Pentax K-1, K-1 II

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
tehodia
Viestit: 1085
Liittynyt: Touko 15, 2008 12 : 11

Re: Pentax K-1

Viesti Kirjoittaja tehodia »

-Antti- kirjoitti:Jos kroppiobjektiivilla haluaa kuvata niin kantsii ostaa se crop runkokin. Käytettynä halpaa kuin saippua. Mun mielestä on omituista rakastua johonkin kameraan, että se on se pysyvä juttu ja ostamisen jälkeen ihmetellään minkä optiikan sitten ottais ja sovitellaan siihen rakkauden kohteeseen sitten kaikkea epäkäytännöllistä ja epätaloudellista. Objektiivihan sen kuvan tekee, kamera on vaan tallennusväline kuvalle joka on tehty jo.
Vaikka kahden runkon kanssa voikin olla mukavampi ja helpompi kuvailla, niin monet yhdelläkin pärjäisivät. Minä en ainakaan näe kovinkaan paljoa lisäarvoa sillä, että käyttäisin kroppilaseja vain kroppirunkon kanssa. Ja moniko oikeasti haluaisi K-1:n lisäksi hankkia ja kantaa mukanaan kroppilaseja varten nimen omaan kroppirunkonkin? Minä ainakin mieluummin vaihdan K-1:een objektiivin ja jätän sen kroppirunkon pois matkasta (kun kaikki ei aina meinaa mahtua laukkuunkaan).
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
aikaarska
Viestit: 12043
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Pentax K-1

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

tehodia kirjoitti:
-Antti- kirjoitti:Jos kroppiobjektiivilla haluaa kuvata niin kantsii ostaa se crop runkokin. Käytettynä halpaa kuin saippua. Mun mielestä on omituista rakastua johonkin kameraan, että se on se pysyvä juttu ja ostamisen jälkeen ihmetellään minkä optiikan sitten ottais ja sovitellaan siihen rakkauden kohteeseen sitten kaikkea epäkäytännöllistä ja epätaloudellista. Objektiivihan sen kuvan tekee, kamera on vaan tallennusväline kuvalle joka on tehty jo.
Vaikka kahden runkon kanssa voikin olla mukavampi ja helpompi kuvailla, niin monet yhdelläkin pärjäisivät. Minä en ainakaan näe kovinkaan paljoa lisäarvoa sillä, että käyttäisin kroppilaseja vain kroppirunkon kanssa. Ja moniko oikeasti haluaisi K-1:n lisäksi hankkia ja kantaa mukanaan kroppilaseja varten nimen omaan kroppirunkonkin? Minä ainakin mieluummin vaihdan K-1:een objektiivin ja jätän sen kroppirunkon pois matkasta (kun kaikki ei aina meinaa mahtua laukkuunkaan).
Näin on, mitä sitä turhaan asettaa rajoja. Jos joku toimii sinulle, niin se toimii. Eikä se APS-C mode ole kielletty, sitä varten se K-1:n valikoista löytyy. Ja onhan valikoissa myös 1:1 neliöformaatti, sekin tukee monia APS-C laseja vallan mainiosti...Sitä paitsi monet Pentaxin ns. APS-C laseista on hyvinkin kino yhteensopivia. Itse käytän ihan mielellään vaikkapa 35/2.4 primea, ja kun tein vertailuja sen kino veljeen, eli FA 35/2, niin mitään eroja ei ollut, paitsi, että DA 35/2.4 on parempi täydellä aukolla.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
aikaarska
Viestit: 12043
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Pentax K-1

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

tehodia kirjoitti:
aikaarska kirjoitti:En tiedä mitä 70-200/2.8 zuumia olit ajatellut, mutta ...
Eikös tuo ole aika yksselitteinen: "Kumpaa pidätte järkevämpänä satunnaisen teleilyn vehkeenä d fa 70-200...?"

Ilman muuta tuota voi suositella, jos tuollaisella haluaa kuvata. Onhan tuo aika järkäle, käsittääkseni kaikkein painavin (kokonaispaino yli 2 kg), liekö isoinkin, näistä 70-200/2.8-objektiiveista. Jotain kertoo se, että painaa liki kolminkertaisesti 50-135/2.8:aan verrattuna, ja vielä yli tuplat vaikkapa Canon 70-200/4 L IS:ään verrattuna.

Mutta kyllä siihen painoon ja kokoon pian tottuu. Pisimpinä päivinä se on minulla 9-10 tuntia kantamuksena pieniä taukoja lukuunottamatta. Minulle tuo on aika luonnollinen työkalu, kun kuvaan tuolla vähintään 95% kuvistani.
Ai D FA mainittiin jossakin välissä. OK.... Mainitsemani Tamron SP AF 70-200mm F2.8 Di LD (IF) Macro painaa vain reilut 1.3 kg:
https://www.dpreview.com/reviews/tamron-70-200-2p8-c16" onclick="window.open(this.href);return false;

ja sitä saa uutena 600€:
http://www.srsmicrosystems.co.uk/tamron ... x-fit.html" onclick="window.open(this.href);return false;

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Maffer
Viestit: 21661
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Pentax K-1

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Leica R APO telyt 180mm f/3.4 Leitaxilla kiinni niin ei tartte toista teleä mihkään. Maksaa kolmasosan 70-200:sta mitä kuitenkin käytetään 200mm asennossa. Tai vähän sutumpi DA* 200mm.
tehodia
Viestit: 1085
Liittynyt: Touko 15, 2008 12 : 11

Re: Pentax K-1

Viesti Kirjoittaja tehodia »

aikaarska kirjoitti:Sitä paitsi monet Pentaxin ns. APS-C laseista on hyvinkin kino yhteensopivia. Itse käytän ihan mielellään vaikkapa 35/2.4 primea, ja kun tein vertailuja sen kino veljeen, eli FA 35/2, niin mitään eroja ei ollut, paitsi, että DA 35/2.4 on parempi täydellä aukolla.
Näin minäkin sen näen oman lyhyen kokemuksen perusteella. Eli, että kroppilasilla voi saada jopa paremman kuvan kuin kinolasilla. Muutenhan monille riittäisi esim ne muutaman kympin M- tai A-sarjalaiset, kun niillä saa parempia kuvia kun kerran ovat kinolaseja? Tottakai parhaat kinolasit ovat selkeästi parempia kuin hyvätkin kroppilasit, mutta kyllä siinä huonojen ja hyvien kinolasien välissä on ne monet parhaista kroppilaseista. Kuitenkin kai useimmat tekevät vertailuja valmiiden lopputulosten perusteella eikä vain teknisenä paremmuusvertailuna?
Rockford
Viestit: 7282
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Pentax K-1

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Maffer kirjoitti:Maksaa kolmasosan 70-200:sta mitä kuitenkin käytetään 200mm asennossa.
Riippuu varmaan kuka käyttää, itellä lyhyt pää loppuu paljon useammin kesken kuin pitkä pää ja 200mm on aika harvoin käytössä.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
aikaarska
Viestit: 12043
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Pentax K-1

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Maffer kirjoitti:Leica R APO telyt 180mm f/3.4 Leitaxilla kiinni niin ei tartte toista teleä mihkään. Maksaa kolmasosan 70-200:sta mitä kuitenkin käytetään 200mm asennossa. Tai vähän sutumpi DA* 200mm.
Siinä muuten hyvä esimerkki lisää. Eli DA*200/2.8. Olevinaan APS-C lasi, mutta täys kinolasiahan se on....Ja sutiksi sanominen suorastaan pilkkaa, kun terävä objektiivi on.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
aikaarska
Viestit: 12043
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Pentax K-1

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

tehodia kirjoitti:
aikaarska kirjoitti:Sitä paitsi monet Pentaxin ns. APS-C laseista on hyvinkin kino yhteensopivia. Itse käytän ihan mielellään vaikkapa 35/2.4 primea, ja kun tein vertailuja sen kino veljeen, eli FA 35/2, niin mitään eroja ei ollut, paitsi, että DA 35/2.4 on parempi täydellä aukolla.
Näin minäkin sen näen oman lyhyen kokemuksen perusteella. Eli, että kroppilasilla voi saada jopa paremman kuvan kuin kinolasilla. Muutenhan monille riittäisi esim ne muutaman kympin M- tai A-sarjalaiset, kun niillä saa parempia kuvia kun kerran ovat kinolaseja? Tottakai parhaat kinolasit ovat selkeästi parempia kuin hyvätkin kroppilasit, mutta kyllä siinä huonojen ja hyvien kinolasien välissä on ne monet parhaista kroppilaseista. Kuitenkin kai useimmat tekevät vertailuja valmiiden lopputulosten perusteella eikä vain teknisenä paremmuusvertailuna?
Joo, ja pienenä täsmennyksenä - tarkoitin siis, että jotkut APS-C lasit piirtävät hyvin täyden kinokennon, eli niitä voi käyttää kinolaseina.
Jos ei ole turhan tarkka, niin K-1:een löytyy vaikka mitä kivaa lasia. Itse pyörittelen melkoista koplaa kaikenkarvaisia kinolaseja siinä. Esim. 10 vuotta vanhalla Sigma 28-70/2.8 EX ja Sigma 70-300 APO DG parivaljakolla pärjäilee halutessaan vaikka kuinka pitkälle. Sitä täydennä 20 vuotta vanhalla pikku Sigma 24/2.8 primella ja vaikkapa Samyang 14/2.8 tai 12/2.8 fish-eye laajiksilla. Mahtuu kamat pienehköön Lowepro SlingShot reppuun, eikä huolet paina ;-)

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
dcaco
Viestit: 29
Liittynyt: Tammi 05, 2013 13 : 07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pentax K-1

Viesti Kirjoittaja dcaco »

Kehtaako ehdottaa Da 60-250:stä? Croppikennoiselle suunniteltu, mutta pirtää FF:lle oikein hyvin. Pienellä muokkaamisella sen saa piirtämään täysin. Ei niin painava kuin tuo uusi hieno 70-200. Ja halvempi. Pienempi aukko, mutta varsin kelvollinen pienestä lähtien. Huonous on toki tuo SDM, joka on vikaherkkä. Mutta uudempi SDM-versio pitäisi olla kestävämpi. Omasta olen tykännyt, vaikka on painava tämäkin, ainakin meikäläiselle.
aikaarska
Viestit: 12043
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Pentax K-1

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

dcaco kirjoitti:Kehtaako ehdottaa Da 60-250:stä? Croppikennoiselle suunniteltu, mutta pirtää FF:lle oikein hyvin. Pienellä muokkaamisella sen saa piirtämään täysin. Ei niin painava kuin tuo uusi hieno 70-200. Ja halvempi. Pienempi aukko, mutta varsin kelvollinen pienestä lähtien. Huonous on toki tuo SDM, joka on vikaherkkä. Mutta uudempi SDM-versio pitäisi olla kestävämpi. Omasta olen tykännyt, vaikka on painava tämäkin, ainakin meikäläiselle.
Oletko siis käyttänyt sitä K-1:n kanssa?

Täytyy sanoa, että Da 60-250/4 on varsinainen neronleimaus Pentaxilta. Uniikki polttovälialue, ja laadukas f/4 valovoimainen optiikka. Toimii varsin kivasti myös 1.4x jatkeen kanssa.
Tästä objektiivista kun Pentax vielä tekee uuden version kinolle. Ei varmasti paljoa vaatisi kun jo tuo APS-C mallikin toimii lähes hyvin!

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
tehodia
Viestit: 1085
Liittynyt: Touko 15, 2008 12 : 11

Re: Pentax K-1

Viesti Kirjoittaja tehodia »

aikaarska kirjoitti:Joo, ja pienenä täsmennyksenä - tarkoitin siis, että jotkut APS-C lasit piirtävät hyvin täyden kinokennon, eli niitä voi käyttää kinolaseina.
Niin, se kroppilasi on vähän venyvä käsite. Heikoimmat eivät meinaa riittää edes sille kroppialalle, ja toiset ovat puolestaan käytännössä hyviä kinolaseja.

Omalla kohdalla tärkein seuraava lasi voisi olla jokin normaalia vähän laajempi, ehkä alle 40mm. Siinähän olisi tarjolla se FA 31mm. Ja sen jälkeen vielä laajempi mielellään alle 17mm. Automaattitarkenteisena siihen taitaa kaikesta huolimatta paras olla D FA 15-30mm. Manuaalilaseja voi olla vähäiseen käyttöön tai harraste-/lisälinssinä, eli niitä en erityisesti hae.
tehodia
Viestit: 1085
Liittynyt: Touko 15, 2008 12 : 11

Re: Pentax K-1

Viesti Kirjoittaja tehodia »

aikaarska kirjoitti:Täytyy sanoa, että Da 60-250/4 on varsinainen neronleimaus Pentaxilta. Uniikki polttovälialue, ja laadukas f/4 valovoimainen optiikka. Toimii varsin kivasti myös 1.4x jatkeen kanssa.
Tästä objektiivista kun Pentax vielä tekee uuden version kinolle. Ei varmasti paljoa vaatisi kun jo tuo APS-C mallikin toimii lähes hyvin!
Se taitaa olla osoitus Pentaxin suuresta panostuksesta näissä pienemmissä kameroissa (pelkästään) kroppitekniikkaan. Sehän vastaa lähinnä kinokoossa 100-400mm objektiiveja, ollen vähän laajempi. Mielestäni ylenmääräinen kroppiin panostus viittaisi siihen, että kino ei ole ollut joka hetkellä suunnitelmissa. Mutta kun palaset alkoivat mennä kohdilleen, sellainenkin päätettiin ottaa valikoimaan.
dcaco
Viestit: 29
Liittynyt: Tammi 05, 2013 13 : 07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pentax K-1

Viesti Kirjoittaja dcaco »

Aikaarska kysyi olenko käyttänyt 60-250:a K-1:sen kanssa? Enimmäkseen olen K-1:sen kanssa käyttänyt. K-5 on myös ollut objektin päässä. Välillä saan K-1:sen kanssa vignetointia, se oli odotettavissa, mutta sitten taas en saa mitään tummia kulmia. Oletin saavani onnettomia kuvia, kun setti olisi aika painava ja meikäläisen käsivoimat voisivat olla paljon parempia, mutta olenkin saanut jopa hitaalla ajalla varsin teräviä otoksia. Siitä tulee hangon keksi ilmiö naamalle kuvia katsellessa.

Olen katsellut noita objektisunnitelmakarttoja ja lukenut noita haastatteluraportteja ja itse yhdistänyt tuon zoomisuunnitelman (joka on 60-250 mitoissa) ja toteamuksen jossakin, että Pentaxilta tulisi vielä jokin yllätys. Olisiko paranneltu 60-250? Ja olisiko yllätys silloin, että tekevät upgradepaketin vanhoille DA-versiolle? 200-300 euroa ja "vaihdamme SDM:n ja sen putken täyskennoa varten"? Se sopisi meikäläiselle oikein hyvin!
Maffer
Viestit: 21661
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Pentax K-1

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Siin aletaan sitten olemana jo melkein 70-200:n hintaluokassa ton päivityksen jälkeen. Ennemmin 1000e hinnaksi 60-250/4. Ehkä se sitten myisi.
dcaco
Viestit: 29
Liittynyt: Tammi 05, 2013 13 : 07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pentax K-1

Viesti Kirjoittaja dcaco »

Uutena saisi kyllä olla hinnassa mukana. Omani on käytettynä ostettu, joten minulle upgrade olisi vielä ok. Varsinkin tuon SDM-vaihdon kanssa. Uudelle voi vielä asettaa vaatimuksia.
aikaarska
Viestit: 12043
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Kamerointia hallitsemattomasti.

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Hemmetti, on tämä Pentax-kuvaaminen vain vaarallista hommaa! ...Tänään meinasi käydä kunnon mafferssit, mutta sentään mitään ei hajonnut, eikä lentänyt jorpakkoon.

Puronvarsilaakson jyrkähkö rinne vaikutti tarpeeksi sulalta kulkemiseen, mutta mitä vielä!

Kuva

...Eihän se tässä kuvassa näytä miltään, mutta kun pari askelta laskeutumista, niin johan lähti jalat alta ja persmäkeä rinnettä alaspäin. Toisessa kädessä kolmijalka ja toisessa Pentaxi...Siinä liukuessa ehdin miettiä, että mitä vaan otan vastaan, mutta kameraa en hajota ;-)
No, onneksi sain liukumisen pysäytettyä vajaan 10m jälkeen puuhun - hienosti jalat puskurina toimien. Eikä mitään hajonnut! Pyrstö vaan mustelmilla ja pöksyissä reikä, mutta se on pientä.

Petollisen vaarallisia nää kelit. Aurinkoa ja kevättä rinnassa, maastokin näyttää ihan sulaneelta, mutta näköjään jäätä siellä vielä on. Kannattaa olla varoivainen.

Puron varteen pääsin sitten pikavauhtia. Joten tottakai kuviakin otin. Tässä yksi Pixel Shift kuva. Virtaavaa vettä, ja motion correction päällä. Virtaava vesi + pixel shift yhdistelmää auttaa kummasti jos valotusaika on pitkä. Tässä se on 1/2 sec/kuva. Eli Pixel shift toiminto ottaa ne 4x 1/2 sec valotusta. Pixel shift häröilyä ei tässä kuvassa pahemmin näy (vaikka on niitä siellä jos tarkkaan katsoo).

Kuva
Iso kuva:
https://www.dpreview.com/galleries/5004 ... ad/3606157" onclick="window.open(this.href);return false;

(Pentax K-1, Sigma 28-70/2.8 EX, 28mm, f/14)

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Maffer
Viestit: 21661
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Pentax K-1

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Peruslipat. Mä laitan nykyään 95% ajasta systeemit rinkkaan kun olen ritustellut yhden ruudun. Tammikuun damaget olisi hardiksen osalta ehkä voinut näin välttää. Mut ei kannata miettiä sitä hardista pahassa paikassa. Ennemmin uusi runko kuin haljennut pää.
Koestaja
Viestit: 335
Liittynyt: Touko 11, 2010 23 : 27

Re: Pentax K-1

Viesti Kirjoittaja Koestaja »

Hyvä ettei käynyt pahemmin.

28 millisestä tuli mieleen, et ostoskoriin livahti tänään Mafferinkin joskus etsimä k -sarjan SMC 28/3.5 sopuhintaan.. joutuu salakuljettaa vaimon ohi vitriinin perälle ehkä ;) . Otin kokeeks lähinnä maisemiin, mitä en ees kuvaa.. mut jos tulis sit kuvattua. Tuleepa ainakin kokeiltua, miten GR vertautuu K-1:llä samaan kuvakulmaan ja miten lopputuote eroaa.. ei nappaa yhtään toi vihreellä napilla stoppaaminen, mut sillä nyt mennään sit siihen asti kun parempaa tulee tarjolle.
Pentax/Ricoh
tehodia
Viestit: 1085
Liittynyt: Touko 15, 2008 12 : 11

Re: Pentax K-1

Viesti Kirjoittaja tehodia »

Onko muille tullut mieleen tarvetta, että kortin jolle kuvaa, voisi valita vapaasti? Nythän aina kuvataan ensin ykköskortille ja sitten vasta kakkoskortille, kun ykkönen täyttyy. Jos välissä haluaisi kuvata kakkoskortille, on korttien paikkoja vaihdettava.
Maffer
Viestit: 21661
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Pentax K-1

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Kyllä. Tuo nykyinen toiminnallisuus on aivan hanurista.
Vastaa Viestiin