Kätevä pokkari perheenäidin tilannekuviin?

Aukot, sommittelu, salamat, akut jne.
aikaarska
Viestit: 12011
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Kätevä pokkari perheenäidin tilannekuviin?

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Miten niin epäilyttävä. Nouto helsingistä, ja ostaja saa kokeilla kameran toimivuuden. Myös postitus mahdollinen. Minun mielestäni ihan järkevä ilmoitus kaiken kaikkiaan, eikä herätä epäilyksiä ainakaan minussa...

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Maffer
Viestit: 21619
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Kätevä pokkari perheenäidin tilannekuviin?

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Nelosen kenno pitäis olla paljon tykimpi kuin kolmosen. Tai sit muistan väärin mut jossai kohtaa RX100-sarjan kennosukupolvi otti ison loikan.
aikaarska
Viestit: 12011
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Kätevä pokkari perheenäidin tilannekuviin?

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Maffer kirjoitti: Touko 31, 2023 18 : 18 Nelosen kenno pitäis olla paljon tykimpi kuin kolmosen. Tai sit muistan väärin mut jossai kohtaa RX100-sarjan kennosukupolvi otti ison loikan.

Muistat oikein:

https://www.dpreview.com/reviews/sony-c ... c-rx100-iv

Vaikka eikait sen vanhempikaan ihan huono kenno ollut.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
elmar
Viestit: 4914
Liittynyt: Marras 11, 2009 19 : 24

Re: Kätevä pokkari perheenäidin tilannekuviin?

Viesti Kirjoittaja elmar »

Maffer kirjoitti: Touko 31, 2023 18 : 18 Nelosen kenno pitäis olla paljon tykimpi kuin kolmosen. Tai sit muistan väärin mut jossai kohtaa RX100-sarjan kennosukupolvi otti ison loikan.
Jepulis:

RX100 - CMOS
RX100 II ja III - BSI CMOS
RX100 IV, V, Va, VI ja VII - Stacked CMOS
Annahola
Viestit: 6
Liittynyt: Touko 29, 2023 19 : 46

Re: Kätevä pokkari perheenäidin tilannekuviin?

Viesti Kirjoittaja Annahola »

Hei, hyvää pohdintaa tuo että tarvitsenko sittenkään erillistä kameraa, jos puhelimen kameralla räpsin menemään.
Miepä kerron mun kuvauskäyttäytymisestä:

En tiedä millaisia sovelluksia kuvien järkkäämiseen, -puhelimeen, tai puhelin-tietokone on nykyään mahdollista saada, en kerkeä opetella, enkä oikeastaan jaksa opetella. Saati että alkaisin joka kuukausi maksamaan kymmentä euroa tällaisesta.

Olen jäänyt aikaan järkkäri+tietokone.
Raahasin aikoinaan mun järkkäriä laukkuineen koiralenkeillä, treeneissä, kyläillessä, juhlissa, retkillä, mökillä jne.
4 vuotta sitten toisen lapsen synnyttyä, ei kerta kaikkiaan riittänyt enään kädet kameralaukkuun (trust me, käsilaukku, hoitolaukku, yksi lapsi repussa, toinen kädessä, toisessa kädessä koiran hihna. Mahdollisesti kakkapussia, ilmapalloa, liukuria ja varahanskaa hampaissa).

Tämän jälkeen olen kuvamuistot napsinut kännykällä. Muutaman varmistuskuvan kera tietysti, jos eka ei onnistu.
Eilen mun mies soitti työmatkalta, että ottaa kuva hänen kotiin jääneestä tärkeästä työpaperista. Aikaisemmin lämminvesivaraajan mittaristosta. Auton avaimen paristosta, jotta osaa ostaa oikean loppuneen tilalle.
Viime viikolla kuvasin mökkimme kuiva-ainekaapit, jotta voisin tarkistaa mitä seuraavalla kerralla tarvii tuoda tullessa. Puhumattakaan näyttökaappauksista, joita kertyy kuukauden aikana lukematon määrä. Siellä jossain näiden kuvien seassa on niitä muistokuvia, toinen siellä, toinen täällä. Tilanne on räjähtänyt käsiin.

No kuvitellaan että mulla on pokkari. Se asuu mun käsilaukussa, koska mahtuu sinne ja se on yleensä mun mukana joka paikassa. Olemme lasten kanssa leikkipuistossa ja he on rakentaneet huikean hiekkalinnan peikkomaailmoineen. Kuva muistoksi! Pokkari naps, ja siellä on. (Ehkä kännykälläkin kuva Whatsapp ryhmään isovanhemmille ällisteltäväksi.)

Parin kuukauden päästä inspiroidun tekemään ifolorin kuvakirjaa kesälomasta. Pokkarista muistikortti tietokoneeseen ja väsäämään.
Vs puhelin. Tuskastuneena selaan satojen höpökuvien joukosta niitä kesän tähtihetkiä. Pienestä näytöstä, kun en osaa ilman isoa työmaata siirtää näppärästi ja maksuttomasti puhelimen kuvia tietokoneelle. Turhaudun ja aikakin loppuu. Jää kuvakirjat tekemättä.

Siksi pokkari.

Eli tämä mun kuvauskäyttäytyminen on korvien välissä, mutta myös välinekohtaista. En ala pokkaria kaivamaan sen takia että saan miehelle kuvan lapusta, tai näppästyä kaappien sisältöä muistaakseni puutelistan. Vaan vain silloin kun tarvitsen oikeasti kuvan.

Kiitti noista ehdotetuista, mitä kameraa kannattee lähteä hakemaan. Kameraviidakko on niin laaja, että en ois ikinä osannut rajata sieltä semmoista jotain, jolla voisi onnistua.
Budjetti ei tosiaan ole iso, mutta katsokaas ennakoin hieman, jos se jääkin vaan pyörimään käsilaukkuuni tyhjän akkunsa kanssa, niin ei harmita 1000euron edestä.

PS. Kaivoin mun ikivanhan Canonin järkkärin naftaliinista. Oikein tarkkoja kuvia saa ulkona valosalla, verrattuna kännykäni kameralla. En muistanutkaan <3
temama
Viestit: 10026
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Kätevä pokkari perheenäidin tilannekuviin?

Viesti Kirjoittaja temama »

Ohoh! Olipas harvinaisen selväjärkinen ja hyvä kirjoitus! Harvinaista herkkua täällä foorumilla ;D Kiitos tästä.

Toivottavasti sopiva kuvausväline löytyy. Lapsiperheen arki menee niin vauhdilla, mutta vuosien kuluttua kivat kuvat lapsien karttumisesta on kultaakin arvokkaampaa.

btw - mikä Canonin kamerarunko sulla löytyy, entä objektiivi?
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
JL Anttola
Viestit: 1212
Liittynyt: Loka 17, 2021 10 : 39

Re: Kätevä pokkari perheenäidin tilannekuviin?

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Järkevät perustelut! Eikä ajatellussa toimintamallissa varmasti mitään vikaa ole.

Vähän asiaa sivuten taas. Miun vaimolla on iPhone puhelin, ja sen firman tarjoama pilvitila puhelimella otetuille kuville. Aikasemmin hän tyhjenteli sitä pilvitilaa, mutta viimeksi kun se ilmotti olevansa täynnä, tuskastu ja osti lisää tilaa. Muutama euro kuukaudessa, ei paljoa.

Mutta yks hieno juttu siinä iPhonen pilvessä - iCloud tai jotain - on; se tekee omia aikojaan ihmisistä, matkoista, tapahtumista valmiita koosteita, mitkä syöttää katottavaksi musiikin kera! Ensin meillä vähän koettiin yksityisyyteen puuttumisena, mutta niistä on opittu pitämään; niissä on oikeesti onnistuneet valinnat! Ja ei tarvi ite tehä yhtään mitään niitten eteen. Miulla on sampsunkin kännykkä, ei ole tarjonnut tällaisia, ainakaan miun katottavaks. Sitähän en tiedä, jos vaikka miten listahittinä on miun toilailut jossain kaukoitässä...

Tää oli vaan sivupolku, yks ajatelma. Annahola on miettinyt hyvin omat tarpeensa, toivottavasti sait tukea pokkarin valinnalle!

Jaakko
Guzzi
Viestit: 47
Liittynyt: Tammi 15, 2004 14 : 38

Re: Kätevä pokkari perheenäidin tilannekuviin?

Viesti Kirjoittaja Guzzi »

Parin kuukauden päästä inspiroidun tekemään ifolorin kuvakirjaa kesälomasta. Pokkarista muistikortti tietokoneeseen ja väsäämään.
Vs puhelin. Tuskastuneena selaan satojen höpökuvien joukosta niitä kesän tähtihetkiä. Pienestä näytöstä, kun en osaa ilman isoa työmaata siirtää näppärästi ja maksuttomasti puhelimen kuvia tietokoneelle. Turhaudun ja aikakin loppuu. Jää kuvakirjat tekemättä.
Seuraava koskee vain Android-puhelimia:
Googlen oma synkronointiohjelma laittaa kaikki jostain haalimansa kuvat yhteen pötköön, eikä käyttäjällä ole asiaan mitään sananvaltaa.
Yksi mahdollinen ratkaisu on Syncthing https://syncthing.net/ ,joka synkronoi valitut puhelimen kansiot (esim. DCIM) valittujen tietokoneen kansioiden kanssa. Tarvitaan vain Syncthing -ohjelmat puhelimelle ja tietokoneelle. Ohjelma on avoimen koodin Linux-nörttien tekemä, mikä tarkoittaa, että konfigurointi vaatii muutaman tunnin opiskelun ja pähkäilyn. Itse käyttö ei vaadi mitään kummempia taitoja.
Annahola
Viestit: 6
Liittynyt: Touko 29, 2023 19 : 46

Re: Kätevä pokkari perheenäidin tilannekuviin?

Viesti Kirjoittaja Annahola »

aikaarska kirjoitti: Touko 31, 2023 15 : 04
©pjm kirjoitti: Touko 31, 2023 13 : 26
aikaarska kirjoitti: Touko 30, 2023 14 : 29 IV ja V versioissa (ja eteenpäin) on kyllä parannettu AF...Voisi kuvitella, että perheenäidin tilannekuvissa nopea täsmällinen AF olisi hyvä juttu.
V - versioon asti zuumina näissä on 24-70 ja VI versiosta alkaen 24-200. Eli jos tahtoo vähän pidempää teleä joskus, niin kannattaa miettiä myös VI versiota.
Taitaa karata aloittajan budjetti nyt aikaasrskan näpeistä?
Ehkä. Ehkä ei:

https://www.facebook.com/marketplace/it ... 525e85df45

Eli hyväkuntoinen käytetty Sony RX100 MK VI
310 €
Tästä laitoin aikaisemmin kyselyä, mutta Marketplace on joko huono kanava viestien perille menon perusteella, tai tämä henkilö ei vietä aikaa facebookissa.

Päädyn todnäk harrierin vinkkaamaan Mark III, jollei nelosesta kuulu. Kiitti vinkistä!
temama kirjoitti: Touko 31, 2023 21 : 49 Ohoh! Olipas harvinaisen selväjärkinen ja hyvä kirjoitus! Harvinaista herkkua täällä foorumilla ;D Kiitos tästä.

Toivottavasti sopiva kuvausväline löytyy. Lapsiperheen arki menee niin vauhdilla, mutta vuosien kuluttua kivat kuvat lapsien karttumisesta on kultaakin arvokkaampaa.

btw - mikä Canonin kamerarunko sulla löytyy, entä objektiivi?
Kiitän :)
Canon EOS 500D. Objektiivi on alkuperäinen mukana tullut. Muut putket möin muuan vuosi sitten, kun kamera ei suostunut nostamaan salamaa ja kuvaaminen jäi muutenkin.

Appleperheestä olen valitettavasti joutunut eroamaan pari vuotta sitten, unohtaessani silloisen iPhoneni vesisateeseen. (Hassua, kun kova rankkasade alkoi, aloin etsimään sisällä puhelintani ottaakseni videokuvaa ja ulos katsoessani tämä kuvausväline makasi sadevesikaivon päällä eikä koskaan toipunut kunnolla pesustaan).
Yllättävän rahamenon vuoksi jouduin hankkimaan tämän muutaman satasen One+ (joka sekin, viikko oston jälkeen putosi veneillessä rantaveteen. Vietti siellä aikaa 10-15min ennen kuin huomasin, mutta pelittää aivan normaalisti).
Tästä ehkä saa kuvan, että olen aika huoleton vehkeitten pitäjä. Ja se taitaa olla totta.

Tässä halvassa OnePlusassa on myös joku kuvamuistopalvelu tms. Joka päivä se piippaa, kun on tehnyt kivan videon kuvamuistoista. Mukava niitä on katsella, vaikka joskus mukaan eksyy joku vaalea möykky mitä ei tunnista.
Jotain valmiita maksullisia kuvakansiota tämä myös tekee, mikä vähän mietityttää missä kaikkialla näitä kännykällä räpsittyjä kuvia seikkaileekaan..

PS. Joku ehdotti filmikameraa. Mulla on Polaroid kamera, jolla otan lasten kaverisynttäreillä kuvia, vieraille kotiin vietäväksi ja itselle tietysti :wink:
Laatuhan niissä on mitä on. Mutta onpahan joku suttu muistona niistäkin kemuista.
©pjm
Viestit: 6017
Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08

Re: Kätevä pokkari perheenäidin tilannekuviin?

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

Guzzi kirjoitti: Kesä 01, 2023 7 : 26
Parin kuukauden päästä inspiroidun tekemään ifolorin kuvakirjaa kesälomasta. Pokkarista muistikortti tietokoneeseen ja väsäämään.
Vs puhelin. Tuskastuneena selaan satojen höpökuvien joukosta niitä kesän tähtihetkiä. Pienestä näytöstä, kun en osaa ilman isoa työmaata siirtää näppärästi ja maksuttomasti puhelimen kuvia tietokoneelle. Turhaudun ja aikakin loppuu. Jää kuvakirjat tekemättä.
Seuraava koskee vain Android-puhelimia:
Googlen oma synkronointiohjelma laittaa kaikki jostain haalimansa kuvat yhteen pötköön, eikä käyttäjällä ole asiaan mitään sananvaltaa.
Yksi mahdollinen ratkaisu on Syncthing https://syncthing.net/ ,joka synkronoi valitut puhelimen kansiot (esim. DCIM) valittujen tietokoneen kansioiden kanssa. Tarvitaan vain Syncthing -ohjelmat puhelimelle ja tietokoneelle. Ohjelma on avoimen koodin Linux-nörttien tekemä, mikä tarkoittaa, että konfigurointi vaatii muutaman tunnin opiskelun ja pähkäilyn. Itse käyttö ei vaadi mitään kummempia taitoja.
Ei pahalla muta miten tää liittyy aloittajan asiaan, pokkarin hankintaan...?
©pjm
Viestit: 6017
Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08

Re: Kätevä pokkari perheenäidin tilannekuviin?

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

temama kirjoitti: Touko 31, 2023 21 : 49 Ohoh! Olipas harvinaisen selväjärkinen ja hyvä kirjoitus! Harvinaista herkkua täällä foorumilla ;D Kiitos tästä.

Toivottavasti sopiva kuvausväline löytyy. Lapsiperheen arki menee niin vauhdilla, mutta vuosien kuluttua kivat kuvat lapsien karttumisesta on kultaakin arvokkaampaa.
++1
Guzzi
Viestit: 47
Liittynyt: Tammi 15, 2004 14 : 38

Re: Kätevä pokkari perheenäidin tilannekuviin?

Viesti Kirjoittaja Guzzi »

Ei pahalla muta miten tää liittyy aloittajan asiaan, pokkarin hankintaan...?
Kysyjä haluaa ostaa pokkarin, koska ei saa synkronoitua puhelimen valokuvia järkevästi tietokoneelle.
Tuossa on esitetty ongelmaan ratkaisu. Selvittikö tämä yhtään?
©pjm
Viestit: 6017
Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08

Re: Kätevä pokkari perheenäidin tilannekuviin?

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

Guzzi kirjoitti: Kesä 01, 2023 15 : 05
Ei pahalla muta miten tää liittyy aloittajan asiaan, pokkarin hankintaan...?
Kysyjä haluaa ostaa pokkarin, koska ei saa synkronoitua puhelimen valokuvia järkevästi tietokoneelle.
Tuossa on esitetty ongelmaan ratkaisu. Selvittikö tämä yhtään?
Ei liity pokkariin silti.

Annahola, tää loppu nyt tähän, sorry vaan.
javal
Viestit: 1449
Liittynyt: Loka 20, 2003 21 : 12

Re: Kätevä pokkari perheenäidin tilannekuviin?

Viesti Kirjoittaja javal »

Annahola kirjoitti: Touko 31, 2023 21 : 28 Eilen mun mies soitti työmatkalta, että ottaa kuva hänen kotiin jääneestä tärkeästä työpaperista. Aikaisemmin lämminvesivaraajan mittaristosta. Auton avaimen paristosta, jotta osaa ostaa oikean loppuneen tilalle.
Viime viikolla kuvasin mökkimme kuiva-ainekaapit, jotta voisin tarkistaa mitä seuraavalla kerralla tarvii tuoda tullessa. Puhumattakaan näyttökaappauksista, joita kertyy kuukauden aikana lukematon määrä. Siellä jossain näiden kuvien seassa on niitä muistokuvia, toinen siellä, toinen täällä. Tilanne on räjähtänyt käsiin.
Kyllä tähän tilanteeseen ja sen haltuunottoon olisi tarjolla muitakin vaihtoehtoja kuin pokkarin hankkiminen. Kuulostaa kuitenkin hieman siltä että olet jo ratkaisusi tehnyt, mutta kerronpa kuitenkin miten minä olen asian hoitanut. Itse käytän iPhone puhelinta, ja en osaa kertoa miten samat asiat hoidetaan Android puhelimella. Täällä on paljon Android puhelimien käyttäjiä, joten he kertokoot.

Minä talletan puhelimellani arkipäivän askareisiin liittyvät "höpökuvat" iPhonen "Muistiinpanot" apilla, joka tulee valmiina käyttöjärjestelmän mukana. Näin yksikään höpökuva ei päädy varsinaisten valokuvieni joukkoon. Mitä näyttökaappauskuviin tulee, ne voi tallettaa kuvarullan sijasta tiedostosijantiin, jolloin ne myös pysyvät visusti erossa varsinaisesta valokuvista. Ja jos kuitenkin haluaa jostakin syystä tallettaa näyttökaappauskuvat kuvarullaan niin ne voi poistaa sieltä kaikki yhdellä kertaa, koska ovat kaikki valmiiksi "Näyttökuvat" albumissa.

Jos jostakin syystä "Muistiinpanot" appi on No-Go, asian voi hoitaa myös toisella tavalla. iPhonessa on "Pikakomento" toiminto, ja sen avulla voi luoda minuutissa kamerakuvakkeen jonka nimeksi voi laittaa vaikkapa "Höpökamera". Pikakomento on tehty niin että "Höpökameralla" otetut kuvat menee kaikki automaattisesti Höpökuva albumiin, josta ne voi helposti poistaa kaikki kerralla. Näitä Pikakomentoja voi lähetää toisille iOS käyttäjille, joten niitä ei tarvitse välttämättä tehdä itse. Ja tässä esitys miltä se näyttää känny ruudulla, nyt vain pitää käyttäjän tietää etukäteen että ottaako höpökuvia vai oikeita valokuvia.

Kuva

Mikä ongelma siinä kännykuvien PC :lle siirrossa on, muuta kuin ne sinun turhat höpökuvat? Laitin tänään ensimmäistä kertaa elämässäni iPhonen Windows koneeseen kiinni ja kuvan siirto tapahtuu ihan samalla tavalla kuin se tapahtuu miltä tahansa muistikortilta. Onko se Android puhelimella jotenkin erilaista ja vaikeampaa nykyään?
Maffer
Viestit: 21619
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Kätevä pokkari perheenäidin tilannekuviin?

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Olen kyllä hieman samaa mieltä. Erillinen kamera ei taida isommin auttaa jos lähtötilanne on se, ettei edes pieni järjestely herätä kiinnostusta. Androidilla kuvakaappaukset menee omaan Screenshots-kansioonsa sotkemasta pääkuvavirtaa. WhatsApp-kuvat ja videot samoin omaan kansioonsa pois kuleksimasta. Google Photosin Search-toiminto poimii pääkuvavirrasta herra ties mitä ryhmittelyjä, esim. selfiet, tuttujen naamat, snapit jostain pöydällä lojuvista tingel-tangeleista sekä vaikka muistiinpanoista ja koostaa niistä aika ajoin itsenäisestä kuva-albumeitakin. AI-pohjaisesti tuo näyttää rullaavaan taustalla. Muistiinpanoihin jne. kertalaakeihin viittaavien kuvien tapauksessa Photos väliajoin muistuttelee että haluatko arkistoita ne tieltä pois.

Käytän itsekin luurin kameraa kaikkeen kuvaamiseen (muistiinpanoista maisemakuviin) enkä ny ole vielä toistaiseksi sekoittanut kuviani mitenkään vaikkei se nyt aivan Applen tasoinen systeemi olekaan esim. kuvan muokkauksen suhteen. Väliajoin siirrän Photosista tärkeimmät luuriruudut Lightroomin kataloogiin ja myös varmuuskopioin ne itselleni talteen.

Voin laittaa luurin kiinni USB-piuhalla winkkarikoneeseen ja importata suoraan kataloogin Lightroomissa kuvat. Luurin kuvavarasto tulee Import-näkymään kuvalähteeksi aivan kuin mikä tahansa muukin muistikortti tai levysijainti. Ei se tuosta helpommaksi mene. Muutama oma skriptin pätkä hoitaa kuvien varmuuskopioinnin aika-ajoin itsenäisesti kunhan tökkään varmuuskopiolevyn kiinni.
elmar
Viestit: 4914
Liittynyt: Marras 11, 2009 19 : 24

Re: Kätevä pokkari perheenäidin tilannekuviin?

Viesti Kirjoittaja elmar »

Eipä siinä oo juuri eroa lataako kuvat kamerasta tai kännystä kovolle + isommalle näytölle. Kysehän on vain siitä, että luo itselleen toimivan työnkulun, jonka osaa ja jaksaa vaikka silmät kiinni. Ajattelu ja kuvaaminen ovat tärkeää, kaikki muu sälä vain rutiinia.

Meitsi lataa kameran kuvat lukijan kautta ja luurikuvat otg-usb:illa koneelle nimettyyn kansioon, molempiin kuluu öpaut sama aika. Langattomuutta ja/tai pilveen arpomista en käytä koskaan, diggaan että koko ketju on ns. omassa hanskassa ja koneella.

T. Manuaali-Kalkkis.
Vanhamies
Viestit: 1006
Liittynyt: Elo 17, 2004 17 : 27
Paikkakunta: Turku

Re: Kätevä pokkari perheenäidin tilannekuviin?

Viesti Kirjoittaja Vanhamies »

Aloittajan puhelin on hinnasta päätellen Android-luuri. Kuvat lienevät tallentuneet myös Google-kuviin joten sieltä niitä on helppo plokata jos tietokone on käytössä. Itselle voi sitten ladata haluaansa. Ei ole hankalaa.

Sen jälkeen XnView on kelpo ohjelma kuvien esikatseluun ja epäkelpojen karsintaan ja on maksuton.
hkoskenv
Viestit: 4413
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Re: Kätevä pokkari perheenäidin tilannekuviin?

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

Maffer kirjoitti: Kesä 01, 2023 19 : 16 Olen kyllä hieman samaa mieltä. Erillinen kamera ei taida isommin auttaa jos lähtötilanne on se, ettei edes pieni järjestely herätä kiinnostusta.
Tuossa vaikuttaa ilmeiseltä, että se pokkari, jolla kuvataan hifistelykuvat erikseen, auttaa väkisinkin. Se on selkeä valinta silloin, arkidokumentit puhelimella ja kuvat kameralla. Sen toiminnallisuuden voisi toteuttaa tietoteknisellä kikkailulla, mutta jos sellainen ei kiinnosta, niin selkeästi eri laite tekee saman itselle sopivammalla tavalla. Ja tuo niihin parempiin kuvauksiin tiettyä tekemisen tunnetta, jota kaikki eivät saa puhelimilla räpsiessä, vaikka lopputulos voisikin olla täysin käypä.
Hannu
Maffer
Viestit: 21619
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Kätevä pokkari perheenäidin tilannekuviin?

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Lähinnä ihmetyttää mitä niille muistikortille tallentuneille kuville sitten lopulta käy. Kyllä sekin kuvaläjä alkaa leviämään käsiin jos arkistointi on levällään.
habannaama
Viestit: 5167
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Re: Kätevä pokkari perheenäidin tilannekuviin?

Viesti Kirjoittaja habannaama »

hkoskenv kirjoitti: Kesä 02, 2023 7 : 44
Maffer kirjoitti: Kesä 01, 2023 19 : 16 Olen kyllä hieman samaa mieltä. Erillinen kamera ei taida isommin auttaa jos lähtötilanne on se, ettei edes pieni järjestely herätä kiinnostusta.
Tuossa vaikuttaa ilmeiseltä, että se pokkari, jolla kuvataan hifistelykuvat erikseen, auttaa väkisinkin. Se on selkeä valinta silloin, arkidokumentit puhelimella ja kuvat kameralla. Sen toiminnallisuuden voisi toteuttaa tietoteknisellä kikkailulla, mutta jos sellainen ei kiinnosta, niin selkeästi eri laite tekee saman itselle sopivammalla tavalla. Ja tuo niihin parempiin kuvauksiin tiettyä tekemisen tunnetta, jota kaikki eivät saa puhelimilla räpsiessä, vaikka lopputulos voisikin olla täysin käypä.
Juurikin noin.

Saan tuosta täysin kopin sen vuoksi, koska luurilla otetut kuvat ovat pitkälti työssä tapahtuvien asioiden dokumentoimista ja silloin tällöin siviilielämässä samansuuntaista dokumentointia.

Omassa työssäni älypuhelin on pakollinen ja välttämätön työkalu ja kun esimerkiksi otan kuvan/kuvat x ja y, (myös töissä Applet), ne siirtyvät automaattisesti kuvatkirjastoon.
Tällöin niiden käyttö kannettavalla on raportoinnissa erittäin helppoa, kun ovat valmiina napattavissa kuvatkirjastosta.

Siis erittäin toimiva tuoteperhe, jonka toiminnallisuuden kaiken lisäksi olen muokannut niin, että eri kohteissa työskentely kuvatkirjastossa automatisoituu niin, että ne tägäytyvät eri värikoodeilla, jolloin helpompi tarvittaessa etsiä myöhempää käyttöä silmälläpitäen.

Näppärää. Mutta kaikesta näppäryydestään huolimatta, ei tuolla(kaan) luurilla ole muuta painoarvoa omassa kuvaamisessani, kuin dokumentointi, eli sen käyttöarvo valokuvaamisena on +-0.
Näin siis itselläni, kun taas jollekin muulle sen käyttöarvo valokuvaamisessa voi olla täysin toista ja hyvä niin, kaikilla meillä on omanlaisemme tavat toimia elämän eri osa-alueilla, mikä itseasiassa on rikkaus, sillä mikäs sen tylsempää olisi, kun on tekemisissä eri persoonien kanssa, jos ne olisivat peilikuvia itsestään.
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
Vastaa Viestiin