Temiksen fotokuvatukset 2023-2024

Esittele omia kuviasi! Anna palautetta muiden kuvista!
jperala
Viestit: 3481
Liittynyt: Helmi 03, 2004 19 : 24
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Temiksen fotokuvatukset 2023-2024

Viesti Kirjoittaja jperala »

Kuvat on hienoja edelleen, muutamassa kuvassa taivas menee jälleen oudon näköiseksi (tämä siis oma mielipide ei fakta) tai ainakin omalla näytöllä puuroutuu oudosti ? en nyt väkisin hae jotan negatiivistä mutta pakko kysyä.
"Olen kuvannut eri kameroilla ihan itse"
https://www.flickr.com/photos/190197415 ... 568316264/
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
temama
Viestit: 10026
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Temiksen fotokuvatukset 2023-2024

Viesti Kirjoittaja temama »

jperala kirjoitti: Maalis 27, 2024 20 : 54 Kuvat on hienoja edelleen, muutamassa kuvassa taivas menee jälleen oudon näköiseksi (tämä siis oma mielipide ei fakta) tai ainakin omalla näytöllä puuroutuu oudosti ? en nyt väkisin hae jotan negatiivistä mutta pakko kysyä.
Kiitti palautteesta. Jees, mulla on ollut kuvien käsittelyn taustalla enemmän tai vähemmän vääntöä esim filmikohinan kanssa. Ja sitten en viitsinyt näihin kuviin soveltaa liikaa kohinapoistoa vaan jätin kohinaa aikalailla reilusti .
Luulen ymmärtäväni mitä tarkoitat, ja erityisesti kuvassa 4. KS3 taivas näyttäytyy minunkin silmiin aika kököltä. Voisin itseasiassa yrittää korjata sitä huikkasen.

edittiä; nyt tein tuosta yhdestä kuvasta toisen version, ja laitoin siihen myös ripauksen topazin AI kohinavaimennusta.

Mutta itseasiassa taivaalla oli puuromaista vaaleaa haaleaa pilvimuodostelmaa.

KuvaKP160sairaala2ver by Temama, on Flickr
Viimeksi muokannut temama, Maalis 27, 2024 21 : 48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
jperala
Viestit: 3481
Liittynyt: Helmi 03, 2004 19 : 24
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Temiksen fotokuvatukset 2023-2024

Viesti Kirjoittaja jperala »

temama kirjoitti: Maalis 27, 2024 21 : 17
jperala kirjoitti: Maalis 27, 2024 20 : 54 Kuvat on hienoja edelleen, muutamassa kuvassa taivas menee jälleen oudon näköiseksi (tämä siis oma mielipide ei fakta) tai ainakin omalla näytöllä puuroutuu oudosti ? en nyt väkisin hae jotan negatiivistä mutta pakko kysyä.
Kiitti palautteesta. Jees, mulla on ollut kuvien käsittelyn taustalla enemmän tai vähemmän vääntöä esim filmikohinan kanssa. Ja sitten en viitsinyt näihin kuviin soveltaa liikaa kohinapoistoa vaan jätin kohinaa aikalailla reilusti .
Luulen ymmärtäväni mitä tarkoitat, ja erityisesti kuvassa 4. KS3 taivas näyttäytyy minunkin silmiin aika kököltä. Voisin itseasiassa yrittää korjata sitä huikkasen.

edittiä; nyt tein tuosta yhdestä kuvasta toisen version, ja laitoin siihen myös ripauksen topazin AI kohinavaimennusta.

Mutta itseasiassa taivaalla oli puuromaista vaaleaa haaleaa pilvimuodostelmaa.

KuvaKP160sairaala2ver by Temama, on Flickr
Mutta nyt näyttää jo siltä miltä pitääkin.
"Olen kuvannut eri kameroilla ihan itse"
https://www.flickr.com/photos/190197415 ... 568316264/
Kapama
Viestit: 612
Liittynyt: Tammi 19, 2018 9 : 03

Re: Temiksen fotokuvatukset 2023-2024

Viesti Kirjoittaja Kapama »

Tämähän on hieno kuva. Turha muuten täällä kovin tuollaisia pikkudetaljeja lähteä ruotimaan. Ei täällä originaaleja näe (tarkoitan originaaleilla käsiteltyjä, lopulliseksi hyväksyttyjä), usean mutkan käyneitä enemmän tai vähemmän muuttuneita kylläkin. Kannattaisi keskittyä enemmän kuvan sisältöihin, kuin tuohon iänikuiseen pikseleitten tihrustamisiin. Vaan helpompaahan se tietenkin on.

Kapa
jperala
Viestit: 3481
Liittynyt: Helmi 03, 2004 19 : 24
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Temiksen fotokuvatukset 2023-2024

Viesti Kirjoittaja jperala »

Täällä nyt tuntuu jokainen ruotivan jotain jatkuvasti niin turha siihenkään on puuttua vaikka helppoa sekin olisi.
"Olen kuvannut eri kameroilla ihan itse"
https://www.flickr.com/photos/190197415 ... 568316264/
Maffer
Viestit: 21619
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Temiksen fotokuvatukset 2023-2024

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Jokainen voi panostaa omiin jälkikäsittelytaitoihin. Korkeintaan 25% hommasta on se sulkimen painallus ja loput on tuunausta jälkikäteen. Se et haluaa nähdä kaiken miten ikävaurioitunut silmä näkee, ei vaadi kameraa laisinkaan. Sen kun jättää kamerat kotiin ja käy paikan päällä katsomassa ensin. Niin temiskin on näköjään tehnyt ja visioinut.

Se on hyvä lähestymistapa muutenkin, parhaat kuvat saa jättämällä romut kotiin. Ulkoilukin pysyy ulkoiluna ja saattaa jopa huomioida uusia yksityiskohtia matkan varrella. Uuteen paikkaan ei koskaan kannata rynnätä romut tanassa jos ei ole selvillä etukäteen mitä siellä on ja miksi sinne mennään.
temama
Viestit: 10026
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Lapinlahden ”houruinhoitolaitos”

Viesti Kirjoittaja temama »

Tattista kovasti kaikille kommentoijille!! Juu, en minä laita pahitteeksi keskustelunpoikasta. Maffer on oikeassa, että kuvankäsittelytaidoissa on aina parantamisen varaa ja/tai oppimista. Mulla jopa enemmän siinä kuin valokuvaamisessa.

Ja sitten Pitkäperjantai illan kuvakattaukseen!

Kuten lupasin, niin nyt sukelletaan Lapinlahden ”houruinhoitolaitoksen” eli vuonna 2008 lopetetun psykiatrisen sairaalan tunnelmiin. Tämä laitos valmistui 1841 (!) ja on koko Euroopan vanhimpia psykiatrista hoitoa varten rakennettuja sairaaloita!

https://lapinlahdenlahde.fi/historia/

Se on muuten jännä juttu, että nykysuomessa näitä äärimmäisen tärkeitä psykiatrisia hoitolaitoksia lopetetaan (kuten myös edellisen sarjan Kellokosen sairaala). En usko, että nykyisin hoitoa kaipaavia olisi vähemmän kuin menneinä vuosikymmeninä. Ihmisiä ei prkl saisi jättää heitteille ja avohoitoon tai pelkästään lääkkeiden armoille! Psyykkisesti sairas immeinen tarvitsee turvallisen paikan elpyä, joissa oikeat ammattilaiset tarjoavat oikeanlaista apua. Varsinkin tässä nykyajan psykoottisessa "normielämässä" jossa sairastuttavia elementtejä on vähintäänkin yhtä paljon kuin ennenkin.
Varsinkaan Lapinlahden sairaala ja sen puistomainen ympäristö ei ollut pelkkä laitos, vaan ihmisläheinen paikka jossa tilaa toipumiselle tosiaan oli.

1.

KuvaKP160Lapinlahti1 by Temama, on Flickr

(oli sumuinen keli, tämän takia taivaalla ei pahemmin yksityiskohtia)

2. Rakennuskompleksin takana, meren rannassa

KuvaKP160Lapinlahti2 by Temama, on Flickr

3.

KuvaKP160Lapinlahti3 by Temama, on Flickr

4. Vai olisko niin, että raha ratkaisee? Sellsinki.

KuvaKP160Lapinlahti5 by Temama, on Flickr

5. Tarharyhmä tutustumassa miljööseen

KuvaKP160Lapinlahti4 by Temama, on Flickr

6. Yksityiskohta sairaalarakennuksen kupeessa - valvova silmä?


KuvaKP160Lapinlahti6 by Temama, on Flickr
Viimeksi muokannut temama, Maalis 29, 2024 23 : 30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
T71
Viestit: 3490
Liittynyt: Tammi 01, 2017 23 : 53

Re: Temiksen fotokuvatukset 2023-2024

Viesti Kirjoittaja T71 »

Maffer kirjoitti: Maalis 29, 2024 9 : 04 Sen kun jättää kamerat kotiin ja käy paikan päällä katsomassa ensin. Niin temiskin on näköjään tehnyt ja visioinut.
Niin, mehän ei tiedetä miten mones tää nykyinen Temiksen pöpiläkierros on. Temiksellä saattaa olla vuosikymmenien pohjat vajakkilaitosten visualisoinnista ja tää nykyinen seesteinen sonistivaihe vain pitkän hoitojakson lopputulos? :wink:
Kuvat on kuitenkin aika selväjärkisen näköisiä, osa aiemmista on ollut lievästi viinanhuuruisia, näin maallikkona meno kuitenkin näyttää ihan terveeltä... tai pientä haloa taivaassa liian käpistelyn tuloksena oli aiemmissa (ne sähköjohdot), mutta menköön kevätväsymyksen piikkiin.
jperala
Viestit: 3481
Liittynyt: Helmi 03, 2004 19 : 24
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Temiksen fotokuvatukset 2023-2024

Viesti Kirjoittaja jperala »

Temiksen pöpiläkierros, kuulostaa siltä että on laitettu kiertoon huonon käytöksen vuoksi..pöpilästä :)

Nyt en ala ruotimaan mitään, keskityn vain sisältöön, ei siis mennä helpoimman kautta. Temis oli jo itse huomauttanut eräästä asiasta minkä huomasin vahingossa.

Yhtä laadukasta sarjaa kuin edelliset.
"Olen kuvannut eri kameroilla ihan itse"
https://www.flickr.com/photos/190197415 ... 568316264/
temama
Viestit: 10026
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Temiksen fotokuvatukset 2023-2024

Viesti Kirjoittaja temama »

Maffer kirjoitti: Maalis 29, 2024 9 : 04 ja käy paikan päällä katsomassa ensin. Niin temiskin on näköjään tehnyt ja visioinut.
Sen verran täytyy korjata, että vaikka paikat minulle toki jostain menneisyydestä tuttuja (vaikkakaan ei potilaana ;D ), niin tosiaan nämä Portra 160 filmikuvat eivät vaatineet erityistä tiedusteluretkeä. Vaan 10-15.3. kuvasin kellokosken ja lapinlahden mestoja, ja kellokosken kuvista tein kiusoitinta kellokosken reissun jälkeen. Filmikuvat sain kehityksestä myöhemmin, vaikka tosiaan otin ne reissujeni aikana.

Tämän vaan halusin täsmentää kun täällä kaiken maailman pöpit vihjailee omituisuuksia, enkä tarkoita sinua maffers!
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
temama
Viestit: 10026
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Pöpit pelloille hyötyjumppaamaan!

Viesti Kirjoittaja temama »

[meditaatiohetki
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
temama
Viestit: 10026
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

ylösnousemus ja viimeinen puserrus !

Viesti Kirjoittaja temama »

Kuulkaas rakkaat maan matoset!

Virallisena ylösnousemusta seuraavana päivänä minäkin näin teille ilmestyin ja päästän teidät nyt odotuksen piinasta, ja julkaisen loputkin rippeet Portra 160 filmin ruuduista!!

Olkaat kiitollisna!

Muuten snadina detaljina; lähestulkoon kaikki ruudut 36 freimin rullasta onnistui! Olen tyytyväinen. Olen myös saanut niin paljon positiivist palautetta näistä, että hatkitsen vakavissaan Portraa ladattavaksi kameraan myös seuraavaksi.

Ja nämä viimeiset kuvat haluan esittää aika paljon alkuperäisiä negaruutuja kunnioittaen, eli en pahemmin tasoittele filmikohinoita yms.

1. Elämä voittaa

KuvaKP160rest1 by Temama, on Flickr

2. Wanhaa Porvoota

KuvaKP160rest6 by Temama, on Flickr



3. Ikivanhalla 55mm takumarilla, tykkään sen retropiirrosta!

KuvaKP160rest5 by Temama, on Flickr

4. Vanha mies menee

KuvaKP160rest4 by Temama, on Flickr

5. Nuorehko nainen tulee, Stadin kaduilla

KuvaKP160rest7 by Temama, on Flickr



6. Eerikinkatua lounaan suuntaan

KuvaKP160rest8 by Temama, on Flickr

Sumuista oli. Tämä jäi myös rullan viimeiseksi ruuduksi. Halusin esittää sen mahdollisimman alkuperäistä kunnioittaen, mukaillen Portra filmin tuottamia värejä.

Huilatkaahan hyvin rakkaat kaiffarit - huomenna alkaa taas arkinen aherrus.
Viimeksi muokannut temama, Huhti 01, 2024 12 : 17. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
jperala
Viestit: 3481
Liittynyt: Helmi 03, 2004 19 : 24
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Temiksen fotokuvatukset 2023-2024

Viesti Kirjoittaja jperala »

Wanha porvoo ja viimeinen oli omaan silmään, mustavalkokuvista en ole ollut koskaan innostunut eikä ne nytkään ollut siellä top kympissä :)
Näissäkin kuvissa oli jotain mitä itse ehkä koittaisin korjata, mutta nämähän eivät ole minun tuotoksia niin ovat hyviä näin.
"Olen kuvannut eri kameroilla ihan itse"
https://www.flickr.com/photos/190197415 ... 568316264/
temama
Viestit: 10026
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Temiksen fotokuvatukset 2023-2024

Viesti Kirjoittaja temama »

jperala kirjoitti: Huhti 01, 2024 11 : 49 Wanha porvoo ja viimeinen oli omaan silmään, mustavalkokuvista en ole ollut koskaan innostunut eikä ne nytkään ollut siellä top kympissä :)
Näissäkin kuvissa oli jotain mitä itse ehkä koittaisin korjata, mutta nämähän eivät ole minun tuotoksia niin ovat hyviä näin.
Tattista palautteesta arvon peris! Juuh, halusin esittää nää vimoset ruudut enempi autenttisella rock'n roll asenteella, eli yksinkertaisemmin - sellaisena kuin ne filmillä oli. Ei turhaa hieromista.
Viimeksi muokannut temama, Huhti 01, 2024 12 : 34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
habannaama
Viestit: 5167
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Re: Temiksen fotokuvatukset 2023-2024

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Rehellisyyden nimissä todettava, että ne hyveet mihin aiemmassa setissäsi ihastuin, ne puuttuvat nyt tyystiin ja omat puusilmäni eivät millään taivu katsomaan tällaista yksityiskohtia syövää kohinaa.

Siispä henkilökohtaisista mieltymyksistäni johtuen kylmä tuomio, ei jatkoon.
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
temama
Viestit: 10026
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Temiksen fotokuvatukset 2023-2024

Viesti Kirjoittaja temama »

habannaama kirjoitti: Huhti 01, 2024 12 : 25 Rehellisyyden nimissä todettava, että ne hyveet mihin aiemmassa setissäsi ihastuin, ne puuttuvat nyt tyystiin ja omat puusilmäni eivät millään taivu katsomaan tällaista yksityiskohtia syövää kohinaa.

Siispä henkilökohtaisista mieltymyksistäni johtuen kylmä tuomio, ei jatkoon.
Juuh, gyllä se niin on Habis, että filmikuviin vain tulee sitä filmikohinaa. Ja sen saa pois vaikkapa AI taikatyökaluilla, mitä olen niissä aikaisemmissa kuvissa soveltanut!
Tämän rullan kanssa ollaan siis menty vuoristorataa nykyaikaisen ja perinteisemmän esityksen kanssa. Tavallaan ollut ihan antava reissu mulle. Oli mukavaa saada kannaustavaa palautetta niistä siistemmistä kuvista, ja mielenkiintoista nähdä reaktioita vähemmän kliineistä ruuduista!

Mutta mitä tulee tulevaisuuteen, niin aivan varmasti alati kehittyvät AI työkalut leipovat melkein mistä tahansa filmiruudusta todella puhtaan kuvan - jos niin halutaan.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
T71
Viestit: 3490
Liittynyt: Tammi 01, 2017 23 : 53

Re: Temiksen fotokuvatukset 2023-2024

Viesti Kirjoittaja T71 »

Noissa aiemmissa oli liian överi terävöitys ja näissä taas orkkistunnelma vuodelta 1982. Vaan mitä ihmettä uusi mersu tekee 80-luvun Kampissa/Punavuoressa? Viimeisestä en silti muuttaisi mitään. Tällaista kamaa ei vaan saa enää mistään "uutena".

Tätä hieman samaa tunnelmaa voi lähestyä laittamalla sen takumarin kiinni vaikka Canonin 5d2/3 peilirunkoon. Siitä lasista jää siihen kuvaan aina jälki, vaikka ollaan digitaalisella alustalla, jossa on liikaakin terävyyttä. Uusissa sonyissa on kadotettu jotakin oleellista liikojen pikselien tai epäpuhtaiden värien takia, mutta jopa 5D classic Canonilla ja vanhojen filmikameroiden linsseillä pääsee täysin omiin tunnelmiin. Niillä tarkentaminen vaan on täyttä tervaa.

Se ei siis tarvitse sukellusta suoraan syvään päätyyn tai lähtöä piiskattavaksi Rajalan takahuoneeseen, että saa nauttia jostain täysin uniikista ja omasta tunnelmasta. Katukuvaukseen tällainen uusvanha setti on mitä parhain, jos ei kuvaa ihmisiä läheltä ja vaadi täyttä terävyyttä. Uusilla kamoilla kuvaaminen vaan on jotenkin liian kliinistä, ne kuvat on usein hajuttomia ja mauttomia, vähän kuin kasvihuoneessa sähkövalon alla makuutetut vetiset tomaatit.
temama
Viestit: 10026
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Temiksen fotokuvatukset 2023-2024

Viesti Kirjoittaja temama »

Tattista hyvästä kommentista T71!

Takumarin 55:lla tosiaan otettu 4 viimeistä. Se teki yhdessä portra filmin kanssa vielä rujompaa jälkeä, mutta osittain korjasin väritasapainoa ja jotain pientä, ettei DC:netin väellä ihan mene mämmit väärään kurkkuun!

Sony A7ärrKakonen soveltuu oikein mainiosti retrolasien kanssa käytettäväksi. Löytyy kennovakaaja ja hyvät tarkennusavut. Nyt filmirungon kanssa piti vain luottaa etsimen antamaan näkymään kun manuaalisesti tarkensi. Ja nyt kun kattoo, niin huikkasen etutarkenteiseksi noi vimoset takumar kuvat menneetkin. No, menkööt rokettiroll asenteen piikkiin!
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
temama
Viestit: 10026
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Lonkero-case!

Viesti Kirjoittaja temama »

Voi hyvät hyssykät ja jumatsuikat!!! nyt menee tunteisiin.

Kuvalonkerokeissi2024 by Temama, on Flickr

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/a ... b1e0571106

Onkx tää pRkL todellista!!???

Tislaamalla valmistettua 7.5% jaloa lonkerojuomaa ei saa ruokakauppoihin, mutta käymisteitse duunattua 8% kiljulonkeroa saa!!!

Ei ole todellista. Ei ihme, että tän maan hommat menee päin mäntyä kun tehdään näin loistavia päätöksiä :-I

Katelkaahan vaikka tästä uutis-linkistä kohdasta 5:05 kun suomalainen vaatturiopiskelija duunaa Italiassa:

https://areena.yle.fi/1-66528432

Keroo mm. että vaatturin ammattitaito Italiassa on ihan eri tasolla kuin Suomessa. Siis huipputasolla.

On se kumma juttu, että esim. Italiassa kulttuuri toimii ja ihmiset duunaa vaikka viinaa, viiniä ja kaikea mahdollista alkoholimatuotetta saa kellon ympäri ruokakaupoista ??!!
Ihan vaan niinkun heittona.

Onko se nyt niin hel*etin edistyksellistä, että 8% kiljulimulitkua saa kohta oikein ruokakaupoista?? Jengi dokaa kalorilitkuja, kun muualla Euroopassa voidaan siemailla sivistyneesti just niitä juomia mitä halutaan.
Mä sanon, että se on kuulkaas vapaus joka saa immeisen lentoon.
Kyllä täällä alkomaholin ongelmakäyttäjät saavat myrkkynsä oli sitä ruokakaupoissa tai ei. Ja nykysukupolvi osaa kyllä käyttää alkoholia - ne ei dokaa sillä itseään rappiolle.

CHEEEEERSSSZZ!
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
mremonen
Viestit: 9256
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Re: Temiksen fotokuvatukset 2023-2024

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Tykkäsin kyllä Porvoo-kuvista. Lonkerokuvasta en niinkään. Mun mielestä alkoholilla on liian iso rooli yhteiskunnassa, mutta se olen vaan minä.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
Vastaa Viestiin