Lightroom 6

Kuvankäsittelyä, mitä vain
rautaperä
Viestit: 246
Liittynyt: Marras 24, 2009 20 : 41

Re: Lightroom 6

Viesti Kirjoittaja rautaperä »

kohan kirjoitti:
rautaperä kirjoitti: Semmoinen kysymys että onko tuo DNG- formaatti vain Adobe- spesifinen vai osaako esim Capture One lukea sillä tallennettuja kuvia
Kyllä ainakin C1 10.2.1 versio osaa dng avata.
Kiitos tiedosta. Tuo Capture One kiinnostaa mm. siksi että se tarjoaa kamerakohtaisia edullisia lisenssejä. ARW-lisenssi on jotain 50 euroa. Ihan harrastelijatasosta puhutaan.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
viljami100
Viestit: 6
Liittynyt: Tammi 30, 2018 17 : 38

Re: Lightroom 6

Viesti Kirjoittaja viljami100 »

Nyt kaivattaisiin neuvoa. Pitkällisen pähkäilyn jälkeen hankin Lr 6:n stand alone version. Lisäksi koneellani on Elements 10, jonka kanssa olen tähän asti operoinut. Pähkäilyn aiheena on nyt sitten se, että kun käytän RAW-tiedostoa Elementsissä external editor-komennon kautta viilatakseni jotain yksityiskohtaa ja muutettuani sen 8-bittiseksi, jotta sen voi tallentaa jpeg:nä niin en saa tätä jpeg:ä Lr:n library-näkymässä näkymään lainkaan. Onko LR:n ominaisuus vai pitääkö tehdä jotain toisin?
rolsen
Viestit: 1438
Liittynyt: Huhti 18, 2012 9 : 37

Re: Lightroom 6

Viesti Kirjoittaja rolsen »

viljami100 kirjoitti:Nyt kaivattaisiin neuvoa. Pitkällisen pähkäilyn jälkeen hankin Lr 6:n stand alone version. Lisäksi koneellani on Elements 10, jonka kanssa olen tähän asti operoinut. Pähkäilyn aiheena on nyt sitten se, että kun käytän RAW-tiedostoa Elementsissä external editor-komennon kautta viilatakseni jotain yksityiskohtaa ja muutettuani sen 8-bittiseksi, jotta sen voi tallentaa jpeg:nä niin en saa tätä jpeg:ä Lr:n library-näkymässä näkymään lainkaan. Onko LR:n ominaisuus vai pitääkö tehdä jotain toisin?
Tallenna Elementsissä käpistelyn jälkeen kuva tiffinä sinne samaan kansioon missä sulla on se orkkiskuva. Tee sitten importti LR:n puolella siitä kansiosta -> kuva tulee LR:iin.
viljami100
Viestit: 6
Liittynyt: Tammi 30, 2018 17 : 38

Re: Lightroom 6

Viesti Kirjoittaja viljami100 »

rolsen kirjoitti:
viljami100 kirjoitti:Nyt kaivattaisiin neuvoa. Pitkällisen pähkäilyn jälkeen hankin Lr 6:n stand alone version. Lisäksi koneellani on Elements 10, jonka kanssa olen tähän asti operoinut. Pähkäilyn aiheena on nyt sitten se, että kun käytän RAW-tiedostoa Elementsissä external editor-komennon kautta viilatakseni jotain yksityiskohtaa ja muutettuani sen 8-bittiseksi, jotta sen voi tallentaa jpeg:nä niin en saa tätä jpeg:ä Lr:n library-näkymässä näkymään lainkaan. Onko LR:n ominaisuus vai pitääkö tehdä jotain toisin?
Tallenna Elementsissä käpistelyn jälkeen kuva tiffinä sinne samaan kansioon missä sulla on se orkkiskuva. Tee sitten importti LR:n puolella siitä kansiosta -> kuva tulee LR:iin.
En nyt pariin päivään pääse koneelle, jossa mulla Lr on, joten kysyn tästä heti tuoreeltaan ilman kokeilua. Jos tallennan tiff:nä, niin tiedosto ei kait Importin yhteydessä konvertoidu jpeg:ksi vaan säilyy edelleen tiff:nä. Mulla ei olisi mitään halua tallentaa koneelle suuria tiff:jä pelkkä RAW ja jpeg riittäisi.
Rockford
Viestit: 7272
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Lightroom 6

Viesti Kirjoittaja Rockford »

rolsen kirjoitti:Tallenna Elementsissä käpistelyn jälkeen kuva tiffinä sinne samaan kansioon missä sulla on se orkkiskuva. Tee sitten importti LR:n puolella siitä kansiosta -> kuva tulee LR:iin.
Ei kai external editoria käyttäessä tartte sitä TIFF-kuvaa erikseen importoida. Mulla ainakin Affinity Photoa käytettäessä TIFF-kuvat näkyy LR:ssä ihan suoraan koska LR:hän sen kuvan lisää katalogiin jo kun luo sen.
viljami100 kirjoitti:En nyt pariin päivään pääse koneelle, jossa mulla Lr on, joten kysyn tästä heti tuoreeltaan ilman kokeilua. Jos tallennan tiff:nä, niin tiedosto ei kait Importin yhteydessä konvertoidu jpeg:ksi vaan säilyy edelleen tiff:nä. Mulla ei olisi mitään halua tallentaa koneelle suuria tiff:jä pelkkä RAW ja jpeg riittäisi.
Mä varmaan exportoisin LR:ssä sen TIFF-kuvan JPEG:ksi ja sitten poistaisin sen TIFF:in levyltä jos levytilan kulutus on ongelma. Itse en kyllä poista mitään, kun en kuitenkaan tuhansia kuvia jaksa external editorin kautta kierrättää niin se muutamat sadat mahtunee kovolle vaikka vievätkin muutaman RAW-kuvan verran tilaa per TIFF-kuva.

EDIT: Reilu parisataa TIFF:iä näkyi tällä hetkellä levyillä olevan, keskikoko noin 110 MB eli alle 25 GB minkä syövät mulla levytilaa.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
rolsen
Viestit: 1438
Liittynyt: Huhti 18, 2012 9 : 37

Re: Lightroom 6

Viesti Kirjoittaja rolsen »

Joops, lukasin huolimattomasti, sori.

Kannattaa tsekata LR:n Preferences ja sieltä External Editing -välilehti. Jos siellä ei vielä ole presettiä Elementsille, niin se kannattaa tehdä ja määritellä siinä haluamansa asetukset.

Kuten Rockford jo tuossa kerkes korjata, niin kyllä komento Edit in -> Elements pitäisi tehdä siitä filusta kopsun suoraan siihen orkkiskuvan viereen LR:ssa. Ainakin mulla nuo NIK-collectionin jutut ja PS toimii niin. Exporttauksen kautta esim. ZereneStackeriin ei ole mitään automaagista importtia, se pitää tehdä manusti.
viljami100
Viestit: 6
Liittynyt: Tammi 30, 2018 17 : 38

Re: Lightroom 6

Viesti Kirjoittaja viljami100 »

Kiitos vinkeistä. Pitää kokeilla näitä, kun pääsen taas koneelle.
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Re: Lightroom 6

Viesti Kirjoittaja niffe »

viljami100 kirjoitti:Nyt kaivattaisiin neuvoa. Pitkällisen pähkäilyn jälkeen hankin Lr 6:n stand alone version. Lisäksi koneellani on Elements 10, jonka kanssa olen tähän asti operoinut. Pähkäilyn aiheena on nyt sitten se, että kun käytän RAW-tiedostoa Elementsissä external editor-komennon kautta viilatakseni jotain yksityiskohtaa ja muutettuani sen 8-bittiseksi, jotta sen voi tallentaa jpeg:nä niin en saa tätä jpeg:ä Lr:n library-näkymässä näkymään lainkaan. Onko LR:n ominaisuus vai pitääkö tehdä jotain toisin?
Se LR:n Library Module on tietokanta ja sinne pitää aina käydä hakemassa uudet kuvat, joita syntyy prosessin aikanakin eli synchronize folderia käyttämällä uudistuotanto tulee poimittavaksi.
viljami100
Viestit: 6
Liittynyt: Tammi 30, 2018 17 : 38

Re: Lightroom 6

Viesti Kirjoittaja viljami100 »

Kiitoksia neuvoista. Nyt toimii.
Whig
Viestit: 828
Liittynyt: Elo 15, 2003 9 : 00

Re: Lightroom 6

Viesti Kirjoittaja Whig »

Minulla on ilmeisesti jotain solmussa LR catalogissa, kun sitä käyttäessä LR kaatuu enemmin tai myöhemmin. Tein uuden catalogin työpöydälle jonka kanssa ei ollut ongelmia.

Mitenköhän saisi tuosta ikivanhasta catalogista (todennäköisesti aloitettu LR betan aikoihin ja siitä aina upgreidattu) kaikki kuvat yms. tiedot uuteen catalogiin?

Esim. täällä ollut shadow.exe on yksi mikä usein jumittuu:
https://forums.adobe.com/thread/2005490" onclick="window.open(this.href);return false;
Huuto.net <- Objektiiveja yms. Canoniin yms.
Flickr
Instagram
olli R
Viestit: 4808
Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
Viesti:

Re: Lightroom 6

Viesti Kirjoittaja olli R »

Whig kirjoitti:Mitenköhän saisi tuosta ikivanhasta catalogista (todennäköisesti aloitettu LR betan aikoihin ja siitä aina upgreidattu) kaikki kuvat yms. tiedot uuteen catalogiin?
Valitsemalla kaikki tai halutut kuvat ja sen jälkeen "Export as Catalog". Tuo luo uuden katalogin valituista kuvista kaikilla alkuperäisillä tiedoilla. Kuvia ei ole pakko kopioida (Export negative files -optio). Tietty homma voi kaatua taas jossain, jolloin homman voisi tehdä palasina useammaksi katalogiksi, jotka taas sitten lukisi yhteen (import from catalog).

Toinen temppu voisi olla Preferences/Performance/Optimize catalog... Se pyrkii korjaamaan katalogin ongelmia ja muutenkin siistimään sitä. Tätä ennen voisi olla viisasta tehdä katalogi-tiedostosta kopio. Sama toiminto tulee tarjolle suljettaessa Lightroom, backup-dialogissa.
Whig
Viestit: 828
Liittynyt: Elo 15, 2003 9 : 00

Re: Lightroom 6

Viesti Kirjoittaja Whig »

olli R kirjoitti: Valitsemalla kaikki tai halutut kuvat ja sen jälkeen "Export as Catalog". Tuo luo uuden katalogin valituista kuvista kaikilla alkuperäisillä tiedoilla. Kuvia ei ole pakko kopioida (Export negative files -optio). Tietty homma voi kaatua taas jossain, jolloin homman voisi tehdä palasina useammaksi katalogiksi, jotka taas sitten lukisi yhteen (import from catalog).
Täytyy testata tuota tapaa. Kuvat saavat tosiaan olla samassa Photos hakemistossa ulkoisella levyllä ja tehdä uusi catalogi vanhan rinnalle testiksi. Jos tämä ei auta niin sitten palasina exporttaamaa kuvien kanssa ja katsomaan missä vaiheessa kaatuu. Tiedä vaikka olisi jokin kuva catalogissa joka vetää LR:n jumiin.
Toinen temppu voisi olla Preferences/Performance/Optimize catalog... Se pyrkii korjaamaan katalogin ongelmia ja muutenkin siistimään sitä. Tätä ennen voisi olla viisasta tehdä katalogi-tiedostosta kopio. Sama toiminto tulee tarjolle suljettaessa Lightroom, backup-dialogissa.
Tuota olen käyttänytkin mutta siitä ei ole ollut apua =( Kiitän vinkeistä ja testaan.
Huuto.net <- Objektiiveja yms. Canoniin yms.
Flickr
Instagram
Whig
Viestit: 828
Liittynyt: Elo 15, 2003 9 : 00

Re: Lightroom 6

Viesti Kirjoittaja Whig »

Vika ei tainnutkaan olla catalogissa vaan adobe tilissä olevissa asennuksissa.

Yritin tätä exporttia 5-6 kertaa mutta en päässyt edes valitsemaan valikosta "export as catalog" tai joka toisella kerralla edes valitsemaan kaikkia kuvia LR:n jämähdettyä. Välillä shadow oli jumissa ja väli jokin toinen border tms. jumitti kaiken.

Aloin kokeeksi asentamaan Lightroomia "labra"kannettavalle mutta tämä herjasi, että lisenssit tms. ovat käytössä. Kävin Adoben sivuilta poistamassa kolmesta asennuksesta kaksi turhaa ja lähes samalla sekunilla toisella koneella jumissa oleva Lightroom heräsi henkiin eikä ole jumittunut sen jälkeen kertaakaan.

Tämä kone jolla LR on jumitellut jo pidemmän aikaa ei ole kertaakaan valitellut lisenssistä tms. vaan käynnistynyt ilman herjoja kunnes jumahtaa.
Huuto.net <- Objektiiveja yms. Canoniin yms.
Flickr
Instagram
Vastaa Viestiin