(2013 - 2017 ) Sony A7, A7r, A7II, A7s, A7rII ja A7sII

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Re: Sony A7, A7r, A7II, A7s, A7rII ja A7sII

Viesti Kirjoittaja niffe »

On siinä 650D:ssä silmien seurantakin ja kyllä se kohtuullisesti roikkuu naamassa, mutta jos kääntelee paljon silmiä poispäin, niin sitten kannattaa käyttää sitä hahmontunnistusboksia jatkuvalla tarkennuksella. Se roikkuu aika hyvin kohteessa. En minä nyt sanoisi, että se mikään tolkuttoman huono on seuraamaan ja 80D:ssä on tosiaan kivat säädöt focuspullille. Canon on vaan kategorisesti niin pataluhaksi haukuttu täällä, koska Nikon ja Sony, mutta edelleenkin riippuu keikan tyypistä millä rungolla mennään ainakin täälläpäin. Tietyistä sovelluksista vaan tulee sillä sysipaskalla Canonilla parhaat kuvat ja asiakastahan ei kiinnosta millä rungolla kuvat on otettu. Hän haluaa nättiä kontrastia ja kauniita värejä. Filmiaikanahan niitä EOSeja oli muuten kuvaajan silmää seuraavalla ratkaisulla, joka tosiaan on sitten kiusallinen sovellus varmaan noille buduaarifotareille :D
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
mremonen
Viestit: 9182
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Re: Sony A7, A7r, A7II, A7s, A7rII ja A7sII

Viesti Kirjoittaja mremonen »

^Näin...
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
Maffer
Viestit: 21493
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Sony A7, A7r, A7II, A7s, A7rII ja A7sII

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Jaaha, nyt näyttää tutulta. Onko toi heitetty jordaan? Tolta mun K-1 näytti sisältä kun purin sen alkuvuodesta. No se oli sentään usean kymmenen minuuttia meren pohjassa.
mremonen
Viestit: 9182
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Re: Sony A7, A7r, A7II, A7s, A7rII ja A7sII

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Maffer kirjoitti:Jaaha, nyt näyttää tutulta. Onko toi heitetty jordaan?
Cicala epäili, että on saanut roiskeita...
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
temama
Viestit: 9961
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Sony A7, A7r, A7II, A7s, A7rII ja A7sII

Viesti Kirjoittaja temama »

mremonen kirjoitti:
Maffer kirjoitti:Jaaha, nyt näyttää tutulta. Onko toi heitetty jordaan?
Cicala epäili, että on saanut roiskeita...
on täysin mahdotonta sanoa, miten kameraa on uitettu meren äärellä. edes cicala ei sitä tiennyt.

Oma veikaukseni on, että kameralla on otettu jotain surffikuvia tai vastaavaa niin, että kuvaaja on ollut itse vedessä ja ottanut veden pinnan tuntumassa kuvaa ja kamera on saanut välillä aalloista kunnon roiskeita, kenties uinut välillä kameran pohjan alueelta jortaassa.
mutta joo, suolavettä täytyy todella varoa. objektiivien pinnoitteetkin menee suolaroiskeista piloille.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
AnHa
Viestit: 1766
Liittynyt: Elo 04, 2009 17 : 33
Viesti:

Re: Sony A7, A7r, A7II, A7s, A7rII ja A7sII

Viesti Kirjoittaja AnHa »

temama kirjoitti:
mremonen kirjoitti:
Maffer kirjoitti:Jaaha, nyt näyttää tutulta. Onko toi heitetty jordaan?
Cicala epäili, että on saanut roiskeita...
on täysin mahdotonta sanoa, miten kameraa on uitettu meren äärellä. edes cicala ei sitä tiennyt.

Oma veikaukseni on, että kameralla on otettu jotain surffikuvia tai vastaavaa niin, että kuvaaja on ollut itse vedessä ja ottanut veden pinnan tuntumassa kuvaa ja kamera on saanut välillä aalloista kunnon roiskeita, kenties uinut välillä kameran pohjan alueelta jortaassa.
mutta joo, suolavettä täytyy todella varoa. objektiivien pinnoitteetkin menee suolaroiskeista piloille.
Kannattaa kiinnittää huomio siihen, että pohjassa ei ole mitään suojaa ja jopa olkahihnan tapeista vuotaa vesi sisään. Kelvotonta suunnittelua.

Ja ei, objektiivien pinnoitteet eivät mene suolaroiskeista pilalle. Kamerat ovat työvälineitä – niitä tulee voida käyttää. En tunne, luvataanko tälle kameralla roiskevesisuojaa, se ei selvästikään sellainen ole.
Maffer
Viestit: 21493
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Sony A7, A7r, A7II, A7s, A7rII ja A7sII

Viesti Kirjoittaja Maffer »

No ei noissa mitään suojausta ole. Salamakenkään kosteutta ja instant fail. Itse tosiaan teippasin kaikki luukut umpeen talvitouhuissa.
temama
Viestit: 9961
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Sony A7, A7r, A7II, A7s, A7rII ja A7sII

Viesti Kirjoittaja temama »

AnHa kirjoitti:
Ja ei, objektiivien pinnoitteet eivät mene suolaroiskeista pilalle. Kamerat ovat työvälineitä – niitä tulee voida käyttää. En tunne, luvataanko tälle kameralla roiskevesisuojaa, se ei selvästikään sellainen ole.
ja kyllä. suolavesi syö objektiivin pinnoitetta, ainakaan jos niitä ei kuivaa ajoissa pois.

me ei tiedetä miten sitä kameraa on uitettu merivedessä. eikä sitä tiennyt jutun kirjoittaja. todennäköisesti oikein huolella on saanut vettä päälle, ja altistusta ollut hyvän aikaa.

kelvotonta suunnittelua?? juuh, kannattaa puhua siinä vaiheessa tosta suunnittelusta, kun nikonin kennot pysyvät puhtaana rasvaroiskeista ja kennot saadaan koottua suoraan sinne onnettoman peililäpsyn sisään.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
AnHa
Viestit: 1766
Liittynyt: Elo 04, 2009 17 : 33
Viesti:

Re: Sony A7, A7r, A7II, A7s, A7rII ja A7sII

Viesti Kirjoittaja AnHa »

temama kirjoitti:
AnHa kirjoitti:
Ja ei, objektiivien pinnoitteet eivät mene suolaroiskeista pilalle. Kamerat ovat työvälineitä – niitä tulee voida käyttää. En tunne, luvataanko tälle kameralla roiskevesisuojaa, se ei selvästikään sellainen ole.
ja kyllä. suolavesi syö objektiivin pinnoitetta, ainakaan jos niitä ei kuivaa ajoissa pois.

me ei tiedetä miten sitä kameraa on uitettu merivedessä. eikä sitä tiennyt jutun kirjoittaja. todennäköisesti oikein huolella on saanut vettä päälle, ja altistusta ollut hyvän aikaa.

kelvotonta suunnittelua?? juuh, kannattaa puhua siinä vaiheessa tosta suunnittelusta, kun nikonin kennot pysyvät puhtaana rasvaroiskeista ja kennot saadaan koottua suoraan sinne onnettoman peililäpsyn sisään.
Mä teen tätä ammatiksi, joten mulle on aivan sama, miten se on tehty, kunhan se toimii. Se on yhtä lailla multa kuin sulta pois, kun yksi vaihtoehto on jätetty puolitiehen. Vai oletko nyt tosissaan sitä mieltä, että hyvä ratkaisu?
temama
Viestit: 9961
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Sony A7, A7r, A7II, A7s, A7rII ja A7sII

Viesti Kirjoittaja temama »

AnHa kirjoitti:
Mä teen tätä ammatiksi, joten mulle on aivan sama, miten se on tehty, kunhan se toimii. Se on yhtä lailla multa kuin sulta pois, kun yksi vaihtoehto on jätetty puolitiehen. Vai oletko nyt tosissaan sitä mieltä, että hyvä ratkaisu?
Siis mikä on hyvä ratkaisu?

Sony A7 sarjalaiset ovat olleet ihan hyviä ratkaisuja. Kunnon kameraharrastaja/ammattilainen tietää miten käyttää niitä. Toi lensrentalssin stoori ei muutenkaan ollut mitenkään Sony kriittinen juttu, vaan yleisellä tasolla otti kantaa siihen, että valmistajien sääsuojauslupauksiin pitää suhtautua kriittisesti. Ja tosiaan, kyseisen jutun perusteella ei voitu tietää miten koko härveliä oli uitettu meressä.

Toki Sony voisi tehdä parannuksia suojaukseen. Esim mafferin mainitsema salaman kuumakengän suojaus voisi olla paremmalla tolalla. Mutta se ei ikinä ole ollut minulle ongelma vaikka olen kuvaillut joskus räntäsateessa ja tihkussa. kunhan pitää touhuissa mukana sen kuuluisan stadilaisen maalaisjärjenn. kuten vaikka maffukka teippaamalla salamakengän suojaan talvisella extremereissullaan lapissa.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Re: Sony A7, A7r, A7II, A7s, A7rII ja A7sII

Viesti Kirjoittaja niffe »

Ei sitä missään tarvitse uittaa. Jos ei ole kunnolla pinnoitettu, niin riittää ihan mainiosti, kun käy muutaman kerran kävelyllä rannalla, jossa suolainen tuuli huitelee. Kosteus menee joka paikkaan mihin sillä on pääsy. Niin ne vaan perämoottoritkin syöpyvät rantavajassa ilman, että niitä edes dipataan suolaveteen.
AnHa
Viestit: 1766
Liittynyt: Elo 04, 2009 17 : 33
Viesti:

Re: Sony A7, A7r, A7II, A7s, A7rII ja A7sII

Viesti Kirjoittaja AnHa »

Pohjois-Amerikassa suunnitellaan teltat sisäteltta ensin pystytettäviksi. Skandeissa ulkoteltta. Meillä sataa enemmän, Amerikassa on kuivempi ilmasto. Jonkun verran tulee kuvattu aika märissä olosuhteissa. Suomen talvi voi olla aika huono vaihtoehto tiivistämättömälle elektroniikalle.
aikaarska
Viestit: 11898
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Sony A7, A7r, A7II, A7s, A7rII ja A7sII

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Minulla itsellä on sekä Sony A7RII, että "kunnolla sääsuojattu" Pentax K-1.

Yleisesti ottaen luotan Pentax K-1 sääsuojaukseen enemmän kovissa keleissä, mutta tämä luottamuksen fiilis voi johtua myös K-1:n tuhdimmasta rakenteesta, jolla ei välttämättä ole suoraa yhteyttä itse sääsuojauksen pitävyyteen, käytännössä.
Olen käytännössä kuvannut molemmilla kameroilla samanlaisissa keleissä. Tässä yhteydessä on hyvä muistaa, että objektiivienkin sääsuojaus täytyisi olla kunnossa jotta koko yhdistelmää voisi täysin huoletta asettaa alttiiksi vedelle ja muulle kosteudelle. Kuten myös muulle hienojakoiselle tekijälle joka voisi olla haitaksi kameralaitteille, kuten hiekka.
Vaikka Pentax K-1 runkoa mainostetaan todella sääsuojatuksi laitteeksi, niin olen sitäkin suojannut yksinkertaisella muovipussivirityksellä silloin kun kelit ovat olleet erityisen haastavat, samoin A7RII runkoa.
Kummallakaan laitteella ei ole ollut mitään ongelmia tähän saakka. Kun Sony on altistunut selkeästi kosteudelle, niin pyyhin sitä vaan suurimmat vedet pois. Samoin olen tehnyt Pentaxin kanssa.

Enemmän haasteita syntyy objektiivin etulinssin kastuessa, pisarat kun vaikuttavat kuvanlaatuun radikaalisti.

Eli tervettä järkeä käyttämällä pääsee pitkälle haastavien kelien kanssa, ja hyvä pitää mielessä, että vaikka olisi ns. luvattua sääsuojausta, niin ei mikään järjestelmäkamera sukelluskamera ole, kaukana siitä.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
nsamppa
Viestit: 6423
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sony A7, A7r, A7II, A7s, A7rII ja A7sII

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

En mä kyl menis väittämään näitä otsikon kameroita kovinkaan sääsuojatuksi. Ei tarvi mennä ees maffer-anha tasolle, vaan paljon vähempikin riittää. Tippa väärään paikkaan ja voi alkaa mökötys.
mremonen
Viestit: 9182
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Re: Sony A7, A7r, A7II, A7s, A7rII ja A7sII

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Temukalle ottaa koville myöntää, että rakas soni olisi mokannut jossain. Sanoisin, että pienehkö denial-moodi päällä :D

Ja tosiaan, ei näistä järkkäreistä - vanhaa Nikonosia lukuunottamatta - mikään kestä vettä kunnolla out-of-the-box. D500:sta mulla on omakohtaista kokemusta sateessa kuvaamisesta ja hyvin kesti. Todennäköisesti yhtenä suurena apuna siinä oli se, että mulla oli kahva kiinni kamerassa. Mutta ei vuoda ainakaan takalevystä eikä etsimen kohdalta.

Mutta aina se on riski kuvata veden äärellä/sateessa. Ja suolavesi on se pahin, kun se muodostaa sähköpareja sinne kameran sisään (alumiinia ja kuparia...).
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
temama
Viestit: 9961
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Sony A7, A7r, A7II, A7s, A7rII ja A7sII

Viesti Kirjoittaja temama »

nsamppa kirjoitti:En mä kyl menis väittämään näitä otsikon kameroita kovinkaan sääsuojatuksi. Ei tarvi mennä ees maffer-anha tasolle, vaan paljon vähempikin riittää. Tippa väärään paikkaan ja voi alkaa mökötys.
Vai niin! Okei, laitetaas galluppi pystyyn! Kuinka monen a7 sarjalainen on vikaantunut kosteusvaurion takia täällä?! Mafferin salamakenkä kosteus caissi tiedetään, tosin tiedetään myös mafferin äärimmäiset talvitetaukset jotka a7r2 kesti hyvin
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
TiRy
Viestit: 1511
Liittynyt: Loka 16, 2012 18 : 06

Re: Sony A7, A7r, A7II, A7s, A7rII ja A7sII

Viesti Kirjoittaja TiRy »

Ainoa kamera, joka mulla sateesta ottanut siipeensä oli a-tonnilaissarjainen Sony. En oo
koskaan omistanut kameraa, jolle luvattaisiin jotain suojausta, mutta Sonyä lukuunottamatta kaikki on kyllä normaalin käytön kestäneet.

Esim. yksi eos ämmäläinen jäi veneen perään yöksi ja tietenkin koko yön satoi kaatamalla. Ei ollut siitä moksiskaan.
AnHa
Viestit: 1766
Liittynyt: Elo 04, 2009 17 : 33
Viesti:

Re: Sony A7, A7r, A7II, A7s, A7rII ja A7sII

Viesti Kirjoittaja AnHa »

Kaverin isällä jäi aikanaan kannonnokkaan Nuorttioen maisemiin kamera kankaisessa laukussa vuodeksi. Pikkaisen oli laukku ottanut hometta mutta (filmi)kamera toimi moitteetta :)
temama
Viestit: 9961
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Sony A7, A7r, A7II, A7s, A7rII ja A7sII

Viesti Kirjoittaja temama »

TiRy kirjoitti:Ainoa kamera, joka mulla sateesta ottanut siipeensä oli a-tonnilaissarjainen Sony. En oo
koskaan omistanut kameraa, jolle luvattaisiin jotain suojausta, mutta Sonyä lukuunottamatta kaikki on kyllä normaalin käytön kestäneet.

Esim. yksi eos ämmäläinen jäi veneen perään yöksi ja tietenkin koko yön satoi kaatamalla. Ei ollut siitä moksiskaan.
Sitten kun heittää näitä kokemuksia, niin ei palvele ketään mitkään epämääräiset heitot!
Eli samalla vaivalla vou tehdä kaikille palveluksen ja kertoa mikä malli tarkemmin, ja minkälaisissa olosuhteissa oli, ja mitä kävi!
Mitään sony A-tonnilaista mallia ei olekaan.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
Vastaa Viestiin