Paras tapa säilyttää kuvat lapsille?

Arkisto-ohjelmia, selausohjelmia, kuva-albumeja webbiin tekeviä
Vastaa Viestiin
Fish80
Viestit: 134
Liittynyt: Elo 20, 2013 14 : 17

Paras tapa säilyttää kuvat lapsille?

Viesti Kirjoittaja Fish80 »

Mikähän voisi olla paras tapa säilyttää parhaat kuvat lapsille? Kun esim. 20 vuoden päästä ovat aikuisia ja keksivät, että olisi kiva katsella omia lapsuudenkuvia ?

Nyt kuvat Macin Photosissa läppärillä ja varmuuskopio ulkoisella usb-c kovalevyllä. Osa kuvista maksullisella Google Photos tilillä. 20 vuoden päästä kun joku yrittää niitä avata niin törmää varmasti ainakin seuraaviin ongelmiin:

- Macin Photos ei aukea koska ei enää yhteensopiva silloista Macien kanssa
- Läppäri ei käynnisty
- Mistään ei löydy adapteria jolla saisi usb-c johdon kiinni
- Google mennyt konkurssiin kun tekoäly syrjäyttänyt hakukoneen tai joku unohtanut päivittää sinne luottokortin tiedot jolloin kuvat poistettu

Pitäisiköhän ostaa 2kpl ssd usb-c kovalevyä ja vaikka formatoida se ExFat muotoon (että aukeaisi windowssissa ja macissa) ja sinne kuvat vaan yksinkertaisiin kansioihin? Lisäksi muutama iFolorin kirja.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
hkoskenv
Viestit: 4413
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Re: Paras tapa säilyttää kuvat lapsille?

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

Fish80 kirjoitti: Helmi 28, 2023 16 : 26 Mikähän voisi olla paras tapa säilyttää parhaat kuvat lapsille? Kun esim. 20 vuoden päästä ovat aikuisia ja keksivät, että olisi kiva katsella omia lapsuudenkuvia ?
Kuvakirja tai nippu kuvia kenkälaatikossa toimii ilman minkäänlaista tietoteknistä panostusta. Kyllä 20 vuoden päästä nuo saa auki, jos käytät tämän päivän yleisiä ja pitkään käytössä olleita formaatteja, jos vain tallennusväline on kunnossa, mutta ehkä niitä liitäntöjä ei ole vakiona joka koneessa.
Pitäisiköhän ostaa 2kpl ssd usb-c kovalevyä ja vaikka formatoida se ExFat muotoon (että aukeaisi windowssissa ja macissa) ja sinne kuvat vaan yksinkertaisiin kansioihin? Lisäksi muutama iFolorin kirja.
Osta ennemmin pyörivä kovalevy. Magneettimuistit ovat paljon kestävämpiä kuin SSD-muistit. Kovalevyn mekaniikka ja elektroniikka muodostuu ongelmaksi 20 vuodessa. Ei minulle tule mieleen helppoa tapaa säilöä tiedostoja niin, että ne säilyvät 20 vuotta ilman minkäänlaista ylläpitoa.

Muistaakseni joku firma teki joskus CD tai DVD -levyjä kvartsista kultametalloinnilla pitkäaikaisvarastointiin, mutta en löytänyt sitä enää pikaisella haulla. Noita asemia saanee ulkoisina hyvin pitkään.
Hannu
SeppoK
Viestit: 72
Liittynyt: Helmi 10, 2007 23 : 39

Re: Paras tapa säilyttää kuvat lapsille?

Viesti Kirjoittaja SeppoK »

Minulla on kuvat talletettuna NAS-verkkoasemalle, jossa on kaksi 4 Gt kovalevyä, jotka tekevät kopiota toisistaan.

Parhaiten dokumentoituja ovat varmaan filmikansiot, joihin on myös kirjoitettu aiheesta. Nyt sukututkimusta tehneenä olen huomannut, että kuvan taakse pitäisi kirjoittaa mitä siinä tapahtuu.
hkoskenv
Viestit: 4413
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Re: Paras tapa säilyttää kuvat lapsille?

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

SeppoK kirjoitti: Maalis 01, 2023 16 : 21 Minulla on kuvat talletettuna NAS-verkkoasemalle, jossa on kaksi 4 Gt kovalevyä, jotka tekevät kopiota toisistaan.

Parhaiten dokumentoituja ovat varmaan filmikansiot, joihin on myös kirjoitettu aiheesta. Nyt sukututkimusta tehneenä olen huomannut, että kuvan taakse pitäisi kirjoittaa mitä siinä tapahtuu.
Ainakin keitä kuvassa on ja koska kuva on otettu. Se harmittaa usein, kun löytää jostain ullakolta kuvia sukulaisista. Ei sen tarvitse olla kovinkaan etäinen sukulainen, kun ei kukaan elossa oleva tiedä kuka se on. Olen laittanut joihinkin teettämiini vedoksiin pienen raidan, jossa on mainittu kuvan henkilöt ja kuvauspäivä.
Hannu
kuvankka
Viestit: 158
Liittynyt: Heinä 05, 2021 16 : 07
Paikkakunta: Finland

Re: Paras tapa säilyttää kuvat lapsille?

Viesti Kirjoittaja kuvankka »

hkoskenv kirjoitti: Maalis 06, 2023 21 : 48 Olen laittanut joihinkin teettämiini vedoksiin pienen raidan, jossa on mainittu kuvan henkilöt ja kuvauspäivä.
Jos paperikuvia teettää Ifolorilta niin kuviin on mahdollista taakse kirjoittaa muutaman merkin teksti. Olen kuviin laittanut päivämäärän muodossa "7.3.2023". Vakioasetuksena kuviin tulisi kuvan tiedostonimi millä ei periaatteessa ole mitään merkitystä jos se on muotoa jotain "DSC845739". Menin muutamaan kuvaan kirjoittamaan kuvien aiheen niin lopullisten paperikuvien takana ääkköset eivät näkyneetkään eikä tästä varoitettu Ifolorin ohjelmassa mitenkään...
mattimi
Viestit: 857
Liittynyt: Elo 27, 2003 16 : 14
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Paras tapa säilyttää kuvat lapsille?

Viesti Kirjoittaja mattimi »

hkoskenv kirjoitti: Helmi 28, 2023 20 : 08
Fish80 kirjoitti: Helmi 28, 2023 16 : 26 Mikähän voisi olla paras tapa säilyttää parhaat kuvat lapsille? Kun esim. 20 vuoden päästä ovat aikuisia ja keksivät, että olisi kiva katsella omia lapsuudenkuvia ?
Kuvakirja tai nippu kuvia kenkälaatikossa toimii ilman minkäänlaista tietoteknistä panostusta. Kyllä 20 vuoden päästä nuo saa auki, jos käytät tämän päivän yleisiä ja pitkään käytössä olleita formaatteja, jos vain tallennusväline on kunnossa, mutta ehkä niitä liitäntöjä ei ole vakiona joka koneessa.
Pitäisiköhän ostaa 2kpl ssd usb-c kovalevyä ja vaikka formatoida se ExFat muotoon (että aukeaisi windowssissa ja macissa) ja sinne kuvat vaan yksinkertaisiin kansioihin? Lisäksi muutama iFolorin kirja.
Osta ennemmin pyörivä kovalevy. Magneettimuistit ovat paljon kestävämpiä kuin SSD-muistit. Kovalevyn mekaniikka ja elektroniikka muodostuu ongelmaksi 20 vuodessa. Ei minulle tule mieleen helppoa tapaa säilöä tiedostoja niin, että ne säilyvät 20 vuotta ilman minkäänlaista ylläpitoa.

Muistaakseni joku firma teki joskus CD tai DVD -levyjä kvartsista kultametalloinnilla pitkäaikaisvarastointiin, mutta en löytänyt sitä enää pikaisella haulla. Noita asemia saanee ulkoisina hyvin pitkään.
Tein 2000-luvun alkuvuosina kopiot kuvistani tavallisille cd-levyille, joita sai silloin kirjapaupoista ynnä muualta. Jouduin loppukesästä hakemaan sieltä muutamia kuvia. Luin noin 20 cd-levyä. Kaikki toimivat vielä normaalisti. 20 vuotta on näissä asioissa lyhyt aika, mutta ainakin sen ne näyttävät kestävän. Olen säilyttänyt levyjä pahvilaatikossa niiden alkuperäisissä muovikansissa tai parinkymmenen levyn pinoissa, jotka ovat muovitötterössä, jossa on levyn reiän kokoinen tappi keskellä.

Noin 10 vuotta siirryin ulkoisiin vanhanaikaisiin pyöriviin usb-kiintolevyihin.
JL Anttola
Viestit: 1216
Liittynyt: Loka 17, 2021 10 : 39

Re: Paras tapa säilyttää kuvat lapsille?

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Vähän asian vierestä. Vasta karvan päälle seitenkymppisenä en oo kamalasti omia lapsuudenkuvia kaivannu, vaikkei niitä oo kun ihan muutama. Sen sijaan kuvia vanhemmistani olen kaivannut kovasti, ja varsinkin arkielämää kuvaavia. Nyt ei ole kuin joku hautajaispönötys, tai muu erikoistapauskuva olemassa... omalta lapsuudenajalta oikeastaan eniten kaipaisi sellaisia muistia tukevia kuvia, missä näkyisi asuinympäristöä ja muutakin elämänpiiriä, rakennuksia, pihoja, arkkitehtuuria, ammoin purettujen rakennusten sijaintia ja sellaista. Ihmisiä, ja niillä nimet. Ja määristä sanoisin, että sata hyvää kuvaa voi olla jo aika kattava, ja ne vois hyvinkin säilyä paperikuvina? Ja voisi olla arvokkaampi, kuin 30 000 digikuvaa, joiden seasta pitäs jonkun muinaistekniikkaan perehtyneen ja kalliin palvelunatarjoajan avulla etsiä ne sata...

En kirjottanu tätä siksi, että oon niin paljon viisaampi kuin toiset, vaan siksi, että itellä just ihan rempallaan tääkin puoli.

Jaakko
Olaus
Viestit: 141
Liittynyt: Kesä 14, 2006 20 : 12

Re: Paras tapa säilyttää kuvat lapsille?

Viesti Kirjoittaja Olaus »

kuvankka kirjoitti: Maalis 07, 2023 11 : 45
hkoskenv kirjoitti: Maalis 06, 2023 21 : 48 Olen laittanut joihinkin teettämiini vedoksiin pienen raidan, jossa on mainittu kuvan henkilöt ja kuvauspäivä.
Jos paperikuvia teettää Ifolorilta niin kuviin on mahdollista taakse kirjoittaa muutaman merkin teksti. Olen kuviin laittanut päivämäärän muodossa "7.3.2023". Vakioasetuksena kuviin tulisi kuvan tiedostonimi millä ei periaatteessa ole mitään merkitystä jos se on muotoa jotain "DSC845739". Menin muutamaan kuvaan kirjoittamaan kuvien aiheen niin lopullisten paperikuvien takana ääkköset eivät näkyneetkään eikä tästä varoitettu Ifolorin ohjelmassa mitenkään...
Lyijykynällä kuvan taakse kirjoitettu kestää kauemmin kuin... ehkä ihmiskunta.
kuvankka
Viestit: 158
Liittynyt: Heinä 05, 2021 16 : 07
Paikkakunta: Finland

Re: Paras tapa säilyttää kuvat lapsille?

Viesti Kirjoittaja kuvankka »

Olaus kirjoitti: Elo 23, 2023 10 : 24 Lyijykynällä kuvan taakse kirjoitettu kestää kauemmin kuin... ehkä ihmiskunta.
Tämä "merkkaa lyijykynällä kuvien taakse" vinkki toimii vanhoihin valokuviin. Monet uudet valokuvapaperit ovat sellaisia ettei lyijykynä tai kuulakärkikynä tartu taakse.
jaava
Viestit: 1997
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Paras tapa säilyttää kuvat lapsille?

Viesti Kirjoittaja jaava »

Fish80 kirjoitti: Helmi 28, 2023 16 : 26 Mikähän voisi olla paras tapa säilyttää parhaat kuvat lapsille? Kun esim. 20 vuoden päästä ovat aikuisia ja keksivät, että olisi kiva katsella omia lapsuudenkuvia ?
mattimi kirjoitti: Elo 21, 2023 17 : 20 Tein 2000-luvun alkuvuosina kopiot kuvistani tavallisille cd-levyille, joita sai silloin kirjapaupoista ynnä muualta. Jouduin loppukesästä hakemaan sieltä muutamia kuvia. Luin noin 20 cd-levyä. Kaikki toimivat vielä normaalisti. 20 vuotta on näissä asioissa lyhyt aika, mutta ainakin sen ne näyttävät kestävän. Olen säilyttänyt levyjä pahvilaatikossa niiden alkuperäisissä muovikansissa tai parinkymmenen levyn pinoissa, jotka ovat muovitötterössä, jossa on levyn reiän kokoinen tappi keskellä.
Sekä paperiset valokuvat, että CD-levyt on herkkiä valolle (kummastakin hankittu myös kantapään kautta karvaita kokemuksia). Infrapunavalo menee useimmista pahveista ja muoveista läpi hulisten. Kunnon peltilaatikko olisi turvallisin.
Myös filminegatiivit ovat valolle/sähkömagneettiselle säteilylle arkoja (lähtee värit), nekin olisi hyvä säilyttää peltilaatikossa. (Mä olen yritellyt aika-ajoin löytää sopivaa peltilaatikkoa, mutta niitä ei oikein taida nykyään olla saatavilla)

Adoben julkaisema DNG-formaatti tulee elämään varmasti pitkään, mutta sitä käyttäessä kannattaa ottaa mukaan kuva-data myös alkuperäisessä (kameran omassa) formaatissa.
Jostain syystä Adoben Lightroom ei ole (ainakaan aikaisemmin) tehnyt tätä oletusarvoisesti (Embed Original Raw File) exportatessaan kuvia:
"Adobe Lightroom" kirjoitti:The default settings for DNG export are:
Use Lossy Compression: Off
Preview Size: Medium (1024 px long edge)
Embed Fast Load Data: On
Embed Original Raw File: Off
These settings cannot be edited.
Jos maailmanlaajuisesta netistä ei tehdä näinä hulttioaikoina silppua, niin on hyvin epätodennäköistä DNG:n tuen loppuvan vaikka Adobenkin taival katkeaisi; DNG:n speksit on kuitenkin julkiset.

Suurin ongelma onkin tallennusmedia, kun ei ole halpaa tapaa säilöä isoa määrää dataa staattisesti, ilman minkäänlaista päivitystarvetta.
Uskon nykyisten magneettisten tallennusvälineiden pitävän puolensa vielä kymmeniä vuosia (paras valinta jos datan voi päivittää uudelle levylle määrävälein), eikä flash-muistikaan ole aivan mahdoton.
Digitaalinen tallennus on tässä vahvoilla, se kun ei degeneroidu päivitettäessä data. Mutta paperikuvat ja filminegatiivit, joissa kuva-data on alttiina kemiallisille muutoksille, eikä niitä voi myöskään päivittää häviöttömästi, ei minusta ole paras ja kestävin tapa.
Jos on kuitenkin mahdollisuus ajaa päivitys vaikka viiden vuoden välein, niin digitaalisessa muodossa data säilyy häviöttömästi loputtomiin. Ja jos samalla formaatti on DNG, niin melkein loputtomiin. Olisko viiden vuoden päivitysväli yltiövarovainen :D
jka71
Viestit: 2022
Liittynyt: Loka 14, 2004 16 : 00
Viesti:

Re: Paras tapa säilyttää kuvat lapsille?

Viesti Kirjoittaja jka71 »

Minulle riittää, että omat kuvat käytettävissä niin kauan kun oma järki pelaa. Ja vaikka kuvat tuhoutuisi niin ei sekään mikään katastrofi olisi 🤔 Joihinkin havainto tietokantoihin jää kuvia talteen jälkipolville. Niistä näkee lähinnä mitä eliöitä täällä on joskus ollut.
Vastaa Viestiin