Fujifilm laittaa isoa vaihdetta päälle, GFX!

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Rockford
Viestit: 7278
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

https://www.youtube.com/watch?v=CmzFe_3wwGQ#t=6m15s

Ei kuitenkaan tainnu olla optista etsintä vaikka sellaisesta tuossa puhuu...
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
hkoskenv
Viestit: 4415
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

jmra kirjoitti:No niin ensimmäinen peilitön järjestelmä jossa on oikeasti järkeä. Tää on kova juttu sitten kun saavat valmiiksi.
Se on totta. Nämä keskikoon kamerat ovat kai ensisijaisesti studiolaitteita. Siinä käytössä peilittömyyden antamat AF:n vahvuudet loistavat ja heikkoudet eivät yleensä haittaa pahasti.

Valitettavasti kymppitonnin hintalappu vie parhaan terän siitä kovuudesta. Vaikka elektroniikka jossain vaiheessa halpenisi, ison optiikan tekeminen pysyy luultavasti kalliina pitkään ja keskikoon kalusto tuskin tulee uhkaamaan kinokoon markkinoita.
Hannu
KKPhoto
Viestit: 138
Liittynyt: Maalis 27, 2010 16 : 11

Viesti Kirjoittaja KKPhoto »

hkoskenv kirjoitti:
jmra kirjoitti:No niin ensimmäinen peilitön järjestelmä jossa on oikeasti järkeä. Tää on kova juttu sitten kun saavat valmiiksi.
Se on totta. Nämä keskikoon kamerat ovat kai ensisijaisesti studiolaitteita. Siinä käytössä peilittömyyden antamat AF:n vahvuudet loistavat ja heikkoudet eivät yleensä haittaa pahasti.

Valitettavasti kymppitonnin hintalappu vie parhaan terän siitä kovuudesta. Vaikka elektroniikka jossain vaiheessa halpenisi, ison optiikan tekeminen pysyy luultavasti kalliina pitkään ja keskikoon kalusto tuskin tulee uhkaamaan kinokoon markkinoita.
Minulla on vähän erilainen ajatuksenkulku tästä asiasta. Keskikoon kameroiden historia on toki kaiketi pääasiassa studioon painottunut, mutta nähdäkseni kennon koko ei sinänsä estä esimerkiksi GFX järjestelmää olemasta samalla tasolla esimerkiksi autofokuksen ja videoominaisuuksien suhteen mitä vaikkapa xt2.

Systeemi on kuitenkin kokonaan uusi, eikä siinä ole mitään rajoitteta menneisyydestä. Eikös tämän voisi ajatella ikäänkuin isommaksi skaalattuna x sarjana?

Mihin muuten perustuu tuo homma että ison lasin tekeminen sinänsä olisi sen kalliimpaa, erityisesti jos ajatellaan että vastaavaan syväterävyyteen piisaa täyskenno vs n.44x33mm kennon tapauksessa noin aukon pimeämpi putki. Itse ajattelisin, että tämäkin asia voisi ennemminkin johtua siitä että ison piirtoympyrän lasia on vain tähän asti valmistettu huomattavasti pienempiä volyymeja ja on ollut kallis siksi.

Ajatuksia? :)
KKPhoto
Viestit: 138
Liittynyt: Maalis 27, 2010 16 : 11

Viesti Kirjoittaja KKPhoto »

Ja siksikin tuon studiolaitestatuksen voi unohtaa, että tuo painaa vaivaisen 800g. Ei siis tarvitse periaatteessa olla yhtään kömpelömpi studion ulkopuolella mitä FX tai DX vehkeet.
burmanm
Viestit: 469
Liittynyt: Elo 31, 2015 21 : 44

Viesti Kirjoittaja burmanm »

Suuremmalla kennon koolla voi olla vaikeampi saada nopeaa lukua sensorilta, eli se voisi hidastaa AF:ää. Joka tapauksessa, tässä ei ole kuin CDAF, joten mikään nopea se ei ole (eikä myöskään DRTV:n mielestä ollut kokeiltaessa).

Sen sijaan mun on hieman hankala vielä ymmärtää käyttötarkoitusta tälle. Linssit kuten 63mm F/2.8 ovat valovoimassa isomman sensorinkin kanssa FF:ää jäljessä (ja syvyysterävyydessäkin), niin mikä se etu tässä on?

Pärstäkuvista pitää nähdä finnit paremmin et voi photoshopata vieläkin enemmän? Näinköhän on edes suurta eroa finnien pikselimäärissä verrattuna 5DSr:ään tai A7r2:n..

Mitään erittäin laajaakaan ei ole. Ja kevyt runko taas on aika outo kokemus, kun pitää olla pimeitä laseja sitä varten.

Markkinatemppuna oikein mainio, mut tätä teknistä kyvykkyyttä en näe.
Maffer
Viestit: 21632
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Tää mikään AF konekivääri ole. Tää laitetaan jalustalle ja käännetään vähän takanäyttöä. Aivan sama vaikka ei olisi AF:ää ollenkaan.

Tän käyttö on Tuolla Ulkona jos ei ihan allerginen ole rämpimiselle.

Ykköspointti on n. pixel shiftin verran detailia yhdellä valotuksella + 4:3 kuvasuhde. Ei se muuta tarvi.
KKPhoto
Viestit: 138
Liittynyt: Maalis 27, 2010 16 : 11

Viesti Kirjoittaja KKPhoto »

burmanm kirjoitti:Suuremmalla kennon koolla voi olla vaikeampi saada nopeaa lukua sensorilta, eli se voisi hidastaa AF:ää. Joka tapauksessa, tässä ei ole kuin CDAF, joten mikään nopea se ei ole (eikä myöskään DRTV:n mielestä ollut kokeiltaessa).
Näin varmaankin. Mutta ehkä kuitenkin autofokuksen suhteen pullonkauloja nykypeilittömissä ei varmaan kuitenkaan ole af nopeus, vaan sen muut ominaisuudet? Haen tällä vänkhäämisellä sitä, että tuo formaatti sinänsä ei ole este kuin ehkä korkeintaan juuri siinä mielessä että vaatii muulta elektroniikalta enemmän vauhtia datan käsittelyn suhteen.
burmanm kirjoitti: Sen sijaan mun on hieman hankala vielä ymmärtää käyttötarkoitusta tälle. Linssit kuten 63mm F/2.8 ovat valovoimassa isomman sensorinkin kanssa FF:ää jäljessä (ja syvyysterävyydessäkin), niin mikä se etu tässä on?
Se on totta, että syväterävyysetua tolla järjestelmällä ei noilla laseilla ole, lähes tasoihin noilla kyllä esim potrettitelellä pääsee. En usko että f1.4 valovoimasia tullaan järjestelmään julkaisemaan.

Pitäishän ton isommasta kennosta johtuvien etujen puolesta olla aina yhen stepin edellä FF sensoreita esim dynamiikassa, käytännön herkkyydessä ja värisyvyyshommissa. Jos asiaa nyt voi edes näin suoraviivaisesti ajatella. Ainakin se on ymmärtääkseni tähän asti mennyt jotakuinkin noin Fx vs Dx.

Se on eri asia, kenelle nämä edut ovat tarpeellisia. Mutta kyllä maailmasta tuntuu harrastajia löytyvän, jotka silti haluavat kuvata niin hyvillä vehkeillä kun talous antaa myöden vaikka vähempikin riittäisi.
burmanm kirjoitti: Mitään erittäin laajaakaan ei ole. Ja kevyt runko taas on aika outo kokemus, kun pitää olla pimeitä laseja sitä varten.
Eikö 18mm kinovastaava ole laaja? Järjestelmä on ihan tuore, joten kestäähän kaiken kattaminen. Mutta kun Fujin järkevää ja määrätietoista linssipolitiikkaa on seurannut, niin valikoima kyllä tulee laajenemaan.

Ja tuohon viimoseen kommenttiin, kennon paremmat ominaisuudet kompensi pimeempää lasia, joten oikein, tasoissa on kinon kanssa huonoissa olosuhteissa. Ennen medium format kamerat oli järestään isoja ja painavia möhköjä, tällä on tultu käytettävyydessä kinon kanssa tasoihin.
Viimeksi muokannut KKPhoto, Syys 22, 2016 16 : 52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
KKPhoto
Viestit: 138
Liittynyt: Maalis 27, 2010 16 : 11

Viesti Kirjoittaja KKPhoto »

Maffer kirjoitti:Tää mikään AF konekivääri ole. Tää laitetaan jalustalle ja käännetään vähän takanäyttöä. Aivan sama vaikka ei olisi AF:ää ollenkaan.

Tän käyttö on Tuolla Ulkona jos ei ihan allerginen ole rämpimiselle.

Ykköspointti on n. pixel shiftin verran detailia yhdellä valotuksella + 4:3 kuvasuhde. Ei se muuta tarvi.
No käyttötarkoitus toikin, ja varmaan tää järjestelmän eka kamera ei tosiaan mikään nopeusorientoitunut ole. Mutta Formaatti ei mun mielestä oo muunlaiselle käytölle este.
KKPhoto
Viestit: 138
Liittynyt: Maalis 27, 2010 16 : 11

Viesti Kirjoittaja KKPhoto »

burmanm
Viestit: 469
Liittynyt: Elo 31, 2015 21 : 44

Viesti Kirjoittaja burmanm »

KKPhoto kirjoitti:Pitäishän ton isommasta kennosta johtuvien etujen puolesta olla aina yhen stepin edellä FF sensoreita esim dynamiikassa, käytännön herkkyydessä ja värisyvyyshommissa. Jos asiaa nyt voi edes näin suoraviivaisesti ajatella. Ainakin se on ymmärtääkseni tähän asti mennyt jotakuinkin noin Fx vs Dx.
En tiedä mitä stepillä nyt tarkoitat, jos stoppia niin ei varmaan ole, jos on mitään etua mittaustuloksissa. APS-C pääsee noissa ISO100 lukemissa ihan samaan kuin FF-kennoiset (esim. D7200).

Herkkyydessä eroa voi olla, vaikka ero tässä Fujin järjestelmässä ja FF:llä on vähemmän kuin APS-C vs. FF välillä. Ja kun optiikka on pimeämpää, niin se ottaa takkiin pimeä kuvauksessa.
Se on eri asia, kenelle nämä edut ovat tarpeellisia. Mutta kyllä maailmasta tuntuu harrastajia löytyvän, jotka silti haluavat kuvata niin hyvillä vehkeillä kun talous antaa myöden vaikka vähempikin riittäisi.
Vai vain kalliilla? ;) Onhan niitä toki Leica-harrastajia maailma täynnä.
Eikö 18mm kinovastaava ole laaja? Järjestelmä on ihan tuore, joten kestäähän kaiken kattaminen. Mutta kun Fujin järkevää ja määrätietoista linssipolitiikkaa on seurannut, niin valikoima kyllä tulee laajenemaan.
Laaja toki, mutta ei sen laajempi kuin mihin muut järjestelmät pääsevät jo nyt, itseasiassa ei lähellekään.
Ennen medium format kamerat oli järestään isoja ja painavia möhköjä, tällä on tultu käytettävyydessä kinon kanssa tasoihin.
Vain ja ainoastaan siinä tilanteessa että myös ominaisuudet ovat kinon tasolla tai hieman heikompia (kuten tässä tapauksessa). Joten se suuri etu siitä medium formaatista katoaa heti kun siitä yritetään tehdä kevyempi. Lasi kun painaa.
KKPhoto
Viestit: 138
Liittynyt: Maalis 27, 2010 16 : 11

Viesti Kirjoittaja KKPhoto »

Okei. Vähä eri linjoilla varmaan ollaan, mutta suht koht samasta kulmasta asiaa vissii kuitenki kattotaa. Jees, jatkakaahan immeiset keskustelua. :)
hkoskenv
Viestit: 4415
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

KKPhoto kirjoitti: Minulla on vähän erilainen ajatuksenkulku tästä asiasta. Keskikoon kameroiden historia on toki kaiketi pääasiassa studioon painottunut, mutta nähdäkseni kennon koko ei sinänsä estä esimerkiksi GFX järjestelmää olemasta samalla tasolla esimerkiksi autofokuksen ja videoominaisuuksien suhteen mitä vaikkapa xt2.
Ei varmaan estä, mutta peilittömien tarkennus ei ole action-kuvaamiseen vaadittavalla tasolla. Eikä vain kennon kasvattaminen paranna AFää.
Mihin muuten perustuu tuo homma että ison lasin tekeminen sinänsä olisi sen kalliimpaa, erityisesti jos ajatellaan että vastaavaan syväterävyyteen piisaa täyskenno vs n.44x33mm kennon tapauksessa noin aukon pimeämpi putki. Itse ajattelisin, että tämäkin asia voisi ennemminkin johtua siitä että ison piirtoympyrän lasia on vain tähän asti valmistettu huomattavasti pienempiä volyymeja ja on ollut kallis siksi.
En tiedä miksi isot linssit ovat niin kalliita, mutta käsittääkseni pinnan hiominen maksaa per neliösentti. Optisiin laitteisiinkin tarkoitetuissa linsseissä, joissa tuskin on volyymietuja, hinta kasvaa järkyttävästi koon kasvaessa. Pinnoittaminen on myös kallis työvaihe, ja reaktoriin mahtuu kerrallaan tietty neliösenttimäärä linssejä.

Joissain tapauksissa materiaali maksaa, koska on kallista tehdä isoja optisesti virheettömiä kiteitä, mutta kallita aineita on yleensä vain yhdessä tai kahdessa linssissä.
Hannu
KKPhoto
Viestit: 138
Liittynyt: Maalis 27, 2010 16 : 11

Viesti Kirjoittaja KKPhoto »

hkoskenv kirjoitti:
Mihin muuten perustuu tuo homma että ison lasin tekeminen sinänsä olisi sen kalliimpaa, erityisesti jos ajatellaan että vastaavaan syväterävyyteen piisaa täyskenno vs n.44x33mm kennon tapauksessa noin aukon pimeämpi putki. Itse ajattelisin, että tämäkin asia voisi ennemminkin johtua siitä että ison piirtoympyrän lasia on vain tähän asti valmistettu huomattavasti pienempiä volyymeja ja on ollut kallis siksi.
En tiedä miksi isot linssit ovat niin kalliita, mutta käsittääkseni pinnan hiominen maksaa per neliösentti. Optisiin laitteisiinkin tarkoitetuissa linsseissä, joissa tuskin on volyymietuja, hinta kasvaa järkyttävästi koon kasvaessa. Pinnoittaminen on myös kallis työvaihe, ja reaktoriin mahtuu kerrallaan tietty neliösenttimäärä linssejä.

Joissain tapauksissa materiaali maksaa, koska on kallista tehdä isoja optisesti virheettömiä kiteitä, mutta kallita aineita on yleensä vain yhdessä tai kahdessa linssissä.
Kiitos Hannu asian valaisusta, oikein mielenkiintoista.
digikuva81
Viestit: 1385
Liittynyt: Tammi 06, 2012 14 : 17

Viesti Kirjoittaja digikuva81 »

KKPhoto kirjoitti:Mihin muuten perustuu tuo homma että ison lasin tekeminen sinänsä olisi sen kalliimpaa, erityisesti jos ajatellaan että vastaavaan syväterävyyteen piisaa täyskenno vs n.44x33mm kennon tapauksessa noin aukon pimeämpi putki
No siihen, että kun tehdään 100 megapikselin kennolle riittävän laadukas lasi, se tehdään kunnolla.

Weight 740 g
hinta 9 473,60€

http://www.alpa.ch/en/article/hr-alpagon-5-623-mm-lb
http://studiovarustamo.fi/tuote/alpa-hr ... n-5-623mm/
temama
Viestit: 10031
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Viesti Kirjoittaja temama »

digikuva81 kirjoitti:
KKPhoto kirjoitti:Mihin muuten perustuu tuo homma että ison lasin tekeminen sinänsä olisi sen kalliimpaa, erityisesti jos ajatellaan että vastaavaan syväterävyyteen piisaa täyskenno vs n.44x33mm kennon tapauksessa noin aukon pimeämpi putki
No siihen, että kun tehdään 100 megapikselin kennolle riittävän laadukas lasi, se tehdään kunnolla.

Weight 740 g
hinta 9 473,60€

http://www.alpa.ch/en/article/hr-alpagon-5-623-mm-lb
http://studiovarustamo.fi/tuote/alpa-hr ... n-5-623mm/
Kauheen näkönen hökötys!!!!

vähän ku nykyluureihin tottuneelle kertois, et kun tehdään kunnon puhelin, ni sitte tehrään kunnon puhelin:
Kuva
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

hkoskenv kirjoitti:
Mihin muuten perustuu tuo homma että ison lasin tekeminen sinänsä olisi sen kalliimpaa, erityisesti jos ajatellaan että vastaavaan syväterävyyteen piisaa täyskenno vs n.44x33mm kennon tapauksessa noin aukon pimeämpi putki. Itse ajattelisin, että tämäkin asia voisi ennemminkin johtua siitä että ison piirtoympyrän lasia on vain tähän asti valmistettu huomattavasti pienempiä volyymeja ja on ollut kallis siksi.
En tiedä miksi isot linssit ovat niin kalliita, mutta käsittääkseni pinnan hiominen maksaa per neliösentti. Optisiin laitteisiinkin tarkoitetuissa linsseissä, joissa tuskin on volyymietuja, hinta kasvaa järkyttävästi koon kasvaessa. Pinnoittaminen on myös kallis työvaihe, ja reaktoriin mahtuu kerrallaan tietty neliösenttimäärä linssejä.

Joissain tapauksissa materiaali maksaa, koska on kallista tehdä isoja optisesti virheettömiä kiteitä, mutta kallita aineita on yleensä vain yhdessä tai kahdessa linssissä.
Tiedä noista hinnoista. Usein tuntuu, että kinokoon objektiivit ovat laatuunsa nähden kaikkein edullisimpia. Ainakin jos puhutaan about ns. normaaliobjektiiveista ja jätetään yyberlaajikset ja pitkät teleobjektiivit pois.

Uuden järjestelmän tapauksessa tietysti myös tuotekehityksen ja markkinoinnin kulut ovat suuret volyymiin verrattuna.
burmanm
Viestit: 469
Liittynyt: Elo 31, 2015 21 : 44

Viesti Kirjoittaja burmanm »

digikuva81 kirjoitti:No siihen, että kun tehdään 100 megapikselin kennolle riittävän laadukas lasi, se tehdään kunnolla.
Mikä tuosta tekee nyt niin kunnollisen tai laadukkaan? Hinta? Speksien perusteella ei nimittäin mikään. Eikä tuon 100MP sensorinkaan pikselitiheyskään ole sellainen että vaatisi aivan kauheita.

Lasia tuossa on vähemmän kuin useimmissa nykymallin FF-linsseissä.
Maffer
Viestit: 21632
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Joo ja nää uudet tuntuu olevan poikkeuksetta paketista *sensuroitu*. Mitä enemmän linssejä sitä epäkeskompia romuja. Näin Sonyn ja Pentaksin leirissä.
digikuva81
Viestit: 1385
Liittynyt: Tammi 06, 2012 14 : 17

Viesti Kirjoittaja digikuva81 »

burmanm kirjoitti:Mikä tuosta tekee nyt niin kunnollisen tai laadukkaan?
Hyvin pienet vääristymät.

Vastaavissa DSLR objektiiveissa vääristymät ovat jopa 4 %, kun näissä ALPA objektiiveissa vääristymät jäävät hyvin pieniksi.

HASSELBLAD HCD 4,8/24 - DISTORTION -4 %
http://static.hasselblad.com/2014/11/hcd24-uk-v4.pdf

Alpagon 5.6/23 mm - en löytänyt prosentteja
https://www.alpa.ch/_files/ALPA_Distort ... 140422.pdf
murmelt
Viestit: 801
Liittynyt: Marras 02, 2005 23 : 48

Viesti Kirjoittaja murmelt »

Vastaa Viestiin