Uusi näyttö pakon edessä

Kuvankäsittelyä, mitä vain
Vastaa Viestiin
AnttiHar
Viestit: 270
Liittynyt: Huhti 12, 2007 13 : 07
Paikkakunta: Sotsi
Viesti:

Uusi näyttö pakon edessä

Viesti Kirjoittaja AnttiHar »

Tuli hieman ongelma kun kuvankäsittelyssä käyttämäni Asuksen Pro Art 24 (johon olen ollut tyytyväinen) päätti lopettaa toiminnan HDMI:stä. Mulla on ollut siis kaksi konetta kiinni tuossa eli teen päivät ihan orjan hommia samaisella näytöllä ja sitten illalla kuvien käpistelyä. Kuvankäsittelykone on ollut DVI:llä kiinni ja toimii edelleen.

No nyt firma toimittaa minulle uuden näytön, mutta sehän on toki perus IT työgenrestä ja sieltä pukkaa tämmösen: Lenovo Thinkvision 27 wqhd 2560x1440. Pakko tehdä nopeita liikkuja läppärin näytöllä orjailu ei onnistu.

eli kysymys, tekeekö tuolla Thinkvisionilla mitään kuvankäsittelyssä? Jos nyt vertaa vaikka tohon Asukseen joka siis on toiminut ihan mainiosti omassa käytössäni(?)

Mä olen nykysin ihan kujalla näistä niin vieläkö Spyderillä kalibrointi on tätä päivää?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
habannaama
Viestit: 5167
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Re: Uusi näyttö pakon edessä

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Tuohon voi ainoastaan vastata niin, että riippuu täysin vaatimustasostasi.
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
Maffer
Viestit: 21621
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Uusi näyttö pakon edessä

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Mikä se tarkka malli on? Tuolla löytyy vaikka mitä hakemalla. Jos se on IPS tai VA-paneeli, kyllä siitä jonkinlaisen saa vaikka Spyderilla kunhan ny on ees suht tuore Spyder että winkkarituki on ajan tasalla.

Siitä pitää toki ottaa pois päältä kaikki mahdolliset kuvanparannukset sun muut härpäkkeet mitkä o nykyään cool kun jonnet tunkkaa näihin kaiken maailman pleikkareita kiinni.
AnttiHar
Viestit: 270
Liittynyt: Huhti 12, 2007 13 : 07
Paikkakunta: Sotsi
Viesti:

Re: Uusi näyttö pakon edessä

Viesti Kirjoittaja AnttiHar »

Joo enhän mä enää osaa sanoa mikä vaatimustaso on, mutta olisihan se kiva luottaa, että perusasiat kunnossa jos vaikka printin tilaa. Toki siihen liittyy taas eri juttuja. En tiedä siis edes miten asetella kysymystä 😂.

Valitettavasti en tarkempaa mallia vielä tiedä, mutta tuo taitaa olla firman tän hetkinen standardi niin IPS siinä pitäs olla. Siis mitä toimistolla olen joskus nähnyt.

Tämä tosiaan tuli vähän nopeasti tauluun ja tuossa ajellessa tajusin, että taitaa kerho Spyderikin olla jo niin vanha, että ei toimi enää. Perse, sekin pitää hommata...
aikaarska
Viestit: 12016
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Uusi näyttö pakon edessä

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Minäkään en ole mikään näyttöguru, mutta painin viime vuonna hyvin samanlaisen ongelman kanssa. Tosin minun vanha Asus Pro Art 24 ei ole vielä tippunut pelistä pois, vaan toimii kakkosnäyttönä.

Loppuvuodesta 23 hankin päänäytöksi Lenovo D32u-40 31,5" UHD-näytön, mikä sekään ei varmaan ole mikään kuvankäsittelijän unelma, mutta spyderilla saisin siitä ihan kivan.

Kuvanlaadullisesti Lenovo Thinkvision 27 wqhd 2560x1440 saattaa olla vähän parempi.

...Mutta tosiaan, spyderia suosittelen kyllä. Saa sillä ainakin jonkinlaista mielenrauhaa kun värit ovat ainakin sinnepäin ;-)

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
©pjm
Viestit: 6017
Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08

Re: Uusi näyttö pakon edessä

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

Ostin joku aika sitten uuden näytön, tehtaan "kalibroima", teetin Photarilla käsiteltyjä näyttelykuvia muutaman, olin niihin vedoksiin tyytyväinen. Tänään tilasin 10 kuvaa lisää, saas nähdä hyväksynkö taas tehtaan "kalibroinnin" lauantaina kun haen kuvat.
Araneva
Viestit: 2618
Liittynyt: Huhti 03, 2003 17 : 38
Viesti:

Re: Uusi näyttö pakon edessä

Viesti Kirjoittaja Araneva »

Mulla on tämä, olen ollyt tyytyväinen: https://interfoto.fi/product/89/eizo-cs2740-coloredge
AnttiHar
Viestit: 270
Liittynyt: Huhti 12, 2007 13 : 07
Paikkakunta: Sotsi
Viesti:

Re: Uusi näyttö pakon edessä

Viesti Kirjoittaja AnttiHar »

^syytä ollakkin tyytyväinen 😁

Tänään sain IT managerilta varmistuksen, että IPS paneliversio tuo mulle tuleva näyttö. Työpöytä sen verran pieni, että kahta näyttöä ei sovi eli ProArtti pitää laittaa varastoon.

Varmaan pärjäis ihan tehdaskalibroidulla (jäin semmoseen käsitykseen netistä), mutta ei toi Spyderx Pro näytä maksavan kun 139eur uutena niin oispahan sitten pois mielestä. Käytettynäkin vois tietty katella sitä kalibrointivehjasta.
habannaama
Viestit: 5167
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Re: Uusi näyttö pakon edessä

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Pitää myös huomioida se, että ajan myötä ne näytötkin vanhenee...

Muistan nimittäin sen, kun omistin aikoinaan Eizon kuvankäsittelynäytön, mistä maksoin uutena summan x.

Meni vuosia ja tuli sitäkin säännöllisen epäsäännöllisesti kalibroitua.
Sitten tuli hetki kun silloinen tietokone alkoi tulla siihen ikään, että oli aika hankkia uusi ja sattumuksien kautta sain tilaisuuden hankkia vähän käytetty kone, jonka kylkiäisenä tuli laadukas näyttö.

Sitä kalibroimaan ja vertaamaan Eizoon ja kas, sävymaailman erot yllättävän suuret ja ihan huolella paneutumaan asiaan, kunnes tajusin, että Eizosta oli aika jättänyt...

Sävymaailmaan silmät ikävä kyllä vuosien saatossa tottuneet, eivätkä näin ollen reagoineet virheisiin, jotka olivat näytön vanhenemisen kohdalla ikävä tosiasia.

Nykyään sitten kaksi laadukasta näyttöä, joita säännöllisesti tulee kalibroitua ja verrattua toisiinsa ja vielä eri referensseihin.
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
MattiH
Site Admin
Viestit: 6289
Liittynyt: Tammi 08, 2003 20 : 57
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Uusi näyttö pakon edessä

Viesti Kirjoittaja MattiH »

Araneva kirjoitti: Tammi 10, 2024 16 : 22 Mulla on tämä, olen ollyt tyytyväinen: https://interfoto.fi/product/89/eizo-cs2740-coloredge
3840 x 2160 (4K UHD) ja 27 tuumaa. Siis maksimi.
Millaisia ongelmia aiheuttaa, jos/kun kaikista kuvakkeista, tekstistä jne. ei välttämättä saa selvää. Selaimessa on helppo suurentaa. Mutta entäs sitten muualla? Ainahan on parempi, mitä enemmän ruudulle mahtuu. Mutta jos on niin pientä, että ei saa oikein selvää...

Itse ajelen 27 tuuman näyttöä 2560 x 1440....
Araneva
Viestit: 2618
Liittynyt: Huhti 03, 2003 17 : 38
Viesti:

Re: Uusi näyttö pakon edessä

Viesti Kirjoittaja Araneva »

MattiH kirjoitti: Tammi 11, 2024 11 : 09
Araneva kirjoitti: Tammi 10, 2024 16 : 22 Mulla on tämä, olen ollyt tyytyväinen: https://interfoto.fi/product/89/eizo-cs2740-coloredge
3840 x 2160 (4K UHD) ja 27 tuumaa. Siis maksimi.
Millaisia ongelmia aiheuttaa, jos/kun kaikista kuvakkeista, tekstistä jne. ei välttämättä saa selvää. Selaimessa on helppo suurentaa. Mutta entäs sitten muualla? Ainahan on parempi, mitä enemmän ruudulle mahtuu. Mutta jos on niin pientä, että ei saa oikein selvää...

Itse ajelen 27 tuuman näyttöä 2560 x 1440....
Tuota samaa resoa itsekin käytän, täydellä resolla olisi käytettävä koko ajan lukulaseja.
hkoskenv
Viestit: 4413
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Re: Uusi näyttö pakon edessä

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

MattiH kirjoitti: Tammi 11, 2024 11 : 09 3840 x 2160 (4K UHD) ja 27 tuumaa. Siis maksimi.
Millaisia ongelmia aiheuttaa, jos/kun kaikista kuvakkeista, tekstistä jne. ei välttämättä saa selvää. Selaimessa on helppo suurentaa. Mutta entäs sitten muualla? Ainahan on parempi, mitä enemmän ruudulle mahtuu. Mutta jos on niin pientä, että ei saa oikein selvää...

Itse ajelen 27 tuuman näyttöä 2560 x 1440....
Minulla on 32 tuumaa, 4K ja Windows 10. Tekstin ja kuvakkeiden skaalaus toimii erinomaisesti kaikilla ohjelmilla, joita käytän. Ongelmia on ollut ihan muutama yksittäinen kerta. Sitten vain tihrustetaan. Hommasin ruutulasit, joissa on pari diopteria vähemmän voimakkuutta ja nämä ovat aivan loistava hankinta paatuneelle ruuduntuijottajalle.

Jos tuollainen ongelma iskee jollain ohjelmalla, jota tarvitsee usein, se on aika rasittavaa ja ei se oikein muuten ratkea kuin isommalla näytöllä tai pienemmällä resoluutiolla. Minä pidän tässä siitä, että esim. teksti näyttää hyvin kirjamaiselta, kun pikselit häviävät. Valokuvat ovat myös hienoja, mutta toisaalta olen monta kertaa sanonut, että se hienous on enemmän teknistä ihailua kuin sitä, että terävyys varsinaisesti paljastaisi kohteesta jotain kiinnostavia yksityiskohtia.

32 tuumaa on toisaalta niin iso, että esim. pelatessa tai paljon liikettä sisältävissä videoissa joudun käyttämään pienempää ikkunaa (tai katsomaan kauempaa) tai päätä alkaa särkeä.
Hannu
Maffer
Viestit: 21621
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Uusi näyttö pakon edessä

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Kannattaa laittaa kyll käyttöjärjestelmästä ennemmin skaalaus päälle kuin alentaa resoluutiota suoraan. Siinä menee kyllä kallis näyttö hukkaan jos 4K-natiivia ajelee aliresoluutiolla. Skaalauksen jälkeen vajaalla käyvät softat näyttävä joskus pehmeiltä, mutta siinä kohtaa onkin hyvä syy vaihtaa jo ohjelmaa jos ei vuonna 2024 onnistu skaalaus UI:ssa. Photoshop sun muut toimii koko 4K-resolla sen kuvan sisällön kera sitten ainakin.
aikaarska
Viestit: 12016
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Uusi näyttö pakon edessä

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Joo, ei kannata edes miettiä muuta kuin skaalausta . Näyttöä kannattaa käyttää sen natiiviresoilla.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
mremonen
Viestit: 9259
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Re: Uusi näyttö pakon edessä

Viesti Kirjoittaja mremonen »

MattiH kirjoitti: Tammi 11, 2024 11 : 09 3840 x 2160 (4K UHD) ja 27 tuumaa. Siis maksimi.
Millaisia ongelmia aiheuttaa, jos/kun kaikista kuvakkeista, tekstistä jne. ei välttämättä saa selvää. Selaimessa on helppo suurentaa. Mutta entäs sitten muualla? Ainahan on parempi, mitä enemmän ruudulle mahtuu. Mutta jos on niin pientä, että ei saa oikein selvää...

Itse ajelen 27 tuuman näyttöä 2560 x 1440....
Hmmm... mulle on tulossa Lenovon 17" läppäri 3200 x 2000 -näytöllä :D Pitänee hankkia kiikarit...

Ajattelin siihen pariksi jo valmiina olevaa DELLin 27-tuumaista 2560x1440-näyttöä, joka on joku perus-toimistonäyttö ja lisäksi Lenovon Thinkvision 27-tuumainen täydellä 3840 x 2160 -resolla (https://www.dustinhome.fi/product/50112 ... hd-ips-169). Tuo Lenovo tulee sitten päänäytöksi pääosin videoedittiin ja jos tässä joskus vielä jonkun valokuvankin ottaa.

Vähän joutuu kalustoa päivittämään, kun töistä ilmoittivat, ettei enää kaivata.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
MattiH
Site Admin
Viestit: 6289
Liittynyt: Tammi 08, 2003 20 : 57
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Uusi näyttö pakon edessä

Viesti Kirjoittaja MattiH »

Minulla se 27 tuuman näyttö on (ja oli) DELL 27 ULTRASHARP U2719DC QHD IPS. Ostettu Mikrofafiasta 25.8.2020 (+ lattiakone yms). Viime vuoden helmikuussa näyttö ei herännyt ollenkaan horrostilasta. Vaikka teki mitä. Otin yhteyttä Mikromafiaan. Sieltä kertoivat, että näytöllä on 3 vuoden vaihtotakuu. Kului vajaa viikko. Sitten tuli kuriiri hakemaan vanhan näytön ja sain tilalle upouuden. Tämä on tehdaskalibroitu (kuten muutkin). Hintaluokka lienee runsaat 400 euroa nykyään, jos jossain yleensä on myynnissäkään...

Pitempään on vähän himoittanut isompi näyttö. Kaipa sitten koneen päivityksen yhteydessä.

= = = =
Itse pääsin jotenkin varkain ns. eläkeputkeen, ei tullut sitten mitään sokkia... OVE (osittain varhennettu vanhuuseläke max eli 50%) + ansiosidonnainen eivät paljoa jääneet palkasta... Olisin tätä voinut jatkaa vielä useamman vuoden. Mutta jäin sitten eläkkeelle virallisen eläkeiän koittaessa eli 63,5 vuoden ikäisenä. Ja viimeinen pätkätyökin oli täällä Kalasatamassa (silloinnen Tietokarhu). Entiennyt tai aavistanut ollenkaan, että muuttaa tänne...

Ja työeläke on muuten virallisesta nimeltään ihan oikeasti vanhuuseläke. Hm.
©pjm
Viestit: 6017
Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08

Re: Uusi näyttö pakon edessä

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

MattiH kirjoitti: Tammi 12, 2024 11 : 41 Minulla se 27 tuuman näyttö on (ja oli) DELL 27 ULTRASHARP U2719DC QHD IPS.
Miulla saattaa olla nyt tuon manttelinperijä speksien perusteella.
mremonen
Viestit: 9259
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Re: Uusi näyttö pakon edessä

Viesti Kirjoittaja mremonen »

MattiH kirjoitti: Tammi 12, 2024 11 : 41
Itse pääsin jotenkin varkain ns. eläkeputkeen, ei tullut sitten mitään sokkia... OVE (osittain varhennettu vanhuuseläke max eli 50%) + ansiosidonnainen eivät paljoa jääneet palkasta... Olisin tätä voinut jatkaa vielä useamman vuoden. Mutta jäin sitten eläkkeelle virallisen eläkeiän koittaessa eli 63,5 vuoden ikäisenä. Ja viimeinen pätkätyökin oli täällä Kalasatamassa (silloinnen Tietokarhu). Entiennyt tai aavistanut ollenkaan, että muuttaa tänne...

Ja työeläke on muuten virallisesta nimeltään ihan oikeasti vanhuuseläke. Hm.
Pitäiskö perustaa ”eläkeläisten horinat ja jorinat”-ketju… :D

Mulla tuli sen verran yleistä hyvää (lomat ja irtisanomisajan palkka, ym), että tämä vuosi menee käytännössä täydellä palkalla. Mutta eihän tässä nyt vuottakaan ole paljoa jäljellä. 25% OVE mullakin ja parit vapaaehtoiset eläkevakuutukset, joita nyt sitten siirsin vielä vuodella eteenpäin. Virallinen eläke koittaa 1.1.2026, joten 2025 tulee elettyä ansiosidonnaisella ja noilla eläkkeillä.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
©pjm
Viestit: 6017
Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08

Re: Uusi näyttö pakon edessä

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

mremonen kirjoitti: Tammi 12, 2024 13 : 18 Pitäiskö perustaa ”eläkeläisten horinat ja jorinat”-ketju… :D
Ei kannata perustaa semmosta vastaavaa ku ukoilla on livenä kauppakeskusten ja huoltsikoiden kuppiloissa. Oon seurannut oman eläkeoloni aikana kuin myös vielä töissä ollessa että niistä insiders jengeistä tuppaa kuolemaan ukkoja liiankin nopeasti. 😁
AnttiHar
Viestit: 270
Liittynyt: Huhti 12, 2007 13 : 07
Paikkakunta: Sotsi
Viesti:

Re: Uusi näyttö pakon edessä

Viesti Kirjoittaja AnttiHar »

Piti kattoa toistamiseen, että olinko aloittamassani ketjussa 😂

Näyttö tuli nopsaa kotiovelle tänne pöndelle ja tänään toodella rauhassa virittelin sitä paikalleen. Influenssa päällä ja nyt alkaa kuume helpottaa niin ei jaksa/kiinnosta. Kalibrointirapsakin oli mukana. Äkkiseltään aika kirkkaalta näytti silmään, mutta pitää vähän virkeempänä katella, että ei ole ultrahypersuperHDRimprovementsit päällä.
Vastaa Viestiin