multi shot noise reduction eli kohinan vaimennus 6 kuvasta

Aukot, sommittelu, salamat, akut jne.
pantic
Viestit: 28
Liittynyt: Joulu 01, 2014 11 : 30

multi shot noise reduction eli kohinan vaimennus 6 kuvasta

Viesti Kirjoittaja pantic »

Tällä foorumilla eikä monissa muissakaan ei ole käsitelty ko. ominaisuutta tietyissä kameroissa.

Olen sen todennut erittäin käyttökelpoiseksi varsinkin still kohteita kuvattaessa käsivaralta. Toimii erittäin hyvin sisätiloissa esim. henkilö kuvauksessa.
Sony A99 ottaa jpg kuvia 6 kpl nopealla tahdilla
joista yhdistää 1 kohinattoman kuvan. Kuvan aika ja aukko ja iso määrittyy 1 kuvan mukaan ja jos kameraa pitää paikallaan, niin seuraavissa 5 kuvassa poistetaan kohinaa.

Canonilla taitaa olla sama systeemi mutta ottaa vain 4 kuvaa.

Vähän esimerkkejä linkeistä.

https://drive.google.com/open?id=0B7tga ... FdvS3kwM2s

https://drive.google.com/open?id=0B7tga ... 2tLRWFqU00
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Viesti Kirjoittaja niffe »

EOS 650D:ssä olen käyttänyt tuota neljän kuvan sekvenssiä ja se on aivan toimiva tapa. Foorumilla ei erityisesti paljoa kuluttajakameroiden ohjelmisto-ominaisuuksia arvosteta, vaikka lopputuloksen pitäisi ratkaista. Sen sijaan, jos kenno on oikeaa tyyppiä, niin mikä tahansa saippuakotelo neulanreiällä kerää fanittajia threadista toiseen ;)
zone6
Viestit: 1241
Liittynyt: Touko 11, 2011 13 : 59

Viesti Kirjoittaja zone6 »

Usein käytän tätä maisemakuvissa, tosin RAW:t ja photoshopissa yhdistän.
Zone VI
Jovala
Viestit: 615
Liittynyt: Marras 19, 2010 13 : 26
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Jovala »

Tähtikuvissa käytetään samaa tekniikkaa, mutta yhdistäminen (pinoaminen) tehdään ulkoisella tietokoneella.

Olen nähnyt pinon kokoja luokkaa tuhat ruutua, joista ihminen raakkaa muutama sata pois (missä ilmakehä on ollut vääristynyt).

Pisimmät yhteenlasketut valotusajat on olleet parin viikon luokkaa.

Noita tähtikuvauksessa käytettäviä ohjelmia saattaisi voida käyttää myös maisemakuviin. Ainakin jos kuvissa on muutama tähdenkaltainen piste kuvien kohdistamista varten pinotessa.
Satunnainen kuvailija. Järki järkeistää käyttäytymistäni kuin lobbari.
Negatiiveista positiiveja: VMP Värillisen Maskin Poistaja.
Vastaa Viestiin