Kuvien "skannaus" valokuvaamalla

Aukot, sommittelu, salamat, akut jne.
Harhakuva
Viestit: 58
Liittynyt: Helmi 25, 2018 9 : 14

Re: Kuvien "skannaus" valokuvaamalla

Viesti Kirjoittaja Harhakuva »

Onko tuo soligor duplicator zoomattavaa mallia? Eli siis soveltuisi eri polttovälisille linsseille? Tai ainakin jotenkin täytyy olla säädettävissä etäisyys linssistä..
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
jalok
Viestit: 7
Liittynyt: Elo 08, 2005 14 : 51

Re: Kuvien "skannaus" valokuvaamalla

Viesti Kirjoittaja jalok »

Duplicatorin kyljessä lukee ”Soligor Zoom slide duplicator for digital”, mutta se on tyhjennetty linsseistä ja pituus passattu just kinokoolle. Putkeen on liimattu suodinkierteet jolla se ruuvataan objektiivin nokkaan.
jaava
Viestit: 1986
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Kuvien "skannaus" valokuvaamalla

Viesti Kirjoittaja jaava »

Tässä on mun ensimmäinen kopiointilaite, jonka voi säätää halutulle objektiiville (objektiivin molemmin puolin on palkeet):
Kuva
Kuvassa objektiivina on ElNikkor hmm. vissiin 50mm.
Tällä kyllä kuvaa kehystettyjä dioja helposti yksi kerrallaan ja siihen saa myös 35mm (kino 135) negatiivi-stripin mukavasti soljumaan kuvausrakoon. Negatiivin kanssa ongelma on vain hitaus ja ennen kaikkea osat jotka raapii kuvapintaa -> negaan tulee naarmuja helposti.
No huono puoli on sekin, ettei pienemmät negat (110) ole sopivia tuohon ja 60mm x 90mm negat (120) ei edes mahdu.

Aiemmin esillä olleessa valopöydässäni voin käyttää tällaisia kehyksiä (kuvassa vasemmanpuoleisimmassa on merkintä 6x6, mutta sehän on 6x9 kehys):
Kuva
Näissä ruudun siirto tapahtuu nopeasti ja hallitusti kiskoon nojaten, eikä negan pinta vahingoitu. Alumiinikiskon sijainti asetetaan valitun kehyksen mittojen mukaan, jolloin negan ruutu tarvitsee asemoida vain sivusuunnassa kuvausta varten.
Valo tulee negaan keskellä näkyvästä mustasta aukosta, valolaatikon mattavalkoisesta sisäpohjasta heijastuen. Suora valo valolähteestä negaan on estetty. Viimeisimmässä versiossa on hajasäteilyn estämiseksi puisen kannen ja negatiivikehyksen välissä iso musta kartonki, jossa vain kuvattavan negaruudun kokoinen aukko.
Harhakuva
Viestit: 58
Liittynyt: Helmi 25, 2018 9 : 14

Re: Kuvien "skannaus" valokuvaamalla

Viesti Kirjoittaja Harhakuva »

Kuvia tuli vajaan kahden viikon aikana lähes 30000. Käytin kameran arvoja: f:11, ISO200, 1/60s. Objektiivi: Olympus M.Zuiko 30mm f/3.5 Macro -objektiivi.

Jälkisäädöt tein RAW-editorissa. Ei se muuten olisi onnistunutkaan. Tulos oli kyllä yllättävän hyvä ja jälki terävää! Tarkennusongelmia ei ollut ollenkaan. Kuvaus tapahtui 7,5 cm linssin päästä kohteeseen siten, että negatiivin ruutu täytti juuri ja juuri kuva-alan.

Negatiivit olivat lähes 30 vuotta vanhoja. Lähes kaikki olivat säilyneet täysin muuttumattomana. Jotkut olivat hieman kuivuneet kaarelle/kourulle ja aiheuttivat harmaita hiuksia takerrellessaan siirtokiskossa.

Valotusboksin vuorasin sisältä valkealla printteripaperilla. Heijastukset sain kuriin käyttämällä objektiivin ympärillä varjostukset estävää kehystä, kts alla olevasta linkistä.

Kuva valotusboksistani:
https://1drv.ms/f/s!Aqe88lb9LCN9Zyg62YyhD0zX0lU" onclick="window.open(this.href);return false;
Kryptos
Viestit: 3920
Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
Viesti:

Re: Kuvien "skannaus" valokuvaamalla

Viesti Kirjoittaja Kryptos »

Hieno järjestelmä. 30k sulkimen laukaisua parissa viikossa on melko reipas lisä kameran sulkimen ikään, men sånt är livet.
Sapere aude.
---
flickr
Harhakuva
Viestit: 58
Liittynyt: Helmi 25, 2018 9 : 14

Re: Kuvien "skannaus" valokuvaamalla

Viesti Kirjoittaja Harhakuva »

Sorry tuli yksi nolla liikaa. Tarkoitin 3000 valotusta. Oli sitä siinäkin
Kryptos
Viestit: 3920
Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
Viesti:

Re: Kuvien "skannaus" valokuvaamalla

Viesti Kirjoittaja Kryptos »

Harhakuva kirjoitti:Sorry tuli yksi nolla liikaa. Tarkoitin 3000 valotusta. Oli sitä siinäkin
Alltså, nästan sånt är livet. ;)
Sapere aude.
---
flickr
Maffer
Viestit: 21496
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Kuvien "skannaus" valokuvaamalla

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Miksi ihmeessä F/11? Aivan kamalaa suttua pikkukennoisella.
Harhakuva
Viestit: 58
Liittynyt: Helmi 25, 2018 9 : 14

Re: Kuvien "skannaus" valokuvaamalla

Viesti Kirjoittaja Harhakuva »

Maffer kirjoitti:Miksi ihmeessä F/11? Aivan kamalaa suttua pikkukennoisella.
Minkä testasin eri aukoilla, objektiivin tarkin kohta saattoi olla f:8, mutta eroa tuskin huomasi f:11 verrattaessa. F:8:lla olisi kuitenkin 7 cm päästä kuvattuna syvyysterävyysalue ollut 0,7 mm, joten ei olisi ainanaan sietänyt lainkaan virheitä tarkennuksessa. Filmi on aina myös enemmän tai vähemmän kuprulla/kaarella/montulla, joka olisi aiheuttanut etäisyysvaihtelun vuoksi tarkennusvirheitä.
F:11 aukolla syvyysterävyysalue kasvaa jo 1,1 mm laajuuteen, jolloin varmimmin koko kuva-ala on terävä.
Maffer
Viestit: 21496
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Kuvien "skannaus" valokuvaamalla

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Mitä muistelen ajalta kun OM-D:n omistin niin f/4 jälkeen alkaa jo diffraktio syömään kuvasta kaiken detailin jos oikein pilkkua viilaa. Eli ihan oikein, f/8 ei pitäisikään erota f/11 arvosta mitenkään kun molemmilla puskee jo huttua.
Pan
Viestit: 1456
Liittynyt: Elo 23, 2004 17 : 13

Re: Kuvien "skannaus" valokuvaamalla

Viesti Kirjoittaja Pan »

Filmejä digitoidessa kannattaa huomioida kohteen laatu, mikä pääsääntöisesti ei yllä digilaitteiden tasoon. Ja jos jokin kuva todella ansaitsee maksimitarkkuudella digitoinnin, niin sen voi sitten erikseen tehdä maksimilaadulla.
Maffer
Viestit: 21496
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Kuvien "skannaus" valokuvaamalla

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Sama median koko siinäkin tulee eteen. 4x5 skannaus 3200DPI:llä ja siitä downsamplaamalla vaikka 50MP resoluutioon antaa saman verran tai enemmän detailia kuin Pentaksin pixel-shift kuva. Tämä siis peruslaadulla.
Harhakuva
Viestit: 58
Liittynyt: Helmi 25, 2018 9 : 14

Re: Kuvien "skannaus" valokuvaamalla

Viesti Kirjoittaja Harhakuva »

Tein kokeen, eli kuvasin halkaisijaltaan 17 mm kokoista (vrt. 35 mm ruudun mitat: 24x36mm) naisten kellon koneistoa eri aukkoarvoilla: f:3,5, f:5,6, f:8, f:11, f:16 ja f:22. Herkkyys ISO200 kaikissa. Kuvat alla olevassa linkissä.
Kuvista näkee, että diffraktion vaikutusta ei edes huomaa f:16 saakka, mutta f:22 hieman, jos tarkkaan katsoo.
Sen sijaan reunaterävyys paranee f:11 saakka, jolloin juuri ja juuri alkaa olla sen verran terävää aluetta, että koko alue kuvautuu terävänä.
Tuossa on juuri syy, miksi käytin aukkoa f:11. Sillä saa filmissä olevat kuoppakohdatkin vielä terävänä kuvaan.

https://1drv.ms/f/s!Aqe88lb9LCN9arU1SQbaKV94SBs" onclick="window.open(this.href);return false;
sampok
Viestit: 61
Liittynyt: Kesä 28, 2007 18 : 57
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Kuvien "skannaus" valokuvaamalla

Viesti Kirjoittaja sampok »

Skannasitko Harhakuva siis dioja, joten ei ollut tarvetta kääntää kuvia mitenkään?

Negojen kääntämisen voi tehdä ilmaisella Photoshop-actionilla, joka toimii kuin se junan vessa: https://www.iamthejeff.com/post/32/the- ... film-scans" onclick="window.open(this.href);return false;

Tällä systeemillä ei onnistu ehkä 3000:n negan skannaaminen, mutta värit ainakin toistuu aivan toisella tavalla kuin halvempien filmiskannerien surkeilla omilla softilla. Toki eräajona (batch) voi automatisoida aika paljon photarissa.

Itse olen skannaukseen käyttänyt Epsonin Perfection Photo V370 -skanneria. Sillä siis nega skannataan kuten diafilmi ilman mitään korjauksia negatiiviksi. Laatu on aivan riittävän hyvä.

Omaa juttua skannauksesta tuon edellisen linkin pohjalta täällä http://www.kolumbus.fi/sampokiviniemi/f ... nnaus.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Harhakuva
Viestit: 58
Liittynyt: Helmi 25, 2018 9 : 14

Re: Kuvien "skannaus" valokuvaamalla

Viesti Kirjoittaja Harhakuva »

Valokuvasin negatiiveista suoraan kameralla. Yllä olen esitellyt kuvan kanssa menetelmäni. Kuvaaminen on todella nopea tapa muuttaa negat/diat kuviksi. Useita satoja kuvasin päivässä: aamulla tunti ja illalla toinen..
Käänsin RAW-ohjelmassa värit ensin positiivi-muotoon, minkä jälkeen tein perussäädöt kuviin. RAW-editorissa teen ensin perussäädöt yhdelle ruudulle. Sen jälkeen kopion säädöt muille (sadoille) ruuduille ja lopuksi käsin hienosäädin niitä kuvakohtaisesti. Sitten tulostin ne Batch'ina TIFF-muotoon, jos vielä jotakin korjauksia täytyi tehdä. Viimeinen toimenpide on tulostaa ne jpg-kuviksi.
sampok
Viestit: 61
Liittynyt: Kesä 28, 2007 18 : 57
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Kuvien "skannaus" valokuvaamalla

Viesti Kirjoittaja sampok »

Harhakuva kirjoitti:Valokuvasin negatiiveista suoraan kameralla. Yllä olen esitellyt kuvan kanssa menetelmäni. Kuvaaminen on todella nopea tapa muuttaa negat/diat kuviksi. Useita satoja kuvasin päivässä: aamulla tunti ja illalla toinen..
Käänsin RAW-ohjelmassa värit ensin positiivi-muotoon, minkä jälkeen tein perussäädöt kuviin. RAW-editorissa teen ensin perussäädöt yhdelle ruudulle. Sen jälkeen kopion säädöt muille (sadoille) ruuduille ja lopuksi käsin hienosäädin niitä kuvakohtaisesti. Sitten tulostin ne Batch'ina TIFF-muotoon, jos vielä jotakin korjauksia täytyi tehdä. Viimeinen toimenpide on tulostaa ne jpg-kuviksi.
Miten tuo positiiviksi kääntäminen ja värien säätäminen onnistui käytännössä? Saiko sinisen/oranssin "kalvon" kuvista helposti pois?
Harhakuva
Viestit: 58
Liittynyt: Helmi 25, 2018 9 : 14

Re: Kuvien "skannaus" valokuvaamalla

Viesti Kirjoittaja Harhakuva »

Sai. Mutta vaati ehdottomasti kuvaamista RAW-muodossa.
Säädin ensin Levels-kohdassa värit vastakkaisiksi (musta valkoiseksi ja valkoinen mustaksi). Sen jälkeen kuvan kirkkauden, kontrastit, värit kohdalleen, terävöitys, mahdollisesti kohinan poisto.. ym. Sinisen kalvon kohdalla en tehnyt mitään erityistoimenpiteitä. Ne katosivat äsken lueteltujen säätöjen kautta.
sampok
Viestit: 61
Liittynyt: Kesä 28, 2007 18 : 57
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Kuvien "skannaus" valokuvaamalla

Viesti Kirjoittaja sampok »

Harhakuva kirjoitti:Sai. Mutta vaati ehdottomasti kuvaamista RAW-muodossa.
Säädin ensin Levels-kohdassa värit vastakkaisiksi (musta valkoiseksi ja valkoinen mustaksi). Sen jälkeen kuvan kirkkauden, kontrastit, värit kohdalleen, terävöitys, mahdollisesti kohinan poisto.. ym. Sinisen/oranssin kalvon kohdalla en tehnyt mitään erityistoimenpiteitä. Ne katosivat äsken lueteltujen säätöjen kautta.
Okei. Itse en saanut edes tyydyttävää tulosta itse säätämällä TIFFistä. Tosin rawista on varmaan helpompi säätää.

Kannattaa kyllä testata tuota actionia, minusta se toistaa lähes täydellisesti filmin alkuperäiset värit. Mitään säätämistä ei välttämättä tarvita lainkaan sen jälkeen.
Harhakuva
Viestit: 58
Liittynyt: Helmi 25, 2018 9 : 14

Re: Kuvien "skannaus" valokuvaamalla

Viesti Kirjoittaja Harhakuva »

sampok kirjoitti:
Okei. Itse en saanut edes tyydyttävää tulosta itse säätämällä TIFFistä. Tosin rawista on varmaan helpompi säätää.
.
Ei se TIFF:stä onnistukaan. Kiitti ohjeista, mutta mulla on urakka jo aivan lopuillaan pieniä säätöjä vielä teen kuviin.

Sen olen huomannut, että laatueroja on ollut fimien kesken, mitä olen käsitellyt. Negat ovat 16-32 vuotta wanhoja. Osassa värit ovat niin haalistuneet, ettei värikanavia enää löydy. Ilmeisesti jokin pääväreistä kuivunut/haalistunut ajan kuluessa. suurin osa negoista kuitenkin täysin palautettavissa alkuperäisiin väreihin.
sampok
Viestit: 61
Liittynyt: Kesä 28, 2007 18 : 57
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Kuvien "skannaus" valokuvaamalla

Viesti Kirjoittaja sampok »

Harhakuva kirjoitti:
sampok kirjoitti:
Okei. Itse en saanut edes tyydyttävää tulosta itse säätämällä TIFFistä. Tosin rawista on varmaan helpompi säätää.
.
Ei se TIFF:stä onnistukaan. Kiitti ohjeista, mutta mulla on urakka jo aivan lopuillaan pieniä säätöjä vielä teen kuviin.

Sen olen huomannut, että laatueroja on ollut fimien kesken, mitä olen käsitellyt. Negat ovat 16-32 vuotta wanhoja. Osassa värit ovat niin haalistuneet, ettei värikanavia enää löydy. Ilmeisesti jokin pääväreistä kuivunut/haalistunut ajan kuluessa. suurin osa negoista kuitenkin täysin palautettavissa alkuperäisiin väreihin.
Joo, näin varmasti on. Ei sulla ole joitain kuvia jossain esillä? Olisi mielenkiintoista nähdä millaista jälkeä olet saanut.
Vastaa Viestiin