Digikuvien tallennuspaikka

Aukot, sommittelu, salamat, akut jne.
Kryptos
Viestit: 3920
Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
Viesti:

Re: Digikuvien tallennuspaikka

Viesti Kirjoittaja Kryptos »

Suosittelen lämpimästi näitä ns. private cloud ratkaisuja, eli NAS-pohjaisia palveluita. Laitteiston ylläpito on helppoa ja vikasietoisuus on toteutettavissa hyvinkin korkealla tasolla.

Lisäksi ne taipuvat kaikenlaiseen muuhunkin, kuin ainoastaan kuvien tallentamiseen.
Sapere aude.
---
flickr
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Sakke_K
Viestit: 7548
Liittynyt: Heinä 21, 2005 18 : 00

Re: Digikuvien tallennuspaikka

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

habannaama kirjoitti:Eipä ole ulkoiset kovalevyt hinnoilla pilattua, eli miksei niitä ?
Pilvipalvelujen vaivattomuus on iso plussa, samoin se ettei tarvitse mitään viritelmiä siihen, että kuviin pääsee käsiksi mistä vain kun sattuu olemaan tarvetta. Toki jos tuo tera ei riitä, niin sitten ei ja todella raskaaseen käyttöön ei ole varmaan edes vaivattomin... mutta itse en enää ulkoisiin levyihin yms. ole palannut takaisin.
Kryptos
Viestit: 3920
Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
Viesti:

Re: Digikuvien tallennuspaikka

Viesti Kirjoittaja Kryptos »

Synology NAS:iin pääsee myös mistä tahansa. Samoin tietenkin muiden valmistajien, tai kotikutoisiinkin verkkolevyratkaisuihin.

Tässä tietenkin käyttökelpoisuuden rajoitteeksi tulee kotiverkon laajakaistan upstream nopeus. Jos kotiverkko on toteutettu muinaisella ADSL:llä ja upstream on mega miinus protokollat, eli jotakin 0.8 Mbps, niin käyttökokemus on surkea. Jos upstream on riittävän nopea (hyvä 4G tai kuitu, tmv), niin silloin NAS-pohjainen private cloud on erittäin hyvin toimiva ratkaisu.
Sapere aude.
---
flickr
Maffer
Viestit: 21496
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Digikuvien tallennuspaikka

Viesti Kirjoittaja Maffer »

olli R kirjoitti:
Maffer kirjoitti:Ei se katalogi verkossa mitenkään mahdoton ole. NASsiin SSD tai rajumpi palikka niin fyysisellä langalla kiinni oleva kone tekee kyselyt todella hätäiseen.
Joo, SSD-NAS olisi mukava, ainakin jos se verkkorajapinta on nopea, koti/pienyritys-NAS:ssa on tuo se pullonkaula. Paikallisen levyn nopea vasteaika (ja iso levy-cache) auttaa vaan aika paljon tuollaisessa tietokantakäytössä.

Mutta miten saat ohitettua tuon Lightroomin eston? Se ei yleensä suostu käyttämään katalogia, joka on verkkorajapinnan takana. Mielestäni mikään mounttaus tai levyasemakirjain-temppuilukaan ei auta. Tosin en ole ihan varma Windows-versiosta.
http://www.mikeperalta.com/blog/BOZQJ9G ... Drive.html" onclick="window.open(this.href);return false;

2016 kokeilin tuota. Ja toimi. Mutta jos sen jälkeen on estoja tullut lisää ei maha mithän.
SuperDrive
Viestit: 1463
Liittynyt: Tammi 13, 2011 0 : 00

Re: Digikuvien tallennuspaikka

Viesti Kirjoittaja SuperDrive »

Kryptos kirjoitti:Suosittelen lämpimästi näitä ns. private cloud ratkaisuja, eli NAS-pohjaisia palveluita. Laitteiston ylläpito on helppoa ja vikasietoisuus on toteutettavissa hyvinkin korkealla tasolla.

Lisäksi ne taipuvat kaikenlaiseen muuhunkin, kuin ainoastaan kuvien tallentamiseen.
Nuo vain eivät toimi etävarmuuskopiointiin. Pitää sitten olla erillinen etäkopio.
Maffer
Viestit: 21496
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Digikuvien tallennuspaikka

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Synologyn saa synkkaamaan toiseen Synologyyn ja kopioimaan sinne säännöllisesti. Tällainen tulossa itselle piakkoin käyttöön niin koko toosa on sitten valmis ja automatisoitu. Toinen Synology on 250km päässä ja voiki heittää sit hyvästit kömpelöille USB-romuille.
jaava
Viestit: 1986
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Digikuvien tallennuspaikka

Viesti Kirjoittaja jaava »

Maffer kirjoitti:Synologyn saa synkkaamaan toiseen Synologyyn ja kopioimaan sinne säännöllisesti. Tällainen tulossa itselle piakkoin käyttöön niin koko toosa on sitten valmis ja automatisoitu. Toinen Synology on 250km päässä ja voiki heittää sit hyvästit kömpelöille USB-romuille.
Mulla on myös harkinnassa (ollut pari vuotta) tuo toinen Synology:n asema juuri etävarmistusten takia. Sijotuspaikka n. 30km päässä. Nykyään mulla menee varmistukset Synology:n ulkoiselle USB-levylle kerran viikossa, inkrementaalikopiona ja minun puuttumatta asiaan.
Olishan tuo etäkopioinnin automatisointi hyvä - on tullut sen verran paljon menetettyä tiedostoja vuosien kuluessa, kun manuaaliset varmuuskopioinnit ei ole olleet ajan tasalla. Mun parhaita puolia ei ole tiukka järjestelmällisyys.

Mutta jos etäkopio on suora peilaus, niin huonossa tapauksessa saatetaan menettää tiedostojen vanhoja versioita kun itse hölmöilee, levyasemaan tulee ongelmaa tai iskee virus.
Siksi inkrementaalinen etäkopionti (kopioi ne tiedostot jotka on muuttuneet ja säilyttää myös niiden vanhat versiot) on turvallisin. Tietysti täytyy olla myös helppo menetelmä palauttaa tiedostosta haluttu vanha versio.
zone6
Viestit: 1241
Liittynyt: Touko 11, 2011 13 : 59

Re: Digikuvien tallennuspaikka

Viesti Kirjoittaja zone6 »

kairaba kirjoitti:Mikäli harkitset pilvipalvelua niin tarkista heti ensimmäiseksi tallentaako ja palauttaako se myös kaikki ohjelmat rikkomatta niitä, minulle kävi juuri näin kaikki ohjelmat olivat viallisia palautuksen jälkeen. Oli ominaisuus ei vika sanoi heidän tuki. Tässä seikkailussa tuhoutui monen sadan edestä ostamiani eri ohjelmia joita käytin päivittäin ja kun yritin niitä ohjelmien valmistajien sivuilta saada ladattua uudelleen niin useita ei enää saanut koska oli tullut niistä uudet versiot jotka olisi pitänyt ostaa eikä vanhoja enää ollut saatavilla. Tämän jälkeen pilvipalvelut riitti minulle ja ostin 8Tt WD ulkoisen kovalevyn johon tallennan varmuuskopiot. Pilvipalvelut ovat hitaita ja epävarmoja hinnoiltaan, sillä minulla kävi juuri myös niin että reilun kuukauden pilvipalvelun käytön jälkeen he ilmoittivat hinnan noususta joka oli tuplasti nykyiseen, perusteluina oli että he lopettavat palvelun yksityishenkilöille ja palvelevat vain jatkossa yrityksiä, mutta vanhana asiakkaana voin jatkaa jos hyväksyn uuden kuukausimaksullisen hinnan. Siihen loppui minun pilvipalvelut, se maksoi minulle useita satoja euroja oppirahoina, mutta nyt on kaikki talletusratkaisut turvallisesti omissa käsissä eikä tarvitse enää luottaa epävarmoihin pilviin.

Mulla on juuri tuolla Crashplanissa eikä hinta nyt niin hurja ole vaikka ns. yksityishenkilön puoli loppuikin.

Siinä on tarpeeksi päänvaivaa, että teen ensikäden varmistuksen ulkoisille levyille. Lisävarmistus menköön huomaamatta pilveen vaikka vähän maksaakin.
Jos lisävarmistus olisi erillisellä ulkoisella joka pitäisi aina muistaa kytkeä kiinni, varmistaa ja kiikuttaa jonnekin turvaan niin jäisi tekemättä.
Zone VI
Whig
Viestit: 828
Liittynyt: Elo 15, 2003 9 : 00

Re: Digikuvien tallennuspaikka

Viesti Kirjoittaja Whig »

Onko teillä muuten jokin syy miksi juuri Synologyn NAS:a olette hankkimassa/hankkineet?
Nimimerkillä Asustorin NAS:n käyttäjä.
Huuto.net <- Objektiiveja yms. Canoniin yms.
Flickr
Instagram
jaava
Viestit: 1986
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Digikuvien tallennuspaikka

Viesti Kirjoittaja jaava »

Whig kirjoitti:Onko teillä muuten jokin syy miksi juuri Synologyn NAS:a olette hankkimassa/hankkineet?
Mulla on tallessa tekstitiedosto johon olin keräillyt silloisia (2014-2015) 1- ja 2-levyisiä NAS-asemia.

Äänitasosta
Äänitaso oli yksi vaankielikriteereistä. Ei ole mukava kuunnella käynnistyviä levyasemia korvanjuuressa ... varsinkaan yöaikaan. No ei se ole mukavaa työpöydänkään vieressä. Tästä johtuen en myöskään ollut innokas hommaamaan kahden levyaseman laitetta. Jos laite on passiivituuletettu, niin pääasiallinen äänitaso syntyy levyasemista.
Tilannehan on toinen, jos voi sijoittaa laitteen tiloihin, joissa se ei häiritse.
Tällainen teksti äänitasosta:
Notebook hard drives (2.5 inch) may make a NAS very small and light, but it also means that it can operate without internal cooling, making the device practically silent too.
NAS:n varmuuskopiointi
Sitten olen tiedostanut NAS:n varmuuskopioinnin tarpeen, mutta tällöin vielä tyytynyt ulkoisen USB-levyn ratkaisuun, jonka voisi kuskata etäsäilytykseen. (olen hankkinut aseman 2015, enkä vielä yhtään levyä ole etäsäilyttänyt!)
Tällaisen tekstin olen tallentanut siitä:
Attach an external hard disk to USB port and regularly backup the data to it.
Luettelo vuoden 2015 NAS-asemista
Tiedostossa oli luettelo sekä yksi- että kaksilevyisistä NAS:sta hintoineen. Tässä 1-levyiset, joita suosin:
  1. Western Digital's My Cloud 2TB - 6TB $143 (incl. disk)
  2. Seagate Central 160€ 2TB - 4TB (incl. disk)
  3. Buffalo LinkStation 210 2 TB 150€ (incl. disk)
  4. Synology DS115j Up to 6GB (€ 113,90 Multitronic) (excl. disks)
  5. QNAP TS112 $173.55 (excl. disk)
(Näköjään Synology:n suurin levyaseman koko on aika pieni - ollee kirjoitusvirhe ja QNAP:sta puuttuu tieto kokonaan)
Muitakin on varmaan ollut ja ainahan on mahdollista rakentaa aivan oma NAS.

Tekstissä ei ole mainittu miksi päädyin hommaamaan tuon Synology DS115j-aseman. Eihän se ole edes halvin, kun on vaatinut vielä levyaseman hankinnankin.

PS. Olen ollut tyytyväinen hankintaani, eikä mitään ongelmia ole ilmennyt.
PS2. Huono puoli näissä NAS-ratkaisuissa on se, että täytyy nähdä itse hieman vaivaa. Homma ei toimi kytkemällä pelkän töpselin seinään.
Maffer
Viestit: 21496
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Digikuvien tallennuspaikka

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Sitä Synologya voi säätää niin paljon kui ikinä tarvii ja vaikka mihin tarpeeseen. Siitä saa mm. sähköpostipalvelimenkin, mediajakokeskuksen, webbipalvelimen, turvakamerajärjestelmän (tulossa käyttöön piakkoin itselle) ja herra ties mitä.
Kryptos
Viestit: 3920
Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
Viesti:

Re: Digikuvien tallennuspaikka

Viesti Kirjoittaja Kryptos »

Jep, ja Synology on ollut luotettava. Päivityksiä tulee tasaiseen tahtiin ja kuten Maffer totesi, sillä voi tehdä vaikka mitä. Synologyn kanssa ei juuri tule ns. yllätyksiä.

Qnap on kaiketi se, mihin Synologya useimmin verrataan. Nämä ovat kameratermein niitä pro tai prosumer malleja. Qnap:lla on tehokasta rautaa ja se on mallista riippuen hieman Synologya edullisempi vaihtoehto, mutta softapuolella Synologyn DSM (DiskStation Manager) softaa pidetään yleensä näistä parempana.
Sapere aude.
---
flickr
Whig
Viestit: 828
Liittynyt: Elo 15, 2003 9 : 00

Re: Digikuvien tallennuspaikka

Viesti Kirjoittaja Whig »

Maffer kirjoitti:Sitä Synologya voi säätää niin paljon kui ikinä tarvii ja vaikka mihin tarpeeseen. Siitä saa mm. sähköpostipalvelimenkin, mediajakokeskuksen, webbipalvelimen, turvakamerajärjestelmän (tulossa käyttöön piakkoin itselle) ja herra ties mitä.
Öbaut samat saa käsittääkseni myös ainakin Asustorilla:
https://www.asustor.com/app_central/" onclick="window.open(this.href);return false;

Eli ilmeisesti mitään syytä miksi valita juuri Synologyn NAS Asustorin, Qnap:n tai jonkin muun ok merkin sijasta ei taida olla?
Huuto.net <- Objektiiveja yms. Canoniin yms.
Flickr
Instagram
Kryptos
Viestit: 3920
Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
Viesti:

Re: Digikuvien tallennuspaikka

Viesti Kirjoittaja Kryptos »

Voihan sitä hankkia ihan minkä haluaa. Muitakin vaihtoehtoja tässä ketjussa mainittujen lisäksi löytyy. Netti on pullollaan NAS-vertailuja ja lopullinen valinta riippuu täysin omista tarpeista, budjetista, sekä henkilökohtaisista mieltymyksistä.

Tuosta voi alkaa ihmettelemään vaihtoehtoja:
https://nascompares.com/2017/08/02/choo ... d-asustor/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sapere aude.
---
flickr
SuperDrive
Viestit: 1463
Liittynyt: Tammi 13, 2011 0 : 00

Re: Digikuvien tallennuspaikka

Viesti Kirjoittaja SuperDrive »

habannaama kirjoitti: Jos tulipaloa pelkään niin samantien voin lakata elämästä koska silloin pelkään jo kaikkea ja liikaa...
Sinulla varmaan sitten ei ole vakuutustakaan? Eikä sen tarvitse välttämättä olla tulipalokaan. Murtovarkaat voivat viedä kovalevyt. On se kumma, jos ei halua varautua.
zone6
Viestit: 1241
Liittynyt: Touko 11, 2011 13 : 59

Re: Digikuvien tallennuspaikka

Viesti Kirjoittaja zone6 »

SuperDrive kirjoitti:
habannaama kirjoitti: Jos tulipaloa pelkään niin samantien voin lakata elämästä koska silloin pelkään jo kaikkea ja liikaa...
Sinulla varmaan sitten ei ole vakuutustakaan? Eikä sen tarvitse välttämättä olla tulipalokaan. Murtovarkaat voivat viedä kovalevyt. On se kumma, jos ei halua varautua.
Tulipalo, varkaat, joku jännitepiikki joka rikkoo kaiken, vesivahinko, lasten riehuminen, lemmikkieläin, ...

Mahdollisuuksia on teoriassa paljon. Käytännössä riskit ovat aika pienet ainakin pöytäkoneen kanssa. Läppärin ja ulkoisten kanssa ehkä suuremmat?

(ja kaikilla jo filmiaikana tai yhä filmille kuvaavillakinhan on negat todella hyvässä tallessa ja varmasti jokainen tärkeä ruutu hienosti vedostettuna muualla tallessa tai skannattuna. Vai onko? :)
Zone VI
SuperDrive
Viestit: 1463
Liittynyt: Tammi 13, 2011 0 : 00

Re: Digikuvien tallennuspaikka

Viesti Kirjoittaja SuperDrive »

zone6 kirjoitti: Tulipalo, varkaat, joku jännitepiikki joka rikkoo kaiken, vesivahinko, lasten riehuminen, lemmikkieläin, ...

Mahdollisuuksia on teoriassa paljon. Käytännössä riskit ovat aika pienet ainakin pöytäkoneen kanssa. Läppärin ja ulkoisten kanssa ehkä suuremmat?

(ja kaikilla jo filmiaikana tai yhä filmille kuvaavillakinhan on negat todella hyvässä tallessa ja varmasti jokainen tärkeä ruutu hienosti vedostettuna muualla tallessa tai skannattuna. Vai onko? :)
Riskit toki on pieniä, mutta miksi ei varautua. Kun kuulee tulipalon uhreiksi joutuneita, valokuvien menettäminen on yksi suurin murhe. Vakuutukset korvaavat rahalliset vahingot. Filmiaikana varautuminen ei ollut normaali-ihmisille realistista (toki periaatteessa negatiivit olisi voinut vielä jonnekin talteen, mutta harva teki.) Digiaikana varautuminen on realistinen vaihtoehto, joten miksi ei tekisi niin. EN ymmärrä miksi filmiajan huonoja puolia pitäisi väkisin kopioida.
Maffer
Viestit: 21496
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Digikuvien tallennuspaikka

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Filmiaikana lapaseen jäi fyysinen aihio. IMHO se pitäisi kopioida nykypäivään. Arvostaisi omia tekemisiään eri tavalla.

Loppupelissä digikuvaus ei ole valokuvausta vaan tallentamista johonkin mitä ei ole.
odzmo
Viestit: 279
Liittynyt: Loka 18, 2009 2 : 34

Re: Digikuvien tallennuspaikka

Viesti Kirjoittaja odzmo »

Filosofointia asiasta ja vähän pielestäkin.

Rauta-NASsissa on mahdollisuus, että itse "RAID-rauta" hajoaa. Vaikka levyt ovat kunnossa, tarvitaan silloin identtinen vararauta, että tiedot saadaan ulos. Softa-RAIDia pyörittävän (tieto)koneen hajoaminen korjataan hankkimalla uusi kone ja asentamalla siihen identtinen ohjelmisto. Tiedot ovat tallessa, ellei sitten wanha kone hajotessaan kirjoittanut levyjä täyteen potaskaa? Veteläkö tässäkin ... ?
Gamma
Viestit: 1723
Liittynyt: Tammi 13, 2004 14 : 14
Viesti:

Re: Digikuvien tallennuspaikka

Viesti Kirjoittaja Gamma »

odzmo kirjoitti:Filosofointia asiasta ja vähän pielestäkin.

Rauta-NASsissa on mahdollisuus, että itse "RAID-rauta" hajoaa. Vaikka levyt ovat kunnossa, tarvitaan silloin identtinen vararauta, että tiedot saadaan ulos. Softa-RAIDia pyörittävän (tieto)koneen hajoaminen korjataan hankkimalla uusi kone ja asentamalla siihen identtinen ohjelmisto. Tiedot ovat tallessa, ellei sitten wanha kone hajotessaan kirjoittanut levyjä täyteen potaskaa? Veteläkö tässäkin ... ?
Tuossa pöydällä on Seagaten 2T usb asema josta on elektroniikkakortti rikki. Levy on ilmeisesti kunnossa mutta pitäisi olla samanlainen levyasema mihin tuon levyn voisi vaihtaa, että saisi tiedostot ulos. Onneksi on tuplavarmistus toisella levyllä, luulisin.
Vastaa Viestiin