(2013 - 2017 ) Sony A7, A7r, A7II, A7s, A7rII ja A7sII

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
nsamppa
Viestit: 6422
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: (2013 - ) Sony A7, A7r, A7II, A7s, A7rII ja A7sII

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Tattikset.

Tästä niille Canonin värien perään haikaileville:

https://www.eoshd.com/pro-color/" onclick="window.open(this.href);return false;
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Re: (2013 - ) Sony A7, A7r, A7II, A7s, A7rII ja A7sII

Viesti Kirjoittaja niffe »

Tuohan on melkoinen parannus. Täytyypä testata toimiiko käytännössä kanssa.
Kalainen
Viestit: 125
Liittynyt: Tammi 20, 2015 21 : 07
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: (2013 - ) Sony A7, A7r, A7II, A7s, A7rII ja A7sII

Viesti Kirjoittaja Kalainen »

Vähän väreistä lisää: kirjoitin keskipitkän arvion Mastin Labsin preseteistä, jotka lupaavat filmi-lookkia digiin. Siitä, pitääkö filmin lookkia tavoitella voi olla montaa eri mieltä, mutta tällä missiolla presettejä valmistavista yrityksistä Mastin Labs on varmaan yksi parhaista. Juttu löytyy tutusta osoitteesta:

http://yearofthealpha.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;

Käykää tarkistamassa mikäli uudet jutut kuvankäsittelyyn kiinnostavat. Linkki on heitetty nyt tänne Sony-ketjuun, kun blogin tarkoituksena on juttujen tekeminen nimenomaan Sony-kuvaajille. Mutta toimivathan nuo Canonilla, Nikonilla ja Fujillakin. Hyvää kamaa.

-Toni
Maffer
Viestit: 21442
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: (2013 - ) Sony A7, A7r, A7II, A7s, A7rII ja A7sII

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Filmiä varten on filmikamera. Miksi pettää itseään jos haluaa "vanhaa" kuvaa?
T71
Viestit: 3422
Liittynyt: Tammi 01, 2017 23 : 53

Re: (2013 - ) Sony A7, A7r, A7II, A7s, A7rII ja A7sII

Viesti Kirjoittaja T71 »

Mitenkäs muuten R2 vs R3 silent shutter?
Onko huimakin ero?
tn1krr
Viestit: 1174
Liittynyt: Tammi 08, 2013 13 : 10

Re: (2013 - ) Sony A7, A7r, A7II, A7s, A7rII ja A7sII

Viesti Kirjoittaja tn1krr »

T71 kirjoitti:Mitenkäs muuten R2 vs R3 silent shutter?
Onko huimakin ero?
Pakatulla RAW:lla ja sarjatulella R3 on puolet nopeampi lukea eli 1/30 sec vs 1/15; ei silti lähelläkään A9:n 1/160 lukunopeutta. R3:lla voi myös ampua halutessaan 10 fps (R2 vain kertatuli) sekä 14 bit uncompressed RAW:ia (max 8 fps) ilman mitään DR tiputuksia; R2 on aina 12 bit modessa äänettömällä sulkimella eli ihan täyttä DR:ää ei saa mitenkään ulos.
T71
Viestit: 3422
Liittynyt: Tammi 01, 2017 23 : 53

Re: (2013 - ) Sony A7, A7r, A7II, A7s, A7rII ja A7sII

Viesti Kirjoittaja T71 »

tn1krr kirjoitti:
T71 kirjoitti:Mitenkäs muuten R2 vs R3 silent shutter?
Onko huimakin ero?
Pakatulla RAW:lla ja sarjatulella R3 on puolet nopeampi lukea eli 1/30 sec vs 1/15; ei silti lähelläkään A9:n 1/160 lukunopeutta. R3:lla voi myös ampua halutessaan 10 fps (R2 vain kertatuli) sekä 14 bit uncompressed RAW:ia (max 8 fps) ilman mitään DR tiputuksia; R2 on aina 12 bit modessa äänettömällä sulkimella eli ihan täyttä DR:ää ei saa mitenkään ulos.
Kiitoksia. Olen joskus lukenut, mutta en muista näistä riviäkään.
Tuo äänetön hyvä sarjakuvanopeus olisi näppärä, jos kuvaa arkoja eläimiä nopeissa tilanteissa. Sama juttu lentävien hyönteisten kanssa, kun ne sattumoisin reagoi myös ääneen. Laukaus ja Canonisti ei näe eläimestä enää vilaustakaan. Tekee mieli kokeilla, onko sonistilla parempi tuuri.
Viimeksi muokannut T71, Touko 23, 2018 1 : 15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
rarehanu
Viestit: 394
Liittynyt: Syys 07, 2016 14 : 34

Re: (2013 - ) Sony A7, A7r, A7II, A7s, A7rII ja A7sII

Viesti Kirjoittaja rarehanu »

T71 kirjoitti:
tn1krr kirjoitti:
T71 kirjoitti:Mitenkäs muuten R2 vs R3 silent shutter?
Onko huimakin ero?
Pakatulla RAW:lla ja sarjatulella R3 on puolet nopeampi lukea eli 1/30 sec vs 1/15; ei silti lähelläkään A9:n 1/160 lukunopeutta. R3:lla voi myös ampua halutessaan 10 fps (R2 vain kertatuli) sekä 14 bit uncompressed RAW:ia (max 8 fps) ilman mitään DR tiputuksia; R2 on aina 12 bit modessa äänettömällä sulkimella eli ihan täyttä DR:ää ei saa mitenkään ulos.
Kiitoksia. Olen joskus lukenut, mutta en muista näistä riviäkään.
Tuo äänetön hyvä sarjakuvanopeus olisi näppärä, jos kuvaa arkoja eläimiä nopeissa tilanteissa. Sama juttu lentävien hyönteisten kanssa, kun ne sattumoisin reagoi myös ääneen. Laukaus ja Canonisti ei näe eläimestä enää vilaustakaan. Tekee mieli kokeilla, onko sonistilla parempi tuuri.
Tekeekö sonyn äänet laukaisin sen äänettömäkin, koska ihminen ei sitä kuule?
nsamppa
Viestit: 6422
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: (2013 - ) Sony A7, A7r, A7II, A7s, A7rII ja A7sII

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Mulla A7SII ja siinä ihme homma. Valotuksen kun lukitsen, niin välillä se kirkastaa aivan pirusti. Löysin yhden skenaarion missä se tapahtuu. Kirkas tausta ja tumma kohde. Testatessa se teki vielä niin että kun rämpläs lukitusta päälle ja pois, se valotuksen kirkkaus muuttui ainakin kolmeen eri paikkaan. Onko tuttu keissi muille?
temama
Viestit: 9930
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: (2013 - ) Sony A7, A7r, A7II, A7s, A7rII ja A7sII

Viesti Kirjoittaja temama »

nsamppa kirjoitti:Mulla A7SII ja siinä ihme homma. Valotuksen kun lukitsen, niin välillä se kirkastaa aivan pirusti. Löysin yhden skenaarion missä se tapahtuu. Kirkas tausta ja tumma kohde. Testatessa se teki vielä niin että kun rämpläs lukitusta päälle ja pois, se valotuksen kirkkaus muuttui ainakin kolmeen eri paikkaan. Onko tuttu keissi muille?
siis höh. 'kirkastaako' se myös lopullisen valotuksen? vai siis vaan etsinkuvan?

Onko sulla kameran menuista 'liveview näyttö' ; tehoste käytössä valittuna? Kanttaa kokeilla miten se vaikuttaa. Mulla ainakin A7Rkakosessa se kirkastaa jonkun verran etsinkuvaa tarkennuksen ajaksi, yleensä koen käteväksi koska siitä näkee samalla miten tarkennus toimii kohteeseen.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
nsamppa
Viestit: 6422
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: (2013 - ) Sony A7, A7r, A7II, A7s, A7rII ja A7sII

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

temama kirjoitti:
nsamppa kirjoitti:Mulla A7SII ja siinä ihme homma. Valotuksen kun lukitsen, niin välillä se kirkastaa aivan pirusti. Löysin yhden skenaarion missä se tapahtuu. Kirkas tausta ja tumma kohde. Testatessa se teki vielä niin että kun rämpläs lukitusta päälle ja pois, se valotuksen kirkkaus muuttui ainakin kolmeen eri paikkaan. Onko tuttu keissi muille?
siis höh. 'kirkastaako' se myös lopullisen valotuksen? vai siis vaan etsinkuvan?

Onko sulla kameran menuista 'liveview näyttö' ; tehoste käytössä valittuna? Kanttaa kokeilla miten se vaikuttaa. Mulla ainakin A7Rkakosessa se kirkastaa jonkun verran etsinkuvaa tarkennuksen ajaksi, yleensä koen käteväksi koska siitä näkee samalla miten tarkennus toimii kohteeseen.
Tuli illan hämyssä aika epäselvästi kirjoiteltua. Uudemman kerran.

Mulla on se wysiwyg moodi päällä. Eli sitä tulee mitä näkee. A- modessa muistaakseni testasin tuon. Minimi suljinnopeudeksi mä oon laittanu 1/125, aukko oli täysi f2 linssi natiivi 28. Sitten lukitsin valotusta ja vapautin ja lukitsin jne. ISO-arvot heitteli muistaakseni 800-5000 välillä. Siinä oli selkeästi kolme eri kohtaa mihin kamera nappas. Eli se ei ihan randomisti vaihdellut. Mittaustapa oli se heti ensimmäinen (multi?) mikä listassa on. Valotusta olin muistaakseni alaspäin jo valmiiksi vähän korjannu. AF- oli päällä, mut se ei hirveämmin tarkennellu.

Nyt varmaan saa ehkä vähän paremmin kiinni.
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Re: (2013 - ) Sony A7, A7r, A7II, A7s, A7rII ja A7sII

Viesti Kirjoittaja niffe »

nsamppa kirjoitti: Mulla on se wysiwyg moodi päällä. Eli sitä tulee mitä näkee. A- modessa muistaakseni testasin tuon. Minimi suljinnopeudeksi mä oon laittanu 1/125, aukko oli täysi f2 linssi natiivi 28. Sitten lukitsin valotusta ja vapautin ja lukitsin jne. ISO-arvot heitteli muistaakseni 800-5000 välillä. Siinä oli selkeästi kolme eri kohtaa mihin kamera nappas. Eli se ei ihan randomisti vaihdellut. Mittaustapa oli se heti ensimmäinen (multi?) mikä listassa on. Valotusta olin muistaakseni alaspäin jo valmiiksi vähän korjannu. AF- oli päällä, mut se ei hirveämmin tarkennellu.

Nyt varmaan saa ehkä vähän paremmin kiinni.
Niin Temama varmaan tarkoitti, että tarkistaa onko näytön kirkkauden säätö automaatilla. Sitten nämä auto-ISO-viritykset varmaan noudattavat jotain "karttaa" ja pyrkivät optimoimaan todennäköisesti juuri suljinaikaa. Sonylla en ole kokeillut, mutta se "kartta" vaikuttaa merkittävästi esim. tapahtumakuvauksen onnistumiseen. Nikonissa on ihan hanurista se auto-iso, joka liioittelee salamakuvauksessa ja kytkee aina pieneimmän aukon varmuuden vuoksi samalla kun nostaa ISOn niin korkealle, ettei kuvan kohinaa pysty pelastamaan enää millään. Siis täysin käyttökelvoton pääsääntöisesti, eikä sitä voi mäpätä oikein millään. Vastaavasti Canon käsittelee eri valotusohjelmillaan sitä paljon älykkäämmin ja nostaa järkevän suljinajan jälkeen myös aukkolukemia vastaamaan salaman vaikutusta paremmin eli saadaan myös koko saatavilla oleva syväterävyys käyttöön. Samoin Nikonin valotusautomatiikka koomailee välillä ylivalotuksen puolella, eikä siinä ole niin hyvää ETTR-limitteriä kuin Canonin rungoissa. Tästä jälkimmäisestä ominaisuudesta johtuu helppo ylivalotus automatiikallakin.
aikaarska
Viestit: 11854
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

siirtyminen arjen rattaista lomatunnelmiin

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Jaahans. Pukkais lyhyttää lomaa ja pienoinen kaupunkireissu. Kamera mukaan tottakai.
Mutta tällä kertaa en raahaa isoa kalustoa mukaan. Laitan Sony A7RII:ni muuntautumisleikkiin, sehän onnistui vallan mainiosti...

Kuva

Kokoeroa ja painoakin puolet vähemmän (A7RII+Sony 28-75/2.8 vs. A7RII+Sony E 16-50mm F3.5-5.6 PZ , eli 1.3kg vs. 741g..).
Nyt jaksaa kanniskella ilman, että tuntisi olevan kamerapainotteisella reisulla kumppanin kanssa. Toki jonkun pikku primen otan vielä mukaan.
Tästä monikäyttöisyydestä tykkään näiden peilittömien kanssa. Ei tartte lomapokkaria hankkia.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Maffer
Viestit: 21442
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: (2013 - ) Sony A7, A7r, A7II, A7s, A7rII ja A7sII

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Nakkaa tuo suttuzoomi mäkeen. Loxia 35/2 tilalle.
aikaarska
Viestit: 11854
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: (2013 - ) Sony A7, A7r, A7II, A7s, A7rII ja A7sII

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Maffer kirjoitti:Nakkaa tuo suttuzoomi mäkeen. Loxia 35/2 tilalle.
Joo, varmasti olisi hyvä vaihtoehto myös, eikä myöskään iso/painava.
Jonkun primen otankin mukaan, en tosin omista Loxiaa.

...Mutta jos haluaa yhtään laajakulmaisempaa settiä niin tuo 16-50 pannukakkuzoomi on pirun kätevä, tosin sitten mennään APS-C moodissa, ja resot tippuu 42mp kinokamerassa alle 20mp.
Nyt on tarkoitus harrastella sellaista huoletonta räiskimistä - muistoja talteen, ja ottaa hieman reissuvideota.

Näette sitten miten onnistuin mokomalla rupusetillä ;-)

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
aikaarska
Viestit: 11854
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Pixel mapping!

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Hyvää viikonloppua kaverit!

Minulla on ollut hieman kiireistä tässä jo pari kuukautta. Talon remontti työllistää yms., joten valokuvausharrastukselle jäänyt vähemmän aikaa.

Minulla on muutaman vuoden vanha Sony A7RII johon olen erittäin tyytyväinen. Mitään vikaa ei ole ollut, ja sen 42mp BS kinokenno on tyydyttänyt omat odotukseni nykyaikaisen kameran kuvanlaadusta.

Olen kuitkenkin tässä kesän aikana kuvannut melko paljon pitkiä valotuksia. Niin myös viime yönä. Tänä aamuna huomasin kuitenkin "kuuman pikselin" kennolla. Se näkyi myös kameran etsimessä punaisena pisteenä...En löytänyt kameran valikoista "pikselin kartoitus" tms. toimintoa, joten otin apuun guuglen...Sieltähän se löytyi!
Sonyn peilittömät tekee automaattisen pikselinkartoituksen joka kuukausi (ainakin A7RII, varmaan muutkin mallit). Ja jos haluaa tehdä kartoituksen heti, niin asettaa vain kuukauden eteenpäin> virta pois > virta takaisin päälle, ja kamera tekee kartoituksen! Sitten vain muistaa laittaa kuukauden takaisin oikeaan.
Ja se toimi. Punainen piste hävisi.
Tämä vihje vain ihan tiedoksi niille jotka eivät olleet tietoisia asiasta. Toki kerran kuukaudessa tehtävä automaattinen kartoitus on ihan riittävä sillä yksi kuuma pikseli ei vielä ole paha juttu muutenkaan...Mutta tosiaan, jos häiritsee, niin näinkin voi asian hoitaa.

Tässä vielä yksi pidempi valotus viime yöltä. Elokuun kuu (se pallo ei siis ole sellainen "kuuma pikseli ;-) )

Kuva

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
M1O
Viestit: 674
Liittynyt: Helmi 26, 2018 16 : 46

Re: Sony A7, A7r, A7II, A7s, A7rII ja A7sII

Viesti Kirjoittaja M1O »

Maffer kirjoitti:Tämähän oli huomio tilanteesta. Rajalan valikoima heijastaa aika hyvin todellisuutta ja tuollaista läjää runkoja ei ole ennen nähty vaihdokkeina. Myöskään se käytetty A9 ei myy, hinta oli 4599 ja nyt pudonnut 4199.
Mikä on analyysi tämän päivän tilanteesta?

Sonyja näyttää olevan 4 kpl ja Canonia yli 80 kpl käytettynä Rajalassa, mahtaakohan "heijastaa aika hyvin todellisuutta..."
Maffer
Viestit: 21442
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: (2013 - ) Sony A7, A7r, A7II, A7s, A7rII ja A7sII

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Helppoa. Kun halvalla saa, ostetaan halvat pois. Ei mene uudet kaupaksi törkyhintaan. CaNikonia on aina ollut vuoren kokoiset läjät Rajalassa. Sen on nähnyt aina kun kävelee sisään mitä vitriinit pullistelee. Siellä täällä on pari fujia ja sonia. Siitä voi laskea myös Suomen suhdelukuja varmojen merkkien vs. teknopajan tuotteiden välille.

Spege voinee vahvistaa tämän.
nsamppa
Viestit: 6422
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: (2013 - ) Sony A7, A7r, A7II, A7s, A7rII ja A7sII

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Maffer kirjoitti:Siellä täällä on pari fujia ja sonia. Siitä voi laskea myös Suomen suhdelukuja varmojen merkkien vs. teknopajan tuotteiden välille.
Varmasti myös tuo mielikuva ”varma merkki vs. teknopaja” on osittain totta valokuvausta harrastamattomasta. Mutta väitän että käytettyjen määrään Rajalan vitriinissä, ja käytettyjen määrään markkinoilla ylipäätään, vaikuttaa myös se että niitä varmoja merkkejä on myyty iät ajat.
Maffer
Viestit: 21442
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: (2013 - ) Sony A7, A7r, A7II, A7s, A7rII ja A7sII

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Kyll. Iät ajat myyty ja toisaalta niiden määrä on pysynyt toistaiseksi vakiona ja vaihtuvuuskin. Sony ja Fuji piikittää hetkeksi uusissa julkkareissa. Voisi arvailla että samat jannut vaihtaa laitteitaan mikä pätee kaikilla merkeillä.
Vastaa Viestiin