Sivu 137/210

ei enää

Lähetetty: Tammi 08, 2017 21 : 39
Kirjoittaja aikaarska
EDIT: ei ajankohtaista enää.

Lähetetty: Tammi 08, 2017 22 : 29
Kirjoittaja Maffer
Nytkö meni Pena lihoiksi :D

Lähetetty: Tammi 08, 2017 23 : 02
Kirjoittaja aikaarska
Maffer kirjoitti:Nytkö meni Pena lihoiksi :D
Katotaan , on vähän haastava tilanne just nyt. Ei johdu Pentaxista.

Lähetetty: Tammi 09, 2017 9 : 24
Kirjoittaja zone6
Maffer kirjoitti:Olkoot merkki mikä hyvänsä mutta ihan turhaa myydä suomessa kameraa jos se ei toimi täällä kunnolla.
Ennen vanhaan, silloin hyvään aikaan, talvikuvaajat joutuivat teettämään täysputsingit kameralleen ennen kovia pakkasia. Siihen nähden tilanne on nykyään huomattavan hyvä.

Lähetetty: Tammi 09, 2017 9 : 33
Kirjoittaja zone6
karjala67 kirjoitti:
Scope66 kirjoitti:
CaNikonissa on tässä nimenomaisessa tapauksessa kyllä pikkuinen ero: niissä ei ole IBIS:tä joka nyt sitten Penassa neljän tunnin jälkeen -28° teki tenän. Muutenhan se toimi. Eli ei ole millään tavoin todistettu, että jos CaNikonissa olis vastaava sensor shift, se toimisi tuossa pakkasessa neljän tunnin jälkeen... Sama tapaus Sonyssa, ei ole sensor shiftiä siinäkään.

Sensorin siirtäminen muuten pitää Penassa semmoisen äänen, että voin hyvin kuvitella sen vaativan virtaa muita toimintoja enemmän. Edellisestä Mafferin pakkasfailista muistan, että akku ei enää ollu latingissa. Miksei niitä vois olla varalla pari kolme häh? Tai sitten se Sonyssa toiminut taskun lämpimässä ollut systeemi.
Saattaa olla niinkin että tällä palstalla ei pyöri ketään jolle kameran hyytyminen 4 tunnin jälkeen -28 asteen pakkasessa olisi mitenkään relevantti ongelma...

Sekä yleensä niillä joille tuo on tärkeysasteikossa korkealla on kakkosrunko matkassa tai joku muu menetelmä ongelmien kiertämiseksi lämmittämisestä lähtien.

Lähetetty: Tammi 09, 2017 22 : 01
Kirjoittaja PPellinen
Kävin sunnuntaina Lux Helsinki-tapahtumassa. Näissä olosuhteisa täyskennoisen jälki on ilahduttavaa katsottavaa. Herkkyyttä piti nostaa alueelle 1600-3200, mutta jälki on siistiä.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Hyvältä näyttää

Lähetetty: Tammi 09, 2017 23 : 16
Kirjoittaja aikaarska
Ihan kivalta näyttää! Pitäisi lähteä itsekin katselemaan tuon valotapahtuman tarjontaa.
Kyllähän kinokenno tarjoaa mukavan edun korkeilla herkkyyksillä. Teknisesti kait suunnilleen samaa tasoa kuin Sonyn (Pentax K-5) 16mp APS-C kenno, mutta kun kun on isompi kinoala joka ottaa valoa vastaan, niin kuvat kestävät suhteessa paremmin herkkyyden nostoa ilman että kohina tulee näkyviin niin selvästi. Eri asia jos käyttää K-1:stä APS-C kroppimoodissa, niin silloin kuvissa näkyykin paremmin kohinat suurentaessa.

Re: Hyvältä näyttää

Lähetetty: Tammi 11, 2017 19 : 37
Kirjoittaja PPellinen
aikaarska kirjoitti:Ihan kivalta näyttää! Pitäisi lähteä itsekin katselemaan tuon valotapahtuman tarjontaa.
Kyllähän kinokenno tarjoaa mukavan edun korkeilla herkkyyksillä. Teknisesti kait suunnilleen samaa tasoa kuin Sonyn (Pentax K-5) 16mp APS-C kenno, mutta kun kun on isompi kinoala joka ottaa valoa vastaan, niin kuvat kestävät suhteessa paremmin herkkyyden nostoa ilman että kohina tulee näkyviin niin selvästi. Eri asia jos käyttää K-1:stä APS-C kroppimoodissa, niin silloin kuvissa näkyykin paremmin kohinat suurentaessa.
Kennon pikselitiheys on tosiaan aika lailla samoissa lukemissa kuin K-5:ssä. Kviitosessa käyttöön tuli Sonyn Exmor kennojen sukupolvi, mikä vei tuolloin kroppikennojen kohinaominaisuudet aivan uudelle tasolle. Koko ruutua ajatellen K-1:n jälki on taas selvästi K-5:ttä kohinattomampaa. Selittyykö ero pikselimäärällä vai onko tähän väliin keksitty kennoon jotakin muutakin, on minulta vielä selvittämättä. Kroppimoodissa kuvaamalla ja vanhoihin K-5 ruutuihin vertaamalla tuosta voisi jonkinlaiseen käsitykseen päästä.

Re: Hyvältä näyttää

Lähetetty: Tammi 11, 2017 20 : 53
Kirjoittaja aikaarska
PPellinen kirjoitti:
aikaarska kirjoitti:Ihan kivalta näyttää! Pitäisi lähteä itsekin katselemaan tuon valotapahtuman tarjontaa.
Kyllähän kinokenno tarjoaa mukavan edun korkeilla herkkyyksillä. Teknisesti kait suunnilleen samaa tasoa kuin Sonyn (Pentax K-5) 16mp APS-C kenno, mutta kun kun on isompi kinoala joka ottaa valoa vastaan, niin kuvat kestävät suhteessa paremmin herkkyyden nostoa ilman että kohina tulee näkyviin niin selvästi. Eri asia jos käyttää K-1:stä APS-C kroppimoodissa, niin silloin kuvissa näkyykin paremmin kohinat suurentaessa.
Kennon pikselitiheys on tosiaan aika lailla samoissa lukemissa kuin K-5:ssä. Kviitosessa käyttöön tuli Sonyn Exmor kennojen sukupolvi, mikä vei tuolloin kroppikennojen kohinaominaisuudet aivan uudelle tasolle. Koko ruutua ajatellen K-1:n jälki on taas selvästi K-5:ttä kohinattomampaa. Selittyykö ero pikselimäärällä vai onko tähän väliin keksitty kennoon jotakin muutakin, on minulta vielä selvittämättä. Kroppimoodissa kuvaamalla ja vanhoihin K-5 ruutuihin vertaamalla tuosta voisi jonkinlaiseen käsitykseen päästä.
imaging-resource.comin sivuilta saa ladattua melko hyviä näytekuvia, myös RAW versioita, jotka ovat otettu samanlaisissa olosuhteissa.

K-5:

http://www.imaging-resource.com/PRODS/K5/K5THMB.HTM

K-1:

http://www.imaging-resource.com/PRODS/p ... k1THMB.HTM

Latasin molemmista kameroista ISO3200 RAW kuvat ja prosessoin ne samalla tavalla, ilman mitään kohinavaimennuksia, valotusta nostettu hieman ylös ACR:ssä.

Tässä 100% cropit...

K-5:
Kuva

K-1:
Kuva

Värisävyihin tuli näköjään eroja RAW konversiossani, mutta kohinatasot näkee, aika samanlaista... Tässä vielä K-1:n näyte jonka koko muutettu vastaamaan K-5:sta:

Kuva

K-1:n näyte näyttää ehkä paremmalta pienennettynä, mutta se ei ole reilu vertailu. Reilumpaa katsoa kahta ensimmäistä täysikokoista näytettä ja päätellä niistä kohinan kokoa jne.
Ei noissa mielestäni mitään ihmeellisiä eroja ole.

Lähetetty: Tammi 11, 2017 21 : 30
Kirjoittaja hassel
PPellinen kirjoitti:Kävin sunnuntaina Lux Helsinki-tapahtumassa. Näissä olosuhteisa täyskennoisen jälki on ilahduttavaa katsottavaa. Herkkyyttä piti nostaa alueelle 1600-3200, mutta jälki on siistiä.
No tämän kokoisista ja näin pakatuista kuvista on paha sanoa jäljestä yhtään mitään.
Kirkko kuvassakin taivas menee mössöksi jne..
Nämä kuvat antavat surkean laatuvaikutelman k-1 suoristuskyvystä.
Kuva

Lähetetty: Tammi 11, 2017 21 : 40
Kirjoittaja temama
hassel kirjoitti:
PPellinen kirjoitti:Kävin sunnuntaina Lux Helsinki-tapahtumassa. Näissä olosuhteisa täyskennoisen jälki on ilahduttavaa katsottavaa. Herkkyyttä piti nostaa alueelle 1600-3200, mutta jälki on siistiä.
No tämän kokoisista ja näin pakatuista kuvista on paha sanoa jäljestä yhtään mitään.
Kirkko kuvassakin taivas menee mössöksi jne..
Nämä kuvat antavat surkean laatuvaikutelman k-1 suoristuskyvystä.]
noonniin, hasselspähkinä! onko pakko pilata penatax-fanaatikkojen iltaa taas??!!
eikö mukamas riitä, että onnettomat joutuvat hiljaa kärsimään 80-luvun penatax tekniikkansa kanssa, ett tarttee vielä haukkua niiden kuvia??
ai niin, onhan tossa 36mp mahtava SONY kinokenno, tosa K-ykösessä. Eli ei se sen kameran suorituskyky kylläkään siihe kaadu.

Lähetetty: Tammi 11, 2017 21 : 48
Kirjoittaja aikaarska
temama kirjoitti:
hassel kirjoitti:
PPellinen kirjoitti:Kävin sunnuntaina Lux Helsinki-tapahtumassa. Näissä olosuhteisa täyskennoisen jälki on ilahduttavaa katsottavaa. Herkkyyttä piti nostaa alueelle 1600-3200, mutta jälki on siistiä.
No tämän kokoisista ja näin pakatuista kuvista on paha sanoa jäljestä yhtään mitään.
Kirkko kuvassakin taivas menee mössöksi jne..
Nämä kuvat antavat surkean laatuvaikutelman k-1 suoristuskyvystä.]
noonniin, hasselspähkinä! onko pakko pilata penatax-fanaatikkojen iltaa taas??!!
eikö mukamas riitä, että onnettomat joutuvat hiljaa kärsimään 80-luvun penatax tekniikkansa kanssa, ett tarttee vielä haukkua niiden kuvia??
ai niin, onhan tossa 36mp mahtava SONY kinokenno, tosa K-ykösessä. Eli ei se sen kameran suorituskyky kylläkään siihe kaadu.
Olet oikeassa temaskuukkeli. K-1:n suorituskyky ei kaadu kennoon, eikä oikein mihinkään, varsinkaan tuon tyyppisissä kuvissa.
Pentax K-1 tekee tämän ajan yhtä parasta kuvanlaatua mitä kinokameroihin tulee.

Lähetetty: Tammi 11, 2017 21 : 49
Kirjoittaja PPellinen
temama kirjoitti:
hassel kirjoitti:
PPellinen kirjoitti:Kävin sunnuntaina Lux Helsinki-tapahtumassa. Näissä olosuhteisa täyskennoisen jälki on ilahduttavaa katsottavaa. Herkkyyttä piti nostaa alueelle 1600-3200, mutta jälki on siistiä.
No tämän kokoisista ja näin pakatuista kuvista on paha sanoa jäljestä yhtään mitään.
Kirkko kuvassakin taivas menee mössöksi jne..
Nämä kuvat antavat surkean laatuvaikutelman k-1 suoristuskyvystä.]
noonniin, hasselspähkinä! onko pakko pilata penatax-fanaatikkojen iltaa taas??!!
eikö mukamas riitä, että onnettomat joutuvat hiljaa kärsimään 80-luvun penatax tekniikkansa kanssa, ett tarttee vielä haukkua niiden kuvia??
ai niin, onhan tossa 36mp mahtava SONY kinokenno, tosa K-ykösessä. Eli ei se sen kameran suorituskyky kylläkään siihe kaadu.
Niinpä niin. Missä päin sitä fanaattisuutta nyt oikein ilmeneekään !

Lähetetty: Tammi 11, 2017 22 : 05
Kirjoittaja Maffer
Kuin monta kertaa se täytyy todeta että 36MP sony on ISO100 vehje. Nikon onnistui tekemään jotain temppuja d810A:n tapauksessa mutta se on sitten vähän taas tuhnu matalalla ISO:lla.

Lähetetty: Tammi 11, 2017 22 : 17
Kirjoittaja aikaarska
Maffer kirjoitti:Kuin monta kertaa se täytyy todeta että 36MP sony on ISO100 vehje. Nikon onnistui tekemään jotain temppuja d810A:n tapauksessa mutta se on sitten vähän taas tuhnu matalalla ISO:lla.
Niin, tarkoitat varmaankin, että se on parhaimmillaan ISO100 arvolla?

Nimittäin, kyllähän tuo Sonyn 36mp kinokenno toimii ihan kilpailukykyisesti myös korkeammilla herkkyyksillä.

lämmitystä

Lähetetty: Tammi 11, 2017 23 : 51
Kirjoittaja aikaarska
Maffer, satuin lukaisemaan pentaxforumsin juttuja ja huomasin kirjoituksesi kennovakaajan jäätymisestä -28C lämpötilassa.

Nyt pakkaset ovat taas hellittäneet, mutta vastaisuuden varalta kannattaisi ehkä kokeilla sitä yhden foorumilaisen ideaa pitää kennoalue lämpöisenä aktivoimalla LiveView muutamaksi minuutiksi.
Voisi ainakin kokeilla.
Toinen ihan varteenotettava idea olisi se kädenlämmittimen soveltaminen.
Melko ymmärrettävää, että noin kylmässä pitkän altistuksen jälkeen voi pieniä ongelmia tulla.
Mukava kuulla, että olet löytänyt sensor-shiftille jatkuvaa hyötykäyttöä!

Lähetetty: Tammi 12, 2017 1 : 39
Kirjoittaja Maffer
No tota. En taida vähään aikaan kokeilla nyt mitään, R.I.P. K-1 ja 15-30...

[AVAUTUMINEN]

Jääpiikkien kiinnitysremmi meni kengästä poikki, samantien lipat jäiselle kalliolle ja kalliorinnettä pitkin n. 25m luisu mereen. Sain ihan uida toppakamoissa että pääsin pois ja siinä oli melkoinen *sensuroitu* katsoa kun mukana tullut jalusta kameroineen upposi aallokkoon ja valot sammuivat hetken päästä. Hyvä että hengissä selvisin ylös sieltä. Tämä siis kuunvalossa eikä päiväsaikaan joten vähän pimeetäkin oli ja sillee.

Jostain ihmeen syystä sattui olemaan survival kitti autossa eli vaihtovaatteet ja joskus luuriskuvassa käytetty kalahaavi sai uutta käyttöä kun onnistuin silllä kikkailemaan romut merestä n. 30 minuutin jälkeen.

ETTÄ SEMMOSTA. No tulipahan todettua että merinovilla todellakin lämmittää myös märkänä. Ja merivesi on aivan perkeleen kylmää tammikuussa. Onneksi Volvossa on hyvät penkinlämmittimet ja auto oli n. 200m päässä. Taidan vaihtaa harrastuksen sukan kutomiseen jos selviäis vähän halvemmalla jatkossa.

[/AVAUTUMINEN]

Lähetetty: Tammi 12, 2017 3 : 02
Kirjoittaja Miksus
Ohhoh.

No mutta, asiat tärkeysjärjestykseen, tuo kuulostaa että olisi voinut käydä todellakin pahasti... Valokuvaus on yksinäistä puuhaa, ja siinä on riskit tämäntyyppiselle olemassa, tilanteita riittää.

Missäpäin tämä tapahtui?

luojan lykky

Lähetetty: Tammi 12, 2017 3 : 09
Kirjoittaja aikaarska
Todellakin onni onnettomuudessa. Mitäpä maallisesta mammonasta kun jos lähestulkoon henki oli vaarassa. Muutaman kerran on meikäläiselläkin ollut vähällä piti tilanteita kuvaushommissa luonnossa. Juurikin näillä talven liukkailla.
Varovainen tuolla saa olla.

Toivottavasti on vakuutukset kunnossa...

Lähetetty: Tammi 12, 2017 9 : 55
Kirjoittaja rgbmode
Hurjaa tuo kuvaustouhu joskus. Hyvä että selvisit sieltä.