Vedenalaiskuvaus

Aukot, sommittelu, salamat, akut jne.
tuohis
Viestit: 49
Liittynyt: Elo 04, 2003 11 : 46

Vedenalaiskuvaus

Viesti Kirjoittaja tuohis »

Hei!
Mistäs rakentaisi halvan ja välttävän paketin vedenalaiskuvauksiin, lähinnä puroille ja lähteille, lampareille. Itse ei siis olisi tarkoitus mennä lainkaan veteen vaan kuvata vedenalaista elämää asentamalla kamera veden alle tai ohjaillen sitä pitkähkön varren päässä...

Toimiiko wifi veden alta ilmaan? Eli onnistuisiko wifi reaaliaikaisena tabletille?

Kenellä moisesta touhusta kokemuksia, valon puute Suomen vesissä lienee suurin riesa ja haaste.

TT
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
jopisalo
Viestit: 938
Liittynyt: Joulu 02, 2016 17 : 04

Re: Vedenalaiskuvaus

Viesti Kirjoittaja jopisalo »

tervehdys.
Olen itse kuvannut juurikin lähteitä ja mm. majavapesän suuaukkoja olympuksen Tough TG4 kameralla
käyttäen itselaukasimen c sarjakuvausmoodia johon olen ohjelmoinut kuvan 5 sek välein. Kamera 8m ongenvavan tyvikappaleista tehdyn varren päässä. Sitä kun rauhallisesti liikuttelee ja pitää paikoillaan vähintäin 2 räpsäyksen ajan niin kyllä sinne onnistuneitakin tulee. Sittemmin askartelin ko. kokoonpanoon pisimmästä polkupyörän vaijerista ja jarrukahvasta pitkän lankalaukaisimen.
Wifiä en ole kokeillut vaikka se ko kamerassa onkin, puuttuu se älykännykkä.
Videota olen ottanut käynnistämällä kuvaus ilmassa ja sitten uppeluksiin, parhaat palat taitaa olla siinä kun vesiraja ohittuu...
JoeSupreme
Viestit: 291
Liittynyt: Touko 07, 2011 7 : 26
Paikkakunta: Järvenpää
Viesti:

Re: Vedenalaiskuvaus

Viesti Kirjoittaja JoeSupreme »

Tavanomaiset radiosignaalit eivät kulje veden alle, ehkä hyväl flaksil n. 5-20cm veden alle eli tarvitsee jotain pulaamista. En ole kuvannut veden alla, mutta sen verran tuosta wifi jutusta siihen liittyen tiedän.
tuohis
Viestit: 49
Liittynyt: Elo 04, 2003 11 : 46

Re: Vedenalaiskuvaus

Viesti Kirjoittaja tuohis »

No itse olen juurikin Olympuksen Tough 4:llä kuvannut myös videoita juuri noin, että kamera käyntiin rannalla ja kepin nenässä veden alle. Kiinnostaisi vain nähdä vähän että mitä kuvaa tulee, ettei tarvitse katsella kaikkea vasta jälkikäteen. Elävien kohteiden kuvaaminen olisi hieman helpompaa jos näkisi online kuvausnäkymän.

Eip taida olla ihan helppoa siis, ellei wifi toimi juurikaan. Tai langallinen käy yhtä hyvin, etäisyydet kun ovat vain muutamia metrejä. EI vain viitsisi turhaan kokeilla kaikenlaista jos jollakulla olisi oikein kokemustakin.

TT
jaava
Viestit: 1986
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Vedenalaiskuvaus

Viesti Kirjoittaja jaava »

Vesimolekyylit on sähköisiä dipoleita, joten ne eivät suhtaudu myötämielisesti sähkömagneettiseen säteilyyn. Mitä korkeampi taajuus, sen lyhyempi on tunkeutusmisetäisyys. Sukellusveneissä on vedetty kymmenien, jopa satojen, metrien antennikaapelia perässä ja kantoaalto niinkin alhainen kuin kymmenien hertsien luokkaa. Tällöin veneen ei tarvitse tulla aivan pintaan voidakseen ilmoittaa paikkansa.

Jos viet kaapelilla vedenpitävään koteloon vaikka USB:n, niin läpivientihän on melkoisen ongelmallinen - vaatii hyvän liittimen (hinta riippuu tarvittavasta syvyyden kestosta. Metri onnistuu vielä helposti, mutta 10 metriä on jo vaativa sekä kotelon että liittimen suhteen).
tuohis
Viestit: 49
Liittynyt: Elo 04, 2003 11 : 46

Re: Vedenalaiskuvaus

Viesti Kirjoittaja tuohis »

Mietin tuossa sellaista, että jos kamera on wifi niin toimisiko signaalin saaminen näytölle langallisesti siten, että laittaa veden alle kameraan lähes kiinni jonkun wlan ubs-sovittimen, joka vain liimataan kutistesukalla liittimestä kaapeliin kiinni ja johdetaan vedenpinnallle vaikka tablettiin? Tuommosen pienen ja halvan palikan tekee kyllä vesitiiviiksi millä vaan.

Ymmärtääkseni pitäisi näin toimia, eikä silloin kameraan tarvita mitään muuta kuin wifi päälle ja sovitin siten että nappaa signaalin...tai sitten en vain tajua että miksi ei toimisi ;-/

TT
Vastaa Viestiin