Ongelma kohinan kanssa, kamerana Nikon D90

Aukot, sommittelu, salamat, akut jne.
Vastaa Viestiin
SuviK
Viestit: 4
Liittynyt: Kesä 21, 2017 10 : 54

Ongelma kohinan kanssa, kamerana Nikon D90

Viesti Kirjoittaja SuviK »

Moikka!

Olen uusi kirjoittelija foorumilla, enkä oikein tiennyt mikä olisi oikea aihealue, jonne kirjoittaa tästä minua kohdanneesta ongelmasta. Joten, ettehän lynkkaa minua, jos tämä nyt on ihan väärässä paikassa.

Ongelmana on siis kohina kuvissa ja olen satavarma, että vika on käyttäjässä, joka on säätänyt asetuksia miten sattuu, eikä osaa niitä enää korjata... Asetusten nollaamisesta ei ollut apua.

Tuo Nikon D90 on ollut minulla jo vuosia ja olen silloin tällöin kuvaillut sillä, käyttänyt paketissa tullutta Nikonin 18-105 kittiä ja aina asetusta P, S tai A. Kuvat olleet oikein hyviä. Kamera on välillä ollut kuukausia kaapissa ja toisinaan olen sen kaivanut esiin. Olen siis edelleen kameran iästä huolimatta aivan amatööri kuvaaja. Jokin aika sitten ostin huvikseni Tamronin vähän pidemmän putken (70-300), kun todella halvalla sen sain.

Jossain välissä olen säätänyt varmastikin asetusten kanssa siten, että nyt JOKA kuvassa on kohinaa (viimeistään, kun suurentaa 100%:ksi). Ensin luulin, että tuo Tamron vaan on tosi huono (mitä se kyllä voi ollakin...), mutta nyt sitten päätin reissulle ottaa vain kitin, jonka kanssa perinteisesti on tullut hyviä kuvia ja riittäviä siihen tarkoitukseen. Nekin ovat todella kohinaisia, vaikka kuvausolosuhteet olivat mahtavat. Aurinkoinen taikka puolipilvinen ilma ja kaunis Suomen luonto.

Olen yrittänyt tankata ohjekirjasta (s. 166) "ISO-herkkyysasetukset" Automaattisesta herkkyyssäädöstä ja en vaan ymmärrä. Menee ihan yli nuo valinnat.
Eli ISO-herkkyydeksi olen valinnut 200, sillä se on jo tehdasasetuksina se. Sitten, jos valittuna on tuo Autom. herkkyyssäätö päällä, niin "Suurin herkkyys" -kohtaan olen valinnut 3200 (ohjekirjan kuvassakin on niin) ja "Pisin suljinaika" -kohtaan 1/30 (koska ohjekirjan kuvassakin on...). Meneekö kuvat tämän takia metsään? Vai onko minulla mahdollisesti joku muu asia pielessä?


Luultavasti tarvitsisin vain jonkun kokeneemman auttamaan kädestä pitäen, kun ei tämä tunnu nyt onnistuvan millään.
Suvi
Aloitteleva harrastelijakamerankäyttäjä
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
JL Anttola

Re: Ongelma kohinan kanssa, kamerana Nikon D90

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

SuviK kirjoitti:Moikka!
Luultavasti tarvitsisin vain jonkun kokeneemman auttamaan kädestä pitäen, kun ei tämä tunnu nyt onnistuvan millään.
Hei Suvi!

Mitä nyt itse olen elämää ja erilaisia harrastajia seurannut, olen tullut seuraavaan johtopäätökseen:
- ihmiset, jotka innostuvat kovasti yhteen harrastukseen, ja käyttävät runsaasti aikaa esim. nettikirjoitteluun, eivät yleensä ehdi hirveästi kokemuksia hankkimaan. Eli täältä palstalta saattaa löytyä sellaista apua, joka jääkin vain siihen kädestä pitämiseen...?
- itse olen jo kovasti vanha, eikä meidän rouvakaan ehkä hyvällä katsoisi moista avunantoa.

Aikuisen oikeesti, olet varmaan tuon ISO-asian kanssa oikeilla jäljillä. Toivottavasti - näin uskon - saat oikeata tietoa joltain, joka Nikonin ja eritoten tuon sinun mallisi Nikonin tuntee.

Toivon, ettet pahastu, ja oikeat tietäjät kipinkapin auttamaan!

t. pappa anttolasta
jopisalo
Viestit: 938
Liittynyt: Joulu 02, 2016 17 : 04

Re: Ongelma kohinan kanssa, kamerana Nikon D90

Viesti Kirjoittaja jopisalo »

tervehdys ! ja tervetuloa.
Oletko ostanut uuden näytön millä katselet kuvia? ovatko vanhat kuvat edelleen hyviä? Uudessa näytössä on todennäköisesti laajempi dynamiikka.
Kuvaatko raw kuvia vai jpeggejä? Katso vanhojen hyvien kuvien tiedostokoko ja vertaa sitä uusiin, onko pakkaustaso muuttunut, sama jos käsittelet tk:lla. Yleensä siellä on noin kolme valintaa.
Iso 3200 kuulostaa vanhalla kameralla isohkolta (en ko kameraa tunne) 1600 olis ehkä parempi max ISO
Tämmöisiä nyt eka tuli mieleen.
Olylla kuvaaja Porista.
MjrPayne
Viestit: 192
Liittynyt: Marras 24, 2009 19 : 40

Re: Ongelma kohinan kanssa, kamerana Nikon D90

Viesti Kirjoittaja MjrPayne »

Olet varmaankin laittanut Auto ISO:n päälle jolloin huolimatta ISO:n asettamista 200:aan niin Auto ISO nostaa herkkyyttä tarpeen mukaan ja kohinaa alkaa tulla kuviin kun valo vähenee, suljinaika lyhenee tai aukko pienenee.
SuperDrive
Viestit: 1463
Liittynyt: Tammi 13, 2011 0 : 00

Re: Ongelma kohinan kanssa, kamerana Nikon D90

Viesti Kirjoittaja SuperDrive »

Olennaista on, mikä ISO-arvo kussakin kuvassa on, ei se, miten ko. arvoon on päädytty. ISO 200:lla kohinaa juuri ei pitäisi olla, mutta ISO 3200:lla varmasti on. Katso kuvien Exif-tiedoista, mitä arvoa olet todella käyttänyt. Huomaa, ettei ISO arvon alentaminen ole mikään oikotie onneen etenkään halvoilla tele-objektiiveilla. Valotusaika voi tulla liian pitkäksi.

Kuvia ei ole tarkoitettu katsottavaksi pikselitasolla. Tällä lailla virheitä etsimällä niitä kyllä löytää. Kohina on osa normaalia kuvaa. Olennaista onko se ongelma tarkoitetussa käytössä. Kohinaa voi poistaa kuvankäsittelyssä. Parhaan tuloksen saa, jos kuvaa RAWna ja osaa homman.
SuviK
Viestit: 4
Liittynyt: Kesä 21, 2017 10 : 54

Re: Ongelma kohinan kanssa, kamerana Nikon D90

Viesti Kirjoittaja SuviK »

Hei,

kiitos vastauksista. Ensimmäinen vastaus sai hymyilemään, en täältä kysymykselläni parisuhdetta tai lyhyempääkään suhdetta etsinyt :D

Aiemmin kuvasin pääasiassa JPG-kuvina, mutta nyt olen ottanut käyttöön RAW-muodon.
Katselin vanhempia kuvia nyt tältä nykyiseltä koneelta/näytöltä ja edelleen ne (raw-kuvat sekä jpg) näyttävät hyviltä. Selailin kuvien dataa ja pääasiassa ISO-arvot ovat olleet paljon parempia (pienempiä) noilla vanhoissa kuvissa. Raw-kuvien koolla ei ollut keskenään juurikaan eroa (0,1 Mt).

Päätin nyt kokeilla ottaa kokonaan tuon ISO-automatiikan pois, vaikka se selvästi aiemmin onkin ollut päällä ja seuraavaksi kun menen kuvaamaan jotain sopivaa kohdetta, vertailen taas kuvia vanhoihin. En oikein usko, että kamerani tunnit vielä on tulleet täyteen, eli kyllä nyt vian on pakko olla käyttäjässä.

Palaan asiaan vaikkapa Juhannuksen jälkeen. Kiitos vastauksista ja hyvää sekä turvallista Juhanusta teille jokaiselle.
Suvi
Aloitteleva harrastelijakamerankäyttäjä
JL Anttola

Re: Ongelma kohinan kanssa, kamerana Nikon D90

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Yritetääs nyt pysyä asiassa...

Digitaalikameran kuvaan tulee kohinaa, jos kennon herkkyys eli ISO arvo joudutaan nostamaan ylös, mutta myös pidempi valotusaika saattaa näkyä kohinana. Kun esim. hämärän takia joudutaan nostamaan ISO-arvoa, mikä tahansa digitaalikamera alkaa jossain kohtaa kehittää kohinaa kuviin; parhaat ja kalleimmat ammattitason rungot kestävät enemmän ISO:n nostoa ja myös pitkää valotusta luomatta kohinaa kuviin, ja muuten suunnilleen saman tason laitteissakin isompi kenno ei ole ihan niin arka kohinalle kuin pienempi.

Tuon sinun kamerasi sen aikaisia testejä vilkaisin, ja siellä kehuttiin, että voi nostaa ISOn jopa 6400:an! Hyväksyttävä kohina on tietenkin vaikea tarkasti määritellä; riippuu kuvan katsojasta sekä kuvasta (tummissa tasavärisissä kohdissa yleensä kohina erottuu häiritsevämpänä).

Jos saat otetuksi sellaista vertailukuvaa, missä kaikki säätöarvot ovat samat (erityisesti ISO ja toissijaisesti myös valotusaika) ja kuvattava kohdekin kirkkaudeltaan ja väri- ja tummuusmaailmaltaan lähellä samaa kuin noissa aikaisemmin ottamissasi kuvissa, ja silti nyt saat enemmän kohinaa kuin vanhoissa kuvissa, voisi se viitata johonkin tekniseen ongelmaankin?

Voisit kokeilla kameran lämpötilaa ulkopinnoilta kennon puolelta; kennon lämpeneminen normaalia enemmän voi näkyä kuvissa lisääntyneenä kohinana. Onko kuvaustavassasi tapahtunut jotain muutosta, virrat olleet päällä pitempään yhtäkyytiä, olet tähtäillyt enemmän niin, että kamera on tehnyt enemmän töitä ennen kuvan ottoa, tai onko keli ollut huomattavasti lämpimämpi? Onko autofokuksen säädöt samoin kuin ennen; jos kamera tarkentaa koko ajan, se tekee töitä ja saattaa lämmetä enemmän?

Kun olet vasta nyt vaihtanut objektiivia, eli aiemmin on sama kakkula ollut koko ajan nokalla, voisit varmistaa rungon ja objektiivin sähköisten kosketuspintojen puhtauden; jos kontakteissa on ylimääräistä vastusta tai katkoja, se voisi aiheuttaa ylimääräistä lämpenemistä kamerassa ja sitä kautta kohinaa?

Oikein hyvää juhannusta joka tapauksessa, ja mukavia kuvia!

JL Anttola

PS. Ja anteeksi älytön vitsailu...
Matti_JH
Viestit: 12068
Liittynyt: Tammi 25, 2008 19 : 09
Viesti:

Re: Ongelma kohinan kanssa, kamerana Nikon D90

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

Jep, pieni iso= pieni kohina, suuri iso=suuri kohina.

Sitten on sellainen juttu, eli jos aiemmin on kuvannut jpg:tä, on kamerassa kohinanpoistolle jpg-kuviin monta eri voimakkuutta. Ehkä aiemmissa kuvissa kohinanpoisto on ollut korkeimmillaan ja nyt syystä tai toisesta, pieni tai pois.

Mutta raw-kuviin tuolla asetuksella ei ole merkitystä.
Tapiol2003
Viestit: 2202
Liittynyt: Syys 28, 2003 16 : 03

Re: Ongelma kohinan kanssa, kamerana Nikon D90

Viesti Kirjoittaja Tapiol2003 »

Voit asettaa automaattisen herkkyyden ylärajaksi esim. ISO 800, jolloin kohina ei häiritse.
Pitkällä zoomilla, jossa valovoima telepäässä on pienempi tarvitaan toki herkkyyksiä, mutta 9 vuotta sitten julkaistun mallin osalta voi ne kaikkein korkeimmat herkkyyydet unohtaa, jos aikoo tehdä osasuurennoksia tai merkittävän isoja printtejä.

100% ruudulta katseleminen on hukkapuuhaa. Se vastaa printtinä isoa kuvaa ja hyvin läheltä katsottuna - jota kukaan ei juurikaan tekisi. Ja jos vastaavan printin tekisi esim, pehmeälle Rag-paperille, ei niitä kohinoita näkyisi missään.

Olen tehnyt aikanaan D90-tiedostosta (ISO 800) reippaan osasuurennoksen 50x70 cm kokoon ja vaikka kuinka nenä on kiinni paperissa, ei kohina nouse esiin.
Less Is More
SuviK
Viestit: 4
Liittynyt: Kesä 21, 2017 10 : 54

Re: Ongelma kohinan kanssa, kamerana Nikon D90

Viesti Kirjoittaja SuviK »

Hei!

Juhannus oli ja meni ja erittäin sateisesta lauantaista huolimatta ehdin hyvin testailemaan kameraani.
Otin siitä tosiaan kokonaan sen automaattisen ISO-korjauksen pois ja vain 200 / oma säätö.
Ja johan alkaa olla totuntunlaista kuvajälkeä. Olen jossain vaiheessa ilmeisetikin laittanut tuon automatiikan päälle, enkä vaan enää noin vuoden jälkeen muistanut sitä... Ajattelin, että kamerassa olisi perusoletuksena automatiikka siinäkin -for dummies, siis.
Nyt kun napsaisin muutamat kuvat ilman automatiikkaa ja itse ISOa muutellen, niin alkoi muisti palata, että niin olen toiminut aiemminkin, tässä välissä on ollut vain joku kuningasajatus ronkkia säätöjä.

Kiitos Tapiolle siitä, että ehdotit maksimiksi 800:aa. Jos joskus tulee hankalammat tai kovasti vaihtelevat kuvausolosuhteet, otan tuon automatiikan varmasti käyttöön. Siihen asti käytän käsisäätöä, etten saa harmaita hiuksia turhan takia enempää.
Ihan hyvä runkohan tuo on, ainakin minun käytölleni täysin riittävä :) olen myös teettäny joistain kuvista suurennoksia (ajalta ennen kohinaongelmaani) ja niistä on tullut oikein hyviä.
Tuo minun Tamron-putki on varmasti myöskin ihan riittävä, kun ei yritä zoomata maksimiin ja on hyvä päivänvalo...


Kiitos myötäelämisestä, kun oma pää ei oikein toiminut.
Suvi
Aloitteleva harrastelijakamerankäyttäjä
apsc
Viestit: 130
Liittynyt: Kesä 02, 2014 13 : 49

Re: Ongelma kohinan kanssa, kamerana Nikon D90

Viesti Kirjoittaja apsc »

Eihän kamerasi vaan käytä TURHAN lyhyitä valotusaikoja, jolloin valoa ei pääse kennolle riittävästi ja ISO-arvo pyrkii nousemaan? Esim huonossa valossa kuvatessasi 1/60s riittää pysäyttämään esim kävelevän ihmisen. Siis tilanteissa, missä on valoa vähän ja ei ole nopeita liikkeitä, niin kokeile pitää valotusaika riittävän pitkänä.
Myös aukko saa/pitää säätyä isolle heikossa valossa, jotta valo kennolle riitää, eikä ISO-arvo nouse niin korkealle.
SuviK
Viestit: 4
Liittynyt: Kesä 21, 2017 10 : 54

Re: Ongelma kohinan kanssa, kamerana Nikon D90

Viesti Kirjoittaja SuviK »

Hei,

Nyt olen taas kuvannut hyvin kirkkaassa päivänvalossa, joten pitää tuohonkin perehtyä hämärämmässä kuvaten. Joku kävelijäavustaja voisi olla hyvä idea.

Yleiseti kuvaan hevosia tai koiria liikkeessä, joka on kyseiset eläimet tuntien melko vauhdikasta ja silloin yritetään aina olla mahdollisimman hyvässä päivänvalossa.
Ihmiset osaavat poseerata hetken paikoillaan ja sillon vähempi valo riittää.
Suvi
Aloitteleva harrastelijakamerankäyttäjä
Maffer
Viestit: 21572
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Ongelma kohinan kanssa, kamerana Nikon D90

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Kyllä nuo kennot saattavat ajan myötä rupsahtaa. Toverin D4 runko kohisee nyt mitälie 5v käytön jälkeen enemmän kuin uutena mitä ihmeteltiin tuossa alkuvuodesta. Koita nyt ottaa jostain staattisesta kohteesta kohinaton kuva manuaaliasetuksilla ISO100 (tai 200 mikä nyt sitten on pienin mitä saat valittua) f/5.6 ja vaikka käsin tarkentaen että osuu varmasti niin voi sulkea pois onko joku narahtanut vekottimesta.

Tän jälkeen sitten takas räpeltämään asetuksia kohdalleen liikkuvia kohteita varten.

Etsi jostain käsiisi Nikkor 70-200 VR1 f/2.8 mitä saa ihan kohtuuhintaan jo käytettynä. Siinä on sulle hyvä putki noihin liikkuviin vaikka päivittäisit myöhemmin runkoa.
Sakke K.
Viestit: 33
Liittynyt: Kesä 18, 2013 17 : 50
Paikkakunta: Turku

Re: Ongelma kohinan kanssa, kamerana Nikon D90

Viesti Kirjoittaja Sakke K. »

Järkkäreissä paljon asetuksia ja itsellä usein myös ongelma, että joku asetus on unohtunut päälle.... D90 on hyvä kamera. Pidin siitä ja joskus kaipaankin. Vanhoissa kameroissa ei ISO arvoa voi nostaa ilman, että tulee kohinaa. Kohinaa voi toki poistaa ohjelmallisesti ja siihen kuten terävöintiin on omat asetuksensa. Järkkärin kuva tykkää pienestä terävöinnistä. Miten kohinaa poistetaan on paljon makuasia. Kaveri vasta valitti, että terävyys ei riitä isoon kuvaan.... pitää ottaa uusiksi. Sanoin, että ota maisema osissa niin varmasti saat niitä pisteitä tarpeeksi. Luulen kuitenkin, että on laskenut pisteiden tarpeen väärin...

Nikkor 70-200 VR f/2.8 on hyvä putki, mutta iso ja painava. Parempi sellainen jonka viitsii ottaa mukaan.

Itse en käytä auto ISO asetusta. Jos lasissa vakaaja ISO arvoa nostan yleensä vasta kun valovoiman tai sulkimen säädöt tulevat vastaan. Kun tuossa katsoin perhoskuvia, niin harmitti miksi ei ISO 800 ja lyhempi suljinaika ja kenties aukko. Pitääkö koko perhosen olla terävä onkin sitten toinen juttu.
Vastaa Viestiin