Nikon D610 vaihtoon??????

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
esko74
Viestit: 89
Liittynyt: Kesä 23, 2004 9 : 59

Nikon D610 vaihtoon??????

Viesti Kirjoittaja esko74 »

Olen usein törmännyt siihen, että hämäräkuva ei ole hyvä nykyisellä D610 rungolla.

Haaveilen D750 rungosta, mutta mietin, että onko se niin paljon parempi kuin rahaa tarvitsen lisää siihen.

D4 ym on liian kallista, et en oikein tiiä mitä

Kuvaan luontoa ja sisällä tapahtuvia juttuja. Kummassakin tarvitsen isoa aikaa ja isoa aukkoa, joten myös ISO pitää olla iso
Elä ja ihastu, ei elämä siitä pahastu.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Matti_JH
Viestit: 12067
Liittynyt: Tammi 25, 2008 19 : 09
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

Paremman tarkennuksen saat, mutta kuvanlaatu (raw) on ilmeisesti sitä samaa. Käytetty D4?
emerik
Viestit: 6168
Liittynyt: Touko 12, 2003 10 : 55

Re: Nikon D610 vaihtoon??????

Viesti Kirjoittaja emerik »

esko74 kirjoitti:Olen usein törmännyt siihen, että hämäräkuva ei ole hyvä nykyisellä D610 rungolla.
Häh?
esko74 kirjoitti:Haaveilen D750 rungosta, mutta mietin, että onko se niin paljon parempi kuin rahaa tarvitsen lisää siihen.
Sama kenno.
esko74 kirjoitti:D4 ym on liian kallista, et en oikein tiiä mitä
En minäkään.
esko74 kirjoitti:Kuvaan luontoa ja sisällä tapahtuvia juttuja. Kummassakin tarvitsen isoa aikaa ja isoa aukkoa, joten myös ISO pitää olla iso
Ehkä tulevissa kameroissa on tarpeeksi iso iso.
esko74
Viestit: 89
Liittynyt: Kesä 23, 2004 9 : 59

Viesti Kirjoittaja esko74 »

En millään malttaisi odottaa uusia kamera malleja joissa olisi ISOSTI parempi ISO.

Onko tarkennus miten paljon parempi? Esim. nyt hämärässä D610 tarkennus on kyl ihan kädellä tehtävä.

On se D4 kans aika kallis, mut oisko siinä sit nää jutut paremmat?
Elä ja ihastu, ei elämä siitä pahastu.
emerik
Viestit: 6168
Liittynyt: Touko 12, 2003 10 : 55

Viesti Kirjoittaja emerik »

esko74 kirjoitti:En millään malttaisi odottaa uusia kamera malleja joissa olisi ISOSTI parempi ISO.

Onko tarkennus miten paljon parempi? Esim. nyt hämärässä D610 tarkennus on kyl ihan kädellä tehtävä.

On se D4 kans aika kallis, mut oisko siinä sit nää jutut paremmat?
D750 on kyllä tarkennus parempi mitä D610, mutta toki ei sekään mihinkään mahdottomiin pysty. Jos ei halua odottaa, niin sen saa kuitenkin ihan edullisesti 899e (Vaihto D610 Rajalassa).
hassel
Viestit: 3703
Liittynyt: Tammi 18, 2013 21 : 24

Viesti Kirjoittaja hassel »

Mitä objektiivejä sulla on?
Ettei johtuisi niistä huonot hämärä räpsyt?
esko74
Viestit: 89
Liittynyt: Kesä 23, 2004 9 : 59

Viesti Kirjoittaja esko74 »

Viimeksi oli käytössä Tamron 150-600 5-6.3
Elä ja ihastu, ei elämä siitä pahastu.
hassel
Viestit: 3703
Liittynyt: Tammi 18, 2013 21 : 24

Viesti Kirjoittaja hassel »

esko74 kirjoitti:Viimeksi oli käytössä Tamron 150-600 5-6.3
Sulla taitaa olla vielä valokuvauksen perusteet oppimatta. Mitä jos hieman opiskelisit lisää tai kävisit kurssilla.
Sitten mietit uudestaan, mitä ja minkälaisia vehkeitä tarvitset valokuvausta varten..
esko74
Viestit: 89
Liittynyt: Kesä 23, 2004 9 : 59

Viesti Kirjoittaja esko74 »

hassel kirjoitti:
esko74 kirjoitti:Viimeksi oli käytössä Tamron 150-600 5-6.3
Sulla taitaa olla vielä valokuvauksen perusteet oppimatta. Mitä jos hieman opiskelisit lisää tai kävisit kurssilla.
Sitten mietit uudestaan, mitä ja minkälaisia vehkeitä tarvitset valokuvausta varten..
OK

Kiitos harvinaisen valaisevasta vastauksestasi, ja nopeasta tilannetajustasi ;)
Elä ja ihastu, ei elämä siitä pahastu.
Maffer
Viestit: 21490
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Tuo on päivänvalossa käytettävä pimeä telezoomi. D4:n sallii sun käyttää about ISO8000 arvoa vielä kohtuu kivuttomasti, mutta en tiedä saatko siitä aivan kaikkea hyötyä vielä irti.
esko74
Viestit: 89
Liittynyt: Kesä 23, 2004 9 : 59

Viesti Kirjoittaja esko74 »

Kiitos asiallisesta vastauksestasi
Elä ja ihastu, ei elämä siitä pahastu.
raineri
Viestit: 1428
Liittynyt: Marras 27, 2004 1 : 27

Viesti Kirjoittaja raineri »

Olen 3 vuotta kuvannut 610:llä. Jos haet parempaa dynamiikkaa etenkin raw muodossa ei oikein parempaa löydy rahallakaan. Oon kuvannut myös paljon lentonäytöksissä ym. vastaavissa, niin tuo 9 pisteen valinta toimii tarkennuksessa hyvin. Ainakin omat hutit ovat johtuneet kameran takaa :) Hyvä runko edelleen hintaansa nähden.
Matti_JH
Viestit: 12067
Liittynyt: Tammi 25, 2008 19 : 09
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

Onhan tuo 610 hyvä, mutta hämärässä tarkennus ei ole kovinkaan hyvä. Siis ihan ok, mutta ei hyvä. Mielestäni kuvanlaatu ei ole hämärässä yhtä hyvä kuin D4:llä. Myös ihonsävyt tallentuvat mielestäni nelosella paremmin.

Tuohon optiikkahommaan; Oletko miettinyt vaikka 70-200 2,8:a?
Viimeksi muokannut Matti_JH, Tammi 20, 2017 17 : 38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sahaaja
Viestit: 1497
Liittynyt: Loka 07, 2009 21 : 04

Viesti Kirjoittaja Sahaaja »

Olisiko mahdollista laittaa näytille jokunen kuva joka on mielestäsi liian kehno?
Lievä ylivaloittaminen ei taida tulla kyseeseen jos ISOt meinaa loppua kesken...
-Antti-
Viestit: 1362
Liittynyt: Tammi 08, 2006 15 : 23
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nikon D610 vaihtoon??????

Viesti Kirjoittaja -Antti- »

esko74 kirjoitti:Olen usein törmännyt siihen, että hämäräkuva ei ole hyvä nykyisellä D610 rungolla.

Haaveilen D750 rungosta, mutta mietin, että onko se niin paljon parempi kuin rahaa tarvitsen lisää siihen.

D4 ym on liian kallista, et en oikein tiiä mitä

Kuvaan luontoa ja sisällä tapahtuvia juttuja. Kummassakin tarvitsen isoa aikaa ja isoa aukkoa, joten myös ISO pitää olla iso
Eipä noiden runkojen välillä juuri mitään ole kuvanlaadussa. f/6.3 lasi ei ole varsinaisesti mikään hämäräkuvausvehje. Postaa joku esimerkki kuvasta mihin et ole laadullisesti tyytyväinen. 600mm/f6.3 vaatii hyvää kuvaustekniikkaa hämärässä, eikä tarvitse olla kovinkaan hämärää... Objektiivikin voi aiheuttaa ongelmat. Mikään nykykamera(kenno) tuskin tuo merkittävää parannusta. Ratkaisu on todennäköisesti jossain muualla.
raineri
Viestit: 1428
Liittynyt: Marras 27, 2004 1 : 27

Viesti Kirjoittaja raineri »

Putinin nousukiito. 1.7.2016 klo 0.25.ISO 2500 1/100 sek f5.0 Nikkor 80-400 VR-S. Kuvaus käsivaralta.Oli jo kohtalaisen pimeätä.
Ehdotan että mietit ensin objektiivia ja millainen vakaaja siinä on. Tälle Nikon lupaa 4 aukoa, tuskin käytännössä niin paljon, mutta riittää mulle.
Kuva
PetriAA
Viestit: 139
Liittynyt: Maalis 05, 2009 19 : 00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PetriAA »

D600/610 tarkentaa ihan hyvin yllättävän hämärässä keskipisteellä. Jolloin itse käytän takanappitarkennusta. Kuvanlaatuhan edelleen on erinomainen tuossa kennossa.
D600, still going strong
Tapiol2003
Viestit: 2202
Liittynyt: Syys 28, 2003 16 : 03

Viesti Kirjoittaja Tapiol2003 »

En usko, että hämäräkuvausominaisuudet paranesivat lainkaan - voipi olla että jopa toisin päin.

Se, että olisiko parempi yrittää niin suurella valovoimalla kun vain mitenkään on varaa, vai nostaa herkkyyttä riippuu - ainakin minun mielestäni - kohteen kontrastista.

Yksinkertaisesti siksi, että kaikilla kameroilla dynamiikka tipahtaa viimeistään ISO 3200 kohdalla dramaattisesti, useimmilla lasku alkaa jo selvästi ISO 1600 kohdalla.

Toisaalta optiikalla, josta löytyy jo hyvä toisto f/2.8....f/4 alueella JA ennen kaikkea kuvanvakaaja pääsee kuvaamaan tilanteissa, joissa ilman vakaajaa olisi aiemmin tarvittu automaattisesti korkeampia herkkyyksiä.

Tietysti aiempaa parempi valovoima auttaa tarkentamisen tarkkuudessa.

Kohina on vähän merkillinen ongelma. Sellainen kohina, joka näkyy 100% ruudulla ei näy juuri käytännössä kohtuu isossakaan printissä. Suurempi vaikutus lienee silloin kun aiheiden vaikeuden vuoksi joutuu käyttämään paljon osasuurennoksia.

EDIT:
Kumpaakaan - terävöintiä ja kohinanpoistoa - ei tulisi mun mielestäni käyttää koko kuva-alaan, vaan ainostan tarpeen mukaan kuvan aivan kaikkein tärkeimpiin osiin. Muuten niiden vaikutus positiivisessa mielessä ei edes nouse esiin.
Less Is More
Tonemap
Viestit: 86
Liittynyt: Joulu 18, 2013 2 : 06
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tonemap »

Mä kuvaan itse D600:lla. Tosta sun vastauksesta ei käy ilmi miten yrität tarkentaa. Se on aavistuksen olennaista tätä pulmaa ratkoessa.

- Ne yhdeksän keskimmäistä neliön muodostavaa tarkennuspistettä ovat ristikkäisiä ja toimivat hämärässä paljon paremmin kuin muut, etenkin reunimmaiset. Niitä pitäisi käyttää.

- AF-S (ja AF-A) tilassa keskimmäisen tarkennuspisteen apuna toimii lyhyillä etäisyyksillä tarkennuksen apuvalo, joka on varsin kätevä, jos on vaan ok käyttää sitä. Se on melkoinen fikkari, joten ei näytä hyvältä tilaisuuksissa, joissa pitäisi olla diskreetisti, ja tuntuu ikävältä silmässä

- Reunapisteet etsii oikeaa paikkaa ihan huolella hämärässä ja se on normaalia => käytä ristikkäisiä, jos vain mahdollista

- Yksi mahdollinen tekniikka on laittaa kamera AF-C tilaan ja valita 9 pistettä tarkennustavaksi. Tolla tavalla saa 9 ristikkäistä pelaamaan yhdessä ja ihan kohtuuhyvin se on pelannut klubivalaistuksessa lyhyellä etäisyydellä (alle 5 m) 85/1.8G:llä @ f/1,8-2,8 ihan liikkuvaankin maaliin

- Tarkennuskohteessa pitäisi olla hyvin kontrastia, jotta vaihetarkennus löytää sen. Pitää valita oikea paikka kohteesta, josta yrittää jäljittää.

- Joissakin tapauksessa voi olla mahdollista ja järkevääkin tarkentaa johonkin vastaavalla etäisyydellä kuin kohde olevaan kohteeseen ja sitä kautta saada tarkennuksen kohdalleen.

- Vaihetarkennus voi feilata erityisesti jos valon värilämpötila on kaukana siitä minkä mukaan (= päivänvalo) se on kalibroitu

- Itse kämmennetty taakse tarkentaminen tarkenna & sommittele uudelleen -tekniikalla ei sen sijaan kuulosta tässä enää todennäköiseltä. Ellet sitten sisällä ole heilunut jonkun 35/1.4:n kanssa. Tietoa:

http://digital-photography-school.com/t ... se-method/

- Kapeilla terävyysalueilla operoidessa siihen ei paljon vaadita, että tarkennus menee reisille

- Omien putkien tarkennus pitää tutkia ja tarvittaessa säädättää tai säätää itse AF Fine Tunen avulla. Tämä on ihan oma aiheensa, johon varmaan löytyy täältäkin oma ketjunsa, jossa asia selvitetään.

- Tuota Tamronia en ole kokeillut, mutta se on ihan liian pimeä hämärähommiin

---

Sivuhuomautus: D600/D610:n (ja monen muun laitteenkin) AF:n huonoudesta ulistaan ihan huolella ja mun mielestä se näyttää lähinnä kertovan siitä, että näiden sisäänheittotäyskäreiden (D600, 6D, A7) tultua markkinoille ATGNI-touhu näyttää valtavirtaistuneen.
raineri
Viestit: 1428
Liittynyt: Marras 27, 2004 1 : 27

Viesti Kirjoittaja raineri »

Nyt voisi olla hyvä ajankohta vaihdella. Katsoin juuri rajalan käytetyt, 2 kpl löytyy mm. Nikonin runkoja koko konsernista. En muistaa vastaavaa tilannetta, ovatko uudet jo niin kalliita että porukka ostelee käytettyjä ?
Vastaa Viestiin