Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
temama kirjoitti:ja sitä tahtia mitä soni julkaisee uusia mielenkiintoisia kameroita, niin ei mikään ihme jos edellisiä malleja myydään halvemmalla
Näinpä. Ja sitten kehutaan, että Sonyn a-sarja on jo saavuttanut kypsyyden ylimmän tason. Temukka se osaa selittää mustankin valkoiseksi, jos siinä vain lukee Sony. Muuten sitten selitetään valkoinen mustaksi.
Mutta hyvänä puolena se, että pääsee halutessaan pikkurahalla kiinni jumalkameraan (ex-).
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
--- blogi
Niin miksi julkaista demoa demon perään? Ihan tasan salettiin R3 olisi voitu julkaista samalla speksillä 2015 kun R3 nyt. Sama EyeAF, sama 6bit RAW, sama kilikalifiltteri "pitkässä" valotuksessa. Sama kämänen ergonomia. Parempi akku - joo.
Maffer kirjoitti:Niin miksi julkaista demoa demon perään? Ihan tasan salettiin R3 olisi voitu julkaista samalla speksillä 2015 kun R3 nyt. Sama EyeAF, sama 6bit RAW, sama kilikalifiltteri "pitkässä" valotuksessa. Sama kämänen ergonomia. Parempi akku - joo.
Kuluttajan vedätystä tämä on.
höpöpöp. tää on ny mafferilta foorumilaisten vedätystä! Hyi!
esim. A7Rkakonen oli v. 2015 oikein hyvä kamera, ja on sitä edelleen.
A7R3 on uudempaa tekniikkaa monilta osin. Paitsi kenno. ei keneltäkään valmistajalta voi odottaa, että vuonna 2017 julkaistu malli olisi pitänyt julkistaa jo vuonna 2015!!! luontaista kehitystä sonilta. ihan vastaavaa kuin muillakin kameravalmistajilta, paitsi, että soni julkaisee ahkerammin uusia malleja tällä hetkellä. ei sitäkään voi moittia. päinvastoin. Pelkästään kuluttajan etu. Köyhemmät ja maltillisemmat saavat nyt A7Rkakosta edukkaammin, ja enempi rahoissaan olevat innokkaat voivat ostaa uusinta uutta.
sonissa ei ole mitään 6bit rawia, vaan 11+7 raw, ja sitten ihan aito 14bit pakkaamaton Raw.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa!Vîta est tempus optimum homini
Käy nyt vaikka Kassonin sivulta katsomassa miten asiat on. Vaikka tätä miten päin koittaa ajatella, niin melkoinen housut kintuissa -julkaisu tämä on D850:n jatkeena. Pixel Shift aivan puolitiessään ja firmiksellä olisi saatu R2:een jollain todennäköisyydellä.
Isosta akusta nostan hattua vaan sekin olisi voitu tuoda jo MK2 malleihin kun rungon muotoa muutettiin. Melko sakehuuruissa on featuret arvottu koriin.
temama kirjoitti:ja sitten ihan aito 14bit pakkaamaton Raw.
No tämän mukaan 14-bittisiä kuvia saa kokonaista 30 kasaan 9fps nopeudella, jonka jälkeen vedetään happea. Joku muu paukutti 14-bittistä 200 framea 7 fps ja veti henkeä pari sekuntia päälle. Eli edelleen tuo 14-bittinen on Sonyllä vähän päälleliimattu, arkkitehtuuri ei tue sitä täysin. Tai siis arkkitehtuuria ei ole suunniteltu tuon ehdoilla.
Mut siis joo, a7r3 on kyllä jo melkoisen kuumottava peli. EVF:ää lukuunottamatta voisin tuota kovinkin harkita. Ja kai siihen EVF:äänkin tottuisi, jos ei muuta olisi.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
--- blogi
R2:n olisi hyvinkin voinut julkaista 2015 R3:n spekseillä joiltain osin kuten Joystick, akku ja parempi EVF. R2:n pahimpia vitsejä oli R1:n tavoin onneton kirjoitusnopeus kortille mikä osin selittää miksi Pixel Shift ei tullut mukaan aikaisemmin.
Maffer kirjoitti:R2:n olisi hyvinkin voinut julkaista 2015 R3:n spekseillä joiltain osin kuten Joystick, akku ja parempi EVF. R2:n pahimpia vitsejä oli R1:n tavoin onneton kirjoitusnopeus kortille mikä osin selittää miksi Pixel Shift ei tullut mukaan aikaisemmin.
Mitäpä jos vertaat Sonyn A7rII ja A7rIII vs Canon 6D ja 6DII niin mitä saat?
Maffer kirjoitti:Toinen on markettimalli ja toinen lippulaiva. Lippulaivaan ei kuulu yksi korttipaikka ja jpg kuvien tallennukseen sopiva kirjoitusnopeus.
Markettimalliin tuli kuitenkin kääntyvä näyttö mikä lisää käyttökelpoisuutta n. 1000%
se on sellanen maerket malli, että varustettu sysikakilla kennolla, joka rajoittaa ostohaluja kummasti. 6D2 siinä melkeen kakimpi kenno kuin 6d kamerassa!!! saavutus sinänsä. mafferssille on helppo myydä haluttavuus prosentteja. tuotteen käytettävyys nousee 1000% kun joku jaksaa laittaa kameraan kääntyvän näytön!
a7r3 ei ole niinsanottu lippulaiva, vaan A9 sonyn peilittömistä. eikä tolla ole muutenkaan mitään väliä, mitä ns lippulaivaja tai muuta ne on.
sonyn kaikki kinokennoiset peilittömät ovat varsinaisia lippulaivoja Canon, Nikon, Pentax DSLR lahkolaisille!! Ne laivat näyttää suuntaa siellä edessä! CaNiPe niillä ei ole edes vielä mitään vastaavaa.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa!Vîta est tempus optimum homini
nsamppa kirjoitti:Mielenkiintoinen kysymys. Käsittääkseni tuossa 6D:n tapauksessa päivitys oli aika kosmeettinen ilman kosmeettisia muutoksia.
Näinpä. Kypsän teknologian tunnusmerkkejä. Etenkin halvemman hintaluokan malleissa, joihin ei haluta tuoda sitten ihan sitä "cutting edge"-tekniikkaa. Toisaalta taas tarkoittaa sitä, että edellinen malli säilyttää myös arvonsa aika hyvin, kun ainoa kehitys on ollut joku muutos mallimerkinnässä.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
--- blogi
Maffer kirjoitti:
Kääntyvä näyttö sen sijaan on työkalu. Myös 645Z on ťyökalu kääntyvällä näytöllä. Missä on Sonin 645-mopo?
En millään jaksa uskoa että Sonyn kannattaa julkaista 645:n kaltaista pienikennoista keskaria kun on hyvä valikoima kinokameroita. Sama pätee Canoniin ja Nikoniin. Toki isompi kenno on aina isompi kenno, mutta ei kameramaailman jättiläisilläkään ole rahaa tunkea tuotekehitykseen jokaisessa mahdollisessa marginaalissa.
Fujin asema on erilainen kun heillä ei ole kinaria mallistossa. Ja tietysti Hassel on omassa erityisesä asemassaan.
Sitä että Pentaxilla on sekä kinari että 645 mallistossa - ja kumpaakin järjestelmää kehitetään hyvin laiskasti, ei voi ymmärtää muuten kuin strategian virheenä.
Pentaksilla on vaan oma tarkoituksensa, sen uskaltaa viedä tuonne räkäkeliin ja vieläpä 645Z:n. Löytyy kaveriksi riittävästi suojattu 28-45 zoomi mikä on vieläpä ihan kärkipäätä teknisesti. Samaa mieltä täysin järjettömästä strategiasta - kaikilla formaateilla kilpaillaan omia tuotteita vastaan. K-1 sotki kuviot aika totaalisesti ja on nyt jo toista vuotta ilman yhtään uutta lasijulkaisua. 50mm ei lasketa, siitä on puhuttu on yli vuosi muttei näy vieläkään kaupoissa. Tuskin edes koskaan tulee.
nomad kirjoitti:En millään jaksa uskoa että Sonyn kannattaa julkaista 645:n kaltaista pienikennoista keskaria kun on hyvä valikoima kinokameroita. Sama pätee Canoniin ja Nikoniin. Toki isompi kenno on aina isompi kenno, mutta ei kameramaailman jättiläisilläkään ole rahaa tunkea tuotekehitykseen jokaisessa mahdollisessa marginaalissa.
Näinpä. Kattavan objektiivivalikoiman rakentaminen maksaisi maltaita, eikä markkinaa sitten kuitenkaan keskarille ole nykyisen tarjonnan ulkopuolella.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
--- blogi
Penafoorumilla on keskusteltu siitä että 645Z toi eniten massia sisään kymmeniin vuosiin. Nyt se on lopahtamaan päin kun ei osattu tehdä menestyksellä mitään. Chambersin MF osion revikoista taas näkee että tuo 50MP kroppi-MF kenno pyyhkii pöytää jalustakäytössä millä tahansa rimpulakennoisella. Merkkitarran voi valita Hasselin, Fujin, Penan tai Phase Onen logolla mistä nyt sitten sattuu kiksejä saamaan.
Kinokennoiset menee kohta toivottomaan suuntaan kun resot vaan kasvaa ja käyttökelpoiset lasit alkaa olla 1/10 suhteella millä vaan merkillä johtuen kelvottomasta laadunvalvonnasta.
Noniin! Nyt on kamera talossa ja tässä olisi muutamia huomioita:
1. Kamera ei istu mun käteen niin hyvin kuin D750, mutta on kahvan kanssa ihan ok.
2. Kuvanlaatu on mun käytössä todella hyvä.
3. Tarkennus on huomattavasti parempi staattisiin kohteisiin mitä D750:n vastaava. Perstuntuma on se, että osuu yhtä hyvin mitä A9. Eye-AF seuraus on todella kova.
4. Syväterävyyden esikatselu ärsyttää: Valotuksen esikatselun ollessa päällä objektiivi on himmennettynä mikä vähentää etsimeen tulevan valon määrää ja hidastaa etsintä. Tykkäisin että syväterävyyden esikatselu olisi napin takana kuten se on ollut kaikissa aiemmin käyttämissäni kameroissa.
5. Lisäksi ärsyttää myös se, että AF-C moodin automaattitarkennus toimii käyttöaukolla. Tämä kuulemma nopeuttaa tarkennusta ja vähentää focus-shiftin vaikutusta, mutta se kuitenkin heikentää etsinkuvan laatua. Tarkennus muuttuu myös selvästi hitaammaksi kun valo käy vähiin ja kuvaa himmennettynä. Tässä olisi kiva, jos käyttäjällä olisi mahdollisuus valita aukon käyttäytyminen tarkennettaessa. Jostain luin näin, että kaikki objektiivit eivät toimi kuten tässä on selostettu vaan ainoastaan ne, millä esiintyy focus-shiftiä. No ainakin mun Batis 25/2, Sonnar 55/1.8 ja 85/1.4 GM toimii kaikki samalla tavalla.
Kokonaisvaikutelmassa ollaan kuitenkin reilusti positiivisen puolella vaikka tätä valitusta tähän tulikin :)
Ville^K kirjoitti:
3. Tarkennus on huomattavasti parempi staattisiin kohteisiin mitä D750:n vastaava. Perstuntuma on se, että osuu yhtä hyvin mitä A9. Eye-AF seuraus on todella kova.
Gyl. Sensorilta tarkentava PDAF ilman tarkennuksen ja kennon synkkaongelmia ja tämän päälle focus shiftin trimmaus jne. trimmaus CDAF:lla ==> AF-S:ssä osumatarkkuus kosistentisti kaikilla aukoilla/laseilla sellaisella tasolla mihin ei millään DSLR:llä päästä.
Ville^K kirjoitti:
4. Syväterävyyden esikatselu ärsyttää: Valotuksen esikatselun ollessa päällä objektiivi on himmennettynä mikä vähentää etsimeen tulevan valon määrää ja hidastaa etsintä. Tykkäisin että syväterävyyden esikatselu olisi napin takana kuten se on ollut kaikissa aiemmin käyttämissäni kameroissa.
Käännä Live View Display pois päältä eli asentoon "Setting Effect off" (kannattaa laittaa helposti saataville esim. Fn-menuun tai "My Menu":uun) niin lasi pysyy täydellä aukolla valitusta aukosta riippumatta ja assignoi "Aperture preview" johonkin nappiin niin pitäisi toimia nappia painamalla kuten toivot. Toinen vielä enemmän kuvan lopputulosta simuloiva mitä voi kokeilla aperture preview:in sijaan on "Shot Result preview".
Ville^K kirjoitti:
5. Lisäksi ärsyttää myös se, että AF-C moodin automaattitarkennus toimii käyttöaukolla. Tämä kuulemma nopeuttaa tarkennusta ja vähentää focus-shiftin vaikutusta, mutta se kuitenkin heikentää etsinkuvan laatua. Tarkennus muuttuu myös selvästi hitaammaksi kun valo käy vähiin ja kuvaa himmennettynä. Tässä olisi kiva, jos käyttäjällä olisi mahdollisuus valita aukon käyttäytyminen tarkennettaessa. Jostain luin näin, että kaikki objektiivit eivät toimi kuten tässä on selostettu vaan ainoastaan ne, millä esiintyy focus-shiftiä. No ainakin mun Batis 25/2, Sonnar 55/1.8 ja 85/1.4 GM toimii kaikki samalla tavalla.
AF-C toimii aina lasista riippumatta noin, tuota ei voi kontrolloida mitenkään. Lasikohtaiset erot tulee AF-S puolella; muistaakseni GM 85/1.4 vaatii yllämainitun "Live View Displayn" offille, että se avaa ylipäätään koskaan tarkennettaessa täydelle aukolle.
Ville^K kirjoitti:
4. Syväterävyyden esikatselu ärsyttää: Valotuksen esikatselun ollessa päällä objektiivi on himmennettynä mikä vähentää etsimeen tulevan valon määrää ja hidastaa etsintä. Tykkäisin että syväterävyyden esikatselu olisi napin takana kuten se on ollut kaikissa aiemmin käyttämissäni kameroissa.
Käännä Live View Display pois päältä eli asentoon "Setting Effect off" (kannattaa laittaa helposti saataville esim. Fn-menuun tai "My Menu":uun) niin lasi pysyy täydellä aukolla valitusta aukosta riippumatta ja assignoi "Aperture preview" johonkin nappiin niin pitäisi toimia nappia painamalla kuten toivot. Toinen vielä enemmän kuvan lopputulosta simuloiva mitä voi kokeilla aperture preview:in sijaan on "Shot Result preview".
Joo tää toimii muuten ihan ok, mutta kuvan kirkkauden simulointi katoaa myös ja se on mielestäni yksi sähköetsimen suurimpia etuja. Vai onko tämä mahdollista tehdä niin, että valotuksen näkee etsimestä, mutta syväterävyyttä ei?
tn1krr kirjoitti:
Ville^K kirjoitti:
5. Lisäksi ärsyttää myös se, että AF-C moodin automaattitarkennus toimii käyttöaukolla. Tämä kuulemma nopeuttaa tarkennusta ja vähentää focus-shiftin vaikutusta, mutta se kuitenkin heikentää etsinkuvan laatua. Tarkennus muuttuu myös selvästi hitaammaksi kun valo käy vähiin ja kuvaa himmennettynä. Tässä olisi kiva, jos käyttäjällä olisi mahdollisuus valita aukon käyttäytyminen tarkennettaessa. Jostain luin näin, että kaikki objektiivit eivät toimi kuten tässä on selostettu vaan ainoastaan ne, millä esiintyy focus-shiftiä. No ainakin mun Batis 25/2, Sonnar 55/1.8 ja 85/1.4 GM toimii kaikki samalla tavalla.
AF-C toimii aina lasista riippumatta noin, tuota ei voi kontrolloida mitenkään. Lasikohtaiset erot tulee AF-S puolella; muistaakseni GM 85/1.4 vaatii yllämainitun "Live View Displayn" offille, että se avaa ylipäätään koskaan tarkennettaessa täydelle aukolle.
Tämä on aika synkkää hommaa minusta :( Tästä pitäisi olla ehdottomasti valinta koska nyt voin käyttää seurantatarkennusta hiukan vähemmässä valossa vain jos haluan kuvata isolla aukolla. Mulle focus-shift ei ole koskaan ollu ongelma aiemmilla kamoilla normaaleilla kuvausetäisyyksillä, mut en sit tiedä miten näiden kanssa olisi.