Sivu 1/3

Lähetetty: Tammi 11, 2017 10 : 41
Kirjoittaja Rockford
zone6 kirjoitti:Sähköiset himmelitkin pitävät sellaista metakkaa ettei sitä kukaan mielellään kuuntele tai joudu yhtäkkiä lentävän kameran alueelle.
Kaverin koptereita olen pari kertaa katsonut/kuvannut ja minusta ainakaan vanhasta Phantomista ei kuulunu paljon mitään edes lähietäisyydeltä eikö reilusti isompikaan heksakopteri paria kymmentä metriä kauempaa kuulunut ollenkaan.

Lähetetty: Tammi 11, 2017 12 : 40
Kirjoittaja tvap
Käytetyillä potkureilla, ja niiiden tasapainotuksella, on todella suuri merkitys melutasossa.

Lähetetty: Tammi 11, 2017 12 : 52
Kirjoittaja Maffer
Siis tämän pointtihan on lentää pakkasessa.

Lähetetty: Tammi 11, 2017 14 : 35
Kirjoittaja tvap
Ellei tavoite ole pelata polttomoorien kanssa, niin on vaikea nähdä mitään järkeä, kiinteäsiipisissäkään (pl. isommat lennokit bensamoottorilla). Multikoptereista puhumattakaan. Semminkin jos tarkoituksena on liikuttaa kameraa.

Lähetetty: Tammi 11, 2017 15 : 11
Kirjoittaja Rockford
Maffer kirjoitti:Siis tämän pointtihan on lentää pakkasessa.
Pakkanen lienee ongelma ainoastaan akuille (jos nyt unohdetaan potkurien jäätyminen yms. mikä koskee yhtälailla polttomoottoristakin koptreria). Tuntuis näin 100% mutu-pohjalta, että ois paljon helpompi/halvempi/yksinkertaisempi rakentaa (vaikka sitten erillisellä pikkuakulla toimiva) akkujen lämmitys sähköiseen multikopteriin kuin alkaa asentamaan siihen tuollaista polttomoottoriagregaattia virtalähteeksi.

LiPo-akuissa taitaa sisäinen vastus olla niin pieni, että akkujen purkaminen suurellakaan virralla ei hirveästi niitä itsestään lämmitä. RC-autolla muistelen aikoinaan ajelleeni muutaman kerran myös pakkasilla, mutta joku -10°C tai enemmän tuntui jäädyttävän kuskin sormet ja lyhentävän myös akkujen kestoa selvästi.

Lähetetty: Tammi 11, 2017 15 : 18
Kirjoittaja tvap
Rockford kirjoitti:
Maffer kirjoitti:Siis tämän pointtihan on lentää pakkasessa.
Pakkanen lienee ongelma ainoastaan akuille (jos nyt unohdetaan potkurien jäätyminen yms. mikä koskee yhtälailla polttomoottoristakin koptreria). Tuntuis näin 100% mutu-pohjalta, että ois paljon helpompi/halvempi/yksinkertaisempi rakentaa erillisellä pikkuakulla toimiva akkujen lämmitys sähköiseen multikopteriin kuin alkaa asentamaan siihen tuollaista polttomoottoriagregaattia virtalähteeksi.
Näin äkkiä ajatellen kokeilisin ensimmäisenä normaalin akun päälle lämpöeristettä. Ja jos ei hukkalämpö pidä sitä lämpöisenä, niin lisälämmitin ja sähkö sille suoraan ko. akusta.

Lähetetty: Tammi 11, 2017 16 : 00
Kirjoittaja Maffer
Jos nyt palataan todellisuuteen hetkeksi niin kuinka helposti jotain avaruustäkkiä saa ängettyä sinne akkukoteloon akun lisäksi? Mitenkä ihmeessä ne lämmityselementit sinne askarrellaan särkemättä laitetta ensin atomeiksi?

Vai joudunko nyt kasaamaan vekottimen DIY-tyylillä alusta asti?

Lähetetty: Tammi 11, 2017 17 : 10
Kirjoittaja Rockford
Mun oletus tässä oli, että käytät kuitenkin kuvaamisessa niin isoa kameraa että tarttet kohtuu ison dronen etkä mitään koteloilua DJI:n pikkumallia. Noissa isoissa mitä oon ite nähny akut on ollu aikalailla nakuna joten niihin kyllä sais viriteltyä eristettä ja lämmitystä.

DJI Inspire 2 mainostetaan olevan akkulämmityskin vakiona: http://multicoptercenter.fi/djipro/dji- ... -2737.html

Lähetetty: Tammi 11, 2017 17 : 54
Kirjoittaja Maffer
Nojjoh. Tuossa alkaa olla jo kaikenlaista tarpeellista systeemiä.

Lähetetty: Tammi 11, 2017 20 : 58
Kirjoittaja niffe
Puristettava geeli akun ympärille ja kierros foliota varmaan riittäisi lämmitykseen. Miten se sitten tungetaan akkuslottiin? Älkää minulta kysykö :D

Lähetetty: Tammi 11, 2017 22 : 08
Kirjoittaja Maffer
Noniin juuri. Täytyy varmaan ostaa joku romu että oppii lentämään pusikossa ilman haavereita ensin. Sellaisen kehtaa jo purkaakin ja katsoa miten sellaista voisi modata. Tuollainen 6000e akunlämmittimistä on vähän suolainen hinta.

Lähetetty: Tammi 12, 2017 8 : 55
Kirjoittaja mremonen
Vaikka niissä hyvä gimbaalit ja gyrot onkin, niin voi olla haaste saada 30 sek veitsenteräviä tilt-shift -valotuksia aikaiseksi. Tai mistäs minä tiedän...

Jonnii verran kauas Maffer tästä nykyisestä "luomu"kuvauksesta olet kyllä suuntaamassa.

Tosson mahveri sulle platformi ja tavoitetta: http://www.digitaltrends.com/cool-tech/ ... one-swarm/

Jos ei jaksa katsoa kokonaan, niin ajassa -1.12 voi kuunnella "ampiaispesää".

Lähetetty: Tammi 12, 2017 12 : 06
Kirjoittaja niffe
Itsellä on kokemusta Yuneecin Typhoon H:sta, jolla meidän juniori on kyntänyt lepikkoa. Potentiaalia tuossa laitteessa on, mutta kyllä se muutaman tunnin ottaa ennen kuin kaikki sujuu niin mutkattomasti kuin mainosklippien perusteella voisi kuvitella :)

Lähetetty: Tammi 12, 2017 12 : 57
Kirjoittaja Maffer
En usko että se aivan mahdottoman haasteellinen laite on vs. radio-ohjattava helikopteri jollaista olen lennättänyt muutamia kertoja rikkomatta sitä.

Lähetetty: Tammi 12, 2017 13 : 00
Kirjoittaja villeh
Maffer kirjoitti:
Vai joudunko nyt kasaamaan vekottimen DIY-tyylillä alusta asti?
Riippuu vähän mitä olet rakentamassa. Nykytekniikalla ja "suoraan kaupasta" -tyylisesti valikoimaa on n. 7000€ asti. Sanotaanko että sitten kun budjetti menee yli 10.000€ niin voi alkaa olla kannattavaa rakentaa itse.

Siinäkin tapauksessa se todnäk kootaan kuitenkin valmiista osista esim Dji M600, järeä gimball ym.. mutta modausta on mahdollista tehdä enemmän ja tuo tosiaan täytyy "rakentaa" itse.

Inspire2 pakettiin asti ja siittä alaspäin ei ole tuollaista setuppia enää mitään järkeä rakentaa itse. Vaikka saisit sen ilmaan niin kuvanlaatu + gimbalin toimintaan joudut käyttämään todnäk kymmeniä ellei satoja tunteja että pääset edes lähelle valmista ratkaisua.

2-3 vuotta sitten taas vaihtoehtona ei ollut muu kuin rakentaa itse.. Siittä on hyviä esimerkkejä että yli 10.000 - 15.000€ setuppeja pyörii ihan kopterit.net palstallakin nyt myynnissä 2000€ hintaan, jopa alle.

Lähetetty: Tammi 12, 2017 13 : 08
Kirjoittaja villeh
Jovala kirjoitti:Siihen aikaan (jokunen vuosi sitten) alkoi joku suomalainen kehittää laskuvarjosysteemiä, jolla saa rikkoutuneen/hallitsemattoman koneen maahan. Järjestelmä on kuulemaa nykyään myynnissäkin.
Tuossa oli vaan sellainen ongelma että se painaa n. 600-800g jolloin kopterin lentoajaksi (riippuen laitteesta) muodostui muutamia minuutteja. Eli se syö tehoa jopa 50%

Lähetetty: Tammi 12, 2017 14 : 15
Kirjoittaja Rockford
villeh kirjoitti:Tuossa oli vaan sellainen ongelma että se painaa n. 600-800g jolloin kopterin lentoajaksi (riippuen laitteesta) muodostui muutamia minuutteja. Eli se syö tehoa jopa 50%
Liekö eri tuote, täällä näkyy olevan paljon kevyempiäkin malleja pienille koptereille: https://www.skycat.pro/

Lähetetty: Tammi 12, 2017 16 : 56
Kirjoittaja Alpine
Pakkanen ei tunnu olevan kovinkaan iso ongelma ainakaan DJI Phantom 3 Standardille.

Viime viikolla kävin lentämässä -29 C pakkasessa ja hyvin se ilmassa pysyy ja lentoaikaa oli riittävästi. Sormet jäätyivät, kun ei ne ohuet kosketusnäyttöhanskat paljoa lämmitä. Piti sitten lentää takaisin ennen akun tyhjentymistä.

Phantom ei vaan suostu nousemaan ilmaan, jos akku on pakkasen puolella. Mutta kun lämpimän akun avulla kopterin saa ilmaan, niin eipä ole mitään ongelmiä sen jälkeen.

Lähetetty: Tammi 12, 2017 17 : 02
Kirjoittaja Rockford
Kyselin tänään työkaverilta kokemuksia pakkasessa lennättämisestä ja sanoi lentäneensä Phantomilla yli 20 asteen pakkasessa ongelmitta kunhan vain akku oli lämpimässä lentoonlähtöön saakka.

Isompaan kopteriinsa oli viritellyt joskus jotain telttapatjaa akkujen ympärille jäähtymistä hidastamaan.

Lähetetty: Tammi 12, 2017 17 : 13
Kirjoittaja Maffer
Okei, no hyvä tietää. Vähän kaikenlaista infoa tarjolla asiasta, jossain sanotaan etteä nouse edes ilmaan ja ilmeisesti kuitenkin vispilä lentää jahka startissa on lämmin akku. Lämpeneekö se sen verran käytössä kuitenkin?

Tommonen Sony A7 voisi olla hyvä peli gimbalin jatkeeksi. Ei paino niin kamalasti rajoita muttei toisaalta ihan suttua ole kuvakaan.