Lightroomista Darkroomiin...

Kuvankäsittelyä, mitä vain
myllis
Viestit: 180
Liittynyt: Helmi 02, 2008 22 : 48

Lightroomista Darkroomiin...

Viesti Kirjoittaja myllis »

Nyt kun tuli ilmoitus Lightroomin stand-alone version loppumisesta niin vanhan koulun kunnan käyttäjänä sen verran vierastan nuita pilvipalveluita, että olisi nähtävästi vaihdettava kuvankäpristely softaa ja samalla voisi radikaalisti siirtyä Linuxiin. Nimittäin Linuxin on saatavissa ainakin paperilla pätevän tuntuinen kuvankäsittelyohjelma eli Darkroom. Onko kenelläkään kokemuksia tuosta? toinen mikä tuossa askarruttaa on ohjelmiston kehitys ja jatkuvuus..jotenkin on jäänyt kuva, että nuo linux softat alkuinnostuksen jälkeen sitten lopahtavat, onhan kyllä päinvastaisiakin esimerkkejä...mutta jotenkin tuo on jäänyt painamaan takaraivoa...?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Mikael K.
Viestit: 2567
Liittynyt: Helmi 23, 2005 16 : 25
Viesti:

Re: Lightroomista Darkroomiin...

Viesti Kirjoittaja Mikael K. »

Olen kokeillut sitä Macissä. Siinä se ainakin on tuntunut ihan toimivalta softalta. En ole mennyt sen käytössä kuitenkaan kovin syvälle, joten en osaa erotella sitä miten se eroaa Lightroomista.
jv
Viestit: 230
Liittynyt: Loka 08, 2003 20 : 12
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Lightroomista Darkroomiin...

Viesti Kirjoittaja jv »

myllis kirjoitti:Nyt kun tuli ilmoitus Lightroomin stand-alone version loppumisesta niin vanhan koulun kunnan käyttäjänä sen verran vierastan nuita pilvipalveluita, että olisi nähtävästi vaihdettava kuvankäpristely softaa ja samalla voisi radikaalisti siirtyä Linuxiin. Nimittäin Linuxin on saatavissa ainakin paperilla pätevän tuntuinen kuvankäsittelyohjelma eli Darkroom. Onko kenelläkään kokemuksia tuosta? toinen mikä tuossa askarruttaa on ohjelmiston kehitys ja jatkuvuus..jotenkin on jäänyt kuva, että nuo linux softat alkuinnostuksen jälkeen sitten lopahtavat, onhan kyllä päinvastaisiakin esimerkkejä...mutta jotenkin tuo on jäänyt painamaan takaraivoa...?

Darkroom vai Darktable? Olen itse noita Linux:iin tehtyjä säännöllisesti kokeillut, eli Darktable ja Rawtherapee -ohjelmia. Kohta poistaunut. Ei niillä helposti päästä LR:n tasolle, ainakaan Nikon:in NEF:ien kanssa. En varmaan osaa, mutta esim. kohinan poistaminen on hirveä jumppa, jos vertaa LR:n.

Itse ajattelin Capture One:a. Tosin ei ole kiire, sillä en ole vielä D610 runkoa vaihtamassa.
tvap
Viestit: 460
Liittynyt: Helmi 09, 2004 22 : 15

Re: Lightroomista Darkroomiin...

Viesti Kirjoittaja tvap »

Olen käyttänyt Darktablea Linuxissa useamman vuoden. Eipä siitä juuri pahaa sanottavaa ole. Ohjelmiston kotisivuilta löytyy ohjekirja joka kannattaa käydä ajatuksen kanssa läpi.

Rawtherapee on toinen vaihtoehto, mutta omasta mielestäni sillä on hieman työläämpää saada yhtä hyvä lopputulos kuin DT:llä. Darktablessa kohinanpoisto on varsinkin selvästi helpompi käyttää ja, ainakin kun joskus vertailin Lightroomiin, hyvä. Lightzone on kanssa yksi vaihtoehto, se on ex-kaupallinen softa, mutta en ole tarkemmin seurannut kuinka sen kehitys on viime vuosina edennyt.

Sinänsä softien jatkuvuuden suhteen ei taida juuri olla eroa onko kyseessä kaupallinen vai avoimen lähdekoodin tuotos. Jotkut porskuttavat eteenpäin ja toiset kuolevat. Itse siirryin Darktablen käyttäjäksi kun Bibble Pro meni Corelille kuolemaan.


tepa
Vastaa Viestiin