Nikon DF...?

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Avokid
Viestit: 5514
Liittynyt: Elo 14, 2006 14 : 56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Avokid »

Ainiin. Piti omia kokeilukommentteja laittaa lauantailta.
Todellinen pettymys oli tuo kamera. Monesti olin katsellut tuota, että minusta näyttää siistiltä ja on vielä pienikin. Mutta ei ole minulle.
En päässyt napeista ja rullista sinuiksi sitten millään. Ulkoasu on hieno ja kivan pieni edelleen.
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

Eiköhän Df:n myyntipointti ole D4:n peruja oleva kenno. Harmi vaan kun sitä ei saatu asialliseen runkoon (D800 tai D610).
jiihaa2
Viestit: 909
Liittynyt: Marras 22, 2011 11 : 25

Viesti Kirjoittaja jiihaa2 »

Avokid kirjoitti:Ainiin. Piti omia kokeilukommentteja laittaa lauantailta.
Todellinen pettymys oli tuo kamera. Monesti olin katsellut tuota, että minusta näyttää siistiltä ja on vielä pienikin. Mutta ei ole minulle.
En päässyt napeista ja rullista sinuiksi sitten millään. Ulkoasu on hieno ja kivan pieni edelleen.
Ihan samat fiilikset kun CESissä hypläsin tuota. Sinänsä sillä oli 50/1.2 lasilla kiva ottaa kuvia (MF), etsin toimi tuossa aika kivasti. Mutta ei se oikein mun käteen sopinut eikä rullasysteemin hyvyys mulle auennut, siitä johtuen tuli jonkin tasoinen välitön hylkyreaktio.
Avokid
Viestit: 5514
Liittynyt: Elo 14, 2006 14 : 56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Avokid »

nomad kirjoitti:Eiköhän Df:n myyntipointti ole D4:n peruja oleva kenno. Harmi vaan kun sitä ei saatu asialliseen runkoon (D800 tai D610).
Ei vielä.
Nythän sais D3:sta pilkkahintaan, pitäiskö hankkia kunnon äksönrunko? :)
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
Matti_JH
Viestit: 12066
Liittynyt: Tammi 25, 2008 19 : 09
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

Ensivaikutelma petti. Toisella kerralla kokeilin hieman paremmin, 35mm f2 af-d:n kanssa ja kyllä se maistui. Ja se kuvanlaatu on kyllä nättiä. Iso 12800 pitää värit hyvin hanskassa ja kohina on nättiä.

Leikkolasi jos vielä olisi, niin voi että.
Alpine
Viestit: 339
Liittynyt: Touko 22, 2003 9 : 29
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alpine »

Maffer
Viestit: 21442
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Df on ihan turhaan gimpattu sellaisten featureiden kohdalla mitkä eivät runkoa ylimääräisillä nappuloilla pilaisi. Suurin kädetys on exposure simulaation puute liveviewissä. D4:ssa kenno antaa myöten sen verran että melkein umpipimeässä näkyy vielä kuva takatöllössä.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

Olen aika monessa asiassa samaa mieltä vaikka tuommoinen panda-värinen Df on kyllä niin roisi, että en sitä kehdannut valita.

Mafferin kritisoimasta live-vjuu jutusta olen kyllä samaa mieltä. Olisikohan livevjuu jäänyt hiukan rammaksi videon poistamisen myötä? Mene ja tiedä...

Myös se ihmetyttää kun Df:n kahvasta aina maristaan, mutta ei kuitenkaan käytetä RD1 lisäkahvaa joka muuttaa otetta aivan ratkaisevasti. Kuvassa kahva ei näytä isolta, mutta se todella vaikuttaa. Olisin jo myynyt Df:n pois jos en olisi RD1:stä ostanut. Nyt sensijaan tuntuu, että Df säilyy minulla maailman tappiin. Seuraava projekti on äskettäin tilatun K3 tähystyslasin asentaminen.

Kuva
mremonen
Viestit: 9162
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Mulla oli hetken aikaa märkä päiväuni, että olisin ottanut Df:n "slow-food"-kameraksi ja käyttänyt sen kanssa pelkästään non-AI -laseja, mutta mutta...

Kahta asiaahan tuo huutaa: kunnollista leikkolasia ja sitä ikkunaa, josta etsimeen heijastettaisiin käytössä oleva aukko (niin kuin ennen vanhaan oli). Tällaisenaan tuota ei oikein kunnolla voi non-AI -laseilla käyttää. Tarkentaminen on mitä on ja aukon säätämistä varten joutuu kameran laskemaan pois silmiltä ja tihrustamaan, että mikäs aukko siinä lasissa nyt olikaan.

Valitettavasti joutuu aika lailla komppaamaan muita Df:ää kokeilleita siinä suhteessa, että on valitettavaa kun Nikonilta tuon osalta loppui rohkeus kesken.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

mremonen kirjoitti:Mulla oli hetken aikaa märkä päiväuni, että olisin ottanut Df:n "slow-food"-kameraksi ja käyttänyt sen kanssa pelkästään non-AI -laseja, mutta mutta...

Kahta asiaahan tuo huutaa: kunnollista leikkolasia ja sitä ikkunaa, josta etsimeen heijastettaisiin käytössä oleva aukko (niin kuin ennen vanhaan oli). Tällaisenaan tuota ei oikein kunnolla voi non-AI -laseilla käyttää. Tarkentaminen on mitä on ja aukon säätämistä varten joutuu kameran laskemaan pois silmiltä ja tihrustamaan, että mikäs aukko siinä lasissa nyt olikaan.

Valitettavasti joutuu aika lailla komppaamaan muita Df:ää kokeilleita siinä suhteessa, että on valitettavaa kun Nikonilta tuon osalta loppui rohkeus kesken.
Minulla on Focusingscreenin leikkolasi Df:ssä. Lasi toimii pienen shimmailun jälkeen teknisesti lähes täydellisesti, tarkentaa oikeaan paikkaan, mutta en ole valtavan tyytyväinen. Alkuhuuman haihduttua olen kokenut ongelmaksi sen, että Df:n etsin on kuitenkin "vain" tätä nykyistä autofocus-kokoa. Tuon vuoksi leikko näkyy aika pienenä ja sitä joutuu sihtailemaan tosissaan jos haluaa täsmällisen tarkennuksen. Haitta etenkin heikossa valossa.

Lisäksi leikko ja sen ympärillä oleva mikroprisma vie turhan paljon huomiota kun kameralla kuvataan normaalisti automaattitarkennuksella. Kun vielä on tarkennuspisteetkin, niin etsin on kovin täynnä kaikenlaista sälää.

Olen huomannut että tarkennus onnistuu varsin mallikkaasti uuden tähystyslasini mattaosalla. Taidankin siis tehdä vielä toisen kokeilun ja hommata tasaisen matan tähystyslasin. Josko sillä saisi (yhdessä kameran omien tarkennusapujen kanssa) käytettyä noita manuaaliobjektiiveja riittävän hyvin.

Muuten ei mitään ongelmia Df:n kanssa. Kiva kamera :-)
mremonen
Viestit: 9162
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

No, kyllä ilman leikkolasiakin pärjäisi, jos tuossa olisi vain mietitty tuota non-AI -lasien käyttöä vielä sen kaksi sake-lasillista pidemmälle. Nythän ainoa "tuki" noille non-AI -laseille on se, että sen AI-lasien aukkotiedon välittävän vivun saa käännettyä pois tieltä ja non-AI -lasin saa kiinni rikkomatta kameraa/objektiivia.

Jos sen lisäksi olisi tehty se pieni ikkuna, josta näkee valitun aukon. Niin kuin ennen vanhaan. Tai (tai ja) sitten tehty homma niin, että tuo non-AI -vivun kääntäminen vapauttaisi myös aukkoa ohjaavan lirputtimen niin, ettei objektiiva pakotettaisi täydelle aukolle, vaan aukko seuraisi sitä asetusta. Kuten on kyse silloin kun käytetään vanhoja nikkoreita adapterilla. Silloin voisi aukon kääntää haluamakseen ja valotus toimisi silti oikein.

Jos kerran tuosta yritettiin tehdä manuaalikuvaamisen kunkkua, olisi sitten tehty sellainen. Miksi edes viitsittiin laittaa tuo non-AI -viritys kun se ei sitten kuitenkaan ole käytännössä käyttökelpoinen?
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
Matti_JH
Viestit: 12066
Liittynyt: Tammi 25, 2008 19 : 09
Viesti:

Re: Nikon DF...?

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

https://nikonrumors.com/2017/06/24/firs ... drop.aspx/" onclick="window.open(this.href);return false;
Maffer
Viestit: 21442
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Nikon DF...?

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Rajala onnistui sen ainoan kerran myymään kameraa järkihintaan pari vuotta sitten ja romutti Suomen hinnat totaalisesti. Kerrankin ei vieläkään olla Suomen lukemissa :D
emerik
Viestit: 6168
Liittynyt: Touko 12, 2003 10 : 55

Re: Nikon DF...?

Viesti Kirjoittaja emerik »

Maffer kirjoitti:Rajala onnistui sen ainoan kerran myymään kameraa järkihintaan pari vuotta sitten ja romutti Suomen hinnat totaalisesti. Kerrankin ei vieläkään olla Suomen lukemissa :D
Kieltämättä. Toki tuo ovh on täysin naurettava hinta ollut alusta asti.
harri_s
Viestit: 158
Liittynyt: Tammi 05, 2005 11 : 02

Re: Nikon DF...?

Viesti Kirjoittaja harri_s »

Tulipa hankittua käytetty DF "pokkariksi". Hauska kamera ja kuvanlaadun lisäksi tarkennuskin ihan täysin riittävä tän tyyppiseen kameraan vaikka koko netti muuta väittää. Hiukka erilainen kuvauskokemus pikkuprimen kanssa kuin D5+200/2 :)
pt.
Viestit: 16
Liittynyt: Kesä 21, 2012 17 : 29

Re: Nikon DF...?

Viesti Kirjoittaja pt. »

Tulisikohan tälläinen uusi D5:n kennolla?

Yleiskamerana kyllä mieletön. Kenno kestää kaikenlaisen kuvaamisen, eikä ole järin herkkä tärähdyksille jne.

Aina voisi pyytää kaikenlaista lisää, mutta etenkin käytettyjen hinta huomioiden ei kehtaa eikä ole tarvekaan.
Matero
Viestit: 117
Liittynyt: Kesä 29, 2014 18 : 52

Re: Nikon DF...?

Viesti Kirjoittaja Matero »

Jotenkin alkanut poltella että pitäisi saada kokeilla Df:ää. Liikkuuko näitä käytettynä? Ja jos niin missä? Aika vähäiseltä tuntuu tarjonta näin lyhyen seurailun perusteella...
mremonen
Viestit: 9162
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Re: Nikon DF...?

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Ei noita kai aikanaan hirveästi myyty ja sen verran vanhasta mallista kyse, että käyttöarvo monella ylittää jälleenmyyntiarvon. Siitä syystä niitä pidetään vitriinissä tai käytössä kuin laitetaan myyntiin.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Re: Nikon DF...?

Viesti Kirjoittaja nomad »

Kun siirryin Nikonista pois, niin Df piti hävittää itse. Kaupassa sanoivat, että eivät haluaisi tuota vaihtolaitteena koska on marginaalimalli, liikkuu huonosti jne... Laitoin siis myynti-ilmoiutksen ja siihen hinnan johon olisin taatusti tyytyväinen. Kamera oli myyty 10 minuutissa :-)

Df:ssä on puutteensa, mutta kääntöpuoli on, että ainakin minun yksilö oli erinomaisen ongelmaton laite. Omistamistani kolmesta tällä vuosikymmennellä valmistetusta Nikonin täyskennoisesta ainoa, jonka toiminta oli joka suhteessa ongelmatonta.

Df:n hinnoittelu meni sekaisin siitä Rajalan kuuluisasta 1599e tarjouksesta. Hän joka on ostanut kameransa 2500e listahinnalla saattaa kokea, että nykyinen käytettyjen hintataso on kohtuuttoman alhainen.
Matero
Viestit: 117
Liittynyt: Kesä 29, 2014 18 : 52

Re: Nikon DF...?

Viesti Kirjoittaja Matero »

mremonen kirjoitti:Ei noita kai aikanaan hirveästi myyty ja sen verran vanhasta mallista kyse, että käyttöarvo monella ylittää jälleenmyyntiarvon. Siitä syystä niitä pidetään vitriinissä tai käytössä kuin laitetaan myyntiin.
No tätähän tässä alkoi pelätä. Myytiin liian vähän ja ne jotka tykkää pitää itsellään. No, täytyy yrittää pitää silmät auki jos sattuisi tulemaan vastaan.
Vastaa Viestiin