Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
rolsen
Viestit: 1438
Liittynyt: Huhti 18, 2012 9 : 37

Re: Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Viesti Kirjoittaja rolsen »

aikaarska kirjoitti:Ammattivalokuvaajan käsite on varsinkin Suomessa hieman hämärä, koska koulutuskin valokuvaukseen on varsinainen sekametelisoppa. Kaikenlaisia media-alan opintoja löytyy, ja jos esimerkiksi katsoo tätä nimikelistaa mihin valokuvausta voi soveltaa - ymmärtää hämmennyksen:

kuvaaja
kuvajournalisti
kuvataiteilija
lehtikuvaaja
medianomi
taiteen kandidaatti
taiteen maisteri
yhteiskuntatieteiden kandidaatti
mainosvalokuvaaja
ateljeevalokuvaaja
taidevalokuvaaja
arkistokuvaaja
sairaalakuvaaja
tehdaskuvaaja

Listaan voisi lisätä helposti esimerkiksi: urheilukuvaaja, muotikuvaaja, luontokuvaaja...

Joten ehkä ammattikuvaajan määreet voisi täytyä parhaiten silloin kun henkilö saa pääelantonsa valokuvauksesta, jota tekee ns. työkseen?
Tosin ei sekään ole kovin täsmällinen määritelmä, mutta käytännön kannalta ehkä paras...
Minä varaan tittelin "valekuvaaja".
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Maffer
Viestit: 21444
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Vaihteeksi asiaa mitä käy skeidalla adapterilla:
https://blog.kasson.com/the-last-word/a ... ce-errors/" onclick="window.open(this.href);return false;

Metabonesit johtaa romutilastoa kohtalaisen hurjalla heitolla. Ei yleensä kannata ihmetellä miksi adapterilla tulee hassu lopputulos kun aletaan hakemaan optimaalista resoluutiota.
aikaarska
Viestit: 11855
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Hyvää testiä, mutta kohtalaisen pieni otanta - vielä ainakin...

Minulla on kaikenlaisia (ja hintaisia) adaptereita, ja olen kyllä huomannut käytännössä, että heittoa rekisterietäisyydessä todellakin on. Helposti huomaa kun sihtaa äärettömään. Joillakin ei ehkä edes mene äärettömään saakka, toisilla taas reippaasti yli. Itse olen tyytytynyt siihen, että jos pääsee
hyvin äärettömään asti niin kelpaa.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Re: Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Viesti Kirjoittaja nomad »

aikaarska kirjoitti:Hyvää testiä, mutta kohtalaisen pieni otanta - vielä ainakin...

Minulla on kaikenlaisia (ja hintaisia) adaptereita, ja olen kyllä huomannut käytännössä, että heittoa rekisterietäisyydessä todellakin on. Helposti huomaa kun sihtaa äärettömään. Joillakin ei ehkä edes mene äärettömään saakka, toisilla taas reippaasti yli. Itse olen tyytytynyt siihen, että jos pääsee
hyvin äärettömään asti niin kelpaa.
Novoflexin mukana tulleessa ohjelapussa muistaakseni sanotaan, että adapterin kanssa objektiivi tarkentaa hiukan yli äärettömän. Tarkoituksena on epäilemättä varmistaa, että kaikkien objektiivien kanssa päästään äärettömään, oli toleranssit miten vaan.

Olisihan se kiva jos äärettömän stoppi olisi just eikä melkein, mutta koska asiat vaihtelee ja myös objektiivien tarkennustasoissa on eroja, niin varmaan parempi näin. Jos puhutaan mf-obiskoilla tarkentamisesta, niin nykyinen peilittömäni voittaa minkä tahansa Nikonin 6-0.
emerik
Viestit: 6168
Liittynyt: Touko 12, 2003 10 : 55

Re: Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Viesti Kirjoittaja emerik »

nomad kirjoitti:..Jos puhutaan mf-obiskoilla tarkentamisesta, niin nykyinen peilittömäni voittaa minkä tahansa Nikonin 6-0.
Tulihan se sieltä lopuksi. Välineurheilija muistaa aina sanoa kuinka nykyinen ostos on juuri sen takia paras. Vaikka sitten kyseinen henkilö ei koko ominaisuutta käyttäisi/tarvitse, niin tärkeintä on että se löytyy kamerasta. Nyt odottelemaan vain, että m10, temama, miksus tai shuko tulee toteamaan jotain todella näsäviisasta.
Maffer
Viestit: 21444
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Mikäs peilitön näyttää 1:1 pikselit tarkennuksessa? K-1 maksimisuurennos = 16x missä 1 pykälä pakkia = 10x = 100%. Nikonilla D800 oli edellinen "ongelmatapaus" missä zoomattu tarkennus oli melkoista puuroa. Sen jälkeen ongelmaa ei ole ollut.

Peilittömän focus peaking = focus randomizer ja toistaiseksi mf EVF:n kautta on yhtä skeidaa jos pitää alkaa kyyläämään missä se tarkennus oikeasti on.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Re: Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Viesti Kirjoittaja nomad »

emerik kirjoitti:
nomad kirjoitti:..Jos puhutaan mf-obiskoilla tarkentamisesta, niin nykyinen peilittömäni voittaa minkä tahansa Nikonin 6-0.
Tulihan se sieltä lopuksi. Välineurheilija muistaa aina sanoa kuinka nykyinen ostos on juuri sen takia paras. Vaikka sitten kyseinen henkilö ei koko ominaisuutta käyttäisi/tarvitse, niin tärkeintä on että se löytyy kamerasta. Nyt odottelemaan vain, että m10, temama, miksus tai shuko tulee toteamaan jotain todella näsäviisasta.
Se nyt vaan on niin :-) Sanomiseni saa oikeutuksen muun ohella myös siitä, että olen käyttänyt kyseistä ominaisuutta. Pelleilin aikanaan ihan tarpeeksi Nikonin tähystylasien kanssa, minkä vuoksi aihe on läheinen.

Myös sen ymmärrän, että sinä kommentoit asiaa pelkästä väliin huutelun ilosta. Onhan se sinunkin pakko jostain riemu repiä...
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Re: Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Viesti Kirjoittaja niffe »

nomad kirjoitti:
emerik kirjoitti:
nomad kirjoitti:..Jos puhutaan mf-obiskoilla tarkentamisesta, niin nykyinen peilittömäni voittaa minkä tahansa Nikonin 6-0.
Tulihan se sieltä lopuksi. Välineurheilija muistaa aina sanoa kuinka nykyinen ostos on juuri sen takia paras. Vaikka sitten kyseinen henkilö ei koko ominaisuutta käyttäisi/tarvitse, niin tärkeintä on että se löytyy kamerasta. Nyt odottelemaan vain, että m10, temama, miksus tai shuko tulee toteamaan jotain todella näsäviisasta.
Se nyt vaan on niin :-) Sanomiseni saa oikeutuksen muun ohella myös siitä, että olen käyttänyt kyseistä ominaisuutta. Pelleilin aikanaan ihan tarpeeksi Nikonin tähystylasien kanssa, minkä vuoksi aihe on läheinen.

Myös sen ymmärrän, että sinä kommentoit asiaa pelkästä väliin huutelun ilosta. Onhan se sinunkin pakko jostain riemu repiä...
Me kaikki muistamme miten kehuit maasta taivaaseen niitä Nikoneita juuri tuossa käytössä ja se saa meidät tuntemaan olomme hämmentyneiksi ja sanotaan, että jopa vähän kiusaantuneiksi.
Maffer
Viestit: 21444
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Niin, millä ihmeellä se nyt vaan on niin? Manuskatarkennus ei osu sen paremmin kuin lärpättimelläkään kun aletaan oikein katsomaan mihin oikeasti osui. Focus peaking ei ikävä kyllä ole tarkka. Ei ollut Fujissa eikä Sonyssa missä etenkin käytin paljon koko omituisuutta saadakseni nopean käsityksen missä tarkennustaso seilaa 90mm TS-E:llä. Viimeinen kohdistus oli pakko tehdä aina zoomaamalla kun heittoa oli vähintän +- muutama cm.
temama
Viestit: 9930
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Viesti Kirjoittaja temama »

Maffer kirjoitti:Niin, millä ihmeellä se nyt vaan on niin? Manuskatarkennus ei osu sen paremmin kuin lärpättimelläkään kun aletaan oikein katsomaan mihin oikeasti osui. Focus peaking ei ikävä kyllä ole tarkka. Ei ollut Fujissa eikä Sonyssa missä etenkin käytin paljon koko omituisuutta saadakseni nopean käsityksen missä tarkennustaso seilaa 90mm TS-E:llä. Viimeinen kohdistus oli pakko tehdä aina zoomaamalla kun heittoa oli vähintän +- muutama cm.
pulltzihttiä!!ettäs kehtaa maffers! tiedät varsin hyvin, miten hienoa peilittömällä on juurikin manuaalifokustaa, niin takatöllöstä tai evf etsimestä. älä johda ihmisiä tahallaan harhaan.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
Maffer
Viestit: 21444
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Elä itse horise joutavia. "Osuu" ja osuu on ihan eri asia. Toinen on 0 ja toinen 1. Kuten sanoin niin peaking antaa silmämääräisen arvion onko tarkennus oikealla sektorilla. Sen jälkeen sillä ei tee mitään.
temama
Viestit: 9930
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Viesti Kirjoittaja temama »

Maffer kirjoitti:Elä itse horise joutavia. "Osuu" ja osuu on ihan eri asia. Toinen on 0 ja toinen 1. Kuten sanoin niin peaking antaa silmämääräisen arvion onko tarkennus oikealla sektorilla. Sen jälkeen sillä ei tee mitään.
nou!! peakingillä vedetään silmämääräinen tarkennus (tosin pienellä kokemuksella menee jo melkein aina kohdilleen), mUTTA suurenokksella sitten loput 100% tarkasti, yhden napin takana, ja voi kokoajan tsiigata etsimestä. näin se menee.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
Maffer
Viestit: 21444
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Joo menee. Näkymä vastaa zoomattuna jotain todella pitkää teleä. Siitä sitte vapaalla kädellä kohdalleen. Ei edes IBIS auta. Loppujen lopuksi jalustalta tarkentuu niin lärpätin kuin peilitön tarkasti samalla tavalla. Kummastakin löytyy myös kääntyvä näyttö ettei tarvi niskojaan paskoa.
Sahaaja
Viestit: 1497
Liittynyt: Loka 07, 2009 21 : 04

Re: Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Viesti Kirjoittaja Sahaaja »

Onks noi peilittömien Sonyjen peaking ja mf surennokset satoja kertoja parempia kuin rx-sarjassa?
Pokkarissa ei oikein säväytä mutta pitää kokeilla ja vähän perehtyä vielä.
temama
Viestit: 9930
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Viesti Kirjoittaja temama »

Sahaaja kirjoitti:Onks noi peilittömien Sonyjen peaking ja mf surennokset satoja kertoja parempia kuin rx-sarjassa?
Pokkarissa ei oikein säväytä mutta pitää kokeilla ja vähän perehtyä vielä.
onhan ne parantunut sukupolvesta toiseen kuin sika juoksuaan. ei ny dramaattista 100x parannusta, mutta jonkusen verran aina.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
nsamppa
Viestit: 6422
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Kyllä mä tässä focus peaking- asiassa komppaan mafferia. Se on vähän semmonen sinnepäin- ominaisuus. Mulla se on ollut pois päältä, jotta näkee paremmin missä tarkennus seilaa. Jos sen laittaa pienintä voimakkuutta vähänkään tehokkaammalle, alkaa se häiritä sommittelua jo aika tavalla.
aikaarska
Viestit: 11855
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Minä taas käytän focus peakingiä kyllä, mutta lähinnä haarukoin sillä tarkkana olevaa aluetta. Videoissa auttaa myös. Mutta silloin kun täytyy olla just eikä melkein focus, niin tarkennuksen suurennos on ahkerasti käytössä.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Re: Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Viesti Kirjoittaja nomad »

Itse vedän aina suurennuksella.

A7r3 etsin on aika hyvä joten about tarkennuksen näkee suoraan etsimestä, focus peaking tekee hommasta lähinnä vain sotkuisemman. Ja kun tarkkaa vaaditaan, niin sitten suurennus.
tehodia
Viestit: 1082
Liittynyt: Touko 15, 2008 12 : 11

Re: Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Viesti Kirjoittaja tehodia »

aikaarska kirjoitti:Minä taas käytän focus peakingiä kyllä, mutta lähinnä haarukoin sillä tarkkana olevaa aluetta. Videoissa auttaa myös. Mutta silloin kun täytyy olla just eikä melkein focus, niin tarkennuksen suurennos on ahkerasti käytössä.
Onhan noi hyvinkin käyttökelpoisia välineitä manuaalitarkentamiseen. Mutta oman kokemuksen mukaan noikin sopii hyvin vain melko hitaisin kuvaustilanteisiin. Jos kohde tai tilanne edellyttää vähänkään nopeutta, niin silloin tarvitaan kolminaisuutta: Optinen etsin, objektiivi-kamerayhdistelmä säädetty hyvin ja kuvaajan harjoittelu manuaalitarkentamiseen. Noilla pääsee parhaimmillaan jopa parempaan tulokseen kuin hyvilläkään tähyslaseilla siihen aikaan, kun oli vain manuaalitarkenteisia objektiivejä.
aikaarska
Viestit: 11855
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

tehodia kirjoitti:
aikaarska kirjoitti:Minä taas käytän focus peakingiä kyllä, mutta lähinnä haarukoin sillä tarkkana olevaa aluetta. Videoissa auttaa myös. Mutta silloin kun täytyy olla just eikä melkein focus, niin tarkennuksen suurennos on ahkerasti käytössä.
Onhan noi hyvinkin käyttökelpoisia välineitä manuaalitarkentamiseen. Mutta oman kokemuksen mukaan noikin sopii hyvin vain melko hitaisin kuvaustilanteisiin. Jos kohde tai tilanne edellyttää vähänkään nopeutta, niin silloin tarvitaan kolminaisuutta: Optinen etsin, objektiivi-kamerayhdistelmä säädetty hyvin ja kuvaajan harjoittelu manuaalitarkentamiseen. Noilla pääsee parhaimmillaan jopa parempaan tulokseen kuin hyvilläkään tähyslaseilla siihen aikaan, kun oli vain manuaalitarkenteisia objektiivejä.
Oman kokemukseni pohjalta se vähän riippuu ja roikkuu. Pentax K-1 ja K-70 kanssa tuli käytettyä peakingia muutenkin vähemmän. Mutta Sony A7RII:n kanssa se on lähes kokoajan käytössä kun manuaalitarkennan. Olen valinnut peaking väriksi punaisen ja heikoimman paksuuden viivaan, yleensä ei häiritse liikaa omassa käytössäni.
Peaking pysyy kyllä vauhdissa mukana, mutta vaatiihan se käyttötuntumaa, että miten paljon ja milloin voi luottaa.
Nopeudesta kun oli puhe, niin ironisesti bongasin tänään kivan etanan taivaltamassa asfalttitien yli ;-)
Laitoin A7RII kaveriksi Tamron 90/2.8Di macron ja asetin kameran lähes tien tasolle käsivaraan.
En ryhtynyt pötköttämään märälle tielle, vaan käytin tietysti kääntyvää näyttöä apuna sommittelussa.
Tällä kertaa en ryhtynyt suurentelemaan takanäytön kuvaa, vaan käytin juurikin focus peakingia apuna manuaalitarkentamisessa. Tavoitteena tarkentaa etanan naamatauluun. Homma näytti tältä:
Kuva

Otin 3 kpl valotusta aukolla f/4.5, tässä tapauksessa focus peaking toimi oikein mainiosti ja kaikki valotukset olivat suhteellisen tarkkoja siellä missä focus peaking näytti sen olevan.
Vaikka Etana olisi liikkunut 20x etana-turbovauhdilla, peaking olisi näyttänyt tarkennusalueen ihan samalla tavalla.

Kuva

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Vastaa Viestiin