lightroom cc ongelma

Arkisto-ohjelmia, selausohjelmia, kuva-albumeja webbiin tekeviä
oikosulku
Viestit: 112
Liittynyt: Tammi 31, 2011 13 : 15

lightroom cc ongelma

Viesti Kirjoittaja oikosulku »

Moikka. Päivitin koneen rautapuolta ja samalla koneeseen tuli teran nvme-levy. Siirsin ulkoiselta kaikki kuvat kyseiselle levylle mitä lightroom löysi. Samalla rastitin valinnan "don´t import suspected duplicates". no siitä seurasi ettei se toiminut ja tuplakuvia piisaa. Lisähaasteen tekee seikka ettei kaikissa kuvissa ole metadastaa eli ovat esim. kuvakaappauksia. Joten mahdollisen tuplakuvia etsivän ohjelman pitäisi verrata itse kuvan sisältöä, ei ainoastaan metadataa.

Miten itse lähtisit tuota siivoamaan?
- yksitellen lightroomissa
- LIghtroomiin plugi (virhepoistojen määrä kasvaa)
- erillinen softa joka esim näyttää verrokkikuvat (virhepoiston riski pienenee muta sotkee lr katalogin.)
- jotenkin muulla tqavoin? millä ja miten?

edit. Samalla lr sotki exif-tietojen mukaisen järjestyksen. esim 2007 otettuja kuvia järjetön määrä vuoden 2018 kansiossa..

editin edittiä (ja lisää kahvia ja hermosavut pihalla): Kuvien kansiot ovat jostain syystä sekaisin. Ja tuplakuvia piisaa. Oon koittanu saada testikansiossa toimimaan exiftoolin mutta huonolla menetyksellä. Aattelin jotta jos kaikki kuvat siirtäisi yhteen kansioon, ajaisi oikean koodipätkän exiftoolilla (jolloin tulisi oikein nuo kuvan exiftietojen mukaiset päivämäärät ja niille kansiot. lopuksi importtaisi ne lightroomiin. Oonko yhtään kärryillä vai meneekö tuolla tavalla hanuri edellä puuhun..
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Lumikenkä
Viestit: 59
Liittynyt: Tammi 25, 2010 22 : 59

Re: lightroom cc ongelma

Viesti Kirjoittaja Lumikenkä »

Jos ulkoisella on vielä ne kuvat, niin ehkä kannattaisi poistaa kaikki siltä uudelta, siirtää kuvat ja xmp-tiedostot yhtenä kansiona uudelle levylle. Sitten osoittaa Lightroomissa uusi paikka kuville. Tätä olen käyttänyt siirrossa RAID-levylle ja toimii.
Nikonilla vuodesta 1975
oikosulku
Viestit: 112
Liittynyt: Tammi 31, 2011 13 : 15

Re: lightroom cc ongelma

Viesti Kirjoittaja oikosulku »

Kuvien nimet on väärin ja kaikista ei exif tietoa löydy. (vanhoja kännykuvia, kuvakaappauksia) Haluaisin että olisivat lightroomissa exif-tiedon mukaisessa aikajärjestyksessä.. exiftool ei tottele minua =D

edíttiä: Siirsin kaiki kuvat kansioon jonka nimesin kuvat2. Sieltä importtaamalla tämän vuoden kuvat ja importtausvaiheesa muutin asetuksia että tiedostonimeksi kuvanottoaika ja taisin tehdä jotain muutakin. Mutta nyt on näyttää järkevämältä, Vaikuttaisi menevät nyt oikein exif-tietojen mukaan oikeisiin vuosikansioihin alikansioineen. joten lr hierarkiassa on kuvia mennyt useammalle vuodelle.
Vastaa Viestiin