Mikä salamasetti henkilökuvaukseen ulkona?

Aukot, sommittelu, salamat, akut jne.
Vastaa Viestiin
TiRy
Viestit: 1512
Liittynyt: Loka 16, 2012 18 : 06

Mikä salamasetti henkilökuvaukseen ulkona?

Viesti Kirjoittaja TiRy »

Kaipaisin viisaammilta vinkkiä, jotka ovat kulkeneet polun käsisalamoista ja heppoisista hinnat alkaen -valonmuokkaimista ja jalustoista kohti tehokkaampia ja kestävämpiä vehkeitä. Allekirjoittaneella ruuhkavuodet kiivaimmillaan meneillään, jonka johdosta kuvattavia riittää omasta takaa ja myös kavereiden puolesta. Jonkun verran tulee kuvattua aikuisista kokovartalopotretteja, perhepotretteja, mutta pääosin kuvaan lapsia aina vauvaiästä taaperoihin. Mahdollisesti tulevaisuudessa myös ryhmäkuvia häissä yms. tilaisuuksissa.

Sisällä riittää Godoxin 860II -käsisalamat (2 kpl), mutta ulkona noissa ei teho ja lähinnä latautumisaika tahdo riittää. Oon tykästyny tällä hetkellä tuommoisiin hailakoihin vastavalokuviin (lopussa esimerkkikuvia), jossa käytän vallitsevaa valoa (aurinko) hiusvalona ja speedliteä ~100cm softboxin kanssa ainoana päävalona. Silloin tällöin on mukana heijastin. Alkuillasta vallitsevaa valoa on kesäisin sen verran paljon, että aurinkoa vastaan saa tosissaan tapella, jonka johdosta varsinkin lapsista on vaikea saada sitä parasta ilmettä jos latautumisaika lasketaan useammissa sekunneissa kuvien välillä..

Kysymys kuuluukin miten tämmöistä yhden valon setuppia kannattaisi lähteä kehittämään parempaan suuntaan? Haussa olisi ainakin nämä komponentit:

A) Akkusalama. Olen katsellut Godoxin AD-sarjaa, sieltä ehkä eniten AD400:ta. Hyvänä puolena AD200/AD300:een verrattuna teho(?), mallinnusvalo, HSS, 1s latausaika, tuttu järjestelmä johon löytyy triggerit jne. Huonoja puolia ennakkoon pohtiessani epäilisin olevan paino. Tuo kapistus painaa ilman muokkaimia jo kaksi kiloa, joten millä tuon saa pidettyä maastossa pystyssä jos sen ympärillä on vielä metrinen softbox? Jos tuommoista ei kannata maastoon raahata, niin riittäisiköhän tuossa AD200:ssa jerkku esimerkkikuvien kaltaisiin lopputuloksiin suhteessa käsisalamoihin? Tällöin ainakin koko paketin koko pienenisi huomattavasti.

B) Softbox/varjo/beautydish-softbox/mikä? Tuohon Godoxin 1m sateenvarjon tapaan avattavaan heppoiseen boksiin olen kyllä ollut tyytyväinen ja sen ajattelin pitää. Voisiko nykyistä tehokkaammalle päävalolle olla hyvä vastaavan kokoinen octa tms. all around -muokkaimeksi? Tykkään tosiaan pehmeästä valosta ja esim. heijastavat sateenvarjot ja beautydishit ovat jääneet aika vähälle käytölle.. Mikä voisi näillä spekseillä olla "bang for the buck" jos lähdetään siitä, että salaman myötä tulisi bowens-kiinnitys? Boksi pitäisi olla nopeasti kasattava ja mahdollisimman pieneen tilaan menevä.

C) Jalusta. Tämä on aika tärkeä. Nykyinen jalusta kyllä pysyy pystyssä ja on suht vakaa, mutta siinä ei ole hiekkasäkille kiinnitystä ja muutenkin liitännät on aika muovisia (joku 50-100e maksanut ~2-2,4m nouseva jalusta). Onko tukevan salamajalustan etsinnässä lähdettävä heti satoja euroja maksaviin järeisiin jalustoihin vai löytyykö markkinoilta mukavasti mukana kulkevaa, kestävää mallia, joka tuommosen painavahkon akkusalaman kantaisi?

Kombinaatiota etsiessä joudun menemään jonkun verran hinta edellä, mutta viiskymppisiä en ala säästämään enää ostamalla hinnat alkaen -harjoittelukampetta. Kiitos jo etukäteen jos joku viitsii vastata!

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
habannaama
Viestit: 5170
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Re: Mikä salamasetti henkilökuvaukseen ulkona?

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Itselläni tällä hetkellä Godox V1 ja 2 x Godox AD200 Pro, eli 200:sta löytyy kokemusta niin ulko kuin sisäkuvistakin.

Esimerkkikuviasi kun katson, niin saman tyylisiä tullut itsekin otettua.

Godox AD200 on hyvä salama, jossa riittää tehot, kunhan huomio sen, ettei sen kanssa käytä liian suurta softboxia. Omistan mm. 120 cm Godoxin syvän softboxin ja sen kanssa tuplakankailla ei kannata lähteä ulos aurinkoisella kelillä, sillä tehot loppuvat kesken.

Siihen saa bracketin, johon saa 2 kpl noita kiinni, jolloin siitä muodostuukin 400:nen tehoiltaan.
Eli 2 x AD200 siitä hyvä, että tarpeen vaatiessa käyttää tuplana, tai ainoastaan yhtä kerrallaan.

Omistan myös mm. Godoxin 90 cm deepsoftboxin ja sillä yhden AD200:n tehot ainakin tähän asti itsellä riittäneet jokaisessa tapauksessa, myös ulkona.

Eli harkitse ensin yhtä 200:sta ja jollet ole tyytyväinen tehojen riittävyyteen, toinen AD200 ja niille yhteinen bracket.

Sen jälkeen muokattavuus eri tilanteisiin nousee täysin omille leveleilleen.

Kanniskelen välillä mukanani c-standia (puomijalusta), mutta sen hankaluus on siinä, että verrattain raskas.
Toki se on sitten myös tukeva ja jos sellaiseen päädyt, osta sellainen malli, jossa se yksi jaloista on säädettävissä korkeussuunnassa.

Löytyy itseltäni myös normi jalusta, jonka mallia en muista, mutta huomattavasti kevyempi kuin c-standi, ollen siltikin mallia tukeva ja johon tulee ripustettua kameralaukku, lisäämään tukevuutta.
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
chiefl
Viestit: 358
Liittynyt: Helmi 07, 2004 9 : 30

Re: Mikä salamasetti henkilökuvaukseen ulkona?

Viesti Kirjoittaja chiefl »

Itsekin taistelin vuosia käsisalamoiden ja triggereiden kanssa lähinnä Pocket Wizardin surkean toimivuuden ja luotettavuuden takia. Yhteys triggereihin katosi kesken kuvauksen eikä systeemiin voinut luottaa lainkaan. Toinen puute oli käsisalamoiden pieni teho.
Pitemmittä runoitta suosittelen että satsaat tehoon. Olen kuvannut nyt viitisen vuotta Godoxin AD600 Pro:lla, eli 2 akkusalamaa, joiden ohjeluku yli 90.
Näillä pääsen tavoitteeseeni, eli siihen, että pystyn käyttämään hyvin lyhyttä syväterävyyttä jopa auringonpaisteessa. Salamat toimivat HSS-modessa hienosti vielä 1/8000s suljinajalla ja tehoa on sen verran rutkasti, että kohteen voi valaista parin metrin päästä helposti. Tuo HSS-synkka nimittäin vaatii tehoa....paljon. Esim. aurinkoisella ilmalla ISO 100-herkkyys, 1/8000 s ja aukko 1,4 on täysin mahdollinen.
Käytän järeitä kolmijalkoja; valaisinjalustat ovat liian kevyitä. Vanhat isot Benbot ovat loistavia; ne saa väännettyä mihin tahansa maaston kohtaan.
Softboxeja en miljöössä käytä vaan useimmiten läpiammuttavia varjoja tai tavallisia heijastavia varjoja; niistä pienehköjä versioita niin eivät ole tuuliherkkiä.
Painoon en ota kantaa. Kyllähän noista jonkin verran painoa tulee mutta työskentely on muuten vähemmän stressaavaa. Godoxin AD600 on toiminut 100% luotettavasti aina. Ohjauspalikka on looginen ja nopea käyttää; toimii AA-paristoilla ja siinä on metallinen kiinnitysjalka toisin kuin Pocket Wizardeissa jotka mielestäni ovat täysin ylihintaisia, nappiparistot ja muovijalat. Tähän lisättynä surkea toimivuus; en suosittele.
Thank you Fuketa-san for the eternal F-bayonet.
TiRy
Viestit: 1512
Liittynyt: Loka 16, 2012 18 : 06

Re: Mikä salamasetti henkilökuvaukseen ulkona?

Viesti Kirjoittaja TiRy »

habannaama kirjoitti: Heinä 18, 2023 15 : 48 Itselläni tällä hetkellä Godox V1 ja 2 x Godox AD200 Pro, eli 200:sta löytyy kokemusta niin ulko kuin sisäkuvistakin.

Esimerkkikuviasi kun katson, niin saman tyylisiä tullut itsekin otettua.

Godox AD200 on hyvä salama, jossa riittää tehot, kunhan huomio sen, ettei sen kanssa käytä liian suurta softboxia. Omistan mm. 120 cm Godoxin syvän softboxin ja sen kanssa tuplakankailla ei kannata lähteä ulos aurinkoisella kelillä, sillä tehot loppuvat kesken.

Siihen saa bracketin, johon saa 2 kpl noita kiinni, jolloin siitä muodostuukin 400:nen tehoiltaan.
Eli 2 x AD200 siitä hyvä, että tarpeen vaatiessa käyttää tuplana, tai ainoastaan yhtä kerrallaan.

Omistan myös mm. Godoxin 90 cm deepsoftboxin ja sillä yhden AD200:n tehot ainakin tähän asti itsellä riittäneet jokaisessa tapauksessa, myös ulkona.

Eli harkitse ensin yhtä 200:sta ja jollet ole tyytyväinen tehojen riittävyyteen, toinen AD200 ja niille yhteinen bracket.

Sen jälkeen muokattavuus eri tilanteisiin nousee täysin omille leveleilleen.

Kanniskelen välillä mukanani c-standia (puomijalusta), mutta sen hankaluus on siinä, että verrattain raskas.
Toki se on sitten myös tukeva ja jos sellaiseen päädyt, osta sellainen malli, jossa se yksi jaloista on säädettävissä korkeussuunnassa.

Löytyy itseltäni myös normi jalusta, jonka mallia en muista, mutta huomattavasti kevyempi kuin c-standi, ollen siltikin mallia tukeva ja johon tulee ripustettua kameralaukku, lisäämään tukevuutta.
Kiitos viestistä, hyviä pointteja paljon. Oon joskus aikoinaan jyrbba:lta saanut lainaan tuommosen AD200:n. En ehtinyt sillä pihalla touhuta, mutta kyllähän se vaikutti oikein mainiolta kamppeelta. Ja se pieni kokohan noissa on se juttu. Pointtia olisi myös yhdistää pari tuommosta, mutta sitten taas toisaalta noilla käsisalamoillakin voisi vastaavaa kikkailla. Jos hommaan tehokkaamman mallin, jää käsisalamat kuitenkin sivuvaloiksi, jolloin tehoa ei välttämättä tarvitse niin paljon.

Saanko kysyä missä tilanteissa päädyt tuohon 120 cm boksiin ja milloin käytät syvempää 90 cm boksia? Kokoero ei ole huima, mutta tuleeko noilla kuinka erinäköistä jälkeä?

C-standia olen kyllä joskus kaivannut, varsinkin pienen beauty dishin kanssa. Tämä menee vakaaseen harkintaan. Alla pari kuvaa omista koltiaisista, joiden otosso oli melkonen työ pitää yhdellä kädellä beautydishiä kohteen päällä ja toisella napsia kuvia. (tykkään jakaa kuvia näiden tarinoiden jatkoksi, koska niistä voi olla muillekin lukijoille hyötyä valintojaan tehdessä)

Kuva

Kuva
TiRy
Viestit: 1512
Liittynyt: Loka 16, 2012 18 : 06

Re: Mikä salamasetti henkilökuvaukseen ulkona?

Viesti Kirjoittaja TiRy »

chiefl kirjoitti: Heinä 18, 2023 16 : 17 Itsekin taistelin vuosia käsisalamoiden ja triggereiden kanssa lähinnä Pocket Wizardin surkean toimivuuden ja luotettavuuden takia. Yhteys triggereihin katosi kesken kuvauksen eikä systeemiin voinut luottaa lainkaan. Toinen puute oli käsisalamoiden pieni teho.
Pitemmittä runoitta suosittelen että satsaat tehoon. Olen kuvannut nyt viitisen vuotta Godoxin AD600 Pro:lla, eli 2 akkusalamaa, joiden ohjeluku yli 90.
Näillä pääsen tavoitteeseeni, eli siihen, että pystyn käyttämään hyvin lyhyttä syväterävyyttä jopa auringonpaisteessa. Salamat toimivat HSS-modessa hienosti vielä 1/8000s suljinajalla ja tehoa on sen verran rutkasti, että kohteen voi valaista parin metrin päästä helposti. Tuo HSS-synkka nimittäin vaatii tehoa....paljon. Esim. aurinkoisella ilmalla ISO 100-herkkyys, 1/8000 s ja aukko 1,4 on täysin mahdollinen.
Käytän järeitä kolmijalkoja; valaisinjalustat ovat liian kevyitä. Vanhat isot Benbot ovat loistavia; ne saa väännettyä mihin tahansa maaston kohtaan.
Softboxeja en miljöössä käytä vaan useimmiten läpiammuttavia varjoja tai tavallisia heijastavia varjoja; niistä pienehköjä versioita niin eivät ole tuuliherkkiä.
Painoon en ota kantaa. Kyllähän noista jonkin verran painoa tulee mutta työskentely on muuten vähemmän stressaavaa. Godoxin AD600 on toiminut 100% luotettavasti aina. Ohjauspalikka on looginen ja nopea käyttää; toimii AA-paristoilla ja siinä on metallinen kiinnitysjalka toisin kuin Pocket Wizardeissa jotka mielestäni ovat täysin ylihintaisia, nappiparistot ja muovijalat. Tähän lisättynä surkea toimivuus; en suosittele.
Joo voin kuvitella turhautumisen triggereihin. Mulla on valmiina jo tuo Godoxin Xpro, se on ollut ihan hyvä kampe. Sen jalka oli muovia ja kerran metsässä pudotin kameran rannehihnan varaan, joka ei ollutkaan ranteessa niin sain sen jalan poikki :) Onneksi paatuneena käsisalama-Godoxilaisena olin ostanut useamman vara-jalan salamoille, sama jalka toimii myös triggerin kanssa! Oon pari kertaa tilannut noita ja toisella kerralla kävi arpaonni ja sain varaosat metallisella kiinnitysjalalla, joka on paljon parempi kuin orkkis.

AD600:t alkaa olemaan jo hinnan puolesta vähän yläkanttiin mulle. Enkä osaa arvioida tarvinko sitä ½ aukon lisätehoa suhteessa AD400:aan.. HSS:ää silmällä pitäen oonkin kiinnostunut noista ylemmän numeron AD-sarjalaisista, vaikka ND-filtteri onkin tähän asti ajanut asiansa lyhyttä syväterävyyttä metsästäessä. Tykkään kyllä ampua aukko auki noita potretteja, koska mulla ei 1.8 -kummosempia optiikoita ole. Oon joskus tainnut nähdä sun kuvia foorumeilla ja ollut ilmeisesti sen verran vakuuttunut, että mieleen on jäänyt. Oisko sulla halua jakaa vaikka yksityisviestillä jotain esimerkkikuvia missä oot noita kuussatasia käyttänyt "äärirajoilla" valon suhteen?

Kolmijaloista: miten saat ne tarpeeksi korkealle? Vai kuvaatko silleen, ettei valon välttämättä tarvi olla kovinkaan paljon kohteen yläpuolella?

Muokkaimista: Riittääkö sulla pienemmät varjot hyvin valaisemaan koko kohteen? Ilmeisesti otat muokkaimia napsun verran kauemmaksi ja annat salamoiden antaman tehon hoitaa homman? Tuommosta metrin boksia oon käyttänyt ~1-1,5m kohteesta ja tällä oon saanut ainakin mukulat valaistua. Useamman henkilön kuvissa valo saattaa loppua mun kombinaatiolla kesken.
habannaama
Viestit: 5170
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Re: Mikä salamasetti henkilökuvaukseen ulkona?

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Ulkona 90:nen ja toki myös sisällä, jos koen, että ei tarvitse valaista esimerkiksi isompaa aluetta kuin kuvattava kohde ja silloinkin yleensä paikalla gridi, joka tiukentaa sopivasti valon kohteeseen.

120:nen silloin, jos haluan kuvattavan lisäksi myös ympäristöä mallin ympäriltä, eli esim. kun otin mallista x kuvan, jossa hän oli sijoittuneena graffittiseinän eteen, niin sain sillä sopivasti laajempaa aluetta valaistua.

Löytyy myös 180cm heijastava hopeinen ja 80cm heijastava hopeinen ja pari läpiammuttavaa, sekä 60cm beatydish, eli tulee hieman käytettyä intuitiolla tilanteen mukaan, eikä näin ollen ole itselläni mitään tiettyä sääntöä.
Mulla on AD200:een myös pari pelkkää reflectoria, eli sellaisia "kuuppia", joita välillä tulee myös käytettyä sellaisenaan. Hieman kovaa valoa antaa, mutta sekin täysin kiinni tehon tarpeesta, säädöistä ja jälkikäsittelystä, mutta kaikkineen niillä pääseekin sitten jo AD200:lla huimiin "valaisutehoihin".
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
Guzmo
Viestit: 2041
Liittynyt: Joulu 14, 2005 20 : 25
Paikkakunta: Narnia

Re: Mikä salamasetti henkilökuvaukseen ulkona?

Viesti Kirjoittaja Guzmo »

A)
Ääni täältä Profoton B10(X) lampulle. 1.5kg paino, vastaa teholtaan n. 350Ws valoa (vaikka myydään 250Ws tehoisena). Kevyellä muokkaimella voi käyttää ulkona Manfrotto Nano Lighting Stand tai vastaavan kanssa.

B)
Muokkain käytön (haluttu valo) ja ympäristön (ulkona/sisällä/jalustan koko) mukaan. Jos pitää valita yksi, brollyboxi tai pieni octa sekä Magnum (alla lisää siitä). Godoxilta löytyy sateenvarjomekanismilla toimiva octabox. Bowens kiinnitys taitaa olla siinä oletuksena. Ei ole kasattuna ihan kompaktein, mutta mekanismin ansiosta paljon nopeampi koota ja purkaa kuin perinteinen softbox/octabox.

C)
Olen käyttänyt 105cm umbrella softboxin kanssa ulkona tuollaisella pienellä valoständillä, kamerareppu tai oma jalka jalustan jalan päällä vastapainona. Kovalla valolla (esim OCF Magnum muokkaimen kanssa josta saa vajaa kaksi aukkoa tehoa, muuttaen valon noin 1000Ws lampuksi) toimii ilman extrapainoakin. Parin kilon lampun AD400/Profoto B1(X) kanssa ehkä Manfrotton BAC jalusta tai järeempi on turvallisempi vaihtoehto. C-standit hyviä, mutta silkkaa tuskaa roudata niitä jossain metsissä tai julkisessa liikenteessä :)

Ö)
HSS sijasta/lisäksi voi käyttää myös ND filtteriä. Aurinkoisella kelillä kova muokkain antaa mukavasti lisätehoja ja sen valo sopii muutenkin ehkä paremmin vallitsevaan valoon.
TiRy
Viestit: 1512
Liittynyt: Loka 16, 2012 18 : 06

Re: Mikä salamasetti henkilökuvaukseen ulkona?

Viesti Kirjoittaja TiRy »

habannaama kirjoitti: Heinä 19, 2023 14 : 43 Ulkona 90:nen ja toki myös sisällä, jos koen, että ei tarvitse valaista esimerkiksi isompaa aluetta kuin kuvattava kohde ja silloinkin yleensä paikalla gridi, joka tiukentaa sopivasti valon kohteeseen.

120:nen silloin, jos haluan kuvattavan lisäksi myös ympäristöä mallin ympäriltä, eli esim. kun otin mallista x kuvan, jossa hän oli sijoittuneena graffittiseinän eteen, niin sain sillä sopivasti laajempaa aluetta valaistua.

Löytyy myös 180cm heijastava hopeinen ja 80cm heijastava hopeinen ja pari läpiammuttavaa, sekä 60cm beatydish, eli tulee hieman käytettyä intuitiolla tilanteen mukaan, eikä näin ollen ole itselläni mitään tiettyä sääntöä.
Mulla on AD200:een myös pari pelkkää reflectoria, eli sellaisia "kuuppia", joita välillä tulee myös käytettyä sellaisenaan. Hieman kovaa valoa antaa, mutta sekin täysin kiinni tehon tarpeesta, säädöistä ja jälkikäsittelystä, mutta kaikkineen niillä pääseekin sitten jo AD200:lla huimiin "valaisutehoihin".
Hyviä käyttökokemuksia, kiitos tästä. Ehkä en lähdekään tavoittelemaan liian isoa muokkainta vaan hommaan nykyisen kaveriksi hieman erilaisen, ehkä oktan.
Guzmo kirjoitti: Heinä 24, 2023 18 : 57 A)
Ääni täältä Profoton B10(X) lampulle. 1.5kg paino, vastaa teholtaan n. 350Ws valoa (vaikka myydään 250Ws tehoisena). Kevyellä muokkaimella voi käyttää ulkona Manfrotto Nano Lighting Stand tai vastaavan kanssa.

B)
Muokkain käytön (haluttu valo) ja ympäristön (ulkona/sisällä/jalustan koko) mukaan. Jos pitää valita yksi, brollyboxi tai pieni octa sekä Magnum (alla lisää siitä). Godoxilta löytyy sateenvarjomekanismilla toimiva octabox. Bowens kiinnitys taitaa olla siinä oletuksena. Ei ole kasattuna ihan kompaktein, mutta mekanismin ansiosta paljon nopeampi koota ja purkaa kuin perinteinen softbox/octabox.

C)
Olen käyttänyt 105cm umbrella softboxin kanssa ulkona tuollaisella pienellä valoständillä, kamerareppu tai oma jalka jalustan jalan päällä vastapainona. Kovalla valolla (esim OCF Magnum muokkaimen kanssa josta saa vajaa kaksi aukkoa tehoa, muuttaen valon noin 1000Ws lampuksi) toimii ilman extrapainoakin. Parin kilon lampun AD400/Profoto B1(X) kanssa ehkä Manfrotton BAC jalusta tai järeempi on turvallisempi vaihtoehto. C-standit hyviä, mutta silkkaa tuskaa roudata niitä jossain metsissä tai julkisessa liikenteessä :)

Ö)
HSS sijasta/lisäksi voi käyttää myös ND filtteriä. Aurinkoisella kelillä kova muokkain antaa mukavasti lisätehoja ja sen valo sopii muutenkin ehkä paremmin vallitsevaan valoon.
A) Tsekkasin tuon Profoton ja kolisee kyllä budjetin yli, moninkertaisesti :P Käyttö on suht satunnaista, niin en lähde proo-tason settiä tavoittelemaan.

B) Tuota Godoxin oktaa olen aiemminkin silmäillyt, ehkä se voisi olla hyvä tähän käyttöön!

C) Tuota "tehonlisäystä" heijastavampia muokkaimia käyttäessä en ole tullut niin tarkkaan huomioineeksi, kiitos muistutuksesta. Jalustoja pläräillessäni olin jo melko valmis lähtemään C-standiin, mutta tää viesti ehkä vähän käänsi kelkkaa esim. tuohon BAC-sarjaan päin. Käyttö on aika vähäistä ja välimatkat autolta kuvauspaikoille pieniä, joten se paino ei itsessään välttämättä ongelmaksi muodostuisi mutta onhan nuo aikamoisia laitoksia säilyttää ja hitaahkoja käyttää. Sopisi kotistudioon jos sellaista harrastaisi.

Edit:
Tällanen löytyi. Ajaisikohan asiansa, saman hintainen kuin BAC1004, mutta saisi puomin lisänä?
https://www.kameraliike.fi/fi/product/g ... illa/17017

Ö) Just näin oon toiminutkin. Ehkä se HSS on sellanen "nice to have" enemminkin mulle.
Guzmo
Viestit: 2041
Liittynyt: Joulu 14, 2005 20 : 25
Paikkakunta: Narnia

Re: Mikä salamasetti henkilökuvaukseen ulkona?

Viesti Kirjoittaja Guzmo »

Tuollainen kevytpuomijalusta on ihan kätevä. Yli 2 kilon valoa isolla muokkaimella en välttämättä pistäisi kevyeen puomitasoon kulmassa keinumaan. Kunnon erilliset puomit ovat järeitä kapistuksia ja ihan syystä. Ja tuo puomillinen jalusta vaatii jonkun vastapainon puomille eli taas paino nousee. Jos on kevyt keikkasetti hakusessa, sillä on ehkä merkitystä. Godoxin laadusta valojalustojen suhteen ei omaa kokemusta. Olen tosin käyttänyt kiinakopiota Manfrotton jalustasta yli 10 vuoden ajan ilman isompia ongelmia. Manfrotton BAC on hyvä jalustasarja. Sanotaan se vielä, että C-standi on maastoon liikuteltavan jalkansa ansiosta kyllä paljon parempi kuin ns. perinteinen valoständi. Mutta painon takia se jää yleensä ottamatta mukaan.

C-standista tarina kun ostin aikoinani ensimmäistä. Kysyin takuuta jos sattuisi hajoamaan. Myyjä katsoi minua hassusti ja hymyili. Jos saa C-standin rikottua, siitä kai saa jo jonkunlaisen palkinnon :)
TiRy
Viestit: 1512
Liittynyt: Loka 16, 2012 18 : 06

Re: Mikä salamasetti henkilökuvaukseen ulkona?

Viesti Kirjoittaja TiRy »

Päädyin lopulta AD400:een ja olen kyllä pienen testaamisen jälkeen tyytyväinen. Teho ei ainakaan tuntuisi omassa kuvaamisessa loppuvan kesken, edes HSS päällä. Painoahan tuolla on, mutta aina sitä jonkun saa auttamaan romujen kannossa. Tämän kaveriksi tuli nyt parikin muokkainta lisää, Godoxin 80x80cm boksi kun sai edullisesti S2-bracketin mukana sekä AD400:n suoraan menevä AD-S85S parabolinen. Jalustaksi tuli edelleen halpista, jään vielä miettimään tähän ratkaisua. Pääsin testailemaan tuota 1004BAC:ia rinnan tuon oman vastaavan kokoluokan halpiksen kanssa, eikä ero nyt ihan järin suuri ollut (vaikkakin sitä oli). Totesin, että molemmat niistä samalla tavalla tuulessa kaatuu :D

Jalusta kivikossa yläasennossaan AD-S85:n kanssa, hyvään tuuriin luottaen:
Kuva

Kuva
Vastaa Viestiin