Sony a6000

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Shuko
Viestit: 1960
Liittynyt: Touko 14, 2007 11 : 16

Viesti Kirjoittaja Shuko »

Samaista sensoria haukkuvat aaseiskoissakin, mutta missä tilanteessa se sitten oikein häiritsee? Itse kuvaan pelkästään etsimen kautta ja alitajuntaisesti napsautan virrat pois melkein joka välissä, kun näiden akutkaan ei kovin kummoisia ole.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
nsamppa
Viestit: 6435
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Kyllä mä oon useammankin kerran kironnut sitä toimintaa. Vois jollekin niistä kustomoitavista napeista laittaa sen miten se sensori toimii. Samaan tyyliin ku fujissa: automaatti, etsin tai takatöllö.

Yks esimerkki oli kun olin kuvauskeikalla ja piti saada katonrajasta mahdollisimman laaja kuva isosta salista. Siinä kun a-tikkaiden kärjessä kiikuin kamera pään päällä, ni kyllä se laitto riepomaan ku yhtäkkiä takatöllö pimenee. Katto siinä tilassa kun oli aika matalalla ja mahdollisimman korkealle piti päästä.
temirhan
Viestit: 974
Liittynyt: Elo 27, 2005 12 : 07
Paikkakunta: avvil

Viesti Kirjoittaja temirhan »

Shuko kirjoitti:Samaista sensoria haukkuvat aaseiskoissakin, mutta missä tilanteessa se sitten oikein häiritsee? Itse kuvaan pelkästään etsimen kautta ja alitajuntaisesti napsautan virrat pois melkein joka välissä, kun näiden akutkaan ei kovin kummoisia ole.
No se häiritsee kun ei 10cm etäisyys takista tahdo riittää kun alkaa välkyttämään näytön ja etsimen välillä.
Sukset jalassa pakkasella on ihan kiva joskus kuvata polven korkeudelta täkätöllöstä, ja on muuten -30 kylmää poskelle ja silmänahkoille, vaikka kamera onkin kuttaperkkaa rungoltaan.
Siksi olisi toimiva ja kääntyvä takatöllö kiva.
Maffer
Viestit: 21661
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

temirhan, mites sulla on toiminu pakkasessa a6000? A7r tuntuu olevan kovin ronkeli.
temirhan
Viestit: 974
Liittynyt: Elo 27, 2005 12 : 07
Paikkakunta: avvil

Viesti Kirjoittaja temirhan »

Maffer kirjoitti:temirhan, mites sulla on toiminu pakkasessa a6000? A7r tuntuu olevan kovin ronkeli.
Lyhyellä pakkas kokemuksella akun kesto on peilittömäksikin aika kehno ja pitäisi saada jokin "soft release button" innovoitua sonyn laukaisinnapin päälle, mutta mikä, talvikäsineiden kanssa on aika kopelointia tuon laukaisimen kanssa?!
Annan toki lämmetä laukussa sisälle tullessa, etten osaa sanoa miten se tuon kondension kestäisi.
Nyt on ensimmäinen kunnon pakkasjakso päällä, joten viikon päästä olen viisaampi.
Sahaaja
Viestit: 1497
Liittynyt: Loka 07, 2009 21 : 04

Viesti Kirjoittaja Sahaaja »

Kiinnostaisi kuulla montako kuvaa a6000 kestää akulla ottaa pakkasessa , hämärässä kun pidemmät valotukset?

Entä sitten a77/a77II, noissa luvatussa akunkestossa ei paljoa muistaakseni ollut eroa a6000:een, a77 hyväksi, kuluttaako pakkasessa akkua sitten paljonkin dslr:ää nopeammin??
jvviita
Viestit: 471
Liittynyt: Helmi 22, 2011 12 : 03

Viesti Kirjoittaja jvviita »

temirhan kirjoitti: Pitäisi saada jokin "soft release button" innovoitua sonyn laukaisinnapin päälle, mutta mikä, talvikäsineiden kanssa on aika kopelointia tuon laukaisimen kanssa?!
Huffin Steve hehkuttaa näitä (no mitä se nyt ei hehkuttaisi, mutta kuitenkin...) http://artisanobscura.com/collections/s ... se-buttons
Pitäisi periaatteessa toimia minkä tahansa kameran kanssa, kun nuo tulevat jonkinlaisella liimapinnalla kiinni. Siitä miten hyvin pysyy paikallaan en osaa sanoa kun ei ole omia kokemuksia, mutta Steve väitti A7II:n arvostelussa että hyvin on pysynyt.
temirhan
Viestit: 974
Liittynyt: Elo 27, 2005 12 : 07
Paikkakunta: avvil

Viesti Kirjoittaja temirhan »

jvviita kirjoitti:
temirhan kirjoitti: Pitäisi saada jokin "soft release button" innovoitua sonyn laukaisinnapin päälle, mutta mikä, talvikäsineiden kanssa on aika kopelointia tuon laukaisimen kanssa?!
Huffin Steve hehkuttaa näitä (no mitä se nyt ei hehkuttaisi, mutta kuitenkin...) http://artisanobscura.com/collections/s ... se-buttons
Pitäisi periaatteessa toimia minkä tahansa kameran kanssa, kun nuo tulevat jonkinlaisella liimapinnalla kiinni. Siitä miten hyvin pysyy paikallaan en osaa sanoa kun ei ole omia kokemuksia, mutta Steve väitti A7II:n arvostelussa että hyvin on pysynyt.
Noilla linkin napeilla on ihan ok kilohinta.
Pyhäpaidasta nappi irti ja kaksipuolista teippiä väliin, kiitos ideasta!
temirhan
Viestit: 974
Liittynyt: Elo 27, 2005 12 : 07
Paikkakunta: avvil

Viesti Kirjoittaja temirhan »

temirhan kirjoitti:
jvviita kirjoitti:
temirhan kirjoitti: Pitäisi saada jokin "soft release button" innovoitua sonyn laukaisinnapin päälle, mutta mikä, talvikäsineiden kanssa on aika kopelointia tuon laukaisimen kanssa?!
Huffin Steve hehkuttaa näitä (no mitä se nyt ei hehkuttaisi, mutta kuitenkin...) http://artisanobscura.com/collections/s ... se-buttons
Pitäisi periaatteessa toimia minkä tahansa kameran kanssa, kun nuo tulevat jonkinlaisella liimapinnalla kiinni. Siitä miten hyvin pysyy paikallaan en osaa sanoa kun ei ole omia kokemuksia, mutta Steve väitti A7II:n arvostelussa että hyvin on pysynyt.
Noilla linkin napeilla on ihan ok kilohinta.
Pyhäpaidasta nappi irti ja kaksipuolista teippiä väliin, kiitos ideasta!
Jep, hyvin pelittää sopivankokoinen paidan-nappi kaksipuolisella teipillä kiinnitettynä.
Mites/millä tuota "Bulbbia" oikein on järkevä käyttää, kännykkä ohjauksella en löytänyt käyttö mahdollisuutta.
Maffer
Viestit: 21661
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Bulb on ryssitty Sonyn toimesta tietenkin. Sun pitää käyttää IR-kakea TAI langallista kauko-ohjainta mikä sopii siihen Sonyn omaan multi-mikäli-USB liittimeen.

IR-kakella yks painallus aloittaa bulbin ja toinen lopettaa. Tahallaan tehty niin että ei voi vaan normiliipasimesta aloittaa ja lopettaa. Rahankeruuta että myisivät omia kakejaan, paitsi että jengi ostaa sen vitosen IR-kaken ebaysta.
Hannu KH
Viestit: 7835
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Maffer kirjoitti:Bulb on ryssitty Sonyn toimesta tietenkin. Sun pitää käyttää IR-kakea TAI langallista kauko-ohjainta mikä sopii siihen Sonyn omaan multi-mikäli-USB liittimeen.

IR-kakella yks painallus aloittaa bulbin ja toinen lopettaa. Tahallaan tehty niin että ei voi vaan normiliipasimesta aloittaa ja lopettaa. Rahankeruuta että myisivät omia kakejaan, paitsi että jengi ostaa sen vitosen IR-kaken ebaysta.
Bulb pitää yleensä sulkimen niin kauan auki kun laukaisinta painaa.
T-asento sulkimessa tarkoittaa että sulin avataan ja suljetaan painamalla laukaisinta. Sitä vaan ei joka kamerassa ole.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
Maffer
Viestit: 21661
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Juu järkeä saa käyttää vuonna 2014, enää ei olla siellä 1950-luvulla missä bulb on ollu jotain tommoista. Kameratekniikka on itsensä taakka, peilitön vs. peilillinen on vain pieni osa murrosta.
nsamppa
Viestit: 6435
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

No katsoppas tuota. Järjenääntä saa täältäkin välillä lukea. Harvinaisempaa herkkua.
Maffer
Viestit: 21661
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

No joka tapauksessa Sonyn toteutus on Hannun kertoman vastainen. IR-kakella yks napautus aloittaa ja toinen lopettaa Bulbin. Eli käytännössä sama olisi voitu aivan hyvin tehdä myös kameraan. Mutta ei, koska tehdään niinkuin on aina ennenkin tehty - vai mitens se menikään...

Oli kuitenkin rohkeutta tuoda FF peilitön kääntyvällä näytöllä. Ei ollut rohkeutta tehdä helppoa ja pientä softalla ratkaistavaa ominaisuutta. No ehkä tällä voidaan myydä sitä MK3:sta.
temirhan
Viestit: 974
Liittynyt: Elo 27, 2005 12 : 07
Paikkakunta: avvil

Viesti Kirjoittaja temirhan »

Fuji taitaa olla ainoa merkki joka kuuntelee asiakasta ja korjaa fiboja päivityksillä?
Maffer
Viestit: 21661
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Niinhän Fuji julistaa, Kaizen "good change".
nsamppa
Viestit: 6435
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Hmmm... On tässä poltellu pikkasen skidipikkunopsanäpsä-kamera. Aattelin josko se olis ollu Ricoh GR. Nyt ku kävi vähän hypistelee, niin heräsi ahaa-elämys että se mun hakema pikkupikkukamerahan vois olla tämä otsikon kamera. Siihen joko Sonyn oma 16 tai sigman 19. Se ehkä just just ajais asian mitä oon hakemassa plus siinä sais kaikkee muuta kivaa päälle.

Kysymys kuuluukin; onks toi otsikon vempele oikeasti niin hyvä minkä oon antanut itseni ymmärtää? Ja toisekseen, jos etsin n. 28 millistä kinovastaavaa linssiä, mikä olis mahdollisimman pieni, niin kumpi olisi noista yllämainituista parempi? Onks ihmisillä noista linsseistä kokemuksia ja onko muita vaihtoehtoja?
aikaarska
Viestit: 12043
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

nsamppa kirjoitti:Hmmm... On tässä poltellu pikkasen skidipikkunopsanäpsä-kamera. Aattelin josko se olis ollu Ricoh GR. Nyt ku kävi vähän hypistelee, niin heräsi ahaa-elämys että se mun hakema pikkupikkukamerahan vois olla tämä otsikon kamera. Siihen joko Sonyn oma 16 tai sigman 19. Se ehkä just just ajais asian mitä oon hakemassa plus siinä sais kaikkee muuta kivaa päälle.

Kysymys kuuluukin; onks toi otsikon vempele oikeasti niin hyvä minkä oon antanut itseni ymmärtää? Ja toisekseen, jos etsin n. 28 millistä kinovastaavaa linssiä, mikä olis mahdollisimman pieni, niin kumpi olisi noista yllämainituista parempi? Onks ihmisillä noista linsseistä kokemuksia ja onko muita vaihtoehtoja?
Sony A6000 on minusta ehdottoman hyvä kamera. Parannettu painos NEX-6 mallista joka sekin oli jo ihan kiva kamera. Itse vaihdoin NEX-6:n A6000 runkoon.

Pannukakku 16-50PZ zuumilla pärjäilee, mutta Sigman 19/2.8 olisi kyllä aika ehdoton ja idioottivarma hintalaatusuhteeltaan, jos 28mm kinovastaavaa haet - vakautuskaan ei suht. valovoimaisella 19mm objektiivilla ole mikään välttämättömyys . Mulla oli se jokunen aika sitten NEX-6:ssa, mutta käytänössä pärjäilin omissa tarpeissa 16-50PZ zuumilla (E16-50PZ zuumi on siinä f/3.5-f/4 19mm polttovälillä ja ainakin oma kopioni tästä zuumista on ihan hyvä kyseisellä alueella...) ja vanhoilla manuaaliprimeilla joten luovuin siitä. Mitään moitittavaa ei kuitenkaan ollut - päinvastoin. On mulla myös Sonyn E16/2.8, ja vaikka se ei mikään ultraterävä lasi olekaan, niin kyllä se monesti asiansa ajaa, ja erittäin pieni koko on plussaa. Oma 16-50PZ zuumini on kuitenkin suunnilleen yhtä terävä 16mm laajakulmassa kuin tuo E16/2.8.

Olen hommannut E16/2.8 kaveriksi myös siihen liitettävän laajiskonverterin:

http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... onvertteri

Se tekee yhdistelmästä todella pienikokoisen n. 12mm f/2.8 laajiksen.

Tässä joitain kokeilujani siitä:

http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... 5&start=69

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
elmar
Viestit: 4931
Liittynyt: Marras 11, 2009 19 : 24

Viesti Kirjoittaja elmar »

nsamppa kirjoitti:Kysymys kuuluukin; onks toi otsikon vempele oikeasti niin hyvä minkä oon antanut itseni ymmärtää?
Kuten jossain aikaisemmin sanoin, A6000 on hintaa ja kokoa painottaen parhaita digejä millä olen kuvannut. Takintaskukokoinen kamera on nopeampi ja paljon responsiivisempi kuin dslr ja AF:ltään riittävän hyvä kohtuulliseen äksöniin. Myös kuvanlaatu jaksaa hämmästyttää, jälki on varmasti parasta päätä 500 e:n cropiksi.

Ainoa moite on hiekohko akunkesto joka etenkin näin talvella on rasite. Yli 200 millisen telen puute on myös (mulle) ongelma mutta 70-200 G OSS on sen verran hyvä että sillä oikeastaan pärjää, 24 Mp:stä croppaa helposti n. 400 millistä vastaavan kuvakulman.

Mietin joka kerta A6000:lla kuvattuani mihin dslr:ää tarvitsee? Oikeasti ei mihinkään, A6000 on riitävän hyvä lähes kaikkeen ja lisäksi se hoitaa pokkarin hommat.
nsamppa kirjoitti:Ja toisekseen, jos etsin n. 28 millistä kinovastaavaa linssiä, mikä olis mahdollisimman pieni, niin kumpi olisi noista yllämainituista parempi? Onks ihmisillä noista linsseistä kokemuksia ja onko muita vaihtoehtoja?
Sony 20/2.8 on pieni ja ok pannari silloin kun haluaa kuljettaa A6000:sta takintaskussa. Myös snadi edullinen Sony 16-50 PZ OSS kannattaa hankkia hyvän valon reissuzoomiksi. Zeiss 24/1.8 on kuvanlaadultaan omassa luokassaan mutta ei mene kooltaan taskupokkarilasista.

Itse diggaan Sony 35/1.8 OSS:sta yleisprimenä. Riittävä kuvanlaatu, valovoimaa sekä tehokas vakaaja pienessä ja kevyessä paketissa. Pakkohankinta A6000:lle.

Edit.
Viimeksi muokannut elmar, Joulu 30, 2014 22 : 43. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
nsamppa
Viestit: 6435
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

No jumppahuituloinen. Tämähän vaan vahvisti intuitiotani.

Akut tuossa juurikin kallistaa kelkkaa aika paljonkin tuon suuntaan. Oon nyt aika hyvän arsenaalin kerännyt tuolle A7R:lle ja se että tuo (ilmeisesti) syö samoja akkuja, kuullostaa meikäläiselle oikein hyvälle. Korvataan laatu määrällä noiden akkujen kanssa.

Toi 20/2.8 on oikein hyvä vinkki. Se taisi vielä enemmän kääntää kelkkaa tuolta Ricohin GR:stä tämän suuntaan. Tuosta A6000+35/1.8 paketista kun lisäksi oon funtsinut näppärää pakettia tämmösiin:

https://www.flickr.com/photos/nsamppa/5535877414

Tarkennus naps ja räpsyti räps ja kamera taas taskuun trallalaa. Kyl se tää taitaa olla mun taskupokkari sittenkin vaan.
Vastaa Viestiin