto piti syypäänä mahdollisiin kennon vikoihin.
aikaarska
Viestit: 11854
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: SONY A7II takuu- ja kennonpuhdistus-gate (KENNO VINOSSA)

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Ettei olis ollut alunperin joku palautettu viallinen yksilö...

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
nsamppa
Viestit: 6422
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: SONY A7II takuu- ja kennonpuhdistus-gate (KENNO VINOSSA)

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

T71 kirjoitti:Kaikki on mahdollista. Laitteen historia on jäänyt hieman hämärän peittoon ja siitä syystä käytin lyhyesti termiä "demorunko". Laitteen piti kuitenkin olla uusi ja uutena se minulle myytiin.
Kamera oli kuitenkin tutkittu ja tarkistettu myyjäliikkeessä eikä siitä ole löytynyt myöskään huollossa mitään merkkejä ulkoisesta iskusta, jota huolto piti syypäänä mahdollisiin kennon vikoihin.
Nyt vähän hämmästyttää motivaatio ostaa uusi kamera, mikä on "demorunko". Vaikuttaa ettei kuitenkaan massista ole pulaa, kun Sonyja on joka kädelle ja huollollekin on lähettää yksi. Nyt kääntyy vähän katse myös sinne myyjäliikkeen puoleen jos sieltä ovat viallista yksilö myyneet uutena. Onko kaupan purku käynyt mielessä missään vaiheessa? Voi olla että siitä on ollut juttua, mutten äkkiseltään muista tämän vaiherikkaan saagan varrelta.

Toki siis mitään ottamatta pois Infocaren ihmeellisestä säätämisestä. Edelleen vaan hyvä jos saat pioneerina poljettua tuon Infocare-miinan pois. Tai siis huono sulle, mutta hyvä muille.
Maffer
Viestit: 21442
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: SONY A7II takuu- ja kennonpuhdistus-gate (KENNO VINOSSA)

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Vedä se tavarantarkastus läpi vaan. Sillä se miina raivataan lopullisesti. Siinä ei haittaa yhtään vaikka on kuinka maallikko siellä tarkastajissa kun vika on näin selvästi havaittavissa.
T71
Viestit: 3422
Liittynyt: Tammi 01, 2017 23 : 53

Re: SONY A7II takuu- ja kennonpuhdistus-gate (KENNO VINOSSA)

Viesti Kirjoittaja T71 »

aikaarska kirjoitti:Ettei olis ollut alunperin joku palautettu viallinen yksilö...
Tämä on luultavasti totuus, mutta se ei vaikuta siihen, että huolto ja Sony kiistää kameran vian.

Itsekin otin sen linjan, että jos ostan kaupasta viallisen Sonyn, niin en ikimaailmassa toimita sitä huoltoon, vaan palautan myyjäliikkeeseen ja tilaan uuden kokeiluun.
Siksi näitä viallisia tulee asiakaspalautuksina vastaan ja niihin taas pitää suhtautua terveellä kriittisyydellä.
nsamppa kirjoitti: Nyt vähän hämmästyttää motivaatio ostaa uusi kamera, mikä on "demorunko". Vaikuttaa ettei kuitenkaan massista ole pulaa, kun Sonyja on joka kädelle ja huollollekin on lähettää yksi. Nyt kääntyy vähän katse myös sinne myyjäliikkeen puoleen jos sieltä ovat viallista yksilö myyneet uutena. Onko kaupan purku käynyt mielessä missään vaiheessa? Voi olla että siitä on ollut juttua, mutten äkkiseltään muista tämän vaiherikkaan saagan varrelta.
Ostin vinokennoisen tarjouksesta, kun sen piti olla vain vähän testattu. Piti kokeilla itsekin jotain uutta kameraa tekemisen puutteessa. Myyjäliikehän hyvitti osan kauppasummasta, kun selvisi, että kenno oli likainen ja kamera enemmän kuin vain vähän testattu.

Myyjäliike lupasi purkaa kaupan, mutta perui tarjouksen, kun Infocare ilmoitti, että kamerassa ei ole mitään vikaa. Tämä miina jäi siis käteen juuri huollon lausunnon takia.
Nyt siis tavarantarkastaja todistaa tarvittaessa myyjäliikkeelle, että laite on viallinen ja saan rahat ja kulut takaisin.

Maffer kirjoitti:Vedä se tavarantarkastus läpi vaan. Sillä se miina raivataan lopullisesti. Siinä ei haittaa yhtään vaikka on kuinka maallikko siellä tarkastajissa kun vika on näin selvästi havaittavissa.
Jos asiasta pitää riidellä, niin käräjäoikeus on täynnä maallikoita, jotka katsovat kuvia 4K telkkarista ja kysyvät mielessään, että eikö myyjäliikkeen, Sonyn ja Infocaren olisi kannattanut tunnustaa heti alussa, että kuvien perusteella kamerassa tosiaan on jotain vikaa.
Sitten ne harkitsee, että pitääkö näiden firmojen oikeudenkäyntikuluja kohtuullistaa ja asiakkaan kärsiä isoja oikeudenkäyntikuluja omissa nahoissaan, kun asia on ollut ihan selvä alusta lähtien ja tässähän on selvästi haluttu kyykyttää tätä ostajaa.
Sitten ne antaa tuomion.
T71
Viestit: 3422
Liittynyt: Tammi 01, 2017 23 : 53

Re: SONY A7II takuu- ja kennonpuhdistus-gate (KENNO VINOSSA)

Viesti Kirjoittaja T71 »

Sony päätti korjata vinokennoisen A7II kameran.
Sony ja huolto kiistää kuitenkin edelleen, että kamerassa olisi minkäänlaista vikaa!


Myyjäliike ilmoitti 27.6.2018, että he ovat pyytäneet lähettämään kameran takaisin, koska kietäydyin hyväksymästä sellaista korjausehdotusta, johon liittyy takuun loppuminen kyseiseen osien vaihtoon.

"Hi,

Customer does not want anything to be done.
Can you return it to us."



Jäin odottelemaan mitä tuleman pitää ja vietin kameran takuun puolivuotisjuhlia viime viikonloppuna tutkintapyyntöjä kirjoitellen.Tänään sain myyjäliikkeestä kuitenkin seuraavan viestin:

"Huolto ilmoitti, että asia on selvitetty heidän toimestaan Sonyn suuntaan ja ylemmän tahon päätöksellä kameraan vaihdetaan tuo aiemmin ilmoitettu yksikkö, vaikka mitään vikaa laitteessa ei ole havaittu. Vaihdon jälkeen kamera palautetaan sinulle ilman kuluja.

Asia on siis tämän osalta loppuunkäsitelty ja saat ilmoituksen, kun tuote on noudettavissa huoltopisteeltämme."



Osien vaihdollahan evätään näppärästi kameran todistaminen vialliseksi tavarantarkastuksessa ja estetään vahingonkorvauksen hakeminen ja kaupan purkaminen myyjäliikkeen kanssa.
Jokainen täysjärkinen on voinut niistä valokuvista päätellä, että kamera on rikki ja tavarantarkastuksen jälkeen olisin voinut hakea korvausta niistä 85 tunnin aikana syntyneistä kustannuksista, joita asiassa on tullut.

4 ja puoli kuukautta piti odotella päätöstä päivänselvään asiaan.
15.2.2018 - 2.7.2018.
Tuohon päälle vielä tämä kyseinen korjaus, niin 5 kuukautta kestää tällainen huoltokierre Sonyn valtuutetussa huollossa. Eikä vikaa edes kyetty löytämään.
emerik
Viestit: 6168
Liittynyt: Touko 12, 2003 10 : 55

Re: SONY A7II takuu- ja kennonpuhdistus-gate (KENNO VINOSSA)

Viesti Kirjoittaja emerik »

Toivottavasti kamera nyt korjaantuu oikeasti, ettei enää uusia mutkia tulisi. Aikamoinen tapaus on ollut kaiken kaikkiaan. Harmittavaa vain että sun niskaan on tältäkin foorumilta tullut lokaa aika paljon tiettyjen nimimerkkien takaa. Idiootteja riittää tähän maailmaan ja varsinkin tälle foorumille. Hyvin oot taistellut tämän keissin läpi ja hyvää kuvaamista kun kamera on kotiutunut takaisin! :)
temama
Viestit: 9930
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: SONY A7II takuu- ja kennonpuhdistus-gate (KENNO VINOSSA)

Viesti Kirjoittaja temama »

emerik kirjoitti:Harmittavaa vain että sun niskaan on tältäkin foorumilta tullut lokaa aika paljon tiettyjen nimimerkkien takaa. Idiootteja riittää tähän maailmaan ja varsinkin tälle foorumille. :)
He7yy!! Nyt sateenkaaren aikaa ei saa kutsua ketään itiootiksi!!

Ja hyvin-hän hän on jaksanut. Valistaa meitä oman takuukeissinsä sujumisesta, yli puoli vuotta! harvasen päivä. Pitäisköhän kaikkien foorumilaisten laittaa tänne jotain vastaavanlaista??
Sillä alusta saakka ei ollut niinkään kyse siitä että mikä on mahdollisesti vika (vaikka alunperin asiaa esitettiin sekaisin kennonputsaus keissinä ja muuna huolto takuu hässäkkänä, kuten varmaan muistat), vaan siitä miten tarmokkaasti T71 kunnostautui asian raportoinnissa ja millä sävyllä.
Tänne kirjoittelu ei millään tavalla edistänyt asian ajamisessa,paitsi ehkä siinä mielessä, että myös minä olin 'kesälomani' aikana yhteydessä infocareen ja puhuin näistä asioista heidän kanssa.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Re: SONY A7II takuu- ja kennonpuhdistus-gate (KENNO VINOSSA)

Viesti Kirjoittaja niffe »

Kiitos aiheen jakamisesta! Entiselle korporaation miehelle niin tutun oloinen keissi. Juuri oikean lähestymistavan otit ja samalla saatoit sekä auttaa jotakuta hankintapäätöksen kanssa painiskelevaa rahanarvoisilla vinkeillä että välinpitämättömien isojen yrityksien toimintakulttuurin jalkoihin jääneitä tällaisen tilanteen käsittelyssä.
Vastaa Viestiin