(2013 - 2017 ) Sony A7, A7r, A7II, A7s, A7rII ja A7sII

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
torwinen
Viestit: 901
Liittynyt: Tammi 09, 2003 22 : 43
Paikkakunta: Brexit

Re: Sony A7, A7r, A7II, A7s, A7rII ja A7sII

Viesti Kirjoittaja torwinen »

nsamppa kirjoitti:Tattikset Arska. Löysinkin sen jo ja skrivasin skidit läpät.

4K:lla salee on joku merkitys. Olisko se niin että A7RII:lla 4K on paremmin kropilla kuin ff:lla. Sony sitten automaattisesti laittanut paremman sinne koska ”tätähän kaikki haluaa käyttää”. Mene ja tiedä.
Ainakin suurilla herkkyyksillä 1.5x crop laatu on parempi kuin ff. Itse en omaan käyttööni huomannut mitään ratkaisevaa ja käytän videota aina ilman kroppia.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
nsamppa
Viestit: 6432
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sony A7, A7r, A7II, A7s, A7rII ja A7sII

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Onkohan mulla mulla joko säätö perssiillään vai ajatusmaailma vinksallaan. Tänään kuvatessa törmäsi aika ihmeelliseen ja todella epäloogiselta vaikuttavaan juttuun. Kamerana A7RII. Kuvasin sisätilassa. Laitoin kameran M-modeen, suljinajan 1/100, ISO automaatiksi ja aukkoa pläräilin. Yhdessä kustom-napissa mulla on valotuksen lukitus. Tein sitten niin, kun tilassa oli muutamia kirkkaita valoja, että katsoin valotuksen kohdilleen, lukitsin ja sitten himmensin. Mulla logiikka sanoi että jos aika ja aukko on määriteltävissä ja ISO automaatilla, niin ISO arvo muuttuu. Mutta eipä muuttunut. Suljinaika se sieltä lähti kipittämään aivan törkeän pitkäksi. Iso läjä kuvia siis perssiilleen. Onko mulla nyt jotain vikaa ajatusmaailmassa vai tuliko taas löydettyä yksi Sonymiina? Kirosana tekee mieli päästää. Voi änkeröinen. Helpottaa.
kohan
Viestit: 12556
Liittynyt: Helmi 21, 2004 15 : 02
Paikkakunta: Keuruu

Re: Sony A7, A7r, A7II, A7s, A7rII ja A7sII

Viesti Kirjoittaja kohan »

M moodissa säädät aukon ja suljinajan. Autoiso säätyy sitten EV säädön mukaan tai voit säätää ISOn itse etsimen tietojen mukaan.
En ole edes muuta vaihtoehtoa kokeillut.
kohan
Viestit: 12556
Liittynyt: Helmi 21, 2004 15 : 02
Paikkakunta: Keuruu

Re: Sony A7, A7r, A7II, A7s, A7rII ja A7sII

Viesti Kirjoittaja kohan »

kohan kirjoitti:M moodissa säädät aukon ja suljinajan. Autoiso säätyy sitten EV säädön mukaan tai voit säätää ISOn itse etsimen tietojen mukaan.
En ole edes muuta vaihtoehtoa kokeillut.
Toden näköisesti valotuksen lukitus lukitsee Autoison ja kun ruuvaat aukkoa niin mikä muu kuin aika voi enää muutua.
nsamppa
Viestit: 6432
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sony A7, A7r, A7II, A7s, A7rII ja A7sII

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

kohan kirjoitti:
kohan kirjoitti:M moodissa säädät aukon ja suljinajan. Autoiso säätyy sitten EV säädön mukaan tai voit säätää ISOn itse etsimen tietojen mukaan.
En ole edes muuta vaihtoehtoa kokeillut.
Toden näköisesti valotuksen lukitus lukitsee Autoison ja kun ruuvaat aukkoa niin mikä muu kuin aika voi enää muutua.
Sepä siinä ihmeellistä mun mielestä onkin.
tn1krr
Viestit: 1174
Liittynyt: Tammi 08, 2013 13 : 10

Re: Sony A7, A7r, A7II, A7s, A7rII ja A7sII

Viesti Kirjoittaja tn1krr »

nsamppa kirjoitti:Onkohan mulla mulla joko säätö perssiillään vai ajatusmaailma vinksallaan. Tänään kuvatessa törmäsi aika ihmeelliseen ja todella epäloogiselta vaikuttavaan juttuun. Kamerana A7RII. Kuvasin sisätilassa. Laitoin kameran M-modeen, suljinajan 1/100, ISO automaatiksi ja aukkoa pläräilin. Yhdessä kustom-napissa mulla on valotuksen lukitus. Tein sitten niin, kun tilassa oli muutamia kirkkaita valoja, että katsoin valotuksen kohdilleen, lukitsin ja sitten himmensin. Mulla logiikka sanoi että jos aika ja aukko on määriteltävissä ja ISO automaatilla, niin ISO arvo muuttuu. Mutta eipä muuttunut. Suljinaika se sieltä lähti kipittämään aivan törkeän pitkäksi. Iso läjä kuvia siis perssiilleen. Onko mulla nyt jotain vikaa ajatusmaailmassa vai tuliko taas löydettyä yksi Sonymiina? Kirosana tekee mieli päästää. Voi änkeröinen. Helpottaa.
Noinhan tuo toimii kuten kuvailet, mutta en kyllä näe tuossa logiikkavirhettä Sonyssä. Kun aukko ja suljinaika on valittu ja ISO on AUTO-asennossa eli muuttujana niin aika loogista on lukita se ainut asia mikä sillä hetkellä on muuttujana, eli ISO, jos painat valotuksen lukitusta...
kohan
Viestit: 12556
Liittynyt: Helmi 21, 2004 15 : 02
Paikkakunta: Keuruu

Re: Sony A7, A7r, A7II, A7s, A7rII ja A7sII

Viesti Kirjoittaja kohan »

nsamppa kirjoitti:
kohan kirjoitti:
kohan kirjoitti:M moodissa säädät aukon ja suljinajan. Autoiso säätyy sitten EV säädön mukaan tai voit säätää ISOn itse etsimen tietojen mukaan.
En ole edes muuta vaihtoehtoa kokeillut.
Toden näköisesti valotuksen lukitus lukitsee Autoison ja kun ruuvaat aukkoa niin mikä muu kuin aika voi enää muutua.
Sepä siinä ihmeellistä mun mielestä onkin.
Aika loogista, M moodi ja jos asetat ajan ja aukon niin Autoiso on ainoa muuttuva. Sitten lukitset Autoison ja säädät uudelleen aukkoa niin mikä enää voi muuttua pitääkseen yllä lukittua valotusta niin aika.
Vaadit kameralta toimenpidettä johon sitä ei ole suunniteltu. Miksi käytät Autoisoa jos haluat säätää aukkoa vielä uudelleen. Laita kaikki M moodissa siihen mitä haluat.
aikaarska
Viestit: 12011
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Sony A7, A7r, A7II, A7s, A7rII ja A7sII

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

tn1krr kirjoitti:
nsamppa kirjoitti:Onkohan mulla mulla joko säätö perssiillään vai ajatusmaailma vinksallaan. Tänään kuvatessa törmäsi aika ihmeelliseen ja todella epäloogiselta vaikuttavaan juttuun. Kamerana A7RII. Kuvasin sisätilassa. Laitoin kameran M-modeen, suljinajan 1/100, ISO automaatiksi ja aukkoa pläräilin. Yhdessä kustom-napissa mulla on valotuksen lukitus. Tein sitten niin, kun tilassa oli muutamia kirkkaita valoja, että katsoin valotuksen kohdilleen, lukitsin ja sitten himmensin. Mulla logiikka sanoi että jos aika ja aukko on määriteltävissä ja ISO automaatilla, niin ISO arvo muuttuu. Mutta eipä muuttunut. Suljinaika se sieltä lähti kipittämään aivan törkeän pitkäksi. Iso läjä kuvia siis perssiilleen. Onko mulla nyt jotain vikaa ajatusmaailmassa vai tuliko taas löydettyä yksi Sonymiina? Kirosana tekee mieli päästää. Voi änkeröinen. Helpottaa.
Noinhan tuo toimii kuten kuvailet, mutta en kyllä näe tuossa logiikkavirhettä Sonyssä. Kun aukko ja suljinaika on valittu ja ISO on AUTO-asennossa eli muuttujana niin aika loogista on lukita se ainut asia mikä sillä hetkellä on muuttujana, eli ISO, jos painat valotuksen lukitusta...
Juuri näin. Jos valitset AutoISOn M-moodissa, niin on aivan loogista, että valotuksen lukitus lukitsee nimenomaan ISO:n...Jos haluat pläräillä aukkoa, niin sitten valitset A-moden , ja silloin valotuksen lukitus lukitsee suljinajan. S-modessa se lukitsee taas aukon. EV säätimellä voit vaikuttaa valittuun ISO arvoon valotuksen lukituksen aikana (jos AutoISO valittuna).

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
kohan
Viestit: 12556
Liittynyt: Helmi 21, 2004 15 : 02
Paikkakunta: Keuruu

Re: Sony A7, A7r, A7II, A7s, A7rII ja A7sII

Viesti Kirjoittaja kohan »

...
nsamppa
Viestit: 6432
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sony A7, A7r, A7II, A7s, A7rII ja A7sII

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Eli joo. Mun logiikassa virhe. Tai siis vain erilainen logiikka. Mä kuvittelin lukitsevani valotuksen, en autoisoa. Eli mun logiikalla jos lukitsen valotuksen M-modessa ja sen jälkeen nipsautan aukkoa pienemmäksi, pitäisi autoison muuttua vastaavasti. Saakohan tuon säädettyä haluamakseni? Koska tuolla tavalla toivoisin sen toimivan. Siis että tsekkaan ettei huippuvalot mee puhki, paukautan lukituksen siihen ja jos haluan aukkoa ruuvata, sen kun vaan ruuvaan. Kamera kompensoi sen. Ajan en halua muuttuvan sisätiloissa koska sähkövalot.
kohan
Viestit: 12556
Liittynyt: Helmi 21, 2004 15 : 02
Paikkakunta: Keuruu

Re: Sony A7, A7r, A7II, A7s, A7rII ja A7sII

Viesti Kirjoittaja kohan »

nsamppa kirjoitti:Eli joo. Mun logiikassa virhe. Tai siis vain erilainen logiikka. Mä kuvittelin lukitsevani valotuksen, en autoisoa. Eli mun logiikalla jos lukitsen valotuksen M-modessa ja sen jälkeen nipsautan aukkoa pienemmäksi, pitäisi autoison muuttua vastaavasti. Saakohan tuon säädettyä haluamakseni? Koska tuolla tavalla toivoisin sen toimivan. Siis että tsekkaan ettei huippuvalot mee puhki, paukautan lukituksen siihen ja jos haluan aukkoa ruuvata, sen kun vaan ruuvaan. Kamera kompensoi sen. Ajan en halua muuttuvan sisätiloissa koska sähkövalot.
Laita kaikki M moodissa aika, aukko ja iso eikä mitään valotuksen lukituksia. Se on siinä eikä valotus muutu. Jos haluat valotuksen säätyvän niin käytä Autoisoa ja EV säätöä
MjrPayne
Viestit: 192
Liittynyt: Marras 24, 2009 19 : 40

Re: Sony A7, A7r, A7II, A7s, A7rII ja A7sII

Viesti Kirjoittaja MjrPayne »

Eikös tuo onnistu kun tarkistat huippuvalon kohdalla ISO arvon ja ruuvaat sen auto-ISO:n max arvoksi. Silloin ei auto-ISO nosta tummissa kohdissa valotusta liikaa eikä aukkoa pienentäessä karkaa.
nsamppa
Viestit: 6432
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sony A7, A7r, A7II, A7s, A7rII ja A7sII

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Skidiä huhua taas liikkeellä:

https://www.sonyalpharumors.com/sr4-son ... h5-killer/" onclick="window.open(this.href);return false;
aikaarska
Viestit: 12011
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Sony A7, A7r, A7II, A7s, A7rII ja A7sII

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

nsamppa kirjoitti:Skidiä huhua taas liikkeellä:

https://www.sonyalpharumors.com/sr4-son ... h5-killer/" onclick="window.open(this.href);return false;
No, joko nyt jo tulisi sitten? Kuukausi sitten tunnelmat latistui melko nopeasti kovan julkistushypetyksen jälkeen.

Jos tästä lonkalta heittäisi, niin minusta Sonyn kannattaisi ryhtyä käyttämään uusissa kinopeilittömissään A9:n isompaa akkua ainakin.
Sitten voisi tulla ainakin yksi sellainen +50mp korkearesoluutioinen malli, ja yksi missä kohinat ja dynamiikka olisi aivan uudella tasolla, siinä ei resoluution tarvitsisi olla kuin joku 24mp.
Mutta eihän näillä mikään kiire ole.Sonylla on jo aika monta nykyaikaista runkoa markkinoilla. Eikä kilpailijoilta ole tullut mitään selkeästi parempaa.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
nsamppa
Viestit: 6432
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sony A7, A7r, A7II, A7s, A7rII ja A7sII

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Juu. Ite lähinnä odottelen innolla tätä sen takia että R2:n hinta vähän tipahtais ja pääsis sovittelee ostohousuja =)
Maffer
Viestit: 21619
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Sony A7, A7r, A7II, A7s, A7rII ja A7sII

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Eikö sulla ollu jo R2? Muistelen että kommentoit siitä aikaisemmin asiasta jos toisesta.
kohan
Viestit: 12556
Liittynyt: Helmi 21, 2004 15 : 02
Paikkakunta: Keuruu

Re: Sony A7, A7r, A7II, A7s, A7rII ja A7sII

Viesti Kirjoittaja kohan »

Taitaa ne kaikki A9x alkavat tuotteet olla hintaluokassa yli 4000€.
nsamppa
Viestit: 6432
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sony A7, A7r, A7II, A7s, A7rII ja A7sII

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Maffer kirjoitti:Eikö sulla ollu jo R2? Muistelen että kommentoit siitä aikaisemmin asiasta jos toisesta.
Juu. Duunista on semmonen käytössä. Omaksi meinasin ostaa myös. Hyvä kamera omine sonyismeiniinkin.
mremonen
Viestit: 9256
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Re: Sony A7, A7r, A7II, A7s, A7rII ja A7sII

Viesti Kirjoittaja mremonen »

EVF sucks, cut it off....

https://petapixel.com/2017/10/12/guy-sl ... me-camera/" onclick="window.open(this.href);return false;
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Re: Sony A7, A7r, A7II, A7s, A7rII ja A7sII

Viesti Kirjoittaja niffe »

mremonen kirjoitti:EVF sucks, cut it off....

https://petapixel.com/2017/10/12/guy-sl ... me-camera/" onclick="window.open(this.href);return false;
Haha, se "vähän sinne päin" slow motion-näyttö sai sitten arvoisensa kohtalon! :D
Vastaa Viestiin