Nikon D600

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
tupica
Viestit: 329
Liittynyt: Huhti 03, 2008 12 : 21

Viesti Kirjoittaja tupica »

mremonen kirjoitti:Ja etiäppäin:
http://www.nikon.com/news/2014/0328_01.htm
Nyt päästiin asiaan. Maanantaina tulee UPS jälleen hakemaan kameran huoltoon. Sitten jännäämään tuleeko enää sama runko takaisin.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
mremonen
Viestit: 9286
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

tupica kirjoitti:
mremonen kirjoitti:Ja etiäppäin:
http://www.nikon.com/news/2014/0328_01.htm
Nyt päästiin asiaan. Maanantaina tulee UPS jälleen hakemaan kameran huoltoon. Sitten jännäämään tuleeko enää sama runko takaisin.
Mun mielestä tuohon viestiin voi kohta jo vedota. Vaikkei sitä ilmeisesti vielä Nikon Suomen sivuilla olekaan.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

Putsasin kennon, kuvasin 1000 kuvan time lapsen ja putsasin kennon. Itseasiassa tosi monta kertaa. Ei sinne enää uutta smäidää tule, tai ei siis tällä hetkellä tule, mutta se vanha öljy on pahuksen hankalaa saada pois. Semmoisia jonkunmoisia rantuja on kennolla :-/
janu5
Viestit: 461
Liittynyt: Kesä 22, 2011 18 : 07

Viesti Kirjoittaja janu5 »

Minun runko palasi jälleen huollosta. Testikuvat tuli otettua... PUHDAS.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

Sen olen huomannut tässä kennoa putsaillessa, ettei likaisen ja puhtaan välisen kennon ero ole absoluuttinen. Nuo öljyläiskät ovat perhanan tahmeita ja luonteeltaan sellaisia, että f/16 ei niitä ehkä paljasta mutta f/32 paljastaa.

Näin testattuna myöskään JAS ei saanut kamerani kennoa puhtaaksi. Kyllä siellä jotain näkyi vielä sulkimen vaihdon jälkeenkin kun himmensi f/32 asti. Itse sain hieman parempaa jälkeä noin 20 pec padin jälkeen. Mutta ei sekään vielä ole aivan täydellinen.

Suoraa sanottuna vi#u##aa tämmöinen harrastaminen. Ainoa pointti minulle lähettää kameraa 10 kertaa huoltoon näplättäväksi olisi se, että noin saataisiin sitä historiaa minkä takia voisivat jotain joskus ehkä hyvittää.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

Kennon putsaamista myös vaikeuttaa se, että kennon laidalla toisessa päässä on enemmän irtoöljyä kuin mitä moni arvaakaan. Tämä öljy ei alkujaan näy kuvassa, mutta lähtee liikkeelle kun laapalla siihen putsatessa sohaisee - ja sitten onkin viiruja melkeinpä koko kuva-alalla.

Juu ja se öljy on ilmeisen "hyvälaatuista". Suomeksi sanottuna siis tahmeaa :-(

Kuva

Ja täysikokoinen jos jotakuta kiinnostaa.
https://farm8.staticflickr.com/7314/136 ... f07c_o.jpg
mappe
Viestit: 1105
Liittynyt: Heinä 15, 2003 16 : 08
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mappe »

nomad kirjoitti:Sen olen huomannut tässä kennoa putsaillessa, ettei likaisen ja puhtaan välisen kennon ero ole absoluuttinen. Nuo öljyläiskät ovat perhanan tahmeita ja luonteeltaan sellaisia, että f/16 ei niitä ehkä paljasta mutta f/32 paljastaa.

Näin testattuna myöskään JAS ei saanut kamerani kennoa puhtaaksi. Kyllä siellä jotain näkyi vielä sulkimen vaihdon jälkeenkin kun himmensi f/32 asti. Itse sain hieman parempaa jälkeä noin 20 pec padin jälkeen. Mutta ei sekään vielä ole aivan täydellinen.

Suoraa sanottuna vi#u##aa tämmöinen harrastaminen. Ainoa pointti minulle lähettää kameraa 10 kertaa huoltoon näplättäväksi olisi se, että noin saataisiin sitä historiaa minkä takia voisivat jotain joskus ehkä hyvittää.
Kaupat on täynnä runkoja missä tätä öljyonglemaa ei ole. Äänestä vaan rohkeasti lompakolla.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

mappe kirjoitti:
nomad kirjoitti:Sen olen huomannut tässä kennoa putsaillessa, ettei likaisen ja puhtaan välisen kennon ero ole absoluuttinen. Nuo öljyläiskät ovat perhanan tahmeita ja luonteeltaan sellaisia, että f/16 ei niitä ehkä paljasta mutta f/32 paljastaa.

Näin testattuna myöskään JAS ei saanut kamerani kennoa puhtaaksi. Kyllä siellä jotain näkyi vielä sulkimen vaihdon jälkeenkin kun himmensi f/32 asti. Itse sain hieman parempaa jälkeä noin 20 pec padin jälkeen. Mutta ei sekään vielä ole aivan täydellinen.

Suoraa sanottuna vi#u##aa tämmöinen harrastaminen. Ainoa pointti minulle lähettää kameraa 10 kertaa huoltoon näplättäväksi olisi se, että noin saataisiin sitä historiaa minkä takia voisivat jotain joskus ehkä hyvittää.
Kaupat on täynnä runkoja missä tätä öljyonglemaa ei ole. Äänestä vaan rohkeasti lompakolla.
Tämä tuli nyt kuitenkin ostettua eikä D600 -> D610 vaihtoakaan talouden avulla voi perustella. Eikä myöskään Df tai D800. Canonista nyt puhumattakaan.

Hankala tilanne vaikka kenno onkin tällä hetkellä aikalailla niin puhdas kuin mitä mahdollista :-/
eetu1978
Viestit: 1186
Liittynyt: Tammi 09, 2011 21 : 14

Viesti Kirjoittaja eetu1978 »

nomad kirjoitti:
mappe kirjoitti:
nomad kirjoitti:Sen olen huomannut tässä kennoa putsaillessa, ettei likaisen ja puhtaan välisen kennon ero ole absoluuttinen. Nuo öljyläiskät ovat perhanan tahmeita ja luonteeltaan sellaisia, että f/16 ei niitä ehkä paljasta mutta f/32 paljastaa.

Näin testattuna myöskään JAS ei saanut kamerani kennoa puhtaaksi. Kyllä siellä jotain näkyi vielä sulkimen vaihdon jälkeenkin kun himmensi f/32 asti. Itse sain hieman parempaa jälkeä noin 20 pec padin jälkeen. Mutta ei sekään vielä ole aivan täydellinen.

Suoraa sanottuna vi#u##aa tämmöinen harrastaminen. Ainoa pointti minulle lähettää kameraa 10 kertaa huoltoon näplättäväksi olisi se, että noin saataisiin sitä historiaa minkä takia voisivat jotain joskus ehkä hyvittää.
Kaupat on täynnä runkoja missä tätä öljyonglemaa ei ole. Äänestä vaan rohkeasti lompakolla.
Tämä tuli nyt kuitenkin ostettua eikä D600 -> D610 vaihtoakaan talouden avulla voi perustella. Eikä myöskään Df tai D800. Canonista nyt puhumattakaan.

Hankala tilanne vaikka kenno onkin tällä hetkellä aikalailla niin puhdas kuin mitä mahdollista :-/
Oletko tiedustellut myyjäliikkeen mielipidettä? Tai eipä kai nekään voi lähteä hyvittää mitään ilman maahantuojan lupaa, siis ilman että tekevät itselleen tappiota.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

eetu1978 kirjoitti:
nomad kirjoitti:
mappe kirjoitti: Kaupat on täynnä runkoja missä tätä öljyonglemaa ei ole. Äänestä vaan rohkeasti lompakolla.
Tämä tuli nyt kuitenkin ostettua eikä D600 -> D610 vaihtoakaan talouden avulla voi perustella. Eikä myöskään Df tai D800. Canonista nyt puhumattakaan.

Hankala tilanne vaikka kenno onkin tällä hetkellä aikalailla niin puhdas kuin mitä mahdollista :-/
Oletko tiedustellut myyjäliikkeen mielipidettä? Tai eipä kai nekään voi lähteä hyvittää mitään ilman maahantuojan lupaa, siis ilman että tekevät itselleen tappiota.
En ole. Rajala on myynyt varmaan puolet D600:sista? Mitä he tälle voisivat tuon Nikonin tiedotteen jälkeen tehdä? Tämähän on täysin Nikonin keittämä soppa josta se on nyt ottanut myös ns. "vastuun".

Toinen ikävä puoli tässä on se, että vielä puoli vuotta senkin jälkeen kun D610 tuli ulos, lojuu monen hyllyillä myymättömiä D600:sia. Mm. Verkkokauppa näyttää noita kauppaavan 1500 eurolla. Kuka ostaa?

Vaikea sanoa D600:n suljinepisodista mitään myönteistä. Monesti nettihuhut liioittelevat asioita, mutta tässä tapauksessa tilanne on kyllä päinvastainen.
Hannez
Viestit: 109
Liittynyt: Joulu 01, 2008 21 : 01

Viesti Kirjoittaja Hannez »

nomad kirjoitti:Sen olen huomannut tässä kennoa putsaillessa, ettei likaisen ja puhtaan välisen kennon ero ole absoluuttinen. Nuo öljyläiskät ovat perhanan tahmeita ja luonteeltaan sellaisia, että f/16 ei niitä ehkä paljasta mutta f/32 paljastaa.

Näin testattuna myöskään JAS ei saanut kamerani kennoa puhtaaksi. Kyllä siellä jotain näkyi vielä sulkimen vaihdon jälkeenkin kun himmensi f/32 asti. Itse sain hieman parempaa jälkeä noin 20 pec padin jälkeen. Mutta ei sekään vielä ole aivan täydellinen.

Suoraa sanottuna vi#u##aa tämmöinen harrastaminen. Ainoa pointti minulle lähettää kameraa 10 kertaa huoltoon näplättäväksi olisi se, että noin saataisiin sitä historiaa minkä takia voisivat jotain joskus ehkä hyvittää.
Tästä asiasta avauduin jo yli vuosi sitten ja silloin ei kukaan ottanut asiaa tosissaan. Omastani on suljin vaihdettu ja pitää testata onko *sensuroitu* taas kennolla. Ei tässä muu auta, kun kuluttajansuojan kautta alkaa pyörittämään tätä hommaa eteenpäin.
Carpe diem
määvaan
Viestit: 5602
Liittynyt: Syys 06, 2010 11 : 32
Paikkakunta: Tervakoski, $ydän-$awon pakolainen ja suvun paluumuuttaja Suomen teollisen vallankumouksen ytimeen!

Viesti Kirjoittaja määvaan »

Hannez kirjoitti:
nomad kirjoitti:Sen olen huomannut tässä kennoa putsaillessa, ettei likaisen ja puhtaan välisen kennon ero ole absoluuttinen. Nuo öljyläiskät ovat perhanan tahmeita ja luonteeltaan sellaisia, että f/16 ei niitä ehkä paljasta mutta f/32 paljastaa.

Näin testattuna myöskään JAS ei saanut kamerani kennoa puhtaaksi. Kyllä siellä jotain näkyi vielä sulkimen vaihdon jälkeenkin kun himmensi f/32 asti. Itse sain hieman parempaa jälkeä noin 20 pec padin jälkeen. Mutta ei sekään vielä ole aivan täydellinen.

Suoraa sanottuna vi#u##aa tämmöinen harrastaminen. Ainoa pointti minulle lähettää kameraa 10 kertaa huoltoon näplättäväksi olisi se, että noin saataisiin sitä historiaa minkä takia voisivat jotain joskus ehkä hyvittää.
Tästä asiasta avauduin jo yli vuosi sitten ja silloin ei kukaan ottanut asiaa tosissaan. Omastani on suljin vaihdettu ja pitää testata onko *sensuroitu* taas kennolla. Ei tässä muu auta, kun kuluttajansuojan kautta alkaa pyörittämään tätä hommaa eteenpäin.
Mikä tässä loppujen lopuksi onkaan ongelma, eikö D610:n suljinkoneisto käykään D600:een, jolloin "suden" tilalle "sutta" vaihtorumba saa jatkua taivaan tappiin?
*Fotoingenjöröverstelöjtnant, Suur-Sawon valtakunnan valokuvamarsalkan armollisella ylennyksellä*
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

määvaan kirjoitti: Mikä tässä loppujen lopuksi onkaan ongelma, eikö D610:n suljinkoneisto käykään D600:een, jolloin "suden" tilalle "sutta" vaihtorumba saa jatkua taivaan tappiin?
Flickristä luin suht vakuuttavan oloisesti, että D610:n suljinkoneisto ei käy. Suljin lienee periaatteessa sama, mitä nyt tämä öljyongelma poistettu, mutta kameraa on hieman muutettu valmistuksen tehostamiseksi.

Uskokoon ken tahtoo, mutta jos D610:n suljin kävisi niin kyllä sitä varmaan käytettäisiin. D600:n sulkimien onnistusprosentti taitaa olla luokkaa fifty-fifty.

Itse en ole esim. ollenkaan varma, että onko kameraani vaihdettu uusi suljin yhtään parempi kuin alkuperäinenkään. Kummankin kanssa pystyi kuvaamaan, eikä kenno likaantunut hetkessä, mutta siivoushommia on kyllä kohtuuttoman paljon.

Nyt on kuitenkin kuljettu D600:n kanssa jo niin pitkä matka, että yritän olla sitkeä. Öljyn lentäminen todistetusti vähenee käytön myötä ja uudellakin sulkimella on takana jo 7000 kuvaa.

Keksin muuten eilen kuinka kenno pitää putsata. Toimiva tapa on pyyhkiä ensin suht märällä ja heti tämän jälkeen kuivalla ennen kuin neste ehtii haihtumaan kennon pinnalta. Näinöljy imeytyy kennolta laappaan, eikä siivoaminen ole pelkkää öljyn pyörittelyä edes takas.
Hannez
Viestit: 109
Liittynyt: Joulu 01, 2008 21 : 01

Viesti Kirjoittaja Hannez »

Sulkimen vaihdon jälkeen ei ole ehtinyt kovin paljon kuvaamaan, joten noin 300 kuvan jälkeen kennolta löytyy vain kolme isoa spottia. Bravo, ehkä tämä sekoilu loppuu sittenkin joskus. Tosin laitan kameran vielä putsiin, niin ei tarvitse itse hangata kennoa.

Seuraava kamerani taitaa olla jonkin muun merkkinen kuin Nikon.

Nimimerkillä: syksystä 2012 asti ongelmaa vastaan taistellut...

Kuva[/img]
Carpe diem
japu
Viestit: 25
Liittynyt: Huhti 11, 2008 11 : 29

Viesti Kirjoittaja japu »

Panin tämän aikaisemmin D610 foorumille, kuuluu kuitenkin tänne muiden tahrakeskustelujen jatkoksi.

Olen (valitettavasti) niitä ensimmäisiä jotka ostivat D600, sen jälkeen onkin ollut yhtä Nikon juhlaa. On käynyt JAS:lla muutaman kerran kennon puhdistuksessa ja joulukuussa 2013 JAS vaihtoi myös sulkimen. No, eipä auttanut, menee taas takaisin puhdistukseen 500 kuvan jälkeen (+10 öljy / pöly täppää). Kaikessa välissä tullut ostettua +200 eurolla eri kennopuhdistinvälineitä.

Viimeisimmässä Nikon huoltotiedotteessa seuraava juhlapuhe: "Kuitenkin, jos useita tummia, rakeisia pölypisteitä on silti huomattavissa D600-kameralla otetuissa kuvissa joka on huollettu useita kertoja kuten yllämainittu, Nikon korvaa kameran uudella D600- tai vastaavalla mallilla".

Jenkki foorumeiltä löytyy infoa, että Nikon US politiikan mukaan kamera täytyy käyttää vähintään 6 (!) kertaa sulkimen vaihdon jälkeen puhdistuksessa ennenkuin Nikon harkitsee tuotevaihtoa. Ja sittenkin on suuri mahdollisuus saada "uusi" D600, jolloin voi aloittaa sitten koko naurettavan puhdistus pelleilyn uudelleen.

Itseäni tämä saga huvittavaa (lue v****) niin paljon, että todellakin aion käyttää JAS:ssa kameraa huollossa 5 kertaa lisää (ja olla siis 5 viikkoa kuvaamatta tulevan kevään/kesän aikana) ja heti kun Canon 5D IV tulee ulos, niin koko kalusto vaihtuu. Vaikka oma historia Nikonin kanssa on ollut hyvinkin tyydyttävä (D300, D90, D700 ja parhaimmat Nikon optiikat), niin kyllä tulevaisuus tämän merkin kanssa on loppu.

Parasta vielä viimeinen lause tuosta Nikon viimeisimmästä D600 huoltotiedotteesta: "...toivomme, että valitset jatkossakin Nikonin hankkiessasi valokuvaustuotteita". Yep, aivan varmasti.
määvaan
Viestit: 5602
Liittynyt: Syys 06, 2010 11 : 32
Paikkakunta: Tervakoski, $ydän-$awon pakolainen ja suvun paluumuuttaja Suomen teollisen vallankumouksen ytimeen!

Viesti Kirjoittaja määvaan »

japu kirjoitti:Jenkki foorumeiltä löytyy infoa, että Nikon US politiikan mukaan kamera täytyy käyttää vähintään 6 (!) kertaa sulkimen vaihdon jälkeen puhdistuksessa ennenkuin Nikon harkitsee tuotevaihtoa. Ja sittenkin on suuri mahdollisuus saada "uusi" D600, jolloin voi aloittaa sitten koko naurettavan puhdistus pelleilyn uudelleen.
Jotain on kyllä pahasti pielessä tällä kamerapuolella verrattuna autoihin. Eri automalleissa on jatkuvasti käynnissä takaisinvetokampanjoita joissa korjataan KAIKKI tietyn valmistuserän mallisarjan autot jonkun vian suhteen kun kutsu kuuluu, kamerapuolella ollaan näköjään vaan korjaavinaan vikoja asiakaslähtöisesti, mutta ongelmia ei kyetä poistamaan.
*Fotoingenjöröverstelöjtnant, Suur-Sawon valtakunnan valokuvamarsalkan armollisella ylennyksellä*
eetu1978
Viestit: 1186
Liittynyt: Tammi 09, 2011 21 : 14

Viesti Kirjoittaja eetu1978 »

Pitikö D610:n olla siivottu näistä öljytahroista..?

http://www.digitalcamerareview.com/defa ... D=5478&p=2
Hannez
Viestit: 109
Liittynyt: Joulu 01, 2008 21 : 01

Viesti Kirjoittaja Hannez »

Kyllähän Nikonin perseily D600:n kanssa on jo kuluttajasuoja-asia. Kamerassa on virhe, joka ei vastaa sovittua. Edellinen lause on suoraan kuluttajasuojalain 12§:n mukainen, joten ei Nikon tässä kovin vahvoilla ole, jos tämä menee niin pitkälle. Kieltämättä tekisi mieli aloittaa taistelu siitä, että saisi vaihdossa toimivan kameran.

mävaan, kameroita ja autoja ei voi oikein verrata. Autojen osalta puhutaan turvallisuudesta. Kameran toimiessa virheellisesti, ei kuitenkaan kenenkään turvallisuus vaarannu.
Carpe diem
määvaan
Viestit: 5602
Liittynyt: Syys 06, 2010 11 : 32
Paikkakunta: Tervakoski, $ydän-$awon pakolainen ja suvun paluumuuttaja Suomen teollisen vallankumouksen ytimeen!

Viesti Kirjoittaja määvaan »

Hannez kirjoitti:mävaan, kameroita ja autoja ei voi oikein verrata. Autojen osalta puhutaan turvallisuudesta. Kameran toimiessa virheellisesti, ei kuitenkaan kenenkään turvallisuus vaarannu.
No jos minä korkealla kivellä ollessani otan kuvan ja huomaan että taas täpliä täynnä, jonka jälkeen viskaan suutuspäíssäni kameran jorpakkoon jota heti katuen kurkistan minne se menikään ja putoan samalla tältä kiveltä alas katkaisten koipeni, eli nimenomaan "työturvallisuudesta" on kysymys. :-)
*Fotoingenjöröverstelöjtnant, Suur-Sawon valtakunnan valokuvamarsalkan armollisella ylennyksellä*
iuku
Viestit: 208
Liittynyt: Loka 17, 2008 22 : 50
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja iuku »

eetu1978 kirjoitti:Pitikö D610:n olla siivottu näistä öljytahroista..?

http://www.digitalcamerareview.com/defa ... D=5478&p=2
Kyllähän minkä tahansa digijärjestelmän kennolle eksyy pölyä ennen pitkää, mutta en ole omalla D610:lla mitään aiempaan malliin verrattavaa ongelmaa löytänyt. Kuvattu varmaan vähän reilu tuhat ruutua.
Vastaa Viestiin