Stationary engine

Esittele omia kuviasi! Anna palautetta muiden kuvista!
Vastaa Viestiin
©pjm
Viestit: 6000
Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08

Stationary engine

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

Merkkiä en tiedä, selvittää se pitäis kyllä.

Kuva
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Kapama
Viestit: 600
Liittynyt: Tammi 19, 2018 9 : 03

Re: Stationary engine

Viesti Kirjoittaja Kapama »

Jonkinlainen muuksi naamioitu pontikkapannu :)

Kapa
©pjm
Viestit: 6000
Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08

Re: Stationary engine

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

Siis huomenna tsekkaan jos vaikka putkesta vielä jotain tippuis....
Ellei tonskulus oo ehtiny enne miuta sinne.. :D
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Re: Stationary engine

Viesti Kirjoittaja niffe »

Mistähän tuo valtava vauhtipyörä on peräisin? Ei ole kuitenkaan veturinpyöriä? Kyseessä on varmaan niin kutsuttu "kuulajunttakone" eli kuulamoottori. Olen varmaan nähnyt tuollaisen samantapaisen levitettynä yhdessä vanhassa troolarissa.
jopisalo
Viestit: 938
Liittynyt: Joulu 02, 2016 17 : 04

Re: Stationary engine

Viesti Kirjoittaja jopisalo »

tervehdys.
Haeppa guuggelin kuvahaulla Rosenlew museo (en osannu laittaa toimivaa linkkiä), siellä on näytillä kovasti samantapainen maamoottori. Porissa tehty , jos löytyy kirjaimet BMW. Ne tyylikkäämmät koneet ei ole Baijerista...
Museota tuolla Porin kuvauskohteissa jo suosittelinkin.
©pjm
Viestit: 6000
Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08

Re: Stationary engine

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

Kyllä se oikea vauhtipyörä on, tasaa rankkaa kuormitusta, saman koneen perässä ollut saha ja mylly. Eikä tuo iso ole, tiiän yhen kuulakoneen jossa reilusti rankempi limppu.
Tänään kävin tuota pikaseen kännykän apuvalon kanssa tutkimassa, ei löytynyt valumerkkejä eikä kilpeä. Toisaalta koko hirviö paksun rasvan ja noen peitossa. Paremmalla valolla vielä tutkittava koko paketti.

Jopisalo, käytiin silloin siellä Rosenlewin museossa ja kuviakin on sieltä, käsittelemättä kait kaikki. Se on upee maamoottori siellä. Kuuntelin sitä puhejuttua joka tuli kaiuttimista ja ylläri oli kun lukivat lappeenrantalaisen Erkki Sunin muinoisen kehukirjeen Sampo puimakoneesta. :)

Upee museo! Pääsiäisenä taas tytön luo Manseen, tiiä mihin tiet taas vie....
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Re: Stationary engine

Viesti Kirjoittaja niffe »

Paksu rasva ja noki saattaa johtua siitä, että kuulajunttamoottoreissa käytettiin polttoaineena suurin piirtein mitä tahansa palavaa litkua, mitä oli saatavilla :) En minä sitä vauhtipyörän kokoa epäile. Koko matalakierroksisen pitkäiskuisen moottorin ideahan oli saada massiivinen vauhtipyörä vauhtiin, jonka jälkeen homma sujui kirjaimellisesti melkein omalla painollaan.
©pjm
Viestit: 6000
Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08

Re: Stationary engine

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

Aikoinaan yks aiempi työnantaja osti vanhan Lofooteilta tulleen työtroolarin. Työnohessa kunnostettiin sitä sieltä täältä vaik olikin ihan huvivenekunnossa kyllä.
Siinä oli norskien V2 kone, litroja yli 5. Sen vauhtipyörä ja sitä luokkaa ettei ees uskaltanut ajatella miten sen olis sieltä pois saanu jos kone olis pitäny purkaa....
JL Anttola

Re: Stationary engine

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Tuon kokosen vauhtipyörän kiinnitys akselinpäähän on oma lukunsa... ja jos pyörivästä koneesta irtoaa, ei kannata olla linjalla.

20 vuotta sitten oli museoikästen moottoripyörien harrastus miun tallissa vauhissaan. Käytiin saksanmaalta osanhakukierroksella neljän ukon porukalla; yhtenä kohteena NSU-Motzke niminen firma keskellä saksanmaata. Firman omistajalla oli oma kokoelma erilaisia ajoneuvoja, yhtenä sellainen traktori, jossa 10 litrainen yksisylinterinen kuulasytytysmoottori. Saatiin näytös; ensin puhalluslampulla arviolta varttitunti kuulaa hehkumaan, sitten vauhtipyörän kahvasta pyöräytys väärään suuntaan. Kun kone pysähtyi hieman ennen yläkuolokohtaa puristusta vasten, vähän sitä ennen polttoaineen syöttö auki, ja kone sytkähti vastakkaiseen suuntaan käyntiin. Pakki toimi niin, että syöttö poikki, odotetaan taas sitä pysähtymistä, ja oikealla hetkellä syöttö päälle, ja kone sytkähti toiseen suuntaan käyntiin.

Filmille siitä tapahtumasta tuli joitain kuvia Canonin AE-1 Programilla, ja kyllä ne tallessakin ovat, vaan missä? Itse asiassa tuon ajan negat (värinegoja silloin alkeellisella kokemuksella kuvailin) on kaikki tallella, siinäpä oisi projekti katsoa, ovatko käyttökelpoisia mihinkään ja digitoida, jos ovat.

Syttyi JL:n kuula muistelemaan Anttolassa...
©pjm
Viestit: 6000
Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08

Re: Stationary engine

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

Jos tuommoinen massa pääsee irti niin sitä ei pitele tosiaan enää tammitroolarin kylkilankut eikä myllyn lautaseinät. :D

Ykspyttynen kymppilitrainen kone! Se olis upee kokemus joskus livenä nähdä ja kuulla.
JL Anttola

Re: Stationary engine

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Offtopiikkia, mutta tuosta pahimpaan nälkään:

https://www.youtube.com/watch?v=lT32Wj1TnIo" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuollainen Lanz Bulldog se taisi se herrn Motzken peli olla. Ja tuossa videolla on parasta noiden ei-ihan-nuorien isäntien ilmeet, kun ajelevat peleillään; onnellisilta miehiltä vaikuttavat! Joku kaunis päivä kaivelen ne vanhat kuvat...
©pjm
Viestit: 6000
Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08

Re: Stationary engine

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

On ne vaan olleet työjuhtia silloin.

Tuolta videolta voi katsoa miltä moisen traktorin ainoo kiertokanki ja mäntä näyttävät.
https://www.youtube.com/watch?v=-Tllxj5smnQ" onclick="window.open(this.href);return false;

Isoilta...
jopisalo
Viestit: 938
Liittynyt: Joulu 02, 2016 17 : 04

Re: Stationary engine

Viesti Kirjoittaja jopisalo »

tervehdys.
Varaosat mukana niinkun vanhassa sinca 1000 mainoksessa.
Yllättävän paljon kierroksia (650/min) jos oikein tuosta näin ja tehoa 45 hv kun nuo porilaiset on jotain 5-10 heppaa.
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Re: Stationary engine

Viesti Kirjoittaja niffe »

Muistaakseni istuskelin moottorikoneistamolla tuollaisen männän päällä. Silloin nuorempana, kun tuo ahteri ei vielä ollut tämän kokoinen, niin siihen olisi mahtunut vähintään toinenkin samanmoinen :D
©pjm
Viestit: 6000
Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08

Re: Stationary engine

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

jopisalo kirjoitti:tervehdys.
Varaosat mukana niinkun vanhassa sinca 1000 mainoksessa.
Yllättävän paljon kierroksia (650/min) jos oikein tuosta näin ja tehoa 45 hv kun nuo porilaiset on jotain 5-10 heppaa.
Niitä kierroksia minäkin mietin mutta kait se niin on.
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Re: Stationary engine

Viesti Kirjoittaja niffe »

Riippuu mukista ja iskunpituudesta. Lyhytiskuinen kiertää kunnolla, niin onhan siinä automaattisesti tehojakin. Vähän samalla toimintaperiaatteella oli aikoinaan lennokkimoottoria OS Babe Bee 0,5cc/1hp/16500 rpm.
tonskulus
Viestit: 3426
Liittynyt: Marras 29, 2006 17 : 00
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Stationary engine

Viesti Kirjoittaja tonskulus »

Toi moottori on Porin Konepaja Oy (b.m.v) tuotoksia. Tehoa 15heppaa/450rpm, iskutilavuus 7.5litraa.

Pitäsköhän joskus käydä polttoöljykannun ja puhalluslampun kanssa piipahtamassa tuolla :DD
*etelä-karjalan VALOKUVAPRIKAATIKENRAALI spegen armollisella ylennyksellä*
http://tonskulus.kuvat.fi/
©pjm
Viestit: 6000
Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08

Re: Stationary engine

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

Ei jumanklavita!!! Tonskulus o noussut kuol.... eiku siis kuopasta. ;)
Missä oot luurannu ku siusta ees näköhavaintoa teiä kylillä?

Ja iso kiitos moottorin spekseistä!

Ilmota millo meet puhalluslampun kaa sinne ni tilaan VeePeeKoon paikalle. :D
tonskulus
Viestit: 3426
Liittynyt: Marras 29, 2006 17 : 00
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Stationary engine

Viesti Kirjoittaja tonskulus »

©pjm kirjoitti:Ei jumanklavita!!! Tonskulus o noussut kuol.... eiku siis kuopasta. ;)
Missä oot luurannu ku siusta ees näköhavaintoa teiä kylillä?

Ja iso kiitos moottorin spekseistä!

Ilmota millo meet puhalluslampun kaa sinne ni tilaan VeePeeKoon paikalle. :D
Täälhä mä saviksella pyörin kyllä :D
Ei vaan oo vähään aikaan paljoa kerinny / jaksanu kuvailla kun työt haittaa harrastuksia :)
*etelä-karjalan VALOKUVAPRIKAATIKENRAALI spegen armollisella ylennyksellä*
http://tonskulus.kuvat.fi/
Vastaa Viestiin