Sony A9, A9II

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
L2K2
Viestit: 7
Liittynyt: Huhti 29, 2017 12 : 20

Re: Sony A9

Viesti Kirjoittaja L2K2 »

kohan kirjoitti: Auto focus ja vakaaja vie oman määränsä tilaa. Esimerkiksi FE35f2.8 on pieni ja kevyt jossa on lisäksi innovatiivinen vastavalosuoja.
Pieni ja kevyt tuo on, ja ilmeisen hyvä. Siis sellainen linssi, jonka kanssa peilitön on mielekäs. Niin on myös esim. Canon 22 mm f/2, jolla tuon saman määrän valoa yhtä laajasta kuvasta saa painettua peilittömälle kroppikennolle (itse asiassa Canon lienee kaikin puolin pienempi). Tässä kohtaa voi miettiä, että mikä oikeastaan on täyden kennon hyöty, jos pienikokoinen täyden kennon optiikka on valovoimaltaan heikompaa kuin "vajaakenno-optiikka".

Innovatiivinen, tuntuu jotenkin tässä yhteydessä hieman omituiselta sanavalinnalta vastavalosuojalle. Jotta tuossa olisi jotain innovatiivista, niin sen pitäisi olla ratkaisuna parempi kuin perinteisen vastavalosuojan. Miten on, mikä on tuon ratkaisun etu, entä miksi moista ei muuntyyppisissä linsseissä näy? Ainakin se estää säädettävien suotimien käytön (myös Canonin 22 mm linssissä on sama ongelma, eli siis enemmän tuo on pannukakkulinssin ongelma, että normaalia vastavalosuojaa ei oikein saa järkevästi tehtyä sille).
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
kohan
Viestit: 12556
Liittynyt: Helmi 21, 2004 15 : 02
Paikkakunta: Keuruu

Re: Sony A9

Viesti Kirjoittaja kohan »

L2K2 kirjoitti: Innovatiivinen, tuntuu jotenkin tässä yhteydessä hieman omituiselta sanavalinnalta vastavalosuojalle.
Vastavalosuoja joka toimii hyvin, ei lisää optiikan pituutta juurikaan ja suojaa optiikkaa vaikka linssisuoja ei olisi paikoillaan.
Oletko nähnyt muulla valmistajalla vastaavaa?
nsamppa
Viestit: 6423
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sony A9

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

kohan kirjoitti:
L2K2 kirjoitti: Innovatiivinen, tuntuu jotenkin tässä yhteydessä hieman omituiselta sanavalinnalta vastavalosuojalle.
Vastavalosuoja joka toimii hyvin, ei lisää optiikan pituutta juurikaan ja suojaa optiikkaa vaikka linssisuoja ei olisi paikoillaan.
Oletko nähnyt muulla valmistajalla vastaavaa?
Leica 35 summicron asph. Vähän samanlainen, mut puolet pidempi.
kohan
Viestit: 12556
Liittynyt: Helmi 21, 2004 15 : 02
Paikkakunta: Keuruu

Re: Sony A9

Viesti Kirjoittaja kohan »

nsamppa kirjoitti:
kohan kirjoitti:
L2K2 kirjoitti: Innovatiivinen, tuntuu jotenkin tässä yhteydessä hieman omituiselta sanavalinnalta vastavalosuojalle.
Vastavalosuoja joka toimii hyvin, ei lisää optiikan pituutta juurikaan ja suojaa optiikkaa vaikka linssisuoja ei olisi paikoillaan.
Oletko nähnyt muulla valmistajalla vastaavaa?
Leica 35 summicron asph. Vähän samanlainen, mut puolet pidempi.
Kookkaampi eikä lähelläkään samaa ajatusta.
https://www.adorama.com/lclh352m.html?h ... lAID021866" onclick="window.open(this.href);return false;
nsamppa
Viestit: 6423
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sony A9

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Siis kui? Mulla molemmat linssit ja onhan niissä se perus idis aika samanlainen. Siis että vvs on koko ajan paikoillaan ja sen päälle tulee tulppa. Vai ymmärsinkö jotain väärin?
aikaarska
Viestit: 11894
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Sony A9

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

kohan kirjoitti:Kamerasetin koko on tärkeä. Isojen kameravehkeiden raahaaminen lentokentillä on ainakin itselle turhauttavaa. Sonyn rungosta ja objektiivivalikoimasta saa rakennettua riittävän pienen niin painonsa kuin kokonsakin puolesta.
Ainakin minulle ei kuvausote ole ollut koskaan ongelma peilittömien pienemmän koon suhteen. Oikea käsipitää kamerasta kiinni ja vasen kannattaa optiikkaa. Epäilen että kukaan ammattilainen pitelee kaksin käsin vain kamerasta kiinni.
http://www.digitaalikuvaus.com/ote-kamerasta.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Sony A7rII, FE35f2.8, FE55f1.8, Batis FE18f2.8 ja FE70-200f2.8 + 2x telejatke
Kuva
Hieno setti sinulla Kohan!

Ollut vähän tylsä Wappu minulla, ei jaksanut lähteä edes perinteiselle Espan reissulle norkoilemaan vallitsevassa säässä... Niinpä tein oman vaatimattoman Wapputervehdykseni tälläisellä kamerakoosteella ;-)
Eli tässä on osa nykyisestä kalustostani. Kuvassa ehkä juuri ne objektiivit joilla kuvailen juuri tällä hetkellä eniten. Tosin muutama oleellinen puuttuu kuten Tamron 70-300 USD VC (sony käytössä). Sekä Samyangin 24/1.4 (takuuhuollossa) ja 12/2.8 FE & 14/2.8 laajikset. Eikä tuossa kuvassa ole kyllä myöskään 30/2.8, 50/2.8 ja 90/2.8 makrojani.

Kuva
https://www.dpreview.com/galleries/5004 ... ad/3626610" onclick="window.open(this.href);return false;

1. Canon FD 35/2. Tähän vanhaan laatulasiin olen erityisen tykästynyt. Piirtää oikein hyvin kinolle, laidasta laitaan, Ja täydellä aukolla käyttökelpoinen. Sony käytössä minulla.
2. Tokina AT-X 124 AF PRO DX 12-24mm f/4. Tämä on oikeastaan croppilaajis, mutta toimii hyvin kinossa 17-24mm polttovälille, varsinkin kun modifioi vastavalosuojasta osan pois - kuten olen tehnyt. Tämä on parempi tuolla 18-24mm polttovälillä kuin Canon 17-40/4 L, jonka möin pois. Tokina Sony kino käytössä minulla.
3. Sony 85/2.8 SAM. Ei erityisen valovoimainen, ja muovinen rakenne, mutta muuten hyvä täydestä aukosta lähtien. Pienikokoinen. Toimii potrettikäytössä minulla Sonyssa.
4. Samyang 24/3.5 tilt&shift. Ei esittelyitä kaipaa. Järkevä T&S lasi hintaisekseen. Minulla Pentax ja Sony käytössä.
5. Sony 28-75/2.8 SAM. Hyvä yleiszuumi Sonyyn.
6. Sony A7RII + uusi Canon EF 50/1.8 STM. A7RII:ssa käytän tuollaista puista lisäkahva osaa. Ei paina paljon, mutta tuo kädelle juuri sopivasti lisää otepintaa.Lisäksi näyttää minusta hyvältä ;-). ..Uusi Canon 50/1.8 STM on yllättävän moitteeton pieni 50 millinen. Tämä oli tarpeeksi hyvä minulle, ja möin sen takia Sony 55/1.8 pois. 55/1.8 on erinomainen 55mm prime. Parempi kuin tämä Canon, mutta ei niin paljon, ettäkö käytössäni olisi ollut oleellista eroa.
7. Pentax-A 645 75/2.8 + Kipon Shift adapteri. Tämä toimii kino-shiftailussa kivasti.
8. Pentax K-1 + Sigma 28-70/2.8. K-1 ei esittelyitä kaipaa, ja tämä Sigman peruszuumi on yllättävän hyvä. Tykkään, että varsinkin laajassa päässä se piirtää kinolle hyvää kuvaa laidasta laitaan.

Että sellaista, tälläinen esittely tällä kertaa. Tuosta kuvasta ei välttämättä oikein selviä Sony A7RII ja Pentax K-1 DSLR runkojen kokoero, mutta onhan Sony A7RII selkeästi kevyempi ja sutjakkaampi kamera. Mutta tykkään molemmista.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
kohan
Viestit: 12556
Liittynyt: Helmi 21, 2004 15 : 02
Paikkakunta: Keuruu

Re: Sony A9

Viesti Kirjoittaja kohan »

nsamppa kirjoitti:Siis kui? Mulla molemmat linssit ja onhan niissä se perus idis aika samanlainen. Siis että vvs on koko ajan paikoillaan ja sen päälle tulee tulppa. Vai ymmärsinkö jotain väärin?
Tarkoitan sitä että FE35 optiikan vastavalosuoja on mahdollisimman matala ja siksi se suojaa/peittää optiikkaa mahdollisimman paljon. Avoin osa sallii vain juuri vignetoimattoman kuvan.
Shuko
Viestit: 1960
Liittynyt: Touko 14, 2007 11 : 16

Re: Sony A9

Viesti Kirjoittaja Shuko »

Ääh, kylläpä teillä on vaikeaa.

LR raportoi vuoden 2017:

A7r: 100%
FE55: 96,6%
FDn 85/1.2L: 2,5%
Zeiss 100/2 MP: 0,9%

Vuosikaudet 1Ds-sarjaa mukana raahanneena, niin tämä Sony on virkistävän pieni ja kevyt.
Maffer
Viestit: 21490
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Sony A9

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Arska hoi, noiden romppeiden hinnalla saisit R2:een kaikki Loxia 21, 35 ja 50mm. 100mm voit hoitaa vaikka jollain random makrolla.

Väitän että käyttökokemus on ihan eri kertaluokkaa kuin noissa melkein-hyvillä ja kivoilla "halpiksilla". Jos AF nyt on oltava niin 50mm loxian voi korvata 55mm Zonylla.
aikaarska
Viestit: 11894
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Sony A9

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Maffer kirjoitti:Arska hoi, noiden romppeiden hinnalla saisit R2:een kaikki Loxia 21, 35 ja 50mm. 100mm voit hoitaa vaikka jollain random makrolla.

Väitän että käyttökokemus on ihan eri kertaluokkaa kuin noissa melkein-hyvillä ja kivoilla "halpiksilla". Jos AF nyt on oltava niin 50mm loxian voi korvata 55mm Zonylla.
Voi olla, tai sitten ehkä ei. Mutta ei noiden hinnoilla olisi saanut edes kolmea Loxiaa hankittua, puhumattakaan, että nyt täytyisi myydä/antaa vaihdossa nuo. Täytyisi antaa vaihdossa myös koko Pentax K-1 setti, niin ehkä sitten...Ja siinä ei ole kyllä minun näkökulmasta järkeä. Nykyisellä setilläni on aivan liian paljon käytännönläheistä käyttöarvoa hintaan nähden.
Siinä on niin paljon erillaista optiikkaa, pääsee koettelemaan osaamistaan ja oppia lisää erilaisilla polttoväleillä, ja tilt&shift virityksillä.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
spege
Viestit: 11297
Liittynyt: Loka 07, 2003 9 : 18
Paikkakunta: Suur-Sawo

Re: Sony A9

Viesti Kirjoittaja spege »

Ymmärrän niitä sonisteja, jotka käyttävät näiden saippuakoteloiden kanssa pienikokoisia, lyhytpolttovälisiä prime-objektiiveja. Tällöin pienestä koosta ja peilittömyydestä on jotakin iloa. Itse tosin ottaisin tällaiseen kuvaukseen Sony-teknolelun sijaan sata kertaa mielummin Leica M10:n.

Mutta jos näihin pelikonsolikameroihin ruuvataan valovoimaisia zoomobjektiiveja, puhumattakaaan monen kilon painoisista superteleobjektiiveista, niin pienikokoinen, huonon käyttöergonomian omaava runko, heikkotehoisine akkuineen on yhtä vajaamielistä, kuin kottikärryn pyörien asentaminen Ferrarin alle!

Tämän A9:n markkinoiminen pro-action kamerana on naurettavaa. Nostan hattua sellaiselle pro-urheilukuvaajalle, joka vaihtaa Nikon D5:n tai Canon 1Dx II:n tähän lelukameraan ja alkaa käyttää suurikokoisia superteleobjektiiveja adapterin kanssa tämän riemurasian kanssa! :D
* Suur-Sawon valtakunnan ja DC.net kansan valokuvamarsalkka *
temama
Viestit: 9959
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Woehan wappu!!!

Viesti Kirjoittaja temama »

voehan vappu tteitä tapoihine piintyneitä yksinkertaisia maan matosia!!!

ettekö ny usko, että ton sonin eteen voipi laittaa ihan minkälaista kilojötkälettä tahansa!!?
eikö se ole ihanaa kun ei tartte sen kilokeijun lisäksi kanniskella vieläpä tilliskivikameraa kanssa??

minä naittaisin mielellään A7Ärrkaksoeni kanssa sellaista 500/4 tötteröä jos vain sellaisen jostain saisin! ei mitään ongelmaa kuvata sellaisella c-ombolla. Päinvastoin!!!
Eikä tarttis mitään epätoivoisia kuvanlaatua paskovia jatkeita siinä kun sonin 42mp megapippellisistä kyllä riittää laadukasta kroppivaraa. Näin nikxääs!
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
Matti_JH
Viestit: 12067
Liittynyt: Tammi 25, 2008 19 : 09
Viesti:

Re: Sony A9

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

Maffer
Viestit: 21490
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Sony A9

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Jep. Ei näin.
mremonen
Viestit: 9180
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Re: Sony A9

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Joo, en tiijä. Olen varmaan liian vanha ja tapoihini piintynyt. Mutta mun insinöörinaivoihin ei oikein mahdu ne Sonyyn liitetyt positiiviset kokoon ja painoon kohdistuvat argumentit. Jos kerran faktat osoittavat, ettei kokoetua ole muuta kuin hyvin rajallisissa tapauksissa. Painoetukin on aika marginaalinen verratuna vastaavaan DSLR:ään. Ja jos ergonomiaa pitää parantaa jollain ranetetulla lankunpätkällä, joka sekin kai painaa jotain.

En tiijä, en. Varsinkin kun toisessa vaakakupissa on sitten huono ergonomia, heikko akunkesto ja Sonyverot. Tässä on pakko olla joku juttu mitä en vaan tajua. Mutta se ei nyt olisi eka kerta.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
Maffer
Viestit: 21490
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Sony A9

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Ainoa positiivinen muutos vrt. a7x mikä itselle tässä on on tuplasti isompi akku. Eli kyllä se sentään on onnistuttu ratkaisemaan parempaan suuntaan.
mremonen
Viestit: 9180
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Re: Sony A9

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Ja mitähän painolle on samalla tapahtunut? Kun tämänhän pitäisi olla niiiin kevyt, että vappupallotkin jää toiseksi.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
kohan
Viestit: 12556
Liittynyt: Helmi 21, 2004 15 : 02
Paikkakunta: Keuruu

Re: Sony A9

Viesti Kirjoittaja kohan »

Maffer kirjoitti:Jep. Ei näin.
Entäs näin?
200f1.8+2x+1.4x+MB4 AF toimii ja on hyvä jalustalta kuvattava paketti.
Niin ja tietenkin paino 4,6kg pitää ilmoittaa että voidaan taivastella miksi Sonyn peilitön muka pieni ja kevyt markkinointi on puhdasta huijausta.
Kuva
Viimeksi muokannut kohan, Touko 01, 2017 17 : 37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Maffer
Viestit: 21490
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Sony A9

Viesti Kirjoittaja Maffer »

No sinähän sen tiedät toimiiko :) Epätoivoisen näköinen tuo vain on. Todella mukava käsitellä kun rungosta ei vain saa kiinni vaikka miten yrittäisi.
mremonen
Viestit: 9180
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Re: Sony A9

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Jostain luin, että telejatkeet parantaa kuvanlaatua...
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
Vastaa Viestiin