Kuvien "skannaus" valokuvaamalla

Aukot, sommittelu, salamat, akut jne.
sampok
Viestit: 61
Liittynyt: Kesä 28, 2007 18 : 57
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Kuvien "skannaus" valokuvaamalla

Viesti Kirjoittaja sampok »

Harhakuva kirjoitti:Valokuvasin negatiiveista suoraan kameralla. Yllä olen esitellyt kuvan kanssa menetelmäni. Kuvaaminen on todella nopea tapa muuttaa negat/diat kuviksi. Useita satoja kuvasin päivässä: aamulla tunti ja illalla toinen..
Käänsin RAW-ohjelmassa värit ensin positiivi-muotoon, minkä jälkeen tein perussäädöt kuviin. RAW-editorissa teen ensin perussäädöt yhdelle ruudulle. Sen jälkeen kopion säädöt muille (sadoille) ruuduille ja lopuksi käsin hienosäädin niitä kuvakohtaisesti. Sitten tulostin ne Batch'ina TIFF-muotoon, jos vielä jotakin korjauksia täytyi tehdä. Viimeinen toimenpide on tulostaa ne jpg-kuviksi.
Miten tuo positiiviksi kääntäminen ja värien säätäminen onnistui käytännössä? Saiko sinisen/oranssin "kalvon" kuvista helposti pois?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Harhakuva
Viestit: 58
Liittynyt: Helmi 25, 2018 9 : 14

Re: Kuvien "skannaus" valokuvaamalla

Viesti Kirjoittaja Harhakuva »

Sai. Mutta vaati ehdottomasti kuvaamista RAW-muodossa.
Säädin ensin Levels-kohdassa värit vastakkaisiksi (musta valkoiseksi ja valkoinen mustaksi). Sen jälkeen kuvan kirkkauden, kontrastit, värit kohdalleen, terävöitys, mahdollisesti kohinan poisto.. ym. Sinisen kalvon kohdalla en tehnyt mitään erityistoimenpiteitä. Ne katosivat äsken lueteltujen säätöjen kautta.
sampok
Viestit: 61
Liittynyt: Kesä 28, 2007 18 : 57
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Kuvien "skannaus" valokuvaamalla

Viesti Kirjoittaja sampok »

Harhakuva kirjoitti:Sai. Mutta vaati ehdottomasti kuvaamista RAW-muodossa.
Säädin ensin Levels-kohdassa värit vastakkaisiksi (musta valkoiseksi ja valkoinen mustaksi). Sen jälkeen kuvan kirkkauden, kontrastit, värit kohdalleen, terävöitys, mahdollisesti kohinan poisto.. ym. Sinisen/oranssin kalvon kohdalla en tehnyt mitään erityistoimenpiteitä. Ne katosivat äsken lueteltujen säätöjen kautta.
Okei. Itse en saanut edes tyydyttävää tulosta itse säätämällä TIFFistä. Tosin rawista on varmaan helpompi säätää.

Kannattaa kyllä testata tuota actionia, minusta se toistaa lähes täydellisesti filmin alkuperäiset värit. Mitään säätämistä ei välttämättä tarvita lainkaan sen jälkeen.
Harhakuva
Viestit: 58
Liittynyt: Helmi 25, 2018 9 : 14

Re: Kuvien "skannaus" valokuvaamalla

Viesti Kirjoittaja Harhakuva »

sampok kirjoitti:
Okei. Itse en saanut edes tyydyttävää tulosta itse säätämällä TIFFistä. Tosin rawista on varmaan helpompi säätää.
.
Ei se TIFF:stä onnistukaan. Kiitti ohjeista, mutta mulla on urakka jo aivan lopuillaan pieniä säätöjä vielä teen kuviin.

Sen olen huomannut, että laatueroja on ollut fimien kesken, mitä olen käsitellyt. Negat ovat 16-32 vuotta wanhoja. Osassa värit ovat niin haalistuneet, ettei värikanavia enää löydy. Ilmeisesti jokin pääväreistä kuivunut/haalistunut ajan kuluessa. suurin osa negoista kuitenkin täysin palautettavissa alkuperäisiin väreihin.
sampok
Viestit: 61
Liittynyt: Kesä 28, 2007 18 : 57
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Kuvien "skannaus" valokuvaamalla

Viesti Kirjoittaja sampok »

Harhakuva kirjoitti:
sampok kirjoitti:
Okei. Itse en saanut edes tyydyttävää tulosta itse säätämällä TIFFistä. Tosin rawista on varmaan helpompi säätää.
.
Ei se TIFF:stä onnistukaan. Kiitti ohjeista, mutta mulla on urakka jo aivan lopuillaan pieniä säätöjä vielä teen kuviin.

Sen olen huomannut, että laatueroja on ollut fimien kesken, mitä olen käsitellyt. Negat ovat 16-32 vuotta wanhoja. Osassa värit ovat niin haalistuneet, ettei värikanavia enää löydy. Ilmeisesti jokin pääväreistä kuivunut/haalistunut ajan kuluessa. suurin osa negoista kuitenkin täysin palautettavissa alkuperäisiin väreihin.
Joo, näin varmasti on. Ei sulla ole joitain kuvia jossain esillä? Olisi mielenkiintoista nähdä millaista jälkeä olet saanut.
Harhakuva
Viestit: 58
Liittynyt: Helmi 25, 2018 9 : 14

Re: Kuvien "skannaus" valokuvaamalla

Viesti Kirjoittaja Harhakuva »

Voin yrittää katsoa, löytyykö noista sellaisia kuvia. Yleensä kaikissa on ihmisiä, mutta jos löytyy sellaisia, jossa ei ole, niin linkitän.
Harhakuva
Viestit: 58
Liittynyt: Helmi 25, 2018 9 : 14

Re: Kuvien "skannaus" valokuvaamalla

Viesti Kirjoittaja Harhakuva »

Tässä muutamia negasta kehittämiäni kuvia - alkaen 90-luvun alkupäästä:
https://1drv.ms/f/s!Aqe88lb9LCN9ccN2PhCriLtW3i8" onclick="window.open(this.href);return false;
sampok
Viestit: 61
Liittynyt: Kesä 28, 2007 18 : 57
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Kuvien "skannaus" valokuvaamalla

Viesti Kirjoittaja sampok »

Kiitoksia, oikein hyvältähän nuo näyttävät.
gebardi
Viestit: 287
Liittynyt: Tammi 22, 2003 7 : 42
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Kuvien "skannaus" valokuvaamalla

Viesti Kirjoittaja gebardi »

Kuvien "skannaus" valokuvaamalla. Miksi äheltää moisten rimpuloitten kanssa, kun muutamalla satasella saa kunnon skannereita.
Ihminen, joka osaa käyttää toisten aivoja työnsä tekemiseen, on suuri. °·­­T·°
http://www.dpk.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.coyotefilm.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
cameraworks.fi
instagram.com/coyotefilmfi/
Maffer
Viestit: 21442
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Kuvien "skannaus" valokuvaamalla

Viesti Kirjoittaja Maffer »

On tuossa joku järki. Pentaksin Pixel-Shiftillä saa kinonegasta niin paljon irti että rakeet paukkuu. Ei taida parempaa härveliä siihen hommaan löytyäkään. Isot laakit sitten skannerilla mukavasti.
apsc
Viestit: 130
Liittynyt: Kesä 02, 2014 13 : 49

Re: Kuvien "skannaus" valokuvaamalla

Viesti Kirjoittaja apsc »

gebardi kirjoitti:Kuvien "skannaus" valokuvaamalla. Miksi äheltää moisten rimpuloitten kanssa, kun muutamalla satasella saa kunnon skannereita.
Kuinka nopeasti saa skannerilla kuvia negoja skannattua? Valokuvaamalla saa RAW-muodossa joka on erittäin hyvin muokattavissa jälkeenpäin. Miten on skannerin tuottaman kuvan laita?
zone6
Viestit: 1241
Liittynyt: Touko 11, 2011 13 : 59

Re: Kuvien "skannaus" valokuvaamalla

Viesti Kirjoittaja zone6 »

100€ hyviä skannereita?

Minulla on pari skanneria ja kokemusta aika monesta ja silti usein kuvaan kinodian ja negan DSLR:llä.
Jälki on yksinkertaisesti parempaa.

Nopeampaan toimintaan (voi ainakin itse puuhailla jotakin muuta) filmiskanneri tietysti helpottaa vaikkei toistakaan raetta yhtä hyvin kuin DSLR:llä otettu repro. Jälkityö molemmissa on käytännössä sama - skannaan kuitenkin Vuescanilla ja otan ulos "RAW" -muotoa.

ICE minulla on vain Epsonin V700 -tasoskannerissa. Se taas ei muuten kyvyiltään riitä kuin "preview" -tason skanneihin kinosta (tarkkuus jää todellisuudessa noin 2400dpi-tasoon).
ICE toki on huomattava helpotus ja kyseinen skanneri näyttääkin kyntensä keskikoon ja laakafilmien skannaamisessa. Niissä resoluutiokato ei niin maata mullista.

Filmiskannerilla tietysti parhaimmillaan voi noin 5 minuutin välein vaihtaa uuden filmiliuskan ja sen skannautuessa peruskäsitellä ja siistiä jo skannattuja kuvia.

Tasoskannerilla saa huiman läjän kinoja kerralla, etenkin kehystämättömiä. Se tosin sitten ICE:n kanssa kestääkin ja jälki kelpaa korkeintaan web-esittelyyn.

Kehystettyjen diojen kanssa on tasoskannerilla pahoja ongelmia kehysten heijastuksen kanssa johtuen laajasta skannaus-alasta. Filmiskannerilla ja DSLR:llä vähemmän.

Välillä haaveilen siitä, että saisi laitettua suurennuskoneen kondensorilinssit valonlähteen ja skannattavan ruudun väliin. Saisi vähennettyä heijastuksia ehkä entisestäänkin.

Diaa skannatessa suurin ongelma on aina hajavalo: Tummasta päästä voisi kaivaa esille kaikkea kivaa ja tehdä lopullinen kuva HDR:nä tai muuten yhdistämällä valotuksia. Ongelma vaan tulee flaren muodossa. Tummien alueiden reunoille leviää valo vaaleammista osista.
Siitä ei kai pääse eroon ilman rumpuskanneria? Ellei sitten valonlähteen kanssa jotenkin saa pienennettyä ongelmia.
Suurennuskoneella paperille vedostaessahan flare ei koskaan ole ollut samanlainen ongelma.
Zone VI
Harhakuva
Viestit: 58
Liittynyt: Helmi 25, 2018 9 : 14

Re: Kuvien "skannaus" valokuvaamalla

Viesti Kirjoittaja Harhakuva »

Olen joskus vertaillut lopputulosta, kun skannaan tai kuvaan 10-kuvan. Valokuvaanalla tulee selvästi parempi jälki - puhumattakaan nega-koon skannauksesta tai kuvaamisesta.
Nopeus kuvaamalla on myös täysin toista luokkaa, kun saavuttaa tietyn rutiinin. Toisaalta skannauksen voi tehdä taustalla, jolloin ei vie aktiivista aikaa paljon.
odzmo
Viestit: 279
Liittynyt: Loka 18, 2009 2 : 34

Re: Kuvien "skannaus" valokuvaamalla

Viesti Kirjoittaja odzmo »

gebardi kirjoitti:Kuvien "skannaus" valokuvaamalla. Miksi äheltää moisten rimpuloitten kanssa, kun muutamalla satasella saa kunnon skannereita.
Tässä on hyvä erottaa digiarkiston luominen varsinaisesta korkeampilaatuisesta kuvanhieronnasta. Eli kuvataan nopeasti isosta määrästä analogisia kuvia kohtuullisella tarkkuudella arkisto. Kun tästä arkistosta selatessa löytää kiinnostavan kuvan, voi alkuperäisen kuvan skannata tarkemmin ja säätää pitemmän kaavan mukaan.
gebardi
Viestit: 287
Liittynyt: Tammi 22, 2003 7 : 42
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Kuvien "skannaus" valokuvaamalla

Viesti Kirjoittaja gebardi »

Nopeampi tapa luoda "selailuarkisto", joka käytössä ja hyväksi havaittu. Kehystetyt diat riippukansiotaskuissa (joissa tietysti tunnistekoodi) valopöydälle 50-100, riippuen valopöydän koosta ja kuvaus puhelimella. "Pinnakkainen" pilvi arkistoon odottamaan päiviä kun originaalin skannaukselle on tarvetta. Puhelimella saa aivan loistavasti laadukkaat arkisto pinnakkaiset.

Huonoa tietysti on, että originaaleista ei ole digikopiota kuin pinnakkaisena, mutta niistähän on helppo valita laadukkaammat skannaukseen.
Ihminen, joka osaa käyttää toisten aivoja työnsä tekemiseen, on suuri. °·­­T·°
http://www.dpk.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.coyotefilm.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
cameraworks.fi
instagram.com/coyotefilmfi/
Experte
Viestit: 87
Liittynyt: Syys 07, 2011 11 : 02

Re: Kuvien "skannaus" valokuvaamalla

Viesti Kirjoittaja Experte »

Negatiivikuvan kääntäminen positiiviksi skannauksen jälkeen saattaa olla kinkkinen homma. Kirjoitin jokin aika sitten ohjeet blogiin:

http://peteroutoffocus.blogspot.com/201 ... itive.html
Valokuvaupseerin sotilasarvo: Valokuvainsinööriyliluutnantti
Vastaa Viestiin