Canon eos 5D MK IV

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
zone6
Viestit: 1241
Liittynyt: Touko 11, 2011 13 : 59

Viesti Kirjoittaja zone6 »

DPRAW:ssa ehkä tarkennuksen hienosäätöä mielenkiintoisempaa on mahdollisuus laajentaa dynamiikkaa yhdellä aukolla.

http://www.rawdigger.com/howtouse/canon ... -are-there

Kun vain joskus tuota tuettaisiin jossakin...

Tosin eihän DPRAW:n tarkennuksen viilaamisestakaan ole vielä näkynyt kovin kummoisia demoja. Kuinka se toimii eri polttoväleillä ja etäisyyksillä?
Zone VI
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
AMA
Viestit: 440
Liittynyt: Helmi 16, 2004 15 : 19
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja AMA »

Verkkokauppa.comin Pirkkalan myymälässä oli muuten tämmönen jo hypisteltävänä. Melko asiallinen toi kombo, että voit kosketusnäytöltä valita tarkennuspisteen, jonka jälkeen voit sommitella ja heilutella kameraa miten huvittaa ja tarkennus pysyy siinä valitussa kohteessa. Vielä kun olis kääntyvää mallia tuo näyttö. Jotenkin puolitien ratkaisu tehdä kosketusnäyttö, muttei kääntyvää.
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Viesti Kirjoittaja niffe »

AMA kirjoitti:Verkkokauppa.comin Pirkkalan myymälässä oli muuten tämmönen jo hypisteltävänä. Melko asiallinen toi kombo, että voit kosketusnäytöltä valita tarkennuspisteen, jonka jälkeen voit sommitella ja heilutella kameraa miten huvittaa ja tarkennus pysyy siinä valitussa kohteessa. Vielä kun olis kääntyvää mallia tuo näyttö. Jotenkin puolitien ratkaisu tehdä kosketusnäyttö, muttei kääntyvää.
Toisaalta se on ihan luontevinta tuoteportfolion hallintaa annostella uusia ominaisuuksia sopivasti. Ei kaikkia herkkuja yhdellä kertaa, että tulee jokaiseen tasaiseen tahtiin tehtävään julkaisuun jotakin sopivasti "käänteentekevää". Ei silti, sympatiani ovat puolellasi, koska 650D:ssä oli jo se joka suuntaan pyörivä sarana, jota seurasi vain ylös-alas-liikkuva sarana ja nyt ei ole minkäänlaista saranointia eli ominaisuuksia karsitaan siihen tapaan, ettei seuraavassa mallissa taida olla jäljellä takanäyttöä ensinkään :D
pasij13
Viestit: 143
Liittynyt: Joulu 28, 2006 14 : 23

Uusi Firmis

Viesti Kirjoittaja pasij13 »

With Canon I Try
juha_m
Viestit: 1733
Liittynyt: Helmi 11, 2003 21 : 23
Paikkakunta: Helsinki, Oulunkylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juha_m »

Onko kenelläkään tietoa siitä miten kova kysyntä 5D4:lla on ollut? Onko jonoa vai saako nopeasti?
Juha Martikainen
Hääkuvia -
murmelt
Viestit: 801
Liittynyt: Marras 02, 2005 23 : 48

Viesti Kirjoittaja murmelt »

Lay
Viestit: 594
Liittynyt: Kesä 08, 2010 20 : 23

Viesti Kirjoittaja Lay »

juha_m kirjoitti:Onko kenelläkään tietoa siitä miten kova kysyntä 5D4:lla on ollut? Onko jonoa vai saako nopeasti?
Tuntuuhan tuo kelpaavan. Hyllyissä ei pahemmin näy ja pitkät jonot tilauksissa.
joulupukki
Viestit: 141
Liittynyt: Maalis 12, 2004 13 : 26

Viesti Kirjoittaja joulupukki »

Omaani jouduin odottamaan 10 vrk:tta, onko tuo sitten pitkä vai lyhyt aika, jokainen päätelkööt itse. Ilmeisesti tällä hetkellä kaikki kauppoihin tilatut/varatut menevät saman tien (Telefotossa näyttäisi olevan yksi "suoraan hyllystä").
Lay
Viestit: 594
Liittynyt: Kesä 08, 2010 20 : 23

Viesti Kirjoittaja Lay »

Varmaan riippuu paikasta. Rajala ei voinut kertoa kuinka pitkä jono. Toisessa paikassa kymmenien jono, mutta onhan nuita yksittäisiä näkynyt jo hyllyissä.
talonherra
Viestit: 1341
Liittynyt: Heinä 16, 2014 23 : 10

Viesti Kirjoittaja talonherra »

Kärkkäinen.com pari hyllyssä jos kiire saada.mitä itse tilannu nii pari päivää ja sit tullut.
Instagram: jani.honkala
Flickr: Jani Honkala
kairaba
Viestit: 161
Liittynyt: Joulu 12, 2004 10 : 05
Paikkakunta: Helsinki

Canon 5D MarkIV

Viesti Kirjoittaja kairaba »

Malttakaahan hillitä ostokuumetta pari kuukautta niin hinta tippuu tonnilla. Näin kävi minulle kun ostin ja sain ensimmäisten joukossa MarkIII ja parin kuukauden kuluttua se oli jo tonnin halvempi.
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Viesti Kirjoittaja niffe »

talonherra kirjoitti:Kärkkäinen.com pari hyllyssä jos kiire saada.mitä itse tilannu nii pari päivää ja sit tullut.
Kärkkäinen vaikuttaa muutenkin aika asialliselta tavaratalolta. On hankittu urheiluvehkeitäkin sieltä. Kaikki tärkeimmät brändit löytyvät hyllystä ja varsin kohtuullisesti hinnoiteltuna.
Alex
Viestit: 969
Liittynyt: Tammi 30, 2003 14 : 39
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Alex »

niffe kirjoitti: Tuumailin vain, että tuotepaletiltaan laadukkaampi tavaratalo kuin Stocka, mutta hinnat kuin Kalle Anttilassa aikoinaan. Ihan laadukkaita polkupyörän komponentteja, urheilujalkineita ym. Minulla on jonkin verran käyntiä Lahdessa ja olen ottanut tavaksi käydä joskus shoppailemassa kotimatkalla, jos on ollut ostoslistaa. Pihalla voi vieläpä tankatakin Etelä-Suomen halvinta naftaa.
Stockan tuotteiden laatu/valikoima on kyllä aivan toiselta planeetalta (ja hinnaltaan), Kärkkäisellä on kuin 70-luvun anttilassa vierailisi.

Nafta on kyllä edullista...
Primet rulaa!
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Viesti Kirjoittaja niffe »

Alex kirjoitti:
niffe kirjoitti: Tuumailin vain, että tuotepaletiltaan laadukkaampi tavaratalo kuin Stocka, mutta hinnat kuin Kalle Anttilassa aikoinaan. Ihan laadukkaita polkupyörän komponentteja, urheilujalkineita ym. Minulla on jonkin verran käyntiä Lahdessa ja olen ottanut tavaksi käydä joskus shoppailemassa kotimatkalla, jos on ollut ostoslistaa. Pihalla voi vieläpä tankatakin Etelä-Suomen halvinta naftaa.
Stockan tuotteiden laatu/valikoima on kyllä aivan toiselta planeetalta (ja hinnaltaan), Kärkkäisellä on kuin 70-luvun anttilassa vierailisi.

Nafta on kyllä edullista...
Käyn vain urheilu- ja kameraosastoilla...niissä näkisin Kärkkäisen pesevän tuon meidän lähikaupan 60-0.
MattiH
Site Admin
Viestit: 6289
Liittynyt: Tammi 08, 2003 20 : 57
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MattiH »

(Moderaattori) Muutaman ihan off-topicin siivoilin.
PeCa
Viestit: 213
Liittynyt: Tammi 09, 2011 17 : 16

Viesti Kirjoittaja PeCa »

Tuliko kysymys Matille perille? Mikäs vika mun kommentissa oli?
MattiH
Site Admin
Viestit: 6289
Liittynyt: Tammi 08, 2003 20 : 57
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MattiH »

PeCa kirjoitti:Tuliko kysymys Matille perille? Mikäs vika mun kommentissa oli?
PeCa kirjoitti:Niinpä näytit siivoavan. Olisit toki siivonnut loputkin?
(Moderaattori) Reilusti yli miljoonaa viestiä. Jokainen vastaa kuitenkin itse omista kirjoituksistaan. Välillä (hyvin harvoin) mihinkään pitää puuttua. Yhdessä ketjussa voi olla satoja ja satoja viestejä. Ylilyönteihin kyllä puututaan harkinnan puitteissa.

-ehkä tämä vastaus sinulle riittää? (Olisit voinut muuten kertoa ihan tarkasti, että mitä mielestäsi olisi pitänyt siivota lisää...)-
PeCa
Viestit: 213
Liittynyt: Tammi 09, 2011 17 : 16

Viesti Kirjoittaja PeCa »

MattiH kirjoitti:
PeCa kirjoitti:Tuliko kysymys Matille perille? Mikäs vika mun kommentissa oli?
PeCa kirjoitti:Niinpä näytit siivoavan. Olisit toki siivonnut loputkin?
(Moderaattori) Reilusti yli miljoonaa viestiä. Jokainen vastaa kuitenkin itse omista kirjoituksistaan. Välillä (hyvin harvoin) mihinkään pitää puuttua. Yhdessä ketjussa voi olla satoja ja satoja viestejä. Ylilyönteihin kyllä puututaan harkinnan puitteissa.

-ehkä tämä vastaus sinulle riittää? (Olisit voinut muuten kertoa ihan tarkasti, että mitä mielestäsi olisi pitänyt siivota lisää...)-
Aiemminkin mun viestejä on siivottu. Helpottasi jo omaa ennakkosensuuria kun tietäisi, että mitkä aiheet on kiellettyjä.

Ilmeisesti eräästä evp. valokuvaajasta ja luennoitsijasta ei ainakaan saa kirjoitella, tosin en ole kirjoittanutkaan.

Kärkkäinen kuuluu ennakkosensuurin piiriin. Mitähän niitä muita aiheita sitten on? Voisin veikata, että poliittiset ja uskonnolliset aiheet?
murmelt
Viestit: 801
Liittynyt: Marras 02, 2005 23 : 48

Viesti Kirjoittaja murmelt »

Hinta näemmä laski jo esim. Telefotolla alle Kärkkäisen.
mvert
Viestit: 1604
Liittynyt: Loka 29, 2016 11 : 13

Viesti Kirjoittaja mvert »

Pitääpä kertoa muutamia amatöörin ensikokemuksia uudesta 5d:stä. Ennen tätä käytössä on ollut 50D ja 7D2, joten vertailua muiden valmistajien kameroihin en ole tekemässä.

7D2:sta tulevalle kamera on heti ensikosketuksesta tuttu, kun kaikki napit on juuri siellä missä ennenkin ja fyysinen koko on kokolailla käteen sopiva, eli samaa kokoa 50D:n ja 7D2:n kanssa. Pienemmät rungot on tuntuneet minun käteen rimpuloilta. Nappien konfigurointi onnistui samoille paikoille kuin 7D2:ssa. Suurimmat muutokset oli tarkennuksen siirto takanapeille, AF-napissa servo koko alueen tarkennuksella ja *-napissa yksittäiskuva yhden pisteen tarkennuksella. Tämä konfiguraatio on toiminut hyvin nopeissa kuvaustilanteissa ja on juurtunut jo selkäytimeen. Plusaa myös samasta akusta ja muistikorteista 7D2:n kanssa.

Kosketusnäyttöä en ole oikein oppinut vielä käyttämään, kun kaikki toiminteet mitä valikoissa on tarvinnut alkusäädön jälkeen tehdä on kahdella omien asetusten välilehdellä. Niiden muutokset on tullut tehtyä edelleen valintakiekoista. Videokuvauksessa tuo kosketusnäyttö vaikuttaa kyllä kuvausta helpottavalta ja on siitä ollut takanäytöllä valokuvia ottaessakin hyötyä.

Kaikki kameran toiminnot ovat perstuntumalta vähintään yhtänopeita kuin 7D2:ssa ja mitään hidastelua ei ole tullut vastaan. Poikkeus tähän on digitaalisen linssinkorjauksen kytkeminen päälle. Se tiputtaa kuvausnopeuden noin yhteen kuvaan sekunnissa. Tarkennus tapahtuu nopeasti ja sen osumatarkkuus on muutaman päivän kokemuksella aavistuksen 7D2:ta parempi. Mitään mikrosäätöä en ole tehnyt, kun tarkennus näyttää osuvan jo suoraan sinne mihin sen olen halunnutkin osuvan. Tarkennuksessa on 7D2 verrattuna plussaa kaikkien tarkennuspisteiden toimiminen f8 aukolla. Myös hämärässä/pimeässä 5D4 vaikuttaa tarkentavan 7D2 paremmin. Tämä perustuu ihan tuntumaan ja mitään vertailua en ole asian suhteen tehnyt.

Otetut kuvat vaikuttaisivat olevan varsinkin suuremmilla ISO arvoilla 7D2:ta parempia yksityiskohtien ja kohinan suhteen, mikä olikin jo odotettavissa suuremman kennon myötä. Kohina on suuremmilla herkkyyksillä ollut tasaista kuten 7D2:ssa ja esimerkiksi 50D:tä vaivanneet raidat ja väriläntit loistavat poissaolollaan.

Niin isoa hymyä tällä otetut kuvat evät ole ainakaan vielä nostaneet suupieliin, kuin siirtymä 50D:stä 7D2:teen. Kaikinpuolin olen kuitenkin tyytyväinen ostokseen ollut ja tässä on minulle riittävästi kameraa useiksi vuosiksi.

Tässä vielä linkki iltahämärässä käsivaralta otettuun ja nettikokoon pienennettyyn kuvaan sorsalinnuista:

https://flic.kr/p/NF3cia
Vastaa Viestiin