Antin kuvaketju

Esittele omia kuviasi! Anna palautetta muiden kuvista!
jka71
Viestit: 2022
Liittynyt: Loka 14, 2004 16 : 00
Viesti:

Re: Antin kuvaketju

Viesti Kirjoittaja jka71 »

Nyt just on vuoden paras hetki vähän kuin kesälomalle jäädessä ensimmäisenä iltana :)

Nyt on myös "lintutelen" aika. Joka kevät sama juttu, että sitä tulee mietittyä ostaisko jotain pidempää/ valovoimaisempaa teleä. Ja aina se pysähtyy hintaan ja kokoon. Oma tele tiekartta on ollut 200/2.8-> 300/4-> 400/4. Eka prime tele oli vain hetken(2005-2006). Seuraava oli jotain kahdeksan vuotta (2007-2015). Nykyinen EF 400/4 DO ll on ollut siitä hetkestä kun sitä vain sai täältä Suomesta keväällä 2015. Käytettyä 500/4 monesti katsellut, mutta sitten kuitenkin pidempää mietittyä tulee sijohtopäätökseen, että on liian lähellä nykyistä. Seuraava askel olisi 600/4, mutta sitten sitä alkaa epäilemään käytettävyyttä verrattuna nykyiseen. Ja löytyykö edes siihen hintaan jonka olisi valmis maksamaan. Yksi vaihtoehto olisi 400/2.8. Tässäkin samat rajoitteet kuin edellisessä.

Aika vähän vaihtoehtoja hintaluokkaan 3500-7000€. Toukokuussa kuume on jo ohi ja prime tele odottaa uutta kevättä vitriinissä :wink:

Siistiä jälkeä olet saanut silminnähden haastavassa kelissä :!:

Täällä meillä sesonki ei ole oikein alkanut. Perjantaina ensi havainto merihanhesta. Laulujoutsenia on puolen kymmentä perinteisissä eka sulapaikoissa. Eka telkkä oli nähty eilen. Omalla ruokinnalla ekat vihervarpuset alkavan kevään merkkinä, mutta esimerkiksi mustarastas puuttuu vielä.

Eli täällä Raahessa vietetään vielä sitä oikean kevään aloitusta 8)
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
AnttiHar
Viestit: 270
Liittynyt: Huhti 12, 2007 13 : 07
Paikkakunta: Sotsi
Viesti:

Re: Antin kuvaketju

Viesti Kirjoittaja AnttiHar »

Filmiaikaan en koskaan saanut haaveilemaani 300mm teleä kun rahat perheellä oli tiukassa, joten Pentax ME Superilla otettiin lintukuvia missä linnut roikkui mökin kuistilla tai pisteenä horisontissa.

Kun aikuisiällä pääsin maalikyliltä takaisin tänne pöndelle niin digikalusto päivittyi Canonin 100-300mm IS:llä (siis sillä mustalla kittilinssillä), joka päivittyi Sigman halpaan 100-400mm, joka päivittyi Canonin 300mm f4, joka päivittyi Legendaan 100-400mm, joka päivittyi Sigman 150-600mm Sporttiin ja ny ollaan tässä. Kyllä siis niin kauan kun tuota 500mm f4sta on ollu niin haavena se on ollu. Vois joskus yrittää avata kuvin tätä mun lintukuvauksen päänsisäistä maailmaa.

Täällä on kevät aivan piipussa vielä. 2 päivää satanu lunta ja sitä on nyt taas 15cm entisen 70cm päälle. Pitää rajusti kelin muuttua, että vappuna nurmikko näkyisi. Tänään ois kuitenkin meininki käydä käynnistelemässä riistakamera lappalaisen pesällä josko siellä joku kävisi. Haasteellinen tilanne pöllöillä kun tosi kova hanki edelleen.
JL Anttola
Viestit: 1223
Liittynyt: Loka 17, 2021 10 : 39

Re: Antin kuvaketju

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

80-luvun alussa vähän aikaa aktiivisemmin valokuvausta harrastelin. Canonin AE-1 Program runkona, 70-210/4 zuumi ulottuvimpana. Moottoripyöräkilpailut ja toisaalta linnut oli mielenkiinnon kohteina. Ja valovoimaa ja/tai millejä ois kaivannu... ens opiskelijana, sitten asuntovelallisena, ei raatsinu. Sitte työ ja perhe työns harrastukset syrjemmälle.

Nyt, kun vielä 8 vuotta sitten kennoksi valikoitui m43 - juuri siksi, että kerrankin saahaan ulottuvuutta - ois oikeestaan mahollisuus lintukuvaukseenkin saaha millejä riittävästi, ja valovoimaakin kohtuullisesti. Moottorpyöräkilpailuissa ei oo ennää aikoihin tullu käydyks. Ja lintujakin aika harvon omaa pihaa kauempana, missä riittää vähemmätkii millit.

Eli on tarpeita, ja on mahollisuuksia. Ajotus vain pielessä, sillon kun oli tarpeita, ei ollu mahollisuuksia...

Tää on tämmöstä.

Jaakko
jka71
Viestit: 2022
Liittynyt: Loka 14, 2004 16 : 00
Viesti:

Re: Antin kuvaketju

Viesti Kirjoittaja jka71 »

AnttiHar kirjoitti: Maalis 24, 2024 10 : 25 Kun aikuisiällä pääsin maalikyliltä takaisin tänne pöndelle niin digikalusto päivittyi Canonin 100-300mm IS:llä (siis sillä mustalla kittilinssillä), joka päivittyi Sigman halpaan 100-400mm, joka päivittyi Canonin 300mm f4, joka päivittyi Legendaan 100-400mm, joka päivittyi Sigman 150-600mm Sporttiin ja ny ollaan tässä. Kyllä siis niin kauan kun tuota 500mm f4sta on ollu niin haavena se on ollu. Vois joskus yrittää avata kuvin tätä mun lintukuvauksen päänsisäistä maailmaa.
Minulla telezoomilla on oma lukunsa :shock: 70-300IS, 120-300/2.8, 70-300L, 150-600, 100-400ll, 100-500...olikohan tuossa edes kaikki. Lintukategoriaan en laske 70-200 zoomeja...
Janne M
Viestit: 117
Liittynyt: Syys 05, 2011 22 : 24
Paikkakunta: Tampere

Re: Antin kuvaketju

Viesti Kirjoittaja Janne M »

Todella upeita kuvia! Etenkin tuo joutsenten "halaus" on todella upea!
AnttiHar
Viestit: 270
Liittynyt: Huhti 12, 2007 13 : 07
Paikkakunta: Sotsi
Viesti:

Re: Antin kuvaketju

Viesti Kirjoittaja AnttiHar »

tänks Janne.

Vielä yhden testireissun tein sorsanpersuuksien perään eli 700mm lentokuvaus treeniä. Hakemista, mutta muutama ruudun täyttäjä. Josko treenit nyt noilta osin riittäs tuollla. Liikaa ihmisiä .
Kuva

Yksi nuorukaisten parinmuodostus hetki.
Kuva

Sitten se huolestuttava asia. Hanki on ollut täällä kova nyt pitkään ja sitä lumensontaa on aika paljon. Myyräkanta alkulumilla oli hyvä, mutta nyt tilannetta ei vielä tiedä hangen alta. Nyt alkaa kuitenkin huonokuntoisiä pöllöjä olla. Jo 4 isoa on käyty noutamassa heikkokuntosena tai kuolleena lähiaikoina ja eilen ilmestyi meidän pellolle lappalainen. Kiertää kahden talon ruokintaa ja vanhan navetan ympärystä ja tänä aamuna uudestaan. Aamupäivällä käsittelin kuvia niin taas lensi ikkunen editse. Yleensä tuo kertoo, että ruuan hankinta on mennyt hankalaksi ja pitää tulla pihapiireihin pyytöhommiin. Tuolla vielä pakoetäisyys kunnossa ja jaksaa näköjään pyytää, mutta huolestuneena seurataan. Alkaa näyttää, että pesinnät menee mönkään ellei ihmeitä tapahdu.
Kuva
Känön
Viestit: 714
Liittynyt: Tammi 07, 2007 19 : 37

Re: Antin kuvaketju

Viesti Kirjoittaja Känön »

Nuorukaisten parinmuodostus on mainio hetki tallennettuna
AnttiHar
Viestit: 270
Liittynyt: Huhti 12, 2007 13 : 07
Paikkakunta: Sotsi
Viesti:

Re: Antin kuvaketju

Viesti Kirjoittaja AnttiHar »

Lintu/luontokuvaus on turhaa!

Eli jossain vaiheessa lupailin hieman avata tätä omaa kuvaamistani ja taustaa sille ja pahoittelen pitkästä tekstistä. Olen syntymästäni metsästäjä, kalastaja ja eränkävijä, tuo on kulkenut veressäni. Asia mikä julkisesti lausuttuna ja osassa ihmisiä herättää nykyisin jopa vihaa ja se, että yritän samalla kuvata luontoa pistetään jopa tekopyhyyden laariin. Ihmiset ovat oikeutettuja mielipiteisiinsä. Koen kuitenkin, että kaikki tämä eränkäynti vauvasta saakka lisättynä kuvaamisella ja lintuharrastamisella on lisännyt ymmärrystäni luonnon kokonaisuudesta ja olen siitä onnellisessa asemassa, että saan asua luonnon keskellä vaikka IT ala raastaakin sielua. Palataan siihen myöhemmin...

Olin siis kulkenut vaivasta lähtien laavuilla, ahvenlammilla, jne. Alkuteininä tajusin, että isän työkaveri Matti Leinonen otti hienoja luontokuvia ja isä oli monesti hänen mukanaan hiihtelemässä vaikka itse oli työnarkomaani joka harvoin jouti luontoon. Joten jouluna veli toi joululahjaksi Helsingistä, missä opiskeli, vanhempien minulle ostaman käytetyn Pentax ME Superin varustettuna 24-70mm linssillä. Vuosi oli jossain -85-88 paikkeilla. Lisäksi bonuksena oli divarista Luonnonvalokuvaus -kirja divarista, jossa esipuheessa teksti:

"Kuva on rajallinen, todellisuus on rajaton. Kuva on tasossa, todellisuus on moniulotteinen. Valokuvaaja tuntee luonnossa tuoksuja, ääniä, muistaa aiemmat kokemuksensa ja hetken tunnelman, mikä kaikki vaikuttaa suhtautumiseen kuvauskohdetta kohtaan"
Kuva

Tuo kappale oli itselleni ehkä se ainoa puhutteleva asia koska kaikki oli hankalaa ymmärtää ilman apua saati ymmärtää miten kamera toimii. Monta mustaa/valkoista kuvaa tuli kehityksestä, mutta minä nautin. Makasin Kuhmon itärajalla kalliolla ja katsoin telkän soidinta vaikka tiesin, että telkkä näyttää pisteeltä kuvassa. Yhden kuva otin, makasin paikalla muutaman tunnin. Jostain syystä muistan nuo hetket tarkkaan tai hetken kun seurasin jänistä nykyisen kotini lähellä ja sain siitä kaksi kuvaa.

Kuva

Vuodet vierivät ja yli kymmenen vuotta tuli asuttua Oulussa josta joka viikonloppu ajoin Kainuuseen....kotiin. Kunnes pääsin silloisen tyttökaverini ja tulevan vaimoni kanssa takaisin kotiin jossa pari vuotta meni taloa rakentaessa. Tässä vaiheessa myös hiljaisemmalla ollut kuvaaminen palasi elämään isosti, kuten myös lintuharrastus. Kuten aiemmin kirjoitin alkoi olla mahdollisuus panostaa kuvaamiseen ja varsinkin kun se oli tuossa takapihalla:
Kuva

Miksi siis linnut ja luonto? Eihän niillä ole mitään kulttuurihistoriallista arvoa. En tavoittele palkintoja, ylistystä tahi hyväksyntää...jos joskus saan kivan kuvan mökin seinälle on se kuvauksellisesti minulle riittävä. Se luonnossa vietetty aika muiden elollisten keskellä, se hetki kun ymmärtää käytöksen tai se hetki kun voittaa luottamuksen tai se hetki kun nuotion savu osuu nenään. Olen monesti miettinyt korvaako joskus kamera aseen käsissäni(?) Voi olla tulevaisuutta ei tiedä, mutta saalistusviettiin tuo kamera liittyy...
Kuva

Hyppy nykyhetkeen. Ensi vuonna 50v mittarissa IT ala raiskannut miehen monta kertaa burn-outtiin ja suolistossa jyllää Crohn. Pari vuotta sitten tajusin, että luonnossa olo poistaa stressiä tuo energiaa joten se on saanut vielä uuden aspektin elämässäni. Kuvauskalusto kulkee mukana, mutta ei aina. Lähiluonnon kuvaaminen ja pyörällä kulkeminen tuo tiettyä rauhaa ja lisää sitä ymmärrystä miten tämä biotooppi toimii. Ilokseni huomasin, että kamera sopii muusinuijan kanssa edelleen SER reppuun naamiokamojen kanssa. Yhden verkon ja sniper veilin joudun hommaamaan, mutta mun puolesta kevät voi tulla....olen valmis.
Kuva
erilainen
Viestit: 935
Liittynyt: Kesä 25, 2009 19 : 25
Paikkakunta: pårvåå

Re: Antin kuvaketju

Viesti Kirjoittaja erilainen »

hyvää ja kovaa pohdintaa
kaikki kuvat on jo otettu
JL Anttola
Viestit: 1223
Liittynyt: Loka 17, 2021 10 : 39

Re: Antin kuvaketju

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Suuret kiitokset Antti hienosta - jopa koskettavasta - tekstistä! Laita kuvia esille, milloin katsot aiheelliseksi, ehdit ja jaksat, kyllä niitä ilolla katsotaan! Ja tekstejä - vaikka vielä pidempiäkin - luetaan!

Jaakko
temama
Viestit: 10031
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Antin kuvaketju

Viesti Kirjoittaja temama »

komppaan edellisiä. Samaistuttavia ajatuksia ja päätelmiä. Kyllä ihminen ja luonto vaan yhteen sopii, vaikka nykyajan meno (teknologian kehitys) kovasti ihmistä luonnosta pyrkii vierottamaankin!

Viime aikoina luontokuvaus on saanut turhankin negatiivisen klangin. Eihän sen tarvitse olla vain "50000km turhaa autola ajelua vuodessa ja luonnon rauhan rikkomista" tyyppistä toimintaa. Se voi tosiaankin olla vain rauhoittumista ja nimenomaan luonnon kunnioittamista, vaikka se kamera mukana olisikin.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
AnttiHar
Viestit: 270
Liittynyt: Huhti 12, 2007 13 : 07
Paikkakunta: Sotsi
Viesti:

Re: Antin kuvaketju

Viesti Kirjoittaja AnttiHar »

Hey tänks! Mullon asiat ihan hyvin vaikka loppu tekstistä hieman väsyny klangi tulikin :D

Nyt ollaan rajoilla. Pihapöllö on tosi nälkäinen, mutta onneksi sai ainakin yhden myyrän/hiiren eilen ruokinnalta ja on vielä suht virkeän oloinen. Hanki on täällä vielä paksu ja osin kovakin. Vielä ei ole käsitystä miten paljon myyrää on hengissä hangen alla ja toivotaan, että vesisateet alkaa kastella maata hangen alta niin myyrät pintautuu. Liikaa on pöllöistä havaintoja päiväaikaan ja pihapiireissä. Seurantapesälle ei taida tulla lappalaista tänä vuonna harmillisesti.... Seurataan tilannetta

Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut AnttiHar, Huhti 10, 2024 14 : 05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
temama
Viestit: 10031
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Antin kuvaketju

Viesti Kirjoittaja temama »

Hienot kuvat. Kirjoitinkin just tonne arskan ketjuun, eetei sitä tule aina jatelleeksi miten äärirajoilla nää luonnon elikot saattavat elää.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
AnttiHar
Viestit: 270
Liittynyt: Huhti 12, 2007 13 : 07
Paikkakunta: Sotsi
Viesti:

Re: Antin kuvaketju

Viesti Kirjoittaja AnttiHar »

Kiitos. On tuo rajua hommaa katella kun keli tekee tepposet muutolla tahi muuten. Täälläkin on löydetty pari teertä kuolleena hangelta ja molemmissa näytti, että oli yritetty mennä kieppiin vauhdilla ja hanki teki tepposet(?)

Nyt vaan tais käydä semmonen huppista saatana ja kuvat on hippasen turhan rapsakoiksi käsitelty terävöityksessä. Oli illalla silmät ja polla väsyneet niin pitänee ottaa uus kierros noille. Huomasin nyt työkoneella tässä tauolla.
AnttiHar
Viestit: 270
Liittynyt: Huhti 12, 2007 13 : 07
Paikkakunta: Sotsi
Viesti:

Re: Antin kuvaketju

Viesti Kirjoittaja AnttiHar »

Olipas jännä homma. LR:n export asetukset oli menny Sharpeningin osalta ihan outoihin arvoihin ja täysillä. Ihmettelinkin hieman, että ei ihan noin sontaa pitänyt olla. Nyt kuvat Screen sharpening ja normal asetuksissa, mutta empä muista mitkä ne kannattas olla. Vaatinee intternjettiä...

Rengastaja soitti, että oli taas yhden pöllön hakenut kuolleena. Hitto kun aika loppuu...

Kuva
JL Anttola
Viestit: 1223
Liittynyt: Loka 17, 2021 10 : 39

Re: Antin kuvaketju

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

.
AnttiHar
Viestit: 270
Liittynyt: Huhti 12, 2007 13 : 07
Paikkakunta: Sotsi
Viesti:

Re: Antin kuvaketju

Viesti Kirjoittaja AnttiHar »

Dark tone harjottelua yhteen edellisistä. Ei oikein mun juttu viettää noin kauan yhden kuvan kanssa Lightroomissa :D ja ei oikein muutenkaan lähteny
Kuva

Boonuksena mustarastas joka huomasi tulleensa liian aikaisin pohjoseen.
Kuva
AnttiHar
Viestit: 270
Liittynyt: Huhti 12, 2007 13 : 07
Paikkakunta: Sotsi
Viesti:

Re: Antin kuvaketju

Viesti Kirjoittaja AnttiHar »

Kaikkea romua sitä tallista löytyy eli eka kelkkaproto romiuraudasta. Tais tulla liian korkea ja ehkä pitäs vääntäytyä hitsin ääreen. Malli varastettu Tuomas Heinoselta.
Kuva
habannaama
Viestit: 5170
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Re: Antin kuvaketju

Viesti Kirjoittaja habannaama »

AnttiHar kirjoitti: Huhti 04, 2024 15 : 31 Lintu/luontokuvaus on turhaa!

Eli jossain vaiheessa lupailin hieman avata tätä omaa kuvaamistani ja taustaa sille ja pahoittelen pitkästä tekstistä. Olen syntymästäni metsästäjä, kalastaja ja eränkävijä, tuo on kulkenut veressäni. Asia mikä julkisesti lausuttuna ja osassa ihmisiä herättää nykyisin jopa vihaa ja se, että yritän samalla kuvata luontoa pistetään jopa tekopyhyyden laariin. Ihmiset ovat oikeutettuja mielipiteisiinsä. Koen kuitenkin, että kaikki tämä eränkäynti vauvasta saakka lisättynä kuvaamisella ja lintuharrastamisella on lisännyt ymmärrystäni luonnon kokonaisuudesta ja olen siitä onnellisessa asemassa, että saan asua luonnon keskellä vaikka IT ala raastaakin sielua. Palataan siihen myöhemmin...

Olin siis kulkenut vaivasta lähtien laavuilla, ahvenlammilla, jne. Alkuteininä tajusin, että isän työkaveri Matti Leinonen otti hienoja luontokuvia ja isä oli monesti hänen mukanaan hiihtelemässä vaikka itse oli työnarkomaani joka harvoin jouti luontoon. Joten jouluna veli toi joululahjaksi Helsingistä, missä opiskeli, vanhempien minulle ostaman käytetyn Pentax ME Superin varustettuna 24-70mm linssillä. Vuosi oli jossain -85-88 paikkeilla. Lisäksi bonuksena oli divarista Luonnonvalokuvaus -kirja divarista, jossa esipuheessa teksti:

"Kuva on rajallinen, todellisuus on rajaton. Kuva on tasossa, todellisuus on moniulotteinen. Valokuvaaja tuntee luonnossa tuoksuja, ääniä, muistaa aiemmat kokemuksensa ja hetken tunnelman, mikä kaikki vaikuttaa suhtautumiseen kuvauskohdetta kohtaan"
Kuva

Tuo kappale oli itselleni ehkä se ainoa puhutteleva asia koska kaikki oli hankalaa ymmärtää ilman apua saati ymmärtää miten kamera toimii. Monta mustaa/valkoista kuvaa tuli kehityksestä, mutta minä nautin. Makasin Kuhmon itärajalla kalliolla ja katsoin telkän soidinta vaikka tiesin, että telkkä näyttää pisteeltä kuvassa. Yhden kuva otin, makasin paikalla muutaman tunnin. Jostain syystä muistan nuo hetket tarkkaan tai hetken kun seurasin jänistä nykyisen kotini lähellä ja sain siitä kaksi kuvaa.

Kuva

Vuodet vierivät ja yli kymmenen vuotta tuli asuttua Oulussa josta joka viikonloppu ajoin Kainuuseen....kotiin. Kunnes pääsin silloisen tyttökaverini ja tulevan vaimoni kanssa takaisin kotiin jossa pari vuotta meni taloa rakentaessa. Tässä vaiheessa myös hiljaisemmalla ollut kuvaaminen palasi elämään isosti, kuten myös lintuharrastus. Kuten aiemmin kirjoitin alkoi olla mahdollisuus panostaa kuvaamiseen ja varsinkin kun se oli tuossa takapihalla:
Kuva

Miksi siis linnut ja luonto? Eihän niillä ole mitään kulttuurihistoriallista arvoa. En tavoittele palkintoja, ylistystä tahi hyväksyntää...jos joskus saan kivan kuvan mökin seinälle on se kuvauksellisesti minulle riittävä. Se luonnossa vietetty aika muiden elollisten keskellä, se hetki kun ymmärtää käytöksen tai se hetki kun voittaa luottamuksen tai se hetki kun nuotion savu osuu nenään. Olen monesti miettinyt korvaako joskus kamera aseen käsissäni(?) Voi olla tulevaisuutta ei tiedä, mutta saalistusviettiin tuo kamera liittyy...
Kuva

Hyppy nykyhetkeen. Ensi vuonna 50v mittarissa IT ala raiskannut miehen monta kertaa burn-outtiin ja suolistossa jyllää Crohn. Pari vuotta sitten tajusin, että luonnossa olo poistaa stressiä tuo energiaa joten se on saanut vielä uuden aspektin elämässäni. Kuvauskalusto kulkee mukana, mutta ei aina. Lähiluonnon kuvaaminen ja pyörällä kulkeminen tuo tiettyä rauhaa ja lisää sitä ymmärrystä miten tämä biotooppi toimii. Ilokseni huomasin, että kamera sopii muusinuijan kanssa edelleen SER reppuun naamiokamojen kanssa. Yhden verkon ja sniper veilin joudun hommaamaan, mutta mun puolesta kevät voi tulla....olen valmis.
Kuva
Hyvää tekstiä.
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
Vastaa Viestiin