Kollaasin teko?

Kuvankäsittelyä, mitä vain
Vastaa Viestiin
habannaama
Viestit: 5170
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Kollaasin teko?

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Otin järkkärillä kuvamäärän x, käsittelin ne Capture Onella ja sen jälkeen tarkoitus tehdä niistä kollaasi, eli useampi kuva yhdelle "arkille"/"sivulle".

Muuten hyvä, mutta millä ihmeen ohjelmalla tuollainen kollaasin teko tietokoneella oikein onnistuu ja vieläpä niin, että kuvanlaatu pysyy samana, kuten jokaisessa yksittäisessä kuvassa alunperin?

Löytyy Mac ja Windows kumpikin, eli kellään tietoa sopivasta softasta ja jos ilmainen, niin plussaa, toki myös maksulliset kelpaa, kunhan ei tarvitse maksaa itseään kipeäksi...
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
elmar
Viestit: 4931
Liittynyt: Marras 11, 2009 19 : 24

Re: Kollaasin teko?

Viesti Kirjoittaja elmar »

Photoshopilla on helppo tehdä monen kuvan yhdistelmiä:

- Laske kuvien vaatima tila pystyyn + vaakaan.
- Tee PS:ssä "tausta" johon kuvat mahtuu.
- Avaa kuvat PS:ään.
- Rahaa ne taustaan, PS tekee jokaisesta layerin.
- Siirtele kuvat haluamaasi järjestykseen.
- Tallenna psd-file muutoksia varten.
- Flatten image, save as jpg/tif.

Edit. Tuli mieleen, et kaikilla ei ehkä ole PS:ää, mut homma onnistuu yhtä hyvin kaikilla käsittelysoftilla joissa on layer-ominaisuus.
Viimeksi muokannut elmar, Helmi 26, 2024 17 : 26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
JL Anttola
Viestit: 1232
Liittynyt: Loka 17, 2021 10 : 39

Re: Kollaasin teko?

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Tuollaiseen ohjeeseen kerran netti miut johatti, siitä poimin yhen, millä tein; en enää muista, millä. Oli helppo, oli ilmanen, oli nopee. Laatu oli siihen tarkotukseen riittävä: https://digi-kuva.fi/kuvankasittely/5-h ... alokuvista

EDIT: Mie valitsin digi-kuvan listasta ensimmäisen, eli Foto-Jetin. Se palauttaa kuvan joko jpeg tai png kuvana, ja niiko sanoin, miun silloseen tarkotukseen oli riittävä. En muista, missä muodossa ne yksittäiset kuvat menee sinne nettiin kollaasiin sijotettavaks. Ja ne ruudukot muistelisin, että joutu valitsemaan rajallisesta määrästä valmiita malleja. Photoshop on varmasti eri luokkaa sekä muotoilun että laadun osalta. Mutta Foto-Jet oli ilmanen, ja helppo. Yhen käyttökerran kokemuksella.
Viimeksi muokannut JL Anttola, Helmi 26, 2024 16 : 48. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
©pjm
Viestit: 6052
Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08

Re: Kollaasin teko?

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

SeppoK
Viestit: 74
Liittynyt: Helmi 10, 2007 23 : 39

Re: Kollaasin teko?

Viesti Kirjoittaja SeppoK »

Itse tekisin taitto-ohjelmalla kuten InDesign. Scribus on ilmainen taitto-ohjelma.
©pjm
Viestit: 6052
Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08

Re: Kollaasin teko?

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

SeppoK kirjoitti: Helmi 26, 2024 17 : 33 Itse tekisin taitto-ohjelmalla kuten InDesign. Scribus on ilmainen taitto-ohjelma.
Oon ollu siinä uskossa että kuvanlaatu kärsii. Pitääkö se paikkansa?
Lumikenkä
Viestit: 59
Liittynyt: Tammi 25, 2010 22 : 59

Re: Kollaasin teko?

Viesti Kirjoittaja Lumikenkä »

Lightroomilla olen tehnyt, mutta sillä on hiukan työlästä tehdä muuta kuin ruudukkokollaasia. Olisiko joku tietoinen LR Appista, jolla voisi tehdä hiukan vapaamuotoisemman kollaasin?
Nikonilla vuodesta 1975
jaava
Viestit: 2000
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Kollaasin teko?

Viesti Kirjoittaja jaava »

Mä olen käyttänyt Paint.net ohjelmaa yli 10 vuotta. Se on ilmainen, helppo oppia, siinä on tasot, niiden läpinäkyvyyden säätö, sekä grafiikkaa saa piirrettyä helposti (mulla usein nuolia ja niiden selityksiä), jopa fontit löytyy. Suuri osa mun kuvista (kollaaseista yms.) Digikameranetissä on nimenomaan Paint.net:llä tehtyjä.
Ohjelma alkaa kuitenkin yskiä, jos kanvaksen koko kasvaa suureksi. Eikä se ole laadukkaiden rasterikuvien editori (kuten Lightroom tai Affinity Photo) ominaisuuksiltaan.

Tällaisen yksinkertaisen olen joskus tehnyt Paint.net:llä (kaksi erillistä kuvaa "liimattu" yhdeksi kuvaksi):
Kuva


Olen myös käyttänyt Scribus:ia (mun viimeisin on 1.5.7), mutta lähinnä taittoon tarvittavana työkaluna. Versiossa 1.5.7:ssä oli kuitenkin melkoisesti keskeneräisyyttä, vaikka versionumero on jo yli yhden. Nykyään saattaa julkaistu versio olla jo yli kahden (Eipä ollutkaan. Ilmoittavat 1.6.1 uusimmaksi).
Tulipa mieleen: soitin heille muutamia vuosia sitten, kun tarvitsin kunnon sisällysluetteloa, mutta heillä ei ollut aikaa paneutua. No kerroin heille tekeväni sen itse, niin kaveri olisi tinkaamalla halunnut mut välttämättä jengiin mukaan :D
Viimeksi muokannut jaava, Helmi 28, 2024 9 : 40. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
aikaarska
Viestit: 12043
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

paint.net

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

jaava kirjoitti: Helmi 27, 2024 16 : 52 Mä olen käyttänyt Paint.net ohjelmaa yli 10 vuotta. Se on ilmainen, helppo oppia, siinä on tasot, niiden läpinäkyvyyden säätö, sekä grafiikkaa saa piirrettyä helposti (mulla usein nuolia ja niiden selityksiä), jopa fontit löytyy. Suuri osa mun kuvista (kollaaseista yms.) Digikameranetissä on nimenomaan Paint.net:llä tehtyjä.
Ohjelma alkaa kuitenkin yskiä, jos kanvaksen koko kasvaa suureksi. Eikä se ole laadukkaiden rasterikuvien editori (kuten Lightroom tai Affinity Photo) ominaisuuksiltaan.
Onko paint.net ohjelmassa joku valmis apuohjelma kollaasin tekoon, vai täytyykö se koota täysin manuaalisesti itse?

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
janne.
Viestit: 2461
Liittynyt: Maalis 01, 2009 21 : 16
Paikkakunta: Suur-Sawo

Re: Kollaasin teko?

Viesti Kirjoittaja janne. »

imagej tekee kollaasin kuvista automaagisesti, voi määrittää sarakkeet ja rivit, kuvien välit ja skaalauksen. softa on tehty tieteellisten kuvien käsittelyyn joten voi olla aika hapokas kokemus ensikertalaiselle. mutta ilmainen, joten...
Gold member of Sigma 14mm f/1.8 & 100-300mm f/4 fun club.
jaava
Viestit: 2000
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: paint.net

Viesti Kirjoittaja jaava »

aikaarska kirjoitti: Helmi 27, 2024 21 : 57
jaava kirjoitti: Helmi 27, 2024 16 : 52 Mä olen käyttänyt Paint.net ohjelmaa yli 10 vuotta. Se on ilmainen, helppo oppia, siinä on tasot, niiden läpinäkyvyyden säätö, sekä grafiikkaa saa piirrettyä helposti (mulla usein nuolia ja niiden selityksiä), jopa fontit löytyy. Suuri osa mun kuvista (kollaaseista yms.) Digikameranetissä on nimenomaan Paint.net:llä tehtyjä.
Ohjelma alkaa kuitenkin yskiä, jos kanvaksen koko kasvaa suureksi. Eikä se ole laadukkaiden rasterikuvien editori (kuten Lightroom tai Affinity Photo) ominaisuuksiltaan.
Onko paint.net ohjelmassa joku valmis apuohjelma kollaasin tekoon, vai täytyykö se koota täysin manuaalisesti itse?
Ei siinä (mulla on käytössä versio v3.5.10) ole automaattista työtapaa (heidän uudemmassa versiossa saattaa olla. Uusin näkyy olevan 5.0.12).
Mä olen vaan raahannut haluamani kuvat ohjelman päälle, jolloin se kysyy jokaisen kohdalla, josko tehdään kuvalle oma taso (layeri). Lopuksi siirrän tasot hiirellä haluamaani paikaan kollaasissa, sekä lisään tekstitykset omalle tasolle ja garafiikan omalleen (jotta on helpompi korjailla myöhemmin).
Noiden tasojen sijoittelemiseksi tarkemmin/monimutkaisemmin, olen tehnyt joskus aputason/tasoja, johon grafiikalla merkinnyt halutut paikat.

Yksinkertainen kollaasi, johon lisätty grafiikkaa (kaikki omille tasoilleen):
Kuva

Hieman enemmän tavaraa ja kaikki omilla tasoillaan:
Kuva
Luulisin tässä kollaasissa olevan 8 tasoa (teksti, grafiikat ja 6 tasoa kuville). Lisäksi tulee usein aputasoja, erityisesti grafiikan piirtämistä helpottamaan.
Vastaa Viestiin