ei enää
Lähetetty: Tammi 08, 2017 21 : 39
EDIT: ei ajankohtaista enää.
Keskustelu valokuvauksesta avattu 9.1.2003
https://www.digicamera.net/keskus/
https://www.digicamera.net/keskus/viewtopic.php?f=22&t=12739188
Katotaan , on vähän haastava tilanne just nyt. Ei johdu Pentaxista.Maffer kirjoitti:Nytkö meni Pena lihoiksi :D
Ennen vanhaan, silloin hyvään aikaan, talvikuvaajat joutuivat teettämään täysputsingit kameralleen ennen kovia pakkasia. Siihen nähden tilanne on nykyään huomattavan hyvä.Maffer kirjoitti:Olkoot merkki mikä hyvänsä mutta ihan turhaa myydä suomessa kameraa jos se ei toimi täällä kunnolla.
karjala67 kirjoitti:Saattaa olla niinkin että tällä palstalla ei pyöri ketään jolle kameran hyytyminen 4 tunnin jälkeen -28 asteen pakkasessa olisi mitenkään relevantti ongelma...Scope66 kirjoitti:
CaNikonissa on tässä nimenomaisessa tapauksessa kyllä pikkuinen ero: niissä ei ole IBIS:tä joka nyt sitten Penassa neljän tunnin jälkeen -28° teki tenän. Muutenhan se toimi. Eli ei ole millään tavoin todistettu, että jos CaNikonissa olis vastaava sensor shift, se toimisi tuossa pakkasessa neljän tunnin jälkeen... Sama tapaus Sonyssa, ei ole sensor shiftiä siinäkään.
Sensorin siirtäminen muuten pitää Penassa semmoisen äänen, että voin hyvin kuvitella sen vaativan virtaa muita toimintoja enemmän. Edellisestä Mafferin pakkasfailista muistan, että akku ei enää ollu latingissa. Miksei niitä vois olla varalla pari kolme häh? Tai sitten se Sonyssa toiminut taskun lämpimässä ollut systeemi.
Kennon pikselitiheys on tosiaan aika lailla samoissa lukemissa kuin K-5:ssä. Kviitosessa käyttöön tuli Sonyn Exmor kennojen sukupolvi, mikä vei tuolloin kroppikennojen kohinaominaisuudet aivan uudelle tasolle. Koko ruutua ajatellen K-1:n jälki on taas selvästi K-5:ttä kohinattomampaa. Selittyykö ero pikselimäärällä vai onko tähän väliin keksitty kennoon jotakin muutakin, on minulta vielä selvittämättä. Kroppimoodissa kuvaamalla ja vanhoihin K-5 ruutuihin vertaamalla tuosta voisi jonkinlaiseen käsitykseen päästä.aikaarska kirjoitti:Ihan kivalta näyttää! Pitäisi lähteä itsekin katselemaan tuon valotapahtuman tarjontaa.
Kyllähän kinokenno tarjoaa mukavan edun korkeilla herkkyyksillä. Teknisesti kait suunnilleen samaa tasoa kuin Sonyn (Pentax K-5) 16mp APS-C kenno, mutta kun kun on isompi kinoala joka ottaa valoa vastaan, niin kuvat kestävät suhteessa paremmin herkkyyden nostoa ilman että kohina tulee näkyviin niin selvästi. Eri asia jos käyttää K-1:stä APS-C kroppimoodissa, niin silloin kuvissa näkyykin paremmin kohinat suurentaessa.
imaging-resource.comin sivuilta saa ladattua melko hyviä näytekuvia, myös RAW versioita, jotka ovat otettu samanlaisissa olosuhteissa.PPellinen kirjoitti:Kennon pikselitiheys on tosiaan aika lailla samoissa lukemissa kuin K-5:ssä. Kviitosessa käyttöön tuli Sonyn Exmor kennojen sukupolvi, mikä vei tuolloin kroppikennojen kohinaominaisuudet aivan uudelle tasolle. Koko ruutua ajatellen K-1:n jälki on taas selvästi K-5:ttä kohinattomampaa. Selittyykö ero pikselimäärällä vai onko tähän väliin keksitty kennoon jotakin muutakin, on minulta vielä selvittämättä. Kroppimoodissa kuvaamalla ja vanhoihin K-5 ruutuihin vertaamalla tuosta voisi jonkinlaiseen käsitykseen päästä.aikaarska kirjoitti:Ihan kivalta näyttää! Pitäisi lähteä itsekin katselemaan tuon valotapahtuman tarjontaa.
Kyllähän kinokenno tarjoaa mukavan edun korkeilla herkkyyksillä. Teknisesti kait suunnilleen samaa tasoa kuin Sonyn (Pentax K-5) 16mp APS-C kenno, mutta kun kun on isompi kinoala joka ottaa valoa vastaan, niin kuvat kestävät suhteessa paremmin herkkyyden nostoa ilman että kohina tulee näkyviin niin selvästi. Eri asia jos käyttää K-1:stä APS-C kroppimoodissa, niin silloin kuvissa näkyykin paremmin kohinat suurentaessa.
No tämän kokoisista ja näin pakatuista kuvista on paha sanoa jäljestä yhtään mitään.PPellinen kirjoitti:Kävin sunnuntaina Lux Helsinki-tapahtumassa. Näissä olosuhteisa täyskennoisen jälki on ilahduttavaa katsottavaa. Herkkyyttä piti nostaa alueelle 1600-3200, mutta jälki on siistiä.
noonniin, hasselspähkinä! onko pakko pilata penatax-fanaatikkojen iltaa taas??!!hassel kirjoitti:No tämän kokoisista ja näin pakatuista kuvista on paha sanoa jäljestä yhtään mitään.PPellinen kirjoitti:Kävin sunnuntaina Lux Helsinki-tapahtumassa. Näissä olosuhteisa täyskennoisen jälki on ilahduttavaa katsottavaa. Herkkyyttä piti nostaa alueelle 1600-3200, mutta jälki on siistiä.
Kirkko kuvassakin taivas menee mössöksi jne..
Nämä kuvat antavat surkean laatuvaikutelman k-1 suoristuskyvystä.]
Olet oikeassa temaskuukkeli. K-1:n suorituskyky ei kaadu kennoon, eikä oikein mihinkään, varsinkaan tuon tyyppisissä kuvissa.temama kirjoitti:noonniin, hasselspähkinä! onko pakko pilata penatax-fanaatikkojen iltaa taas??!!hassel kirjoitti:No tämän kokoisista ja näin pakatuista kuvista on paha sanoa jäljestä yhtään mitään.PPellinen kirjoitti:Kävin sunnuntaina Lux Helsinki-tapahtumassa. Näissä olosuhteisa täyskennoisen jälki on ilahduttavaa katsottavaa. Herkkyyttä piti nostaa alueelle 1600-3200, mutta jälki on siistiä.
Kirkko kuvassakin taivas menee mössöksi jne..
Nämä kuvat antavat surkean laatuvaikutelman k-1 suoristuskyvystä.]
eikö mukamas riitä, että onnettomat joutuvat hiljaa kärsimään 80-luvun penatax tekniikkansa kanssa, ett tarttee vielä haukkua niiden kuvia??
ai niin, onhan tossa 36mp mahtava SONY kinokenno, tosa K-ykösessä. Eli ei se sen kameran suorituskyky kylläkään siihe kaadu.
Niinpä niin. Missä päin sitä fanaattisuutta nyt oikein ilmeneekään !temama kirjoitti:noonniin, hasselspähkinä! onko pakko pilata penatax-fanaatikkojen iltaa taas??!!hassel kirjoitti:No tämän kokoisista ja näin pakatuista kuvista on paha sanoa jäljestä yhtään mitään.PPellinen kirjoitti:Kävin sunnuntaina Lux Helsinki-tapahtumassa. Näissä olosuhteisa täyskennoisen jälki on ilahduttavaa katsottavaa. Herkkyyttä piti nostaa alueelle 1600-3200, mutta jälki on siistiä.
Kirkko kuvassakin taivas menee mössöksi jne..
Nämä kuvat antavat surkean laatuvaikutelman k-1 suoristuskyvystä.]
eikö mukamas riitä, että onnettomat joutuvat hiljaa kärsimään 80-luvun penatax tekniikkansa kanssa, ett tarttee vielä haukkua niiden kuvia??
ai niin, onhan tossa 36mp mahtava SONY kinokenno, tosa K-ykösessä. Eli ei se sen kameran suorituskyky kylläkään siihe kaadu.
Niin, tarkoitat varmaankin, että se on parhaimmillaan ISO100 arvolla?Maffer kirjoitti:Kuin monta kertaa se täytyy todeta että 36MP sony on ISO100 vehje. Nikon onnistui tekemään jotain temppuja d810A:n tapauksessa mutta se on sitten vähän taas tuhnu matalalla ISO:lla.