Sony A9, A9II

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
ruutu

Re: Sony A9

Viesti Kirjoittaja ruutu »

Nyt kyllä meni metsään - Obama ei tosiaankaan kuvannut Sonylla :-D https://www.slrlounge.com/wp-content/up ... rk_II.jpeg" onclick="window.open(this.href);return false;
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
temama

Viesti Kirjoittaja temama »

ruutu kirjoitti:Nyt kyllä meni metsään - Obama ei tosiaankaan kuvannut Sonylla :-D https://www.slrlounge.com/wp-content/up ... rk_II.jpeg" onclick="window.open(this.href);return false;
Obama on niinhieno mies, se ottaa huomioon vähempiarvoisetkin!
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
temama

kohan kirjoitti:
temama kirjoitti: asetelma on enemmänki kun liian hyvä ja hienost7unut presitentti Baracci Obaama (sony) vastaan juntti amerikkalaiset häikäilemätöömän narsisti juntti populistin johdolla.
Ei saa...na, taidan perua A9 tilauksen heti!
HUH!! et kait oo Koohani trummpi miehiä????!!!
mremonen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Kyl minoon nyt niin onnellinen... nikon-kuvaaja. Ja välillä kuvaan muitakin kuin Nikoa.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
kohan

Viesti Kirjoittaja kohan »

temama kirjoitti:
kohan kirjoitti:
temama kirjoitti: asetelma on enemmänki kun liian hyvä ja hienost7unut presitentti Baracci Obaama (sony) vastaan juntti amerikkalaiset häikäilemätöömän narsisti juntti populistin johdolla.
Ei saa...na, taidan perua A9 tilauksen heti!
HUH!! et kait oo Koohani trummpi miehiä????!!!
Tottakai minua ei globaali valemeedia ole aivopessyt.
temama

Re: Sony A9 sääsuojau!!

hhahah, te kaikki soni muksijat! tästäs saatte taas fridayn kunnikasx, kiiippist!!

ex(?)- Niikkon D5 kuvaaja Paul Nelsson omistaa nyt Soni A9 ja kehuu sen sääsuojausta!! muutenkin ikionnellinen;

https://www.dpreview.com/forums/post/59644451" onclick="window.open(this.href);return false;

https://paulnelson.smugmug.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

My first time using the A9 to shoot an Ultra Marathon Monday, it did not miss once and tracked better than my D5, 70-200 VR2 combo in low light. The A9-70-200 G Master combo would shift faster between runners than anything I have ever tested. I took 2200 pictures in 9 hrs used 1 1/2 batteries. The other thing vs my D5 that was really nice was the ability to frame the shot the way I wanted to not being limited by the AF points!

https://www.dpreview.com/forums/post/59636936" onclick="window.open(this.href);return false;
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

No siiä on ristiriitaista kakkendaalia taas. Ensinnäkin nyt meni 1,5 akkua 2200 kuvaan. Mitäs se lukema oli vielä eilen, päälle 7000 per akku.

Loput haiskahtaa maksetulta kirjoitukselta.
mremonen
Viesti:

Siistä jälkeähän tuo tekee ja ilmeisesti tuo tarkennus on nyt sitten niin hyvä kuin on väitetty. En nyt kuitenkaan vielä sanoisi noita miksikään "low-light"-kuviksi (f2.8, 1/500, ISO5000). Lisäksi kohteet ovat melko korkeakontrastisia verrattuna ympäristöön. Se on kyllä totta, että Nikoneissa tarkennuspisteiden sijoittelu välillä haittaa sommittelua. Tosin noissa kuvissa ei Nikonkaan olisi Nikotellut. Melko lailla keskisommittelu joka kuvassa. Toivottavasti valokuvaaminen ei ole kaverin ainoa työ...

1,5 akkua ja 2200 kuvaa ei kyllä ole mitään mistä kannattaa kotiin kirjoittaa. Mutta toki selkeä parannus aikaisempaan. Aletaan olemaan lähellä jo sitä tilannetta ettei akkukesto ole se suurin huoli. Ja kahvallahan tuota voi parantaa.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
Maffer
Viesti:

Nuo saa kuvattua ihan Pentaksillakin. Vaikka 100mm makrolla.
Matti_JH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

http://www.fredmiranda.com/forum/topic/1492785" onclick="window.open(this.href);return false;
I’ve got a 1DX2 and an A9 so I’ve got some thoughts on this. The short version is that for me, the A9 is in no way a replacement for the 1DX2 (or a D5).

On the plus side for the A9:

* Image quality, including high ISO. I did some quick comparisons at ISO 6400 between the A9 and 1DX2 and basically couldn’t tell the difference. I rarely shoot at 6400 and almost never higher than that. I didn’t find any banding issues.

* The AF system seems really good. However, I have so few photos from the 1DX2 where a focus problem is because of the camera making a mistake that it’s hard to make a comparison. Also, I’m mostly shooting sports where it doesn’t make sense to use one of the automatic focusing modes. On the 1DX2, I’ve got AF point expansion/four point expansion assigned to AF-ON and AF point expansion/eight point expansion assigned to AE lock. I use that setup 99% of the time. I did use the A9 to take pictures of my dog running along a beach yesterday and I was really impressed with the camera’s ability to chose a focus point and track movement. That definitely seemed better than the 1DX2 but it’s not really a common use case for my sports shooting so it’s not a significant benefit. I could see it being very beneficial to people shooting sports where the motion is less likely to be interrupted.

* No mirror blackout is great. It’s not as much of a leap as I thought it might have been (see below) but it’s definitely the way of the future.

* Silent shooting is more beneficial than I’d thought. It’s not a benefit for the sports I shoot but I could see it making a huge difference for others.

* The camera is very customizable. I was going to write “very easy to customize” but it’s actually complicated to customize it but that’s ok: there’s so much depth to what you can do that it’s good that it’s complicated. It’s definitely better than the 1DX2 in this area (‘though personally, the limitations of the 1DX2 haven’t affected me) and similar to the D5.

* A few quick things: The body feels solid and well made ‘though definitely not as weatherproof as the 1DX2; I’d use it at the beach but not in the rain. Battery life is good enough to not be an issue; same for buffer size and write speed. Eye focus is practically magic (‘though it doesn’t recognize dog eyes!).

On the down side:

* The benefit of no mirror blackout is outweighed by the poor quality of the EVF compared to the optical viewfinder on the 1DX2. Sometimes, the A9 EVF is much better than the 1DX2’s optical viewfinder. Indoors in low light with shorter focal lengths; fantastic. But outdoors shooting sports, it’s a different story. Even without the mirror blackout, I didn’t feel like I could follow the action nearly as well as I could have with the 1DX2.

* The A9 isn’t as comfortable to hold and the physical controls are not as comfortable to use as on the 1DX2. It’s the price you pay for a camera that’s small and light but I would much, much prefer a bigger body with more space and better controls. The A9 does have assignable back buttons for AF-ON and AE lock buttons, just like the 1DX2, but they aren’t as comfortable to use. They are further apart than on the 1DX2 and both are located on the part of the case that is sloping inwards. Also, the A9’s thumbstick sticks out, getting in the way of my thumb as I’m pressing AF-ON. Consequently, I’m only using AF-ON to recenter the focus point - which I don’t do very often - and I’m using AE lock as the main focusing button, with the thumbstick center button being used for eye focus. As I’m typing this, I’m thinking that I’ll probably end up with my main focusing mode on AE lock, secondary on the thumbstick button, eye focus on the not-very-comfortable AF ON button and focus point recenter button on one of the other custom buttons.

The 1DX2 feels like it was designed to ensure that every button is in the best possible position for as many customers as possible and that dictates the size and shape of the camera. The A9 feels like Sony had a fixed size (the existing A7 series) and had to do the best they could. They’ve actually done a very good job in the size and location of the controls (and there are lots and lots of controls) but it’s just not as good as the 1DX2. There are also places where they didn’t make a good choice: I love having a dedicated exposure compensation dial but the A9 has one that’s just too hard to turn. The new drive speed/AF mode button on the left of side of the camera is also great (I love dials!) but the lock on the AF mode part seems silly, like someone said that pro cameras have locking dials so one was needed here. Also - and now I’m really nit-picking - the mode dial on the right of the camera is slightly harder to turn than the dial on the left. It doesn’t mean affect the use of the camera in any way but it’s a reminder that Canon has been tweaking the design of the EOS-1 body for 30 years. I’d love a D500 or 5D4-sized body for the A9; that could be amazing.

* It’s hard to quantify but the interface of A9 seems a little slower in real-world use than the 1DX2. The 1DX2 feels very optimized to ensure that you’re rarely blocked or even slightly delayed from taking a picture. With the A9, you’ve got to be more careful. For example, on both cameras, you can be in the menu system, looking at the back LCD and immediately take a picture - no lag at all. (The A9 will acquire focus and take a picture even before the menu has disappeared from the LCD; impressive!) On the other hand, if you’re chimping on the A9 and want to quickly take a picture, you’ll be out of luck. One press of the shutter button will switch out of review mode and a second is needed to take a picture. And you’ll really be in trouble if you’re chimping and you press AF-ON or AE lock before trying to take a picture: when you’re in review mode, those buttons are used to zoom in and out, further slowing you down if you’re trying to take a picture. Now, I realize that chimping is a bad idea regardless of how quickly the camera switches modes; I’m mentioning it only because it’s an example of a place where the A9 is oddly slow, while in other places it’s super quick.

Those are the three big things for me about the A9 that mean it’s not going to replace my 1DX2. A better body, better EVF and faster-responding A9 would be amazing and I hope that’s what Canon has in the works.

Fortunately, I had no expectation that the A9 would replace my 1DX2 and I think the A9 is fantastic. I got it primarily because I wanted a small, high quality second camera. My criterial was:

1. Small size and low weight
2. Good low light performance
3. Excellent AF performance, high frame rate, and large buffer (i.e., the dog on the beach scenario!)
4. Ability to use Canon lenses
5. Some weather sealing
6. Good battery life
7. Built-in GPS
8. Customizable button layout
9. Easy to use, high quality video

The EOS 5D4 would be an obvious choice. However, it’s significantly bigger than the A9 and while its video is very high quality, the file sizes involved make it hard to use. The 5D4 has the advantage of having the same interface as the 1DX2 - in theory. In practice, I can’t set up a 5D4 to match the way I have my 1DX2 set up, so this benefit is lost. The 5D4 has a built-in GPS, which for a second camera that I’ll be traveling more with, is a great benefit. However, it’s not enough to outweigh the A9’s small size and fast frame rate and AF. Also, I actually prefer the lower resolution of the A9 over the 5D4, which is also the reason I got the A9 over waiting for an A9r/A7RIII.

I’m happy to go into more detail on any of this and would love to hear from any A9 owners if I’ve got any of this wrong. It’s been a while since I used a Sony Alpha (I had an A7s a few years ago) so I’m sure there are things I’m missing. me
Viimeksi muokannut Matti_JH, Kesä 02, 2017 19 : 03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kohan

Lupaavalta näyttää tarkennuksen seuranta. Ei karkaile taustaan vaikka välillä joutuu hakemaan uudellenn.
https://www.youtube.com/watch?v=iUoeApD ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;
aikaarska

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

kohan kirjoitti:Lupaavalta näyttää tarkennuksen seuranta. Ei karkaile taustaan vaikka välillä joutuu hakemaan uudellenn.
https://www.youtube.com/watch?v=iUoeApD ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Minusta tämä A9 AF systeemi alkaa olemaan sellainen kuin mitä kaikki järjestelmäkamerakäyttäjät ovat haaveilleet niin kauan kun AF objektiiveja on ollut olemassa.
Varsinkin seuraavan tarkennuksen osalta.
Mitä olen nyt katsellut näitä ihmisten A9 videoita, niin AF seuranta tosiaan vaikuttaa olevan lähes idioottivarma, ja ennakoi kohdetta yhtä hyvin kuin kuvaaja itse. AF järjestelmä tuntuu tosiaan "ymmärtävän" mitä kohdetta tässä nyt ollaan seuraamassa ja jopa osaa palata kohteeseen vaikka kuvaaja tumpeloisi välillä rajauksensa kanssa niin, ettei koko kohdetta näy hetken edes etsimessä ;-)

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
kohan

aikaarska kirjoitti: AF järjestelmä tuntuu tosiaan "ymmärtävän" mitä kohdetta tässä nyt ollaan seuraamassa ja jopa osaa palata kohteeseen vaikka kuvaaja tumpeloisi välillä rajauksensa kanssa niin, ettei koko kohdetta näy hetken edes etsimessä ;-)
Juuri tässä on se pointti, pitkällä putkella voi helposti hukata kohteen ja kamera tarkentaa aivan muualle. Sitten kun yrität uudestaan saada tarkennuksen niin että edes näät kohteen uudelleen niin tilanne on jo ohi.
aikaarska

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

kohan kirjoitti:
aikaarska kirjoitti: AF järjestelmä tuntuu tosiaan "ymmärtävän" mitä kohdetta tässä nyt ollaan seuraamassa ja jopa osaa palata kohteeseen vaikka kuvaaja tumpeloisi välillä rajauksensa kanssa niin, ettei koko kohdetta näy hetken edes etsimessä ;-)
Juuri tässä on se pointti, pitkällä putkella voi helposti hukata kohteen ja kamera tarkentaa aivan muualle. Sitten kun yrität uudestaan saada tarkennuksen niin että edes näät kohteen uudelleen niin tilanne on jo ohi.
Joo, tästä hyvä esimerkki kun katsoin jotakin A9 testailuvideota (en muista mitä, on tullut katsottua niitä aika monta...), niin siinä oli kaveri joka ei aikaisemmin ollut pahemmin seuraavaa tarkennusta tarvinnut vaan oli keskittynyt enemmänkin still-still valokuvaukseen...Leikki jokatapauksessa tuolla A9:n seuraavalla tarkennuksella ja sarjatulella lentävien pikkulintujen kanssa. Totesi vain, että WOW, kertoi, että nyt hän käsittää miksi jotkut lintukuvaajat voivat jäädä koukkuun lentävien lintujen kuvaamiseen. Oli kuulemma koukuttavaa hommaa kun AF toimii kuin ajatus...

Se voi olla, että seuraavat 2 vuotta Sony keskittyy tämän pinotun kennoteknologiansa ja AF:n kehittämiseen, eikä varsinaista kehitystä välttämättä nähdä kennojen absoluuttisen kuvanlaadun (kohinoiden ja dynamiikan) saralla niinkään.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Maffer
Viesti:

Liityksää Skientologien seuraan jos kuulet hyvän mainosvideon?
kohan

aikaarska kirjoitti: Se voi olla, että seuraavat 2 vuotta Sony keskittyy tämän pinotun kennoteknologiansa ja AF:n kehittämiseen, eikä varsinaista kehitystä välttämättä nähdä kennojen absoluuttisen kuvanlaadun (kohinoiden ja dynamiikan) saralla niinkään.
Voisi äkkiä kuvitella että suuri sarjakuvausnopeus ja AF toteutettuna kennotarkennuksena tulee olemaan se mikä karsii peilikamerat kilpailusta nimenomaan urheilu- ja toimintakuvauksessa.
kohan

Maffer kirjoitti:Liityksää Skientologien seuraan jos kuulet hyvän mainosvideon?
Uskomusopit on niin out. Pidän mieluummin jalat maassa.
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

aikaarska kirjoitti:
kohan kirjoitti:
Joo, tästä hyvä esimerkki kun katsoin jotakin A9 testailuvideota (en muista mitä, on tullut katsottua niitä aika monta...), niin siinä oli kaveri joka ei aikaisemmin ollut pahemmin seuraavaa tarkennusta tarvinnut vaan oli keskittynyt enemmänkin still-still valokuvaukseen...Leikki jokatapauksessa tuolla A9:n seuraavalla tarkennuksella ja sarjatulella lentävien pikkulintujen kanssa. Totesi vain, että WOW, kertoi, että nyt hän käsittää miksi jotkut lintukuvaajat voivat jäädä koukkuun lentävien lintujen kuvaamiseen. Oli kuulemma koukuttavaa hommaa kun AF toimii kuin ajatus...

Se voi olla, että seuraavat 2 vuotta Sony keskittyy tämän pinotun kennoteknologiansa ja AF:n kehittämiseen, eikä varsinaista kehitystä välttämättä nähdä kennojen absoluuttisen kuvanlaadun (kohinoiden ja dynamiikan) saralla niinkään.
Tarkennuksen toiminta nähdään sitten kun tarjolle tulee. Vaikea kuitenkin uskoa, että A9 tarkennus on parempi kuin D5/500 tarkennus. Ainakin previkoiden perusteella näytti ihan normaalilta kehitykseltä aikaisempaan nähden. Vaikka peilitön tarkentaakiun periaatteessa auringontarkasti kohteeseen, niin yllättävän paljon näissä näkyy sellaista "suuripirtein kohteessa tarkennusta. Etenkin liikkuviin kohteisiin - ei toki pelkästään Sonyn ongelma.

Kuvanlaadun suhteen suhteen Sony voisi kysellä jos Nikon myisi asiantuntemustaan. Ei se kennoista ole kiinni, vaan kuvanprosessoinnista.
mremonen
Viesti:

kohan kirjoitti:Voisi äkkiä kuvitella että suuri sarjakuvausnopeus ja AF toteutettuna kennotarkennuksena tulee olemaan se mikä karsii peilikamerat kilpailusta nimenomaan urheilu- ja toimintakuvauksessa.
Lehtitalot ovat kuitenkin aika konservatiivisia. Toki freet saattaa vaihtaa Sonyyn, mutta suuressa mitassa vain jos tuolla todella saa jotain kilpailuetua. Ja että siihen saa Pro-tuen myös Suomessa. Yksi missattu tapahtuma kameran seilatessa jonnekin Ruotsiin huoltoon tarkoittaa sitä, että sen vuoden tulos on aika lailla menetetty.

Harrastajat voivat sitten mennä näiden featureiden perässä. Itse en vielä ole vakuuttunut että tuo toisi minulle mitään. Ergonomia on mulle kuitenkin aika iso osa sitä kuvaamista. D500:n ja D810:n tarkennus on tällä hetkellä riittävän hyvä. Samoin kuin kuvausnopeus mun tarkoituksiin, niin miksi vaihtaisin. Varsinkin kun en osaa EVF:llä kuvata, räpsiä kylläkin.

Mutta katsotaan.
---
blogi
kohan

mremonen kirjoitti:Ja että siihen saa Pro-tuen myös Suomessa. Yksi missattu tapahtuma kameran seilatessa jonnekin Ruotsiin huoltoon tarkoittaa sitä, että sen vuoden tulos on aika lailla menetetty.

Mutta katsotaan.
Tämä on ehdottomasti totta huolto ja tuki täytyy olla jos kuvataan ammatikseen. Siinä on Sonylla puuhaamista.
Vastaa Viestiin