Kuvien siirto tietsikkaan

Kuvankäsittelyä, mitä vain
Vastaa Viestiin
JL Anttola

Re: Kuvien siirto tietsikkaan

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Miun kokemuksen mukkaan LR on Olympuksen View kolmoseen vai mikä se nyt oli, verrattuna noin kolminkertainen kuvien käsittelyohjelma.

Kun käytin OV3:sta, minulta meni kuvien käsittelyyn noin 25% valveillaoloajasta. Nyt kun minulla on Lightroom, menee noin 75%. Ennen istuttiin rouvan kanssa sohvalla illat ja kateltiin televisiota, ja kommentoitiin. Nyt mie istun työhuoneessa tietokonneen ääressä, rouva istuu yksin olohuoneen sohvalla ja kattoo televisiota. Ja kommentoi.

Oikeesti on LR monipuolisempi, oon jo löytäny paljon hienoja toimintoja ja vielä enemmän on varmaan löytymättä. Opittavissa on käyttö vanhemmallekin nörtille, aikaa vaatii niiko kaikki nykysin. Valotusta pysty kyllä muistaakseni Olympuksenkin käsittelyssä sellasella vinoviivalla vetelemällä - samanlainen mikä löytyy ainakin EM1-kamerasta, korjailemmaan eri kohista. LR:ssa jakaantuu kuva valosuutensa mukkaan neljään eri alueeseen, joita voip erikseen nostaa tai laskea. Perussäädöt tekkee LR:lla aika nopsasti, mutta jos ruppee maskeja rakentamaan ja eri kohtia niitten kanssa käsittelemään eri lailla, on aikaa vievää puuhaa. Mutta mahollista. Laitan yhen esimerkin:

Ens lättähattu sellasena, ko LR sen konvertoi RAWista JPG:ksi ilman mitään käsittelyä:
https://drive.google.com/open?id=0B0J8A ... mpOZmZRemM" onclick="window.open(this.href);return false;

Ja tässä melko nopean rajauksen, vähän kontrastin ja valotuksen ja värien ruuvaamisen jälkeen:
https://drive.google.com/open?id=0B0J8A ... W9WNmdvcDQ" onclick="window.open(this.href);return false;

Panoraamojen tekkoon on kätevä LR. Otetaan käsivaralta vaikka kuvia niin, että kameraa käännetään suunnilleen puol kuvan mittaa joka välissä. Kun kuvat on imastu LR:ään, valitaan nuo sarjan kuvat, däksäytettään Photo Merge, katotaan esikatselu, komennettaan yhistämmään, ja se on siinä. Nyt panoraama on oma kuvansa LR:ssä, mitä voip sitte rajailla ja muokata etteenpäin. Siitäkin yks esimerkki; Jokijärven rannalta (Päätalon maisemista) aamusumuiselle järvelle otettu EPL6:lla pannarizoomi nokalla (eli kolmensaan euron hintanen yhistelmä uutena), ja LR:ssä muistaaksein kuudesta kuvasta tehty panoraama:
https://drive.google.com/open?id=0B0J8A ... 3hjOW9uZU0" onclick="window.open(this.href);return false;

LR:n käyttö on meille ikäihmisille mukavaa aivojumppaa. Toisaalta aina välillä nään unta sellasesta valokuvauksesta, että meen kaluston ja jalustan kanssa maisemaan, käytän runsaasti aikaa miettimisseen, tähtäimen läpi sihtaamisseen, sommittelluun ja sellaseen. Ja sitten laitan kamerasta kaikki kohalleen, sommittelun lopulliseks, mietin valastukset, mahollisesti käytän HDR:ää tai jopa kameran SCN-malleja. Ja otan yhen kuvan, mille ei tarvi tehä kotona mittään...

Siihen jopisalon kysymykseen: Kyllä LR:llä on kiva tehä kuvia, ja aika paljon sellasia mahollisuuksia, mitä OV3:sta ei löyvy. Mutta harrastus muuttuu kuvaamisesta konneen kanssa leikkimiseks; on se tosin sadepäivinä mukavampaa..

analysoi Jaakko; uskokoon ken lystää...

PS. Miulla on LR:n pilviversio, ja sen mukana tuli myös Photoshop. Jos opettelis vielä senkin alkeet, niin vois päästä jo reilusti yli sadan prosentin tuossa valveillaoloajan käytössä.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
jopisalo
Viestit: 938
Liittynyt: Joulu 02, 2016 17 : 04

Re: Kuvien siirto tietsikkaan

Viesti Kirjoittaja jopisalo »

kiitos kommentoinnista.
Vaikka käyttäisinkin kohtuu isoprosenttista "savosuodatinta" niin saatan hyvin uskoa tuon koukuttumisen. Esti kaikki on yhtä takkua mutta sitten kun joku alkaa luonaamaan niin tekijää viedään...
Taidan pitäytyä toistaiseksi vieverissä, sitä sävykäyrää olen kyllä ahkerasti käyttänyt, molempia: rawin puolella olevaa ja sitä millä saa jeepekkiäkin muokattua vieläpä kanava kerrallaan. Tuossa juna-esimerkissä en näe mitään mitä ei vieverilläkin riittävästi saisi tehtyä. Semmoisia on joskus tullut otettua missä on tumma metsä taustana ja etualalla jotain kiinnostavaa jota haluaisi vähän kirkastaa niin ettei tausta kirkastu. -Junasta senverran ohi aiheen: eikös lättähatut tavanneet olla parittain: moottorivaunu ja ilman ja pareja kytkettiin tarpeen mukaan. Oliko tuossa 2 vai 3 moottorivaunua ?
Panoraamat ei oikein ole mun juttu, 12 f2:kosen ostin käytettynä , sekin on niin laaja ettei juuri tule käytettyä muutakun taivaanilmiöihin. 45-60 mm on eniten käytössä (M-1) ja penissä 30 sigma.
Tuohon unennäköösi olen jonkunaikaa pyrkinyt- siis hereillä ollessa- laatua määrän kustannuksella, senverran tässä oppinut ettei paljollakaan määrällä tahdo tulla sattumahyvää kuvaa. Rawia kuitenkin kuvaan, SCN:ssä mulla on mysetti 2 makrokuvauksen pinontaan (ART:ssa my1 kaukoputkikuvaukseen ja siinä ruudukossa my3 mikroskooppikuvaukseen)
Kommentti vielä tuohon ajankäyttöön: Ne kaverit jotka laatukuvaa säännöllisesti kuvat osioon lähettävät näyttävät usein saaneen ne valmiiksi joskus 2 tai 4 yöllä, ehkä käyttävät LR:n lisäksi sitä photosoppia ? ja nukkuvat senverran kuin ennustit...
JL Anttola

Re: Kuvien siirto tietsikkaan

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Aika samat on mietteet. Maksoin LR-lisenssin vuodeksi; ainakin niin kauan opettelen sillä. Saattaa muutenkin uudelleen riehahtanut kuvaamisinto siiheksi asettua... Nuo maskaamismahdollisuudet on LR:ssä olemassa, mitä ei taida vieweristä löytyä. Jos kuvaisi jiipekkiä, osaisi käyttää kaikki tai edes ison osan EM1:n tarjoamista mahdollisuuksista, ja keskittyisi siihen kuvaushetkeen enemmän, niin aika vähän taitaisi tarvita edes vieweriä...

Lättähatusta: Tuo kuva on Savon radan päivänä eli viime lauantaina otettu tuossa Mikkelin asemalla. Ajoivat pari kertaa Pieksämäen ja Mikkelin - tai tarkemmin Otavan - väliä tarjoten kyytiä maksua vastaan. Juna on Keiteleen museon omistama ja ylläpitämä, asustaa kait Suolahdessa. Minun ymmärrykseni mukaan siinä oli keulasta (vasemmalta) lukien moottorivaunu, moottoriton, moottoriton, moottorivaunu ja ylimääräinen moottorivaunu. Harrastajaporukan ylläpitämä museojuna, niin saattoi olla se kolmas moottorillinen ylimääräinen varmistus, kun noinkin pitkään matkaan läksivät? Vaikka itse olen hyvinkin lättähattu-ikäpolvea, en muistaakseni ole koskaan tuollaisen kyydissä ollut. Siihen olisi ollut hyvä tilaisuus, esimerkiksi käydä Mikkelistä Otavassa - reilun puolen tunnin reissu vain. Heräsin vähän myöhään siihen ideaan, jäi toteuttamatta. Meidän rouva sensijaan on opiskeluaikoinaan kotona käydessään kulkenut riittävän monta kertaa loppumatkan lättähatussa: kuulemma tiisseli haisee ja vaunuissa aina kamalan kuuma!

Tuonne kuvat-osioon laitoin jo alkuviikosta linkin kokonaiseen kuvasarjaan Savon rata -tapahtumasta. Yksi pyrki vapaamatkustajaksikin lättähattuun niissä kuvissa. Jos pupu jää lättähatun alle, niin onko silloin kysymyksessä ns. pehmeä jänis?

JL

PS. Pysyinköhän mie nyt topiikissa?

Edit: Unohtu tuo panoraama: Silloin se on hieno mahollisuus olemassa, jos on vaikka turistina ja vaikka sen turistiräpsyn eli epelin keulalla kiinteä opiska eikä muuta mukana, ja tulleekin vastaan paikka, mikä ois vaatinut laajakulmasempaa lasia. Ainakin yhteen suuntaan voip korjata ottamalla sarjan ja tekemällä käsittelyssä laajemman kuvan, ja samalla tullee kuvaan pikseleitä enemmän ko uudempien vehkeitten pikselisihteillä. Tosin hyvässä valossa pääsee vielä helpommalla ko ottaa sampsunkilla panoraama-toiminto päällä sellasen heittolaukauksen; tullee kerralla laajakuva.

Muisti palautuu pätkittäin: LR:stä piti olla puhe. Yksi asia siinä on minusta loistava; se on just minun mieleinen arkistointiohjelma! Siinä toteutuu just sellanen ajatus, että kuvat on ikäänkuin yhessä isossa pahvilaatikossa, mutta jos oot niihin jaksanu laittaa oikeat täkit, saat haluamasi nipun pois laatikosta yhellä kauhasulla yhtään penkomatta!
Vastaa Viestiin