Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Re: Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Viesti Kirjoittaja niffe »

nomad kirjoitti: Tarkennuksen osumisesta olen hiukan eri mieltä. Potreteissa ja vastaavissa Sony on ehdottomasti täsmällisempi. Ja myös helpompi. AF-C:n toiminnasta liikkuvan kohteen kuvaamisessa en rupea mitään lopullista vannomaan, mutta ainakin Nikonin AF-C 3D häviää selkeästi Sonyn kohdetta seuraavalle AF-C tilalle. Voisin kuvitella, että peilikamera pärjää suhteellisesti paljon paremmin jos käyttää vain niitä keskimmäisiä pisteitä.
nomad kirjoitti: Ja täsmällisyyttä on sekin, ettei peilittömässä tarvitse edes ajatella tarkennuksen hienosäätöä. (Vaikka tuokin sieltä valikosta löytyy - miksi?)
[/quote]
Wait and see. Edellinen versio ei ainakaan sovi kiihkeätahtiseen kuvaamiseen, vaikka jossain erityissovelluksessa voi noustakin peilillisten rinnalle.

Mitähän varten se säätö olisi siellä... ;)
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Re: Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Viesti Kirjoittaja nomad »

mremonen kirjoitti:
nomad kirjoitti:En jaksa enää surra Nikon-vaihtolaitteiden arvosäilymisestä, mutta liikkeessä sanoivat että käytettynä nuo menevät hyvin kaupaksi, uutena ei niinkään.
Niin, peilittömissähän tuo arvo on säilynyt huomattavan hyvin. Että siinä mielessä hyvin valittu.

Eikä tuo peilikamera myy enää väkisinkään, eikä puoli-ilman. Edes anttilan-hintainen D850 ei ole myynyt millään eikä missään.

Voi kun ei aikanaan lähtenyt noihin peilittömin, nyt se ostoikkuna on iäksi kiinni. Ei ole enää mitään muuta kuin harmaata edessä. Eläkeikäkin siirtyy koko ajan kauemmaksi, joten ei sitä kuvausaikaakaan ole odotettavissa.
En tiedä D850 myynnistä tai myymättömyydestä. Eiks tuossa ole Nikonin perinteinen juttu, eli tuotanto takkuilee sitten kun saadaan joku hyvä tuote aikaiseksi.

Mitä vaihtoarvoihin tulee, niin en aloittanut sitä keskustelua. Kysyttäessä vastasin, että olin tyytyväinen tekemääni kauppaan. Koin että veikkasin voittavaa hevosta. Aika näyttää miten asiat lopulta menevät.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Re: Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Viesti Kirjoittaja nomad »

niffe kirjoitti:
nomad kirjoitti: Ja täsmällisyyttä on sekin, ettei peilittömässä tarvitse edes ajatella tarkennuksen hienosäätöä. (Vaikka tuokin sieltä valikosta löytyy - miksi?)
Wait and see. Edellinen versio ei ainakaan sovi kiihkeätahtiseen kuvaamiseen, vaikka jossain erityissovelluksessa voi noustakin peilillisten rinnalle.

Mitähän varten se säätö olisi siellä... ;)
Tämä A9 on ainakin hyvin kiihkeätahtinen :-)

Arska vastasi tuossa edellä hienosäätöä koskevaan ihmettelyyn.
aikaarska kirjoitti:Ainakin sitä voi käyttää Sonyn LA-EA4 adapterin kanssa jossa on se puoliläpäisevä SLT peili, ja jonka avulla voi ajaa vanhempia SLR A-mount objektiiveja. Ainakin oma hieno Minolta AF 135/2.8 tarvitsi kyseistä AF hienosäätöä A7RII ja LA-EA4 yhdistelmän kanssa.
temama
Viestit: 10018
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Viesti Kirjoittaja temama »

höh?! onpa remoselta ihmeen katkeran kateellisen oloista turinaa!

Eihän nää ole kuin kameroita, herranjestas. Eikä sitä voi kukaan kieltää että eikö Sonyn peilittömillä ole älyttömän hauska kuvailla. itse löysin uuden ilon kuvauksiin A7Rkakosen kanssa. Niin kätevä ja voimakas fotomachine. Kuvanlaatu A luokkaa. Tarkentaminen yhtä nautintoa.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
Maffer
Viestit: 21566
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Kuvanlaatu on 10MP CCD kroppikennon tasoa ja tarkennus verkkainen kuminauha.
temama
Viestit: 10018
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Viesti Kirjoittaja temama »

Maffer kirjoitti:Kuvanlaatu on 10MP CCD kroppikennon tasoa ja tarkennus verkkainen kuminauha.
hei nyt vähän kunnioitusta markkinoiden parasta kinokennoa kohtaan!!
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
mremonen
Viestit: 9240
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Re: Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Viesti Kirjoittaja mremonen »

nomad kirjoitti:En tiedä D850 myynnistä tai myymättömyydestä. Eiks tuossa ole Nikonin perinteinen juttu, eli tuotanto takkuilee sitten kun saadaan joku hyvä tuote aikaiseksi.
Näinhän se. Sen sijaan jos itse et ole toimitusvaikeuksien vuoksi saanut vielä tilaamaasi a7r3:sta, niin se ei tokikaan johdu yllämainitusta.

Tuleeko Sonyn mukana aina joku alitajuntaan vaikuttava punainen pilleri, jolla siirrytään johonkin vaihtoehtotodellisuuteen, jossa kaikki on niin ihanaa eikä peilejä missään? Ei edes kissan kulkea kahteen kertaan.
Mitä vaihtoarvoihin tulee, niin en aloittanut sitä keskustelua.
Useampaakin kertaan olet täällä kertonut vaihdon yhdeksi syyksi sen, että Nikon ei vaan tulevaisuudessa pidä arvoaan. No, Sony ei pidä arvoaan nyt, joten mikä tässä nyt muuttuu?
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
mremonen
Viestit: 9240
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Re: Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Kun katselee tätä Petapixelin julkaisemaa graafia, niin ei voi välttyä ajatukselta että täällä eletään aika lailla punavihreässä kuplassa. Voi olla, että DSLR:t on niitä dinosauruksia, mutta samassa sukupuussa ne on peilittömät (täyskenno)järkkäritkin. Se on ihan sama kumpi kuolee ensin.

Jos täälläkin oletettu tulevaisuus Sonysta ainoana täyskennopeilittömän järkkärin toimittajana toteutuu, on hyvin todennäköistä että koko formaatti kuolee pois luonnollista tietä. Jos markkinalle ei tule kilpailijoita, ei markkina ole taloudellisesti kannattava. Tämä on ihan normaalia business-logiikkaa.

Tässä on toinen mielenkiintoinen artikkeli ja vaikka siinä puhutaan DSLR:istä, niin veikkaan että tässä yhteydessä DSLR == järjestelmäkamera peilillä tai ilman. Tukee kuitenkin sitä ajatusta, että sillä Nomadin ennustamalla "ensi vuosikymmenellä" eli 12 vuoden päähän, niin siellä metsässä samoillaan AR-lasit päässä ja kamera on kännyssä tai otsalla.

12 vuotta on niin pitkä aika, että lähes mikä tahansa ennustus käy sen aikana jossain mitassa toteen. Tai sitten ei. 12 vuotta sitten mentiin näin: http://www.digital-slr-guide.com/best-d ... -2006.html" onclick="window.open(this.href);return false; . Artikkelin mukaan Sony A100 oli jo silloin paras kamera ja putsasi pöydän. Miten kesti 12 vuotta palata samaan? Tuon artikkelin voisi kopioida sellaisenaan tähän päivään ja vaihtaa Sony A100:n tilalle a7r3:n ja D80:n tilalle D850:n. Ihan sama hypetys silloin kuin nyt.

Siitä vielä 12 vuotta taaksepäin elettiin näin: https://petapixel.com/2015/07/17/back-i ... ost-20000/" onclick="window.open(this.href);return false;
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Re: Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Viesti Kirjoittaja nomad »

mremonen kirjoitti: Tuleeko Sonyn mukana aina joku alitajuntaan vaikuttava punainen pilleri, jolla siirrytään johonkin vaihtoehtotodellisuuteen, jossa kaikki on niin ihanaa eikä peilejä missään? Ei edes kissan kulkea kahteen kertaan.
Sikäli varmaan totta, että onhan se ahaa-elämys kuvata hyvällä peilittömällä :-) Minä tosin hommasin jo alkuvuodesta Olympus E-M1 mk2:n, jota sitäkin pidän paitsi hyvänä peilittömänä niin myös jonkinmoisena käännekohtana suhteessani peilikameroihin.

Innovaattorina varmaan tiedät, että on kausia jolloin tekniikka ei kehity tasaisen evoluution kautta, vaan murroksenomaisesti. Noihin murroksiin tiivistyy myös tekniikan muuttumisen aiheuttamia taloudellisia ja sosiaalisia murroksia. Voit toki pitäytyä vanhassa ja kuljetella peilikameroitasi bensa-autollasi, mutta ei se sitä tarkoita, että toisenlaisen johtopäätöksen tehneet olisivat toimineet väärän tietoisuuden vallassa. Maailma muuttuu jne.
mremonen kirjoitti:Useampaakin kertaan olet täällä kertonut vaihdon yhdeksi syyksi sen, että Nikon ei vaan tulevaisuudessa pidä arvoaan. No, Sony ei pidä arvoaan nyt, joten mikä tässä nyt muuttuu?
Vanha väistyy aina uuden tieltä. Arvo alenee siellä, täällä ja tuolla. Jätän sinut miettimään raha-asioita... Minulla on nyt sikäli hyvä tilanne, että arpa on heitetty ja hevosta veikattu - voin siis keskittyä valokuvaamiseen.
Maffer
Viestit: 21566
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Viesti Kirjoittaja Maffer »

No ihan kokemuksesta, ei se valokuvaus muutu miksikään vaihtamalla peilittömään. Samat filmiajan romurajoitukset niihin peilittömiin on pesineet ja puolen vuoden päästä Rajala arvottaa 50 pinnaa pois OVH:sta kun kärräät ne taas vaihtoon.

HDR-kenno on ensimmäinen iso uudistus mikä voidaan tehdä ja siinä on yksi ja sama mimmosessa laatikossa se majailee.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Re: Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Viesti Kirjoittaja nomad »

Maffer kirjoitti:No ihan kokemuksesta, ei se valokuvaus muutu miksikään vaihtamalla peilittömään. Samat filmiajan romurajoitukset niihin peilittömiin on pesineet ja puolen vuoden päästä Rajala arvottaa 50 pinnaa pois OVH:sta kun kärräät ne taas vaihtoon.
Ei kai kukaan ole puhunut _valokuvauksen_ muuttumisesta. Tämä ei ole taidefoorumi :-)

Välinevaihdoksiakaan en ole tehnyt 6kk välein niin kuin jotkut :-)

Enkä tehnyt kauppaa Rahalassa. Liikkeiden hyvitykset ovat mielestäni aika samaa luokkaa kuin mitä tavarasta saa itse suoraan myymällä. Kun ottaa huomioon itse myymisen vaivan ja riskit, niin tuo on ihan siedettävää kun puhutaan esim 5 vuotta sitten ostetusta objektiivista. Sitäpaitsi viime vuosina olen ostanut Nikkoreita enimmäkseen käytettynä, joten sikäli kyse oli lähinnä tavaran kierrättämisestä.

Kiitän kyllä huolenpidosta :-)
Maffer
Viestit: 21566
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Kyllä tämä on taidefoorumi siinä missä mikä tahansa fotopalsta. Itsehän pidän erittäin harmillisena sitä että sellaisiin aspekteihin jotka parantaisivat luovuutta ei yksikään valmistaja edes yritä. Pentax on jo mennyt eteenpäin, eli kennoshiftaus ja nyt on tilt myös tulossa kameraa.

D3/700 oli sellainen rajapyykki että tekninen edistys olisi pitänyt pistää sivuun oikeiden työkalujen kehittämisen tieltä. Ei kannata ihmetellä kun kännykät menee ohi sillä mitään kunnollisia työkaluja ei viitsitä kehittää.
mremonen
Viestit: 9240
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Re: Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Viesti Kirjoittaja mremonen »

nomad kirjoitti:Innovaattorina varmaan tiedät, että on kausia jolloin tekniikka ei kehity tasaisen evoluution kautta, vaan murroksenomaisesti. Noihin murroksiin tiivistyy myös tekniikan muuttumisen aiheuttamia taloudellisia ja sosiaalisia murroksia.
a9 eikä a7r3 edusta minkäänlaista murrosta valokuvaus-skenessä. Ne ovat hyvin johdonmukaisia evolutionäärisiä versioita edellisistä malleista. Mitään taloudellista tai sosiaalistakaan noihin kumpaankaan ei liity. Eikä peilittömiin noin yleensäkään. Toinen juttu, jos noita myytäisiin alta tonnin, niin voitaisiin sanoa, että peilitön on tuonut (järjestelmä)valokuvaamisen uudelle alueelle ja uusien ihmisten saataville. Sen sijaan Sonyn suunta on täysin päinvastainen. Alussa NEXit olivat hyvinkin kilpailukykyisiä hinnaltaan, mutta a6000:n jälkeen sekin etu on hukattu. Täyskennovehkeet eivät missään vaiheessa ole tuoneet mitään uutta hintaluokkaa markkinoille, vaan ovat enemmin yläkvartaalissa.
nomad kirjoitti:Minulla on nyt sikäli hyvä tilanne, että arpa on heitetty ja hevosta veikattu - voin siis keskittyä valokuvaamiseen.
Mikä saa sinut kuvittelemaan, että muut eivät olisi arpaa heittäneet ja keskity nyt kuvaamiseen? Mulla ei vielä ole peilitön aiheuttanut mitään ahaa tai ohoo-elämystä. Hienoista yhyy:tä kylläkin. Tosin olen peilittömällä järkkärillä kuvannut vasta vuodesta 2012.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Re: Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Viesti Kirjoittaja nomad »

mremonen kirjoitti:
nomad kirjoitti:Innovaattorina varmaan tiedät, että on kausia jolloin tekniikka ei kehity tasaisen evoluution kautta, vaan murroksenomaisesti. Noihin murroksiin tiivistyy myös tekniikan muuttumisen aiheuttamia taloudellisia ja sosiaalisia murroksia.
a9 eikä a7r3 edusta minkäänlaista murrosta valokuvaus-skenessä. Ne ovat hyvin johdonmukaisia evolutionäärisiä versioita edellisistä malleista. Mitään taloudellista tai sosiaalistakaan noihin kumpaankaan ei liity. Eikä peilittömiin noin yleensäkään. Toinen juttu, jos noita myytäisiin alta tonnin, niin voitaisiin sanoa, että peilitön on tuonut (järjestelmä)valokuvaamisen uudelle alueelle ja uusien ihmisten saataville. Sen sijaan Sonyn suunta on täysin päinvastainen. Alussa NEXit olivat hyvinkin kilpailukykyisiä hinnaltaan, mutta a6000:n jälkeen sekin etu on hukattu. Täyskennovehkeet eivät missään vaiheessa ole tuoneet mitään uutta hintaluokkaa markkinoille, vaan ovat enemmin yläkvartaalissa.
Oma oletukseni on, että Canon 6D ja Nikon D610 tyyliset peilikamerat jatkavat olemassaoloaan mallistossa vielä pitkään. Ja markkinaosuuksien puolustamiseksi niitä myydään alenevin hinnoin. Kun noihin on paljon tarjolla edullista käytettyä optiikkaa, niin siinäpä se talousvaihtoehto on.

Tällä foorumilla minkään merkin talousvaihtoehdot eivät kuitenkaan ole olleet kovassa kurssissa. Melkein konsensus (jota en kyllä itse jaa) näyttää olevan, että D750 ostaminen ostaminen ei kannata koska se laadultaan pska kamera. Jos Nikonin mallistossa liikutaan niin pitää olla D810 ja varakkaille D850. Kroppikuvaajat saavat armon käyttää alle 2000e kameraa jos sen tyyppimerkintä on D500. D7500 ostajat on luusereita.

Pitkällä tähtäimellä peilittömyys on kuitenkin se tie jolla saadaan edullisempia kameroita.
mremonen kirjoitti:
nomad kirjoitti:Minulla on nyt sikäli hyvä tilanne, että arpa on heitetty ja hevosta veikattu - voin siis keskittyä valokuvaamiseen.
Mikä saa sinut kuvittelemaan, että muut eivät olisi arpaa heittäneet ja keskity nyt kuvaamiseen? Mulla ei vielä ole peilitön aiheuttanut mitään ahaa tai ohoo-elämystä. Hienoista yhyy:tä kylläkin. Tosin olen peilittömällä järkkärillä kuvannut vasta vuodesta 2012.
Nappasin koulupoikana käyttöön vanhempieni Nikon FE:n. Arkistossa kuvia näyttää olevan huomattavampia määriä vuodesta 1979 alkaen. Historiallisista syistä FE on yhäkin käytössäni. Silläkin voi kuvata vaikka nettikeskustelut ovatkin varsin vähäisiä.
emerik
Viestit: 6168
Liittynyt: Touko 12, 2003 10 : 55

Re: Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Viesti Kirjoittaja emerik »

nomad kirjoitti:..Välinevaihdoksiakaan en ole tehnyt 6kk välein niin kuin jotkut :-)
No monta eri runkoa sulla on ollut sitten 26.4.2007 lähtien? Itsellä on kaksi runkoa ollut jos 2007 asti laskee (sitä ennen oli yksi).
nsamppa
Viestit: 6431
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Maffer kirjoitti:Kyllä tämä on taidefoorumi siinä missä mikä tahansa fotopalsta. Itsehän pidän erittäin harmillisena sitä että sellaisiin aspekteihin jotka parantaisivat luovuutta ei yksikään valmistaja...
Taas ehkä aavistuksen vinksahtaneesta kulmasta tulee mun mielipide, mutta tuleepa kuitenkin. Kyllä mun mielestä keveys&pieneys yhdistettynä loistaviin video-ominaisuuksiin ja kapeisiin syväterävyyksiin on ainakin mun luovuudelle nannaa. Mitä vaikeampia ottoja yrität, sen enemmän niihin joudut keskittymään. Pitkän päivän kuluessa ja energiatasojen ollessa alhaalla, se vaan helpottaa jos on ruutia ropassa ja etenkin päässä, että jaksaa vielä keksiä/kokeilla uusia juttuja ja ennenkaikkea nähdä se milloin alkaa menee ihan päin seiniä.

Miten mulla on semmonen olo että olisin kertonu tän aikaisemminkin? Oottekste nähny sen Päiväni Murmelina- leffan?
Maffer
Viestit: 21566
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Nuohan ovat vain fyysisia painoja ja mittoja. Itsellä raja menee n. 5kg vapaalta kädeltä millä jaksaa heilua koko päivän. Eli mistään luovuutta parantavasta featuresta ei voi puhua vaan käyttöajan pituudesta.
nsamppa
Viestit: 6431
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Siis tarkennuksena vielä että puhuin siis mun luovuudesta, mun tavasta tehdä asioita ja mulle tärkeistä ominaisuuksista. Koen siis että esim. A7-sarja ja nyt vimosimpana laukkuun tiensä löytänyt A6500 on parantanut mun pätkien laatua (=kapeat syväterävyydet, hyvät ominaisuudet hämärässä, A6500:n huikea tarkennus jne. yhdistettynä kokoon&painoon). Väärin koettu? Koska Sony? Koska peilitön? Koska video?
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Re: Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Viesti Kirjoittaja niffe »

Sawyer on vertaillessaan Sony A7R3:sta ja Canonin 1DX mk2:sta löytänyt aika lailla saman lähestymistavan kuin minä näihin peilillisiin ja peilittömiin vaihtoehtoihin.

Linkki videoon: https://www.youtube.com/watch?v=lFvpJSmB_Ps

P.S. Kyllä se vaan näin on, kun hyppää pois tästä markkinointimyrskystä, ottaa aloituksen omaan päähän, tutkii kuvia ja kuvanlaatua. Tällä hetkellä on Canonin jäämistön myyminen holdissa...
Maffer
Viestit: 21566
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Olen harkinnut 5D4 runkoa ihan vain koska TS-E lasit. Kääntyvän näytön puute on vain aikas paha miina. Itsehän kovalla tohinalla 2013 syksyllä koitin siirtyä peilittömiin vaan eka kuva ulkona ja heti jpg-RAW silmille. Se olikin ns. Siinä se peilittömien juttu. Ekaa kertaa ei voi koskaan muuttaa mitä tulee käyttökokemukseen.

Sony paskoi mahdollisuutensa early adoptereiden osalta.
Viimeksi muokannut Maffer, Tammi 12, 2018 12 : 57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin