Sivu 1/3

Polttomoottorikäyttöinen Drone?

Lähetetty: Tammi 10, 2017 15 : 32
Kirjoittaja Maffer
Oletteko tuollaiseen törmänneet? Ajattelin vakavissani siirtyä ajelemaan kauko-ohjattavilla lennokeilla.

Vai kiiinnitänkö suoraan lennokkiin kameran?

Lähetetty: Tammi 10, 2017 15 : 44
Kirjoittaja Rockford

Lähetetty: Tammi 10, 2017 16 : 00
Kirjoittaja Kryptos
Jos nämä polttomoottoriset nelikopterit ovat samalla lailla äänekkäitä kuin polttomoottoriset lennokit, pitävät ne silloin niin helvetillistä mökää, ettei sitä kyllä jaksa kuunnella. Kutsuu paikalle kaikki uteliaat kauempaakin.

Edit: asiaa sivuten, Tony Northrupilla oli tavalliseen tapaan perusteellinen ja asiallisen oloinen tutoriaali nelikopterin hankintaa miettivälle: DJI Phantom 4 & Phantom 4 Pro https://www.youtube.com/watch?v=q3YXfsV1vIc

Lähetetty: Tammi 10, 2017 16 : 11
Kirjoittaja Maffer
Ai perkele! Juuri tuollainen lentävä ruohonleikkuri!

$16,189.01

No onhan tuo jo askel oikeaan suuntaan. Ei noita akkuromuja kukaan jaksa.

Lähetetty: Tammi 10, 2017 21 : 34
Kirjoittaja niffe
No nih, saadaan kopukatkin kiellettyä, kun riittävän moni vaihtaa kuution BabeBeet nurkkiin :D

Lähetetty: Tammi 10, 2017 22 : 23
Kirjoittaja Jovala
Jokos niitä rajoitettiin. Taajamissa on kielletty, vai tuliko sitä.

Suomeenhan on perustettu paljon lennätysalueita ja kaiketi ollaan menossa siihen suuntaan, että vain siellä.

Lähetetty: Tammi 11, 2017 1 : 56
Kirjoittaja villeh
Näitä polttomoottori vehkeitä rakennettiin kuvauskäyttöön n. 10v sitten.. harrastajakuntaa näille ei käytännössä enää ole ollenkaan.

Lähetetty: Tammi 11, 2017 1 : 56
Kirjoittaja villeh
Jovala kirjoitti:Jokos niitä rajoitettiin. Taajamissa on kielletty, vai tuliko sitä.

Suomeenhan on perustettu paljon lennätysalueita ja kaiketi ollaan menossa siihen suuntaan, että vain siellä.
Näistä "faktoista" nyt vaan sit ei pitänyt yksikään paikkaansa. Hyvää mutua taas.

Lähetetty: Tammi 11, 2017 7 : 56
Kirjoittaja Rockford
villeh kirjoitti:Näitä polttomoottori vehkeitä rakennettiin kuvauskäyttöön n. 10v sitten..
Ei kai ne silloin olleet multikoptereita kuten tuo minkä linkkasin?

Lähetetty: Tammi 11, 2017 8 : 39
Kirjoittaja tvap
Multikopterissa polttomoottorin käyttämisessä on luotettavuuskysymys. Kun yksi moottori syystä tai toisesta sammuu, niin peli on pelattu. Tuo on ollut ihan kiinteäsiipisissä lennokeissa monimoottoristen perisynti. Perinteinen kopteri tai lennokki on kuitenkin ihan hallittavissa vaikka ainoakin kiuas heittää lusikan nurkkaan.

Toinen asia on tärinä ja sen vaimentaminen. Erityisesti metanolimoottorien kanssa tulee sitten vielä öljy -- polttoaineesta on 15...20 % öljyä ja se tulee suurelta osin palamattomana moottorista läpi, saahan sillä toki kuvaan automaattisesti "soft focus" -filtterin...

Ja vielä lisäksi melu. Lennättäminen missään ihmisasumusten lähellä voisi herättää pahennusta.

Ilmailumääräykset sanelevat maksimikorkeudeksi valvomattomassa ilmatilassa 150 metriä. Lentoasemien lähialueilla (esim. suuri osa pk-seutua) korkeusraja on 50 m. Alle 5 km kiitotiestä 0 metriä. Lennättäminen täytyy tapahtua näköyhteydellä ts. fpv-homma on kiellettyä. Ja kuten missä tahansa ilmailulajissa, poikkeamista (sääntöjen rikkomukset, vaaratilanteet) on hyvä tehdä Trafille poikkeamailmoitus.

...toisaalta jos haluaisi olla oikein uskottava, niin rakentaisi quadin suihkuturbiineilla.

Lähetetty: Tammi 11, 2017 8 : 40
Kirjoittaja tvap
Tuohon korkeusrajoitukseen lisänä vielä, että poikkeuksen muodostavat lentotiedotusjärjestelmään kirjatut lennätyspaikat. Niillä voi olla korkeampi yläraja.

Lähetetty: Tammi 11, 2017 9 : 09
Kirjoittaja Jovala
villeh kirjoitti:
Jovala kirjoitti:Jokos niitä rajoitettiin. Taajamissa on kielletty, vai tuliko sitä.

Suomeenhan on perustettu paljon lennätysalueita ja kaiketi ollaan menossa siihen suuntaan, että vain siellä.
Näistä "faktoista" nyt vaan sit ei pitänyt yksikään paikkaansa. Hyvää mutua taas.
Toivottavasti tuli kuitenkin selväksi myös mun viestistä, etten tiedä tän hetken tilannetta.

Olin joitakin vuosia sitten kiinnostunut aiheesta ja pari quatroa tuli hommattuakin, sekä simulaatio-ohjelma.
Silloin ei ollut tietoa vielä juuri mistään rajoituksista, mutta kohistiin kovasti. Ja odotettiin ensimmäistä onnettomuutta.

Siihen aikaan alkoi joku suomalainen khittää laskuvarjosysteemiä, jolla saa rikkoutuneen/hallitsemattoman koneen maahan. Järjestelmä on kuulemaa nykyään myynnissäkin.

Lähetetty: Tammi 11, 2017 9 : 10
Kirjoittaja Jovala
Tupla

Lähetetty: Tammi 11, 2017 9 : 16
Kirjoittaja Jovala
Siihen aikaan (jokunen vuosi sitten) alkoi joku suomalainen kehittää laskuvarjosysteemiä, jolla saa rikkoutuneen/hallitsemattoman koneen maahan. Järjestelmä on kuulemaa nykyään myynnissäkin.

Lähetetty: Tammi 11, 2017 9 : 41
Kirjoittaja zone6
[quote="tvap"

Ja vielä lisäksi melu. Lennättäminen missään ihmisasumusten lähellä voisi herättää pahennusta.

[/quote]

Pahennus taitaa olla kevyt termi tässä. Sähköiset himmelitkin pitävät sellaista metakkaa ettei sitä kukaan mielellään kuuntele tai joudu yhtäkkiä lentävän kameran alueelle.

Viime kesänä löysin kivan peltopaikan josta sai hyvin kytättyä luonnon eläviä kameran eteen rauhassa. Vaan sitten kun paikan keksi myös joku dronepää jonka oli juuri siinä pakko ajaa matalalla liitäen edes takaisin.

Lähetetty: Tammi 11, 2017 10 : 41
Kirjoittaja Rockford
zone6 kirjoitti:Sähköiset himmelitkin pitävät sellaista metakkaa ettei sitä kukaan mielellään kuuntele tai joudu yhtäkkiä lentävän kameran alueelle.
Kaverin koptereita olen pari kertaa katsonut/kuvannut ja minusta ainakaan vanhasta Phantomista ei kuulunu paljon mitään edes lähietäisyydeltä eikö reilusti isompikaan heksakopteri paria kymmentä metriä kauempaa kuulunut ollenkaan.

Lähetetty: Tammi 11, 2017 12 : 40
Kirjoittaja tvap
Käytetyillä potkureilla, ja niiiden tasapainotuksella, on todella suuri merkitys melutasossa.

Lähetetty: Tammi 11, 2017 12 : 52
Kirjoittaja Maffer
Siis tämän pointtihan on lentää pakkasessa.

Lähetetty: Tammi 11, 2017 14 : 35
Kirjoittaja tvap
Ellei tavoite ole pelata polttomoorien kanssa, niin on vaikea nähdä mitään järkeä, kiinteäsiipisissäkään (pl. isommat lennokit bensamoottorilla). Multikoptereista puhumattakaan. Semminkin jos tarkoituksena on liikuttaa kameraa.

Lähetetty: Tammi 11, 2017 15 : 11
Kirjoittaja Rockford
Maffer kirjoitti:Siis tämän pointtihan on lentää pakkasessa.
Pakkanen lienee ongelma ainoastaan akuille (jos nyt unohdetaan potkurien jäätyminen yms. mikä koskee yhtälailla polttomoottoristakin koptreria). Tuntuis näin 100% mutu-pohjalta, että ois paljon helpompi/halvempi/yksinkertaisempi rakentaa (vaikka sitten erillisellä pikkuakulla toimiva) akkujen lämmitys sähköiseen multikopteriin kuin alkaa asentamaan siihen tuollaista polttomoottoriagregaattia virtalähteeksi.

LiPo-akuissa taitaa sisäinen vastus olla niin pieni, että akkujen purkaminen suurellakaan virralla ei hirveästi niitä itsestään lämmitä. RC-autolla muistelen aikoinaan ajelleeni muutaman kerran myös pakkasilla, mutta joku -10°C tai enemmän tuntui jäädyttävän kuskin sormet ja lyhentävän myös akkujen kestoa selvästi.