Canon EOS M5

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
jka71
Viestit: 2022
Liittynyt: Loka 14, 2004 16 : 00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jka71 »

Kryptos kirjoitti:Miksei?

Tietenkin kyseessä on mielipidekirjoitus, mutta Sulanto on kuitenkin ammattilainen ja kokeillut laajalti erilaisia runkoja. Kommentti lienee täysin harkittu. Mielenkiintoinen peilitön Canonilta. Osoittaa mielestäni ainakin se, että Canon alkaa suhtautua peilittömien markkinoihin vakavammin. Nähtäväksi jää, mutta odotan mielenkiinnolla jatkoa.
Pitäs itse kokeilla niin tietäs.
Mietin miten servo toimis adapterilla 70-200/2.8IS kans. Keväällä lintupaikoilla mulla on ollu 2xDSRL, 70-200 ja 400. Jos Ämmän servo tarttus esim. joutsen- tai hanhiparveen niin vois jättää toisen DSRL:n pois matkasta.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
jka71
Viestit: 2022
Liittynyt: Loka 14, 2004 16 : 00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jka71 »

nomad kirjoitti:Sulanto on varmaan mukava mies, mutta myös laajalti tunnettu kritiikittömistä kirjoituksistaan. Näkökulmasta riippuen tuon voi ajatella olevan innostunutta positiivisuutta tai kuluttajien harhaanjohtamista.

Mutta varmaan EOS M5 on Canonin paras peilitön tähän saakka, ja taatusti aivan vakavasti otettava kamera sarjassaan. Canonistia tuo saattaa estää luiskahtamasta Fujin tai Sonyn leiriin.

Ehkäpä EOS M5 on merkki tulevasta, kuten Kryptos tulkitsee?! Toisaalta paremman vastineen rahoilleen saa yhäkin peilikameroista.
Vähän näin minäkin ajattelin. Sivusto jossa vilkkuu mainoksia niin joutuu pakostakin ottamaan pienellä varauksella arviot.

M3:kin pitää Canonin peilittömissä ;) Tutut valikot ja mahdollisuus käyttää EF-objektiiveja.

Sain viestiä M5 tarkennuksesta. Viestin perusteella af pelittäis niin hyvin,että voisi soveltua tarkoitukseeni kuvata esim. niitä isojen lintujen parvikuvia servolla.
tvap
Viestit: 460
Liittynyt: Helmi 09, 2004 22 : 15

Viesti Kirjoittaja tvap »

Kryptos kirjoitti:... Mielenkiintoinen peilitön Canonilta. Osoittaa mielestäni ainakin se, että Canon alkaa suhtautua peilittömien markkinoihin vakavammin. Nähtäväksi jää, mutta odotan mielenkiinnolla jatkoa.
Äkkinäinen (Canonisti) voisi väittää, että Canon on jo monta, vähintään viisi, vuotta suhtautunut vakavasti peilittömiin.
kohan
Viestit: 12556
Liittynyt: Helmi 21, 2004 15 : 02
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja kohan »

tvap kirjoitti:
Kryptos kirjoitti:... Mielenkiintoinen peilitön Canonilta. Osoittaa mielestäni ainakin se, että Canon alkaa suhtautua peilittömien markkinoihin vakavammin. Nähtäväksi jää, mutta odotan mielenkiinnolla jatkoa.
Äkkinäinen (Canonisti) voisi väittää, että Canon on jo monta, vähintään viisi, vuotta suhtautunut vakavasti peilittömiin.
Veikkauksia siitä kuinka hyvän peilittömän Canon suostuu tekemään jos kuitenkin peililliset on sen ykkösmyyntikamaa.
Varsinaisia EOS-M optiikoitakin on vasta kaksi kappaletta.
jka71
Viestit: 2022
Liittynyt: Loka 14, 2004 16 : 00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jka71 »

kohan kirjoitti:Varsinaisia EOS-M optiikoitakin on vasta kaksi kappaletta.
Mitkä lasket näihin kahteen?
Maffer
Viestit: 21661
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Riittää että tulee tarkkuusmitattu EF adapteri T-SE optiikoita varten FF-peilittömälle. Muut lasit voi adaptoida muualta. Vaikka Nikkorit...
SuperDrive
Viestit: 1463
Liittynyt: Tammi 13, 2011 0 : 00

Viesti Kirjoittaja SuperDrive »

kohan kirjoitti: Veikkauksia siitä kuinka hyvän peilittömän Canon suostuu tekemään jos kuitenkin peililliset on sen ykkösmyyntikamaa.
Varsinaisia EOS-M optiikoitakin on vasta kaksi kappaletta.
22 mm
28 mm
11-22 mm
15-45 mm
18-55 mm
55-200 mm

Kuusihan noita on.
jka71
Viestit: 2022
Liittynyt: Loka 14, 2004 16 : 00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jka71 »

SuperDrive kirjoitti:
kohan kirjoitti: Veikkauksia siitä kuinka hyvän peilittömän Canon suostuu tekemään jos kuitenkin peililliset on sen ykkösmyyntikamaa.
Varsinaisia EOS-M optiikoitakin on vasta kaksi kappaletta.
22 mm
28 mm
11-22 mm
15-45 mm
18-55 mm
55-200 mm

Kuusihan noita on.
18-150 mm
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

jka71 kirjoitti:
SuperDrive kirjoitti:
kohan kirjoitti: Veikkauksia siitä kuinka hyvän peilittömän Canon suostuu tekemään jos kuitenkin peililliset on sen ykkösmyyntikamaa.
Varsinaisia EOS-M optiikoitakin on vasta kaksi kappaletta.
22 mm
28 mm
11-22 mm
15-45 mm
18-55 mm
55-200 mm

Kuusihan noita on.
18-150 mm
Zoomeja siis löytyy, mutta Fuji ja m43 houkuttelevat kattavalla tarjonnalla valovoimaisia kiinteitä obiskoja. Saa nähdä onko Canonilla innostusta heittäytyä mukaan leikkiin vai pidetäänkö EOS-M perusluokan kuluttajajärjestelmänä.
kohan
Viestit: 12556
Liittynyt: Helmi 21, 2004 15 : 02
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja kohan »

jka71 kirjoitti:
kohan kirjoitti:Varsinaisia EOS-M optiikoitakin on vasta kaksi kappaletta.
Mitkä lasket näihin kahteen?
Sulantoblogista jäi sellainen käsitys mutta siinä viitattiinkin kiinteäpolttovälisiin.
http://www.sulantoblog.fi/canon-eos-m5- ... ssa-osa-2/

Vasta sitten kun canonilta tulee FF runko ja optiikat sille niin homma voisi kiinnostaa.
SuperDrive
Viestit: 1463
Liittynyt: Tammi 13, 2011 0 : 00

Viesti Kirjoittaja SuperDrive »

jka71 kirjoitti:18-150 mm
Tosiaan, kirjoittaessani mietin, että joku unohtui, mutta ei tullut tuo mieleen. Canin on keskittynyt noissa selvästi yleisobjektiiveihin. 55-200 mm:ää lukuun ottamatta jokainen on sellainen, joka käy myös ainoaksi mukana olevaksi. Siksi esimerkiksi makro on 28 mm eikä 60 mm niin kuin EF-S:ssä.
jka71
Viestit: 2022
Liittynyt: Loka 14, 2004 16 : 00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jka71 »

SuperDrive kirjoitti: Canin on keskittynyt noissa selvästi yleisobjektiiveihin. 55-200 mm:ää lukuun ottamatta jokainen on sellainen, joka käy myös ainoaksi mukana olevaksi. Siksi esimerkiksi makro on 28 mm eikä 60 mm niin kuin EF-S:ssä.
Minulla käytössä 11-22, 28 ja 55-200. Noista zoomeista pidempi on ollu lähes käyttämättömänä. Jos ja kun hommaan M5 niin tilanne voi muuttua. Sen verran lupaavaa viestiä olen saanu kyseisestä rungosta.
jka71
Viestit: 2022
Liittynyt: Loka 14, 2004 16 : 00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jka71 »

nomad kirjoitti:
jka71 kirjoitti:
SuperDrive kirjoitti: 22 mm
28 mm
11-22 mm
15-45 mm
18-55 mm
55-200 mm

Kuusihan noita on.
18-150 mm
Zoomeja siis löytyy, mutta Fuji ja m43 houkuttelevat kattavalla tarjonnalla valovoimaisia kiinteitä obiskoja. Saa nähdä onko Canonilla innostusta heittäytyä mukaan leikkiin vai pidetäänkö EOS-M perusluokan kuluttajajärjestelmänä.
Taitaa tässäkin mennä niin,että porukat ostaa ensin pimeitä zoomeja kun muuta ei ole. Hetken perästä tulee markkinoille lisää primejä... ja taas kansa on ostoksilla :)
jka71
Viestit: 2022
Liittynyt: Loka 14, 2004 16 : 00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jka71 »

kohan kirjoitti:Vasta sitten kun canonilta tulee FF runko ja optiikat sille niin homma voisi kiinnostaa.
Itse käytän peilitöntä rinnan DSRL:n kanssa. Itse olen kokenu hyväksi komboksi M3+ laajis ja 1-2 DSRL+ tele/makro.
kohan
Viestit: 12556
Liittynyt: Helmi 21, 2004 15 : 02
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja kohan »

jka71 kirjoitti:Itse käytän peilitöntä rinnan DSRL:n kanssa. Itse olen kokenu hyväksi komboksi M3+ laajis ja 1-2 DSRL+ tele/makro.
DSRL aikaan minulla oli tarkeet toisinpäin croppirunko telelle ja muu kuvaaminen FF rungolla.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

kohan kirjoitti:
jka71 kirjoitti:Itse käytän peilitöntä rinnan DSRL:n kanssa. Itse olen kokenu hyväksi komboksi M3+ laajis ja 1-2 DSRL+ tele/makro.
DSRL aikaan minulla oli tarkeet toisinpäin croppirunko telelle ja muu kuvaaminen FF rungolla.
M3 tarkennus on niin huono, ettei sillä voi teleillä. Jatkossa asiat tulevat ehkä muuttumaan.
kohan
Viestit: 12556
Liittynyt: Helmi 21, 2004 15 : 02
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja kohan »

nomad kirjoitti:
M3 tarkennus on niin huono, ettei sillä voi teleillä. Jatkossa asiat tulevat ehkä muuttumaan.
Asiat voivat muuttua mutta vain siihen pisteeseen ettei kannibalisoida syömähammasta.
Maffer
Viestit: 21661
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

No miksei syömähammasta voi päivittää paremmaksi syömähampaaksi?
tvap
Viestit: 460
Liittynyt: Helmi 09, 2004 22 : 15

Viesti Kirjoittaja tvap »

kohan kirjoitti:
tvap kirjoitti: Äkkinäinen (Canonisti) voisi väittää, että Canon on jo monta, vähintään viisi, vuotta suhtautunut vakavasti peilittömiin.
Veikkauksia siitä kuinka hyvän peilittömän Canon suostuu tekemään jos kuitenkin peililliset on sen ykkösmyyntikamaa.
Varsinaisia EOS-M optiikoitakin on vasta kaksi kappaletta.
Oikein rohkea voisi väittää, että peililliset ovat Canonille kakkoslinjan tavaraa jo. Mutta... se olisi liioittelua toki.

70D:n myötä tuli markkinoille DPAF-kennot sen kolmisen vuotta sitten, nyt ne on lähes kautta linjan, peilittömästä M5:stä 1 DX II:een, ainoastaan sata- ja tonnisarjoista se vielä puuttuu. Jos pitäisi arvata, niin tuota on kehitetty useampi vuosi ennen 70D:n julkaisua ja kehitysresurssit on suunnattu siihen -- perinteisten kennojen kustannuksella. Suora seuraus tuosta DPAF:stä on, että kennon komponenttimäärä on noin kaksinkertainen tavanomaiseen nähden, kun pikseleitäkin on tuplamäärä. Tuo näkyy suorituskyvyssä vääjäämättä. Voi vaan kysyä, että olisiko tuo järkevää pelkästään peilijärkkärin live view -tarkennuksen takia?

M-sarjan, ja sen objektiivivalikoiman, suhteen voisi epäillä, että ne on suunnattu lähinnä tavallisille kuluttajille enemmän kuin "vakaville harrastajille" tai ammattilaisille. Siinä kontekstissa merkittävää on lähinnä jonkinlainen kittiobjektiivi ja lisäksi se perusperusteleobjektiivi, loppuja tuskin menee/menisi kovin paljoa per myyty kamera ko. markkinasegmentissä.

...mutta tämä on pelkkää spekulointia.
kohan
Viestit: 12556
Liittynyt: Helmi 21, 2004 15 : 02
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja kohan »

tvap kirjoitti: Oikein rohkea voisi väittää, että peililliset ovat Canonille kakkoslinjan tavaraa jo. Mutta... se olisi liioittelua toki.
Spekuloidaan ja liioitellaan oikein selkeästi niin nähdään tilanne selkeämmin.
Siirtääkö Canon tai toisaalta Nikon täysipainoisesti voimavarat peilittömän kameran kehittämiseen ja tehden samalla kokonaan uuden optiikkasarjan näille.
Väkisinkin tulee mieleen että tämä vähentäisi merkittävästi nykyisten peilikameroiden ja optiikoiden myyntiä.

Nyt vain seurataan myyntitilastoja ja mietitään mitä sitä pitäisi tehdä.
Vastaa Viestiin