Reissailua

Esittele omia kuviasi! Anna palautetta muiden kuvista!
Kääkkä
Viestit: 1028
Liittynyt: Huhti 07, 2012 21 : 41

Re: Reissailua

Viesti Kirjoittaja Kääkkä »

Kiitoksia kiitoksia!

Uusia ideoita kehitellessä menny viime viikot.

Yks vielä muistoksi eräältä aamulta Kåfjordin kalareissulta.
Kuva
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
©pjm
Viestit: 5954
Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08

Re: Reissailua

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

Tuttu ja hyvin kuvattu maisema.
Ei ole helpoimpia maisemia nuo isojen varjoon jäävien pintojen takia.
Kääkkä
Viestit: 1028
Liittynyt: Huhti 07, 2012 21 : 41

Re: Reissailua

Viesti Kirjoittaja Kääkkä »

Kiitoksia!

Eilen huristelin naapurikylälle Vuoksi joen varteen. Jotain märkää kakkaa valui taivaalta niskaan ja kuu loimotti välillä pilvien lomasta. Kuu jäi kyllä taltioimatta.

Kuivaa joenpohjaa oli taas tarjolla. Tai kuivaa ja kuivaa. Niljakasta ainakin oli. Taustalla joko metallitehtaan valot ja pilvissä osittain varmaan myös Svetogorskin valoja valtakunnan rajan toiselta puolelta. Joku outo halokin tuli kuvaan.
Kuva

Mellonlahden suuntaan vielä. Yritin sommitella kuvaa niin että vastarannan niemenkärki, tuo saaren näköinen alue, olisi keskellä aukkoa rannassa mutta sitten vasemman puolen rannan puusto olisi tullu kuvaan ja kuva ois muuttunu todela sekavaksi. Päädyin tähän lopputulokseen. Hiukan häiritsee ettei tuo ole keskellä mutta kuvan idea sentään säilyi kun vasemman reunan puusto ei ole mukana.
Kuva

Pinnallisia ja raadollisia mietteitä kirjottelen aina näihin. Totuushan on se että viikon kohokohta on se kun pääsee yksin huristelemaan ja ettimään kuvauskohteita kuunnellen hyvää musiikkia ja vaipuen eräänlaiseen transsiin jossa nauttii tästä touhusta aivan tolkuttomasti. Se että joku saari ei ole keskellä aukkoa on hyvin pieni tunnelman latistaja. Tai liekkö vaikuttaa ollenkaan mielentilaan. Tietenkin mitä onnistuneempia ruutuja sitä parempi mieli.
Kääkkä
Viestit: 1028
Liittynyt: Huhti 07, 2012 21 : 41

Re: Reissailua

Viesti Kirjoittaja Kääkkä »

Heipparallaa!

Kolilla joulun päälle pari päivää. Jukoliste oli aamulla kiva valo. Huipulla oli samaan aikaan about parikyt henkeä ja koko ajan lappas lisää joten noita jalanjälkiä riitti :D
Kuva

Kuva
Maffer
Viestit: 21496
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Reissailua

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Heheh :D Pieni kontrasti tuon edellisen setin ja tämän välillä. Tuollainen valo on siinä pöljä ettei tiedä miten päin olisi ja mihin menisi. Joskus on hyvä vain katsellakin.
aikaarska
Viestit: 11899
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Reissailua

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Onpa hienon näköistä Kolilla...ja täys talvelta näyttää. Aikamoinen kontrasti tähän stadin lumettomaan pimeyteen. Kesällä tuli käytyä pitkästä aikaa Kolilla, kiva nähdä luminen versio samoilta paikoilta.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Kääkkä
Viestit: 1028
Liittynyt: Huhti 07, 2012 21 : 41

Re: Reissailua

Viesti Kirjoittaja Kääkkä »

Nojoo, vaikka kotopuolessa ees hiukan lunta onkin niin tuntu kyllä että vuodenaika ois muuttunu Lappeenranta - Joensuu välillä. :D

Koitin odottaa että valo ois pilkistäny puitten takaa sen verran että ois valaissu vähän enemmän tuota kallion päällä olevaa dyyniä mutta ei. Muulla porukalla oli kiirus mökille joten kuva talteen ja menoks. Pieni ero myötä ja vastavalolla..

Kuva
©pjm
Viestit: 5954
Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08

Re: Reissailua

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

Eipä nää Lappeenrannan maisemat miltään kyllä näytä kun vertaa kuvies maisemiin. :D
Kolilla sentää oikeesti talven näköistä. Tuo viimeinen kanssa hyvä myötävalon takia.
Kääkkä
Viestit: 1028
Liittynyt: Huhti 07, 2012 21 : 41

Re: Reissailua

Viesti Kirjoittaja Kääkkä »

Kiitoksia!

Nostellaas tätä ketjua välillä. Valokuvaamisen saralla ollu pikkusen hiljasta viimeaikoina. Pelottelin viimevuonna täälläkin ottavani lainaa ja rakentavani ittelleni reissupakun. No nyt sitte otin ja tein sen. Eli kaikki aika menee rakenteluun. Mutta mikäli deadline ei veny niin ensi kesä ja syksy tulee olemaan jotain sellasta mitä en ennen ole kokenu ja kuvat toivottavasti myös sen mukasia.

Jos porukkaa kiinnostaa auton edistyminen niin tuolta voipi seurailla! http://www.tolkkifoorumi.com/phpBB3/vie ... =19&t=4647" onclick="window.open(this.href);return false;

Ei valokuvallisesti todellakaan mitään ihmeellisiä muistoja mutta parit räpsyt viime viikonlopulta. Nelikon testailua. Kelkkareittiä pitkin niemen kären yli saimaan rantaan. Kaveri hävis pilkille ja ite jäin lämmittelee sormia nuotiolle. Pakkasta -11.

Kuva

Kuva
Vieras1

Re: Reissailua

Viesti Kirjoittaja Vieras1 »

Tervehdys ja peukut autonrakentelulle! On se hienoa (vähän kateellisena täällä...), kun joku jaksaa touhuta!

Kattelin tuota linkin takana olevaa ketjua, hienolta näyttää ja kuulostaa. Lakiasiat taisikin tulla jo selvitetyks? Ei ole ihan simppeliä Suomessa omatoimisuus, mutta kysymällä ja sitkeydellä asiat selviävät. On niille kaikille säännöillä ja määräyksillä joku perustekin, joskus jopa ihan asiallinenkin peruste.

Taisi tuo kosteussulkujuttu olla myös esillä siellä autonrakentajien keskusteluissa? Siis auton ongelma asuntokäytössä kylmässä ilmanalassa on se, että auton kuori muodostaa väkisin ulkopintaan kosteussulun, ja rakennuksessa, missä on ihmisiä sisällä ja mahdollisesti jopa laitetaan sapuskaa, ilman kosteus lämpimässä sisätilassa nousee aina sellaiseksi, että kosteus tiivistyy kylmää ulkopintaa vasten, ja kastelee eristeen. Kosteussulku talon seinässä on aina oltava lämpimällä puolella, jos sulku rakenteessa on. Autossa on minun ymmärrykseni mukaan oltava joko tuuletettu ja jonkin verran kosteutta sietävä eriste, tai toinen kosteussulku sisäpuolella. Tätä kannattanee vähän selvitellä kokeneilta rakentajilta; sen verran on minulla kokemusta, että tehdastekoiseen asuntovaunuun on jouduttu vaihdattamaan kokonaista seinäpalaa eristeitten uitua vedessä aikansa...

Joka tapauksessa, hieno projekti!

Vieras1
Kääkkä
Viestit: 1028
Liittynyt: Huhti 07, 2012 21 : 41

Re: Reissailua

Viesti Kirjoittaja Kääkkä »

Kiitos kiitos!

Juu on suunnaton epäonni hurahtaa tämmöseen projektiin tässä valtiossa mutta kaikki on trafin historioita myöten selvitelty ja pitäs olla asiat kunnossa.

Vähän offtopickia mutta tuolla monet eristäny seuraavasti: äänieriste, villat, huurusulku ja sen päälle pintaverhoilu. Liekkö ois fiksumpaa jättää se kelmu pois kokonaan. Filmivanerista pintaverhoilu ni hengittää pikkusen rakosista.

Autoon tulossa siis riittävä sähköjärjestelmä pitämään kamera, tietokone, jääkaappi vehkeet hengissä. Kelpaa pörrätä ympäri lyngeniä ja miksei eksyis lofooteille ja senjan suunnille. Kuka tietää minne päädyn ja koska.
©pjm
Viestit: 5954
Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08

Re: Reissailua

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

Onnittelut reissuvankkurin hankinnan johdosta!

Ajoitko rantaan siitä vanhojen mökkien luota harjanteen yli? Jos niin ni nousiko helposti takas rannasta sen tiukan vasemmalle kääntyvän kurvin jälkeen? Siihen ku ei pysty vauhtia ees ottamaan ja tuossa pakussa aikas pitkä akseliväli kuitenkin. Toisaalta on siulla nyt kunnon neliveto autossa.
#juha#
Viestit: 359
Liittynyt: Kesä 24, 2006 21 : 53

Re: Reissailua

Viesti Kirjoittaja #juha# »

Kolin joulukuvia kelpaa esitellä.Tulee meidän maamme fiilis....
Vieras1

Re: Reissailua

Viesti Kirjoittaja Vieras1 »

Kääkkä kirjoitti:Vähän offtopickia mutta tuolla monet eristäny seuraavasti: äänieriste, villat, huurusulku ja sen päälle pintaverhoilu. Liekkö ois fiksumpaa jättää se kelmu pois kokonaan. Filmivanerista pintaverhoilu ni hengittää pikkusen rakosista. .
Lissää ohvitopiikkia. Kun ihmiset hengittää autossa, missä on oleskelulämpötila, ilmaan syntyy kosteutta. Siinä lämpötilassa se pyssyy kaasumaisena, mutta kun se kaasun tapojen mukkaan leviää kaikkialle - myös sinne seinässä olevan eristeen sekkaan - se löytää sieltä kastepistettään vastaavan, kylmemmän lämpötilan. Ja tiivistyy vedeksi. Kylmä puoli pitäs olla se hengittävä puoli, mutta kun siellä on viimisenä pelti - lämpöä hyvin johtava ja täysin vedenpitävä pinta. Eli huonoin mahollinen ulkopinta tuon kosteuden kannalta. Se kosteus alkaa joko tiivistyä siihen pellin sisäpintaan, ja valumaan siinä kohti lattiaa, tai sitten jo sinne eristeen sissään. Mitkä kummatkaan ei oo hyviä asioita. Miun kovasti vajavaisen ymmärryksen mukkaan ratkasut vois perustua joko siihen, että eristeen ja ulkopellin väliin jäis pien tuulettuva rako, mikä samalla merkitsis kovaa lämmönhukkaa, tai sitten se eristeen sisäpinta saatas veenpitäväks, eli höyrysulku sinne lämpimälle puolelle. Ongelma on tuossa jälkimmäisessä saaha se höyrysulku riittävän tiiviiks, kun ulkopinta ei oo hengittävä. Kosteus sinne välliin löytää aika pienestä vuodosta.

Enemmän ko tämmösen vanhan ukon teoriahöpinöitä, mie kuuntelisin ja tenttaisin niitten mielipitteitä, jotka on näitä rakentaneet. Mikä on ollu ratkasu, ja miten on käytännössä toiminu. Ongelman suuruus tai se, kuinka nopeasti eristeet kostuisivat käyttökelvottomiksi, riippuu myös asuttujen vuorokausien määrästä, ja säilytysolosuhteista väliajoilla, eli pääseekö rakenne kuivumaan kunnolla käyttökertojen välillä.

Niiko kerroin, ongelmia on tuon asian kanssa ollu ihan tehastekosissakin vehkeissä. Asuntovaunujen huoltoja ja korjauksia tekevät tyypit vois jottain ja ymmärtää näistä asioista?

Vieras1

PS. Sivutaas lopuks topiikkia: Se seinäeriste ajan kanssa talvella alkaa muistuttammaan noita siun Kolin kuvien upeita tykkylumipuita, jos höyry pääsee sinne eristeen sissään, mutta tiivistyny vesi ei mistään kautta pois...
Sahaaja
Viestit: 1497
Liittynyt: Loka 07, 2009 21 : 04

Re: Reissailua

Viesti Kirjoittaja Sahaaja »

Siinä oli hyviä ideoita ja varmasti paljon tietoa kosteuden aiheuttamista ongelmista ja rakenteellisista ratkaisuista.

Nykyään kosteus on enemmän kuin ongelma rakennuspuolella, talot homehtuu ennen kuin ovat valmiita.

Mutta tuohon auto juttuun, maalauksen jälkeen itse laittaisin reilusti kotelosuoja-ainetta useampaan kertaan korin sisäpuolellekin, koteloihin yms. Hidastaa jo olemassa olevan ruosteen leviämistä, jos sellaisissa paikoissa mistä niitä ei voi poistaa.
Vai onko tuosta sitten asuntoauto käytössä haittaa?

Mutta mukavan näköistä kuvaa D3s tekee.
©pjm
Viestit: 5954
Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08

Re: Reissailua

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

Aikoinaan kun oltiin nuoria ni jengi rahtas Isolta Mantereelta vanhoja umpikylkipakuja joissa vain maali sisäpuolella. Monet ruiskuttivat Tectylin tai jonkin valmistajan vahamaisen suojan sisäpintoihin sen jälkeen kun kiesi oli maalattu myös sisältä. Itse Mr. Mobilisti muistaakseni, tai poikansa, teki lehden autolle samoin.
Ei oikeestaan kotelosuoja se aine mutta suojaa kyllä ja toimii äänieristeenä. Vahamainen pinta ei yleensä ihan helposti kondensoi lämpötilaeroista.

Itse en kiinnitäisi ainakaan mitään villaa tai kiinteämpää levyä kylkipelteihin vaan aina pitäisi olla vaikka alumiiniprofiilista runkorakenne joka jättää ilmatilan pellin ja eristeen väliin. Aivan kuin auton ovissa ja muissakin rakenteissa ilmaa välissä. Eikä mitään puista kakskakkos runkoa....

Kun siulla noinkin pitkärunkoinen aihio ni tee runko ja levytys hyvin, alkaa muutes helposti elämään ja pitämään ilkeetä ääntä kun matelet nelikolla huonoilla pohjilla ja aina kori johonkin myötää ja elää. Käytä kunnon niittejä, älä ruuveja

Kotelosuojaahan ei koskaan kannata ruiskuttaa paksulti, siitä mitään hyötyä ole, tukkii vaan ajansaatossa kaikki reiät joista vesi muuten pääsisi poies. Kaksi autoa tullut itse koteloiden osalta suojattua ja neuvon antoi alan ammattilainen. Eikä koskaan suoja-ainetta suoraan ruosteen päälle sillä sinne ruosteen huokosiin se vesi vasta kondensoituu.
Kääkkä
Viestit: 1028
Liittynyt: Huhti 07, 2012 21 : 41

Re: Reissailua

Viesti Kirjoittaja Kääkkä »

Hyviä pointteja!

Katsotaan minkälainen kiesi tulee nykysillä suunnitelmilla. Jos ei miellytä niin aina on oikeus korjata. Mutta eka reissu tosiaan täytys jo heinäkuun tietämissä päästä tekemään. Täytyy pistää hösseliksi kun kahteen viikkoon ole kerenny muuta tehä kun teknisiä korjauksia.

Välillä ontopikkiakin.

Kolin maisemissa taas tämä viikonloppu. Eka ilta tallailtu lumikengillä. Lomkolin rinne ylös, parit ruudut sieltä ja sitten alas. Huomenna rinteeseen ja saa nähä mitä muuta vielä keksii.
Kuva

Kuva
Kääkkä
Viestit: 1028
Liittynyt: Huhti 07, 2012 21 : 41

Re: Reissailua

Viesti Kirjoittaja Kääkkä »

Väripilkku keskellä Pielistä.

Kuva

Loma-kolin mäkiä taustalla. Ukko-kolilla tuli tänään kellotettua gps:ään 88,2km/h tyhjään mäkeen. Suht koht mukava vauhti sukset jalassa :D
Kääkkä
Viestit: 1028
Liittynyt: Huhti 07, 2012 21 : 41

Re: Reissailua

Viesti Kirjoittaja Kääkkä »

Eilisillan viimone ruutu. Eka kerta ikinä kun Kolilla sattuu olemaan kirkas taivas pimeellä meikäläisen siellä ollessa.

Ukko- Kolin pesäpuu. Orion taustalla ja tähdenlentokin sattu mukavasti kuvaan. Joku meteori rypäs tuli ilmakehään tossa kohtaa. Seuraavassa kuvassa oli kaksi viirua.
Pikkusen taas teknisiä virheitä kuvassa. Kameran näytöllä näytti hyvältä mutta tässäkin koossa huomaa jo notta liika pitkä suljinaika. Pilvetki palo puhki mutta olkoot.

Kuva

Huipulta pielisen suuntaan otsalamppu pönötys kuva löytyy myös mutta sitä ei tänne kannata laittaa sekavuuden ja pönöttävän ukon takia. :D
Kääkkä
Viestit: 1028
Liittynyt: Huhti 07, 2012 21 : 41

Re: Reissailua

Viesti Kirjoittaja Kääkkä »

Tervehdys!

Viimeyö vierähti Haukkavuoren juurella Sarajärvellä. Lähdettiin kollegan kanssa jahtaamaan yötaivasta. Olin varautunu noin -5 pakkasiin että on mukava pönöttää jäällä vähän kauemmin. Päästiin mettätielle ni tie olikin aurattu puoli väliin. Nooh vauhilla etuveto skodalla ylämäkeen ja auto jäi hankeen parkkiin. Siitä reilu 30min kävelyä osittain umpihangessa järven rantaan. Hieno talvinen keli. Kuulin kuinka puut rutisee ja millon mitäkin pauketta kuuluu metässä. Järvi alko täyttyä usvasta, vaatteet muuttu jäykiksi ja nenäkarvat jääty kiinni sieraimiin. "Tääl on muute pikkuse enemmä pakkasta kun -5.."

Kohta revontulet kurkisti kallion takaa. Meikäläinen oli niin jäässä että meinas kunto loppua kun läähätytti jo niin kovin. Kaveri sai timelapsen valmiiksi ja lähettiin tamppaamaan takas autolle. Lämpömittari näytti ylhäällä metän kesekllä -20. Liekkö järvellä ollu vielä piirun kylmempää..
Sitten penkka imas etuakselin jumiin. Eikun tonkimaan autoa irti. Puolisen tuntia myöhemmin saatiin auto irti ja päästiin kotiinpäin. Kolmen aikoihin yöllä oli päivä täys ja pääs nukkumaan.

Kuva

Kuva

Kuva

Jonkunmoista komaa näköjään Sigman 50mm f/1.4 linssillä täyellä aukolla.
Vastaa Viestiin