Sivu 2/2

Lähetetty: Syys 01, 2016 8 : 42
Kirjoittaja Sakke_K
thilter kirjoitti: Sekunnissa ei valaistus niin paljoa muutu, .
On tässä kuvaparissa ainakin muuttunut ihan tyystin tuo tilanne, ekassa kuvassa ei näy toisen veturin kylki oikeastaan yhtään, toisessa kuvassa se on valonlähteeseen nähden ihan eri kulmassa.

Lähetetty: Syys 01, 2016 8 : 44
Kirjoittaja nomad
Kuinka monta kelviniä valkotasapaino on näissä kuvissa muuttunut?

Lähetetty: Syys 01, 2016 9 : 44
Kirjoittaja decypher
Kannattaa testata M-kuvaustilassa niin, että aukko, suljinaika, herkkyys ja valkotasapaino pysyvät kuvasta toiseen samana. Jos mittaat valotuksen uudelleen kuvien välillä jossain muussa kuvaustilassa niin kyllähän lopputulos voi muuttua melko radikaalistikin varsinkin, jos käytät spot-meteringiä.

Lähetetty: Syys 01, 2016 9 : 57
Kirjoittaja nomad
decypher kirjoitti:Kannattaa testata M-kuvaustilassa niin, että aukko, suljinaika, herkkyys ja valkotasapaino pysyvät kuvasta toiseen samana. Jos mittaat valotuksen uudelleen kuvien välillä jossain muussa kuvaustilassa niin kyllähän lopputulos voi muuttua melko radikaalistikin varsinkin, jos käytät spot-meteringiä.
a) M lukitsee ainoastaan ajan ja aukon

b) Valonmittauksen tavalla ei ole M-moodissa mitään merkitystä ellei auto-ISO ole päällä

c) Valonmittaus ei liity AWB:n toimintaan

Lähetetty: Syys 01, 2016 10 : 05
Kirjoittaja decypher
Ei tietenkään liity valonmittaus AWB:n toimintaan, mutta kun tuossa ylempänä oli puhetta siitä, että kuvat myös valottuvat eri tavalla. Ja tietenkin ideana oli, että ISO ja AWB lukitaan samanaikaisesti käsin, ei suinkaan että ne automaattisesti lukittuisivat M-kuvaustilassa. Eikä tietenkään valonmittaustavalla ole merkitystä M-tilassa; tarkoitin tilannetta, jossa käytetään jotakin muuta kuvaustilaa.

Ihan hyvää rautalangasta vääntöä, kirjoitin hiukan epäselvästi.

Ainakin noissa kahdessa kuvassa on muuten suljinaika eri, toisessa 1/500 ja toisessa 1/320.

Lähetetty: Syys 01, 2016 10 : 23
Kirjoittaja hassel
Minusta tuo näyttää suht. normaalilta canon mk2 käyttäytymiseltä.
Eihän sulla ole mittausmuotona pistemittaus päällä?
Mikäs firmware on kanootissa?
2.0.3 oli joku bugi mikä aiheutti av ja tv tiloissa vaikeassa valaistuksessa hyppimistä, jos muistan oikein..
Resetoi kamera+asetukset ja asenne uusin firmware.
Jos ei vieläkään pelitä, niin sitten vika on mekaniikassa.

Lähetetty: Syys 10, 2016 22 : 10
Kirjoittaja thilter
Nyt taas jatketaan samalla teemalla, runkona 60D, ja linssi sama 24-105 4L. Syy ei liene yksin rungossa kun se kerran ilmenee tällä uudemmallakin, kylläkin pääasiassa kirkkaus vaihtuu nyt: (onhan se tummempi kuva kyllä sinisempi)
Kuva
Kuva

Lähetetty: Syys 10, 2016 22 : 53
Kirjoittaja nomad
Vedä kuvien kirkkaus samaksi, vertaillaan sitten valkotasapainoa. On helpompaa niin.

Valotuksen muuttuminen on luonnollista kun kirkkaan ja tumman alueen suhteet muuttuvat zoomatessa.

Lähetetty: Syys 10, 2016 23 : 11
Kirjoittaja hkoskenv
Itse kuvasin usein 5D classicilla junat M-moodissa. Junaa odotellessa on yleensä enemmän kuin tarpeeksi aikaa ennen kuin juna tulee. Siinä voi ottaa testikuvia, kunnes valo on sopiva.

Voi siinä käydä niinkin, että juuri sillä sekunnilla, kun juna tulee, niin kuinka ollakaan Aurinko pilkistää pilven takaa tai pieni pilvi menee Auringon eteen. Yleensä siinä on vielä aikaa viimeiseen testikuvaan ja pikasäätöön, kun kuulee junan äänen.

5D3 on paljon fiksumpi ja nykyään luotan yleensä automatiikkaan.

Eri tavalla valotettujen kuvien väreistä ei voi sanoa paljoakaan. Automaatti valottaa kuvan keskimäärin tietylle tasolle (keskiharmaaksi, oliko se nyt 18 % maksimista). Laajakulmaisemmassa on paljon enemmän pilviä, joten tummat kohdat menevät tummemmiksi. Se ei ole vika, vaan ominaisuus, koska automaatti ei voi tietää millaista valotusta haluat. Sitä varten on valotuksen korjaus tai jopa M-tila. Yleensä +1/3-2/3 on toimiva junien kuvauksessa.

Lähetetty: Syys 10, 2016 23 : 25
Kirjoittaja nomad
hkoskenv kirjoitti:Yleensä +1/3-2/3 on toimiva junien kuvauksessa.
Taas riippuen oloista ja kamerasta :-)

Noihan on kummatkin ihan toimivia valotuksia. Kirkkaampi on likellä ns. oikeaa valotusta. Tummemman valotuksen voi taas perustella sillä, että alle kahden aukon valotuksen korjaus ei juuri vaikuta kuvanlaatuun, mutta estää kirkkaimpienkin pilvenreunojen puhki palamisen.

Lähetetty: Syys 10, 2016 23 : 38
Kirjoittaja hkoskenv
nomad kirjoitti:
hkoskenv kirjoitti:Yleensä +1/3-2/3 on toimiva junien kuvauksessa.
Taas riippuen oloista ja kamerasta :-)
Tietenkin. Siksi kirjoitin "yleensä" ja kerroin millä kameroilla kuvaan. Pitäisin erikoisena, jos 5D2 valottaisi hirveän eri tavalla kuin muut 5D sarjan rungot, mutta tietenkin vastuu on lukijalla.
Tummemman valotuksen voi taas perustella sillä, että alle kahden aukon valotuksen korjaus ei juuri vaikuta kuvanlaatuun, mutta estää kirkkaimpienkin pilvenreunojen puhki palamisen.
Joo, kyllä siitä hyvän kuvan saa (junan esittelyyn, pikselin viilaamiseen mikään ei ole hyvä). Mutta en ainakaan minä osaa sanoa onko niissä valkotasapainoeroa. Tummempi voi näyttää sen takia sinisemmältä.

Lähetetty: Syys 15, 2016 20 : 18
Kirjoittaja thilter
Minusta kyllä (melkein) 4000 euron kameran kuuluu säätää valoisuus samaksi zoomin asennosta riippumatta. Tuo valkotasapainon muuttuminen liittyy hyvin vahvasti siihen eikä se ole niin suurta käsin säätämällä.

Lähetetty: Syys 15, 2016 20 : 26
Kirjoittaja hkoskenv
thilter kirjoitti:Minusta kyllä (melkein) 4000 euron kameran kuuluu säätää valoisuus samaksi zoomin asennosta riippumatta.
Sitten sinun on kerrottava kameralle, mitä haluat. Kaikki kamerat on ohjelmoitu tekemään oletuksena keskimäärin keskiharmaata kuvaa. Se sopii joten kuten moniin tilanteisiin, sinunkin kuvasi ovat pienen säädön jälkeen käyttökelpoisia kaikkiin visuaalisiin tarpeisiin, ja kuvaajat ovat tottuneita siihen ja haluavat sitä. Aina se ei toimi ja silloin on kuvaajan otettava ohjat. Edes sadan tonnin studiorunko ei osaa lukea kuvaajan ajatuksia ja toimia niiden mukaan.

Lähetetty: Syys 15, 2016 20 : 29
Kirjoittaja Sakke_K
thilter kirjoitti:Minusta kyllä (melkein) 4000 euron kameran kuuluu säätää valoisuus samaksi zoomin asennosta riippumatta. Tuo valkotasapainon muuttuminen liittyy hyvin vahvasti siihen eikä se ole niin suurta käsin säätämällä.
Eiköhän ylemmässä kuvassa runko tee kuten pitääkin, ellet anna sille erikseen muuta käskyä. Eli tuollaisessa tilanteessa valotetaan niin, ettei taivas pala puhki koska puhki palanutta osaa ei voi pelastaa. Koska sulla on kallis kamera, ajatellaan että hoidat sitten jälkikäsittelyssä loput... eikä mitään ole menetetty.

Ylempään kuvaan nyt vain et voi saada oikein valottunutta taivasta ja junaa ihan tosta vaan. Paitsi jos sun rungossa on joku HDR- automatiikka.

Lähetetty: Loka 01, 2016 19 : 18
Kirjoittaja thilter
Ylempi kuva on oikeampi valoisuudeltaan, vaan miksi toinen sitten vaalenee niin paljon? Vertasin vanhoihin kuviin, vuonna 2004 Minolta Z2:llä otetuissa ei vaihtele tuolla tavalla. Se maksoi jotain 400 euron tienoilla, joten 10 kertaa kalliimmassa ei saisi tällaista ominaisuutta olla. Yleensä vielä zoomi tapissa kuva sitten tärähtää kun valotusaika pitenee.