Nikon DF...?

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
chief85
Viestit: 195
Liittynyt: Maalis 01, 2012 12 : 38
Viesti:

Nikon DF...?

Viesti Kirjoittaja chief85 »

Nikon julkaisemassa retro tyylistä täyskennoo. Teaser videoita: http://imaging.nikon.com/lineup/microsi ... otography/

Huhuja:

- D4 kenno
- 39 pisteen af
- 5,5 fps
- optinen ja digitaalinen etsin

Mietteitä?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
jiihaa2
Viestit: 909
Liittynyt: Marras 22, 2011 11 : 25

Viesti Kirjoittaja jiihaa2 »

Tarvii vaan toivoa ettei R&D osaston aika kulu liiaksi ulkonäöltään sopivien linssien virittelyyn tätä varten nykyisen FX setin kehittämisen sijaan.
chief85
Viestit: 195
Liittynyt: Maalis 01, 2012 12 : 38
Viesti:

Viesti Kirjoittaja chief85 »

Neljäs video ulkona. Julkaisu 5.11.
Holden
Viestit: 2659
Liittynyt: Heinä 25, 2007 7 : 07

Viesti Kirjoittaja Holden »

EVF olisi hyvä juttu. Tuntuu vähän epäilyttävältä kuitenkin.

EDIT: http://nikonrumors.com/2013/10/28/nikon ... ecap.aspx/
tuossa mainittu vain pentaprismaetsin.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

Holden kirjoitti:EVF olisi hyvä juttu. Tuntuu vähän epäilyttävältä kuitenkin.

EDIT: http://nikonrumors.com/2013/10/28/nikon ... ecap.aspx/
tuossa mainittu vain pentaprismaetsin.
Minusta tuntuu, etsin olisi se tominnallinen pointti jolla tätä voisi myydä. Hybridietsin olisi hieno uudistus. Ja tähystyslasi saisi myös olla sellainen että se tukisi käsitarkenteisten objektiivien käyttöä. Näissä uusimmissa Nikoneissa se on ainakin täysin af:n ehdoille suunniteltu, siis ihan elektroniikka-apujen varassa mennään, eikä D700:ssakkaan kovin hyvää tähystyslasia ollut. Vähän parempi tosin.

Tietysti myös D4:n kenno houkuttaa. Tällä Nikonin nykyisellä suuren resoluution linjalla on ansionsa, mutta kyllä minä yhäkin olen sitä mieltä, että D700:n seuraaja ei ole huono idea.

Sivumennen sanoen reilu viikko sitten otin jotakuinkin samat kuvat mitä videossakin. Toi iltamaisema Princess Streetiä pitkin on tosin aika toivoton otettava vastavalon vuoksi... Eikä 50mm ole lainkaan ihanteellinenen polttoväli tähän näkymään. Mutta tunnelmahan tässä lieneekin tärkeintä :-)
Avokid
Viestit: 5514
Liittynyt: Elo 14, 2006 14 : 56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Avokid »

nomad kirjoitti: Sivumennen sanoen reilu viikko sitten otin jotakuinkin samat kuvat mitä videossakin. Toi iltamaisema Princess Streetiä pitkin on tosin aika toivoton otettava vastavalon vuoksi... Eikä 50mm ole lainkaan ihanteellinenen polttoväli tähän näkymään. Mutta tunnelmahan tässä lieneekin tärkeintä :-)
Kattelin samaa tuosta uusimmasta videosta, että samoista paikoista tuli itekin otettua kuvia viime keväänä. Jopa siitä kapeasta kadusta :)
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
Valottaja
Viestit: 172
Liittynyt: Syys 16, 2004 16 : 05

Viesti Kirjoittaja Valottaja »

Avokid kirjoitti:
nomad kirjoitti: Sivumennen sanoen reilu viikko sitten otin jotakuinkin samat kuvat mitä videossakin. Toi iltamaisema Princess Streetiä pitkin on tosin aika toivoton otettava vastavalon vuoksi... Eikä 50mm ole lainkaan ihanteellinenen polttoväli tähän näkymään. Mutta tunnelmahan tässä lieneekin tärkeintä :-)
Kattelin samaa tuosta uusimmasta videosta, että samoista paikoista tuli itekin otettua kuvia viime keväänä. Jopa siitä kapeasta kadusta :)
Taitaa olla samasta puusta veistetty kaikki 'Nikonistit'.

Tämä uusi runko kyllä kiinnostaa, mutta täytyy nyt odottaa että saadaan vahvistetut speksit esiin - jos tuon jälkeen vaikuttaa todella kiinnostavalta niin saapas nähdä pitääkö tuo D800 päivittää saman tien tähän uuteen malliin.
Toisaalta - ihan ensimmäisestä erästähän näitä ei nykyään pitäisi mennä ottamaan, saattaa säästyä muutamalta ylimääräiseltä huoltokeikalta.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

Valottaja kirjoitti: Toisaalta - ihan ensimmäisestä erästähän näitä ei nykyään pitäisi mennä ottamaan, saattaa säästyä muutamalta ylimääräiseltä huoltokeikalta.
Tai peräti saat ostettua Df:n sijasta Df10 -mallin :-)
Valottaja
Viestit: 172
Liittynyt: Syys 16, 2004 16 : 05

Viesti Kirjoittaja Valottaja »

nomad kirjoitti:
Valottaja kirjoitti: Toisaalta - ihan ensimmäisestä erästähän näitä ei nykyään pitäisi mennä ottamaan, saattaa säästyä muutamalta ylimääräiseltä huoltokeikalta.
Tai peräti saat ostettua Df:n sijasta Df10 -mallin :-)
Osui ja upposi.
Tosin pitkälle vietynä tuolla ajattelutavalla ei ehkä koskaan tulisi päivitettyä kalustoa, itsekin saattaisin kuvata vielä OM-1:llä sitä 'täydellistä' kameraa odotellessa. ( mitä itse asiassa tuo OM-1 aikanaan minulle olikin )
Ja sainhan nyt kuitenkin pitkän jahkailun jälkeen tuon D300s:n päivitettyä.

Sinällään harmittaa, että heti D800 siirtymisen jälkeen laitetaan tällainen Df-malli tyrkylle joka huhujen mukaan olisi aika lähellä sitä mitä olen etsinyt/odottanut. Joskaan ei tämä D800 mitenkään pettymys ole ollut vaan päinvastoin, ehkei tuo valtava pikseli-määrä kuitenkaan tehnyt tästä huonoa kameraa minun käyttööni.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

Valottaja kirjoitti:
nomad kirjoitti:
Valottaja kirjoitti: Toisaalta - ihan ensimmäisestä erästähän näitä ei nykyään pitäisi mennä ottamaan, saattaa säästyä muutamalta ylimääräiseltä huoltokeikalta.
Tai peräti saat ostettua Df:n sijasta Df10 -mallin :-)
Osui ja upposi.
Tosin pitkälle vietynä tuolla ajattelutavalla ei ehkä koskaan tulisi päivitettyä kalustoa, itsekin saattaisin kuvata vielä OM-1:llä sitä 'täydellistä' kameraa odotellessa. ( mitä itse asiassa tuo OM-1 aikanaan minulle olikin )
Ja sainhan nyt kuitenkin pitkän jahkailun jälkeen tuon D300s:n päivitettyä.

Sinällään harmittaa, että heti D800 siirtymisen jälkeen laitetaan tällainen Df-malli tyrkylle joka huhujen mukaan olisi aika lähellä sitä mitä olen etsinyt/odottanut. Joskaan ei tämä D800 mitenkään pettymys ole ollut vaan päinvastoin, ehkei tuo valtava pikseli-määrä kuitenkaan tehnyt tästä huonoa kameraa minun käyttööni.
Minulla on D700 ja D600. Df olisi luonteva jatko D700:lle - edellyttäen että etsin on hyvä käsin tarkentamiseen. D600/800 tähystyslasit ovat aikalailla af:n ehdoilla tehdyt. D700 on ehkä vähän parempi, mutta ei paljon.

Lisäksi pikkuisen jurppii kun D600/800 eivät tarjoa D700 nähden juurikaan parannusta herkkyysominaisuuksissa. Jos Df:n sisällä on D4:n tekniikkaa, niin se olisi varmasti hyvä.

Eri asia on sitten se onko kaltaiseni harrastajan mitään järkeää pitää kahta peilijärkkäriä rinnan. Ainoa perustelu saattaisi löytyä siitä, että Df on esineenä tarpeeksi luksiusmainen, jotta sen hankinnan voi perustella ulkovalokuvauksellisilla syillä.

Jäämme odottamaan todellista julkaisua. Seuraavan videon kuvauspaikaksi ehdotan Lissabonia.
Rockford
Viestit: 7282
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

nomad kirjoitti:Lisäksi pikkuisen jurppii kun D600/800 eivät tarjoa D700 nähden juurikaan parannusta herkkyysominaisuuksissa. Jos Df:n sisällä on D4:n tekniikkaa, niin se olisi varmasti hyvä.
DxOMarkin Low-Light ISO -tuloksessa D600 on hitusen parempi kuin D4?
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

Rockford kirjoitti:
nomad kirjoitti:Lisäksi pikkuisen jurppii kun D600/800 eivät tarjoa D700 nähden juurikaan parannusta herkkyysominaisuuksissa. Jos Df:n sisällä on D4:n tekniikkaa, niin se olisi varmasti hyvä.
DxOMarkin Low-Light ISO -tuloksessa D600 on hitusen parempi kuin D4?
Vai niin. Olin ehkä odottanut enemmän.

No sitten en vain osaa D600:n kanssa yhtä hyvin kuin osaan D700:n kanssa :-) Tosin se on kyllä myönnettävä, että jo 24mpx resolla kohina katoaa melko kivasti kun kuvaa pienentää.
paaton
Viestit: 6280
Liittynyt: Elo 02, 2010 7 : 30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja paaton »

nomad kirjoitti:
Rockford kirjoitti:
nomad kirjoitti:Lisäksi pikkuisen jurppii kun D600/800 eivät tarjoa D700 nähden juurikaan parannusta herkkyysominaisuuksissa. Jos Df:n sisällä on D4:n tekniikkaa, niin se olisi varmasti hyvä.
DxOMarkin Low-Light ISO -tuloksessa D600 on hitusen parempi kuin D4?
Vai niin. Olin ehkä odottanut enemmän.

No sitten en vain osaa D600:n kanssa yhtä hyvin kuin osaan D700:n kanssa :-) Tosin se on kyllä myönnettävä, että jo 24mpx resolla kohina katoaa melko kivasti kun kuvaa pienentää.
Oma kokemuksesi voi olla ihan oikea. Osa iso resoisen kameran pienestä kohinastahan selittyy koon reilulla pienennyksellä. Mutta en ole yhtään varma, miten kuva käyttäytyy todellisessa tilanteessa, eikä dxon jalusta testissä. Minun järjen mukaan isommasta resosta on hyötyä vain silloin, jos kuva on tärähtämätön ja hämäräkuvauksessahan suljin aika on jo 12mp kennonkin rajoilla. Eli oikeassa elämässä d4 voikin olla reilusti d600 mallia parempi.
Magneetto
Viestit: 1526
Liittynyt: Helmi 03, 2010 15 : 19

Viesti Kirjoittaja Magneetto »

paaton kirjoitti:
nomad kirjoitti:
Rockford kirjoitti: DxOMarkin Low-Light ISO -tuloksessa D600 on hitusen parempi kuin D4?
Vai niin. Olin ehkä odottanut enemmän.

No sitten en vain osaa D600:n kanssa yhtä hyvin kuin osaan D700:n kanssa :-) Tosin se on kyllä myönnettävä, että jo 24mpx resolla kohina katoaa melko kivasti kun kuvaa pienentää.
Oma kokemuksesi voi olla ihan oikea. Osa iso resoisen kameran pienestä kohinastahan selittyy koon reilulla pienennyksellä. Mutta en ole yhtään varma, miten kuva käyttäytyy todellisessa tilanteessa, eikä dxon jalusta testissä. Minun järjen mukaan isommasta resosta on hyötyä vain silloin, jos kuva on tärähtämätön ja hämäräkuvauksessahan suljin aika on jo 12mp kennonkin rajoilla. Eli oikeassa elämässä d4 voikin olla reilusti d600 mallia parempi.
Samantapaisia fiiliksiä kuin paaton:illa.
Aikaisempi d700 tuntui paremmalta kameralta huonossa valossa, kuin nykyinen d800.
Sanovat testit mitä hyvänsä:)
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

Magneetto kirjoitti:
paaton kirjoitti:
nomad kirjoitti: Vai niin. Olin ehkä odottanut enemmän.

No sitten en vain osaa D600:n kanssa yhtä hyvin kuin osaan D700:n kanssa :-) Tosin se on kyllä myönnettävä, että jo 24mpx resolla kohina katoaa melko kivasti kun kuvaa pienentää.
Oma kokemuksesi voi olla ihan oikea. Osa iso resoisen kameran pienestä kohinastahan selittyy koon reilulla pienennyksellä. Mutta en ole yhtään varma, miten kuva käyttäytyy todellisessa tilanteessa, eikä dxon jalusta testissä. Minun järjen mukaan isommasta resosta on hyötyä vain silloin, jos kuva on tärähtämätön ja hämäräkuvauksessahan suljin aika on jo 12mp kennonkin rajoilla. Eli oikeassa elämässä d4 voikin olla reilusti d600 mallia parempi.
Samantapaisia fiiliksiä kuin paaton:illa.
Aikaisempi d700 tuntui paremmalta kameralta huonossa valossa, kuin nykyinen d800.
Sanovat testit mitä hyvänsä:)
Siis tervetuloa kerhoon :-)
Rockford
Viestit: 7282
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

paaton kirjoitti:Minun järjen mukaan isommasta resosta on hyötyä vain silloin, jos kuva on tärähtämätön ja hämäräkuvauksessahan suljin aika on jo 12mp kennonkin rajoilla. Eli oikeassa elämässä d4 voikin olla reilusti d600 mallia parempi.
Sori, mutta nyt en ihan ymmärtänyt miten tämä ajatusmalli toimii? Siitä olen kyllä samaa mieltä että tuskinpa yksi testi kertoo ihan kaikkea kohinan käyttäytymisestä eri tilanteissa. Mutta en ymmärrä miksi tärähtäneen kuvan kohina vaimenisi pienennettäessä vähemmän.

Testijärjesly: Teippaa samoilla laseilla varustetut D700 ja D800/D600 yhteen ja ottaa samalla tavalla tärähtäneet suuren herkkyyden kuvat molemmilla.
Viimeksi muokannut Rockford, Loka 30, 2013 15 : 43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Holden
Viestit: 2659
Liittynyt: Heinä 25, 2007 7 : 07

Viesti Kirjoittaja Holden »

Rockford kirjoitti:
paaton kirjoitti:Minun järjen mukaan isommasta resosta on hyötyä vain silloin, jos kuva on tärähtämätön ja hämäräkuvauksessahan suljin aika on jo 12mp kennonkin rajoilla. Eli oikeassa elämässä d4 voikin olla reilusti d600 mallia parempi.
Sori, mutta nyt en ihan ymmärtänyt miten tämä ajatusmalli toimii? Siitä olen kyllä samaa mieltä että tuskinpa yksi testi kertoo ihan kaikkea kohinan käyttäytymisestä eri tilanteissa. Mutta en ymmärrä miksi tärähtäneen kuvan kohina vaimenisi pienennettäessä vähemmän.

Testijärjesly: Teippaa samoilla laseilla varustetut D700 ja D800/D600 yhteen ja ottaa samalla tavalla tärähtäneet kuvat molemmilla.
Minäkään en nyt ihan seuraa. D600 tärähtelee enemmän kun D4?
jmjh
Viestit: 1055
Liittynyt: Helmi 27, 2009 1 : 00

Viesti Kirjoittaja jmjh »

Magneetto kirjoitti: Samantapaisia fiiliksiä kuin paaton:illa.
Aikaisempi d700 tuntui paremmalta kameralta huonossa valossa, kuin nykyinen d800.
Sanovat testit mitä hyvänsä:)
Minusta D800 on ollut ihan yhtä hyvä, mutta muilta ominaisuuksiltaan parempi. Ette kai te vain 100%-kroppeja tuijota ja tee päätelmiä niistä?
paaton kirjoitti: Minun järjen mukaan isommasta resosta on hyötyä vain silloin, jos kuva on tärähtämätön ja hämäräkuvauksessahan suljin aika on jo 12mp kennonkin rajoilla. Eli oikeassa elämässä d4 voikin olla reilusti d600 mallia parempi.
Mutta miten tuossa sinulla tilanne nyt pyörähtääkin noin paljon ympäri eli D4 olisi reilusti parempi? Isommasta resoluutiosta ei välttämättä ole hyötyä, mutta suhteellisen samaan nyt pitäisi ainakin päästä jos tarkastellaan samakokoisia kuvia.
mremonen
Viestit: 9288
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

jmjh kirjoitti:
Magneetto kirjoitti: Samantapaisia fiiliksiä kuin paaton:illa.
Aikaisempi d700 tuntui paremmalta kameralta huonossa valossa, kuin nykyinen d800.
Sanovat testit mitä hyvänsä:)
Minusta D800 on ollut ihan yhtä hyvä, mutta muilta ominaisuuksiltaan parempi.
Koko lailla sama juttu itsellä. Varsinkin, kun en enää tarvitse huippunopeaa sarjakuvausta. Ja kroppimoodilla & kahvalla pääsee aika lähelle, jos sitä hakee.

Herkkydessä en ole kokenut suurta eroa. Molemmissa pidän (pidin) ISO 4000:ää käytännön maksimina. Toki olisin mieluummin ottanut 24-pikkelssisen ISO256k -hirmun, mutta eipä tuota ole vielä näkynyt.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
Magneetto
Viestit: 1526
Liittynyt: Helmi 03, 2010 15 : 19

Viesti Kirjoittaja Magneetto »

Hieman menee topicin ohi mutta.
En ole muuta selitystä keksinyt noihin hämärä hommiin kuin että: samoilla laseilla d800:n suljinaika pitää oll lyhyempi saadakseni reson käyttöön, tästä syystä isot nouseavat samassa valossa ylemmäs kuin d700:lla, sekä kohinat myös.

Näistä syistä välittyy tunne, että d700:nen olisi parempi hämärässä:-)
Vastaa Viestiin