Nyt hätyytellään mv-filmin dynamiikkarajaa (Fomapan 100). Taustalla verhojen läpi tuleva päivänvalo ja luuris valaistu ainoastaan takaseinästä heijastuvalla valolla. Silti ikkuna ei kärtsää rumasti puhki vaan pikkuhiljaa feidaa valkoiseen. Eipä siinä kauaa mennyt kun pääsi digin laatuun ja ylikin :)
Vau.
Tätä olenkin odottanut. Prosessit alkavat olemaan hanskassa.
Ylikellottaja on ensimmäinen kuva, joka on sävyalaltaan filmimäinen. Musta pää on musta ja kuva sopivan loiva ja sävykäs. Onnittelut.
Paperinegatiiveilla ei oikein irronnut aluksi kuin pari aukkoa, mutta sain lahjoituksena hieman tykimpää paperia joita myös valottelin ja ovat skannausjonossa. Rollei ATO2.1 sinivalolle herkkä filmi on aivan jäätävän skarppia mutta siinäkin on paperin sävytoisto. Eipä tuota "filmimäistä" toistoa saa kuin käyttämällä sitä perinteistä filmiä. Vähän jänskätti kokeilla koko prosessi alusta loppuun.
Minoltan spottimittari F on hassu kapistus logiikaltaan ja n. 30 vuotta vanhana siitä on kenno kusahtanut kun ei enää anna eksakteja mittauksia. Noh nyt viitsii sijoittaa enemmän kunnolliseen mittariin kokeilujen jälkeen.
Jälki on kyllä todella kaunista. Tonaalinen erottuvuus on huikeaa esim. Luuriksen baretissa ja kellon puuosien syiden pienissä tonaalisissa eroissa. Jatkuvasävyisyys (kiitos, Niffe) on häkellyttävää. Kyllä tällainen kuva saa digikuvaajan miettimään, josko jossakin vaiheessa kokeilisi myös laakafilmille kuvaamista. Kyllä sellainen pieni 4x5 tai 8x10 siemen jäi itämään Loviisan keikan jälkeen. Oli hienoa katsoa kuvausprosessia.
Mainio Luuriskuva tämäkin. Luuris todella jatkaa humoristisella ja havainnoivalla tavalla Far Side Galleryn kuolematonta perintöä. :)
Ei näytä väärin. Lehtiä on vähemmän kuin vaikkapa 2 vuotta sitten. Homma kusahti siinä vaiheessa kun alkoivat haravoimaan luonnollisen suojapeitteen pois maasta elikkä kuivat lehdet ja kaikki kielot. Nyt siellä on niitä surullisia kylttejä että "Älkää talloko juuriani kiitos <3!"
Maaperästä kun revitty kasvillisuus pois ja aluetta suurennettu myös (?) niin mikään ihme jos lehtien määrä alaosissa vähenee. Ilmavirrat kuivattaa tuon jonkun aivottoman apinan aikaansaaman Sodoman ja Gomoran autiomaan puun ympäriltä ja mikroilmasto on tuhottu ikuisiksi ajoiksi.
Helvetin hullut kotipuutarhurit !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1
Ilford Delta 100 + Ilford DD-X kehitys. Vissiin menee filmipuolellakin tosiaan niin että halvalla ei saa hyvää. Nää Deltat maksaa 3x Fomapanin verran per laaki mutta näköjään näillä saa jo digin näköistä jälkeä jos kliini lopputulos on tärkeä.
Ostin taannoin kaupasta jättisipulin enkä heti tiennyt mitä tehdä sillä. Toiselta puolelta purin ison palan mutta muistin samalla miksi en digannut sipulista aikanaan. Uskottelin itselleni että se oli vain omena...rousk...whaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
Maffer kirjoitti:Mistä lapset saavat sipulikammon?... Toiselta puolelta purin ison palan mutta muistin samalla miksi en digannut sipulista aikanaan. ...rousk...whaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
Hauska! Olisit laittanut vielä pureskellun puolen näkyviin. Nam. iOnion burger!!!
olis tullut vielä lisää rouheutta kuvaan!
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa!Vîta est tempus optimum homini
En ole varsinaisesti bw kuvien ystävä, koska omaan silmään ne ovat jotenkin sekavaa puuroa, mutta tässä on kyllä jotakin erityistä mistä pidän. Olisiko se toi kolmiulotteisuus joka aivankuin pomppaa silmille ja jäsentää kuvaa tällaiselle väriaddiktoituneelle puusilmälle.
Njuuh siinä on aukko auki normiobiska vähän alle metristä. Kyllä se ihan kivasti jo irrottaa, tosin apuna iltavalo pilvistä. Rodinal kehitteenä korostaa fokusta ja mikrokontrastia.
Värikuvat on aika tyyristä hupia 4x5 koossa puhumattakaan 8x10. Lienee syytä katsoa joku habbelsad värikuvia varten rullafilmiä syömään.
Käytännössä pahimman luokan Bio-Hazardi. Niin kuumaa tököttiä että haarukkakin sulaa. Ei lähtenyt pois edes vartin liottamisella meressä. Nyt on kassi täynnä töhnää ja luuris tahmea.