Lopullinen varmistusmedia?

Aukot, sommittelu, salamat, akut jne.
PeCa
Viestit: 213
Liittynyt: Tammi 09, 2011 17 : 16

Viesti Kirjoittaja PeCa »

mremonen kirjoitti:Ja
Käsi ylös, ketkä säännöllisesti palaavat vanhoihin kuviin? Mä en ainakaan.
No tuota, jos mä varovaisesti viittaisin.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
mattimi
Viestit: 857
Liittynyt: Elo 27, 2003 16 : 14
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja mattimi »

Hei!

Katselen itse vanhoja kuvia. Myös niitä, jotka ovat kansioissa.

Minua myös harmittaa, kun en tunnista vanhojen kuvien kaikkia henkilöitä. Mutta myös ilahduttaa kuva, joka osoittaa, että äitinikin oli joskus tytönhupakko, joka ei murehtinut elämää eikä sitä, miten lapset pärjäävät.

Nyt on mahdoton tietää, mitkä kuvat ovat kiinnostavia vuosien ja vuosikymmenten päästä. Siksi kannattaa arkistoida ja dokumentoida kuvia. Ehkä ne lintupönö-tyyppiset kuvat ovat vähiten kiinnostavia, ellei sitten ole kyse sukupuuttoon kuolleesta eläimestä.

Mikko
mremonen
Viestit: 9254
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

mattimi kirjoitti:Nyt on mahdoton tietää, mitkä kuvat ovat kiinnostavia vuosien ja vuosikymmenten päästä. Siksi kannattaa arkistoida ja dokumentoida kuvia. Ehkä ne lintupönö-tyyppiset kuvat ovat vähiten kiinnostavia, ellei sitten ole kyse sukupuuttoon kuolleesta eläimestä.

Mikko
Tätä minä yritin sanoa: eniten aikaa kestää ne arkea dokumentoivat kuvat ja ehkä jotkut yleiskiinnostavat katukuvat, tms. Ehkä urheilukuvat, jos on merkkitapahtumasta kyse. Sen sijaan vaikka 500px:ssä tai flickrissä awesomeja keräävät kuvat eivät kestä aikaa kuin aamusta iltaan, jos sitäkään.

Eli sen tähden en jaksaisi varmaan kauaa surra, jos mun "galleria"-kuvat katoaisivat datojen taivaaseen. Sen sijaan, jos tyttären syntymästä kertova kuvasarja häviäisi, voisi se jo harmittaakin.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
OskuK
Viestit: 34028
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Näin se on: tallennuksen tärkeyden "tiedostavan" harrastajan kuvilla on harvoin mitään arvoa, mutta tavallisten ihmisten kuvat, ne ovat arvokkaita, varsinkin koska niitä ei ole. Arvo tulee harvinaisuudesta. Joku 2010-luvun harmaasuolattu hrd-kuvanpilausboomi ei hattaa historioitsijoita, koska niillä ei ole -kuvallisten ansioidensa lisäksi muutakaan annettavaa.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
mremonen
Viestit: 9254
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Niin, jos nyt katsotaan vaikka tätä ketjua, niin moniko noista kuvista on merkityksellisiä sadan vuoden päästä? Tai kymmenen? Tai vuoden? Tai huomenna?

Dissaamatta noita kuvia kuvina sen kummemmin. Koitan minäkin tuonne kaivaa jonkun "taidepläjäyksen", kunhan pääsen edittikoneelle.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
Rockford
Viestit: 7278
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Sehän tässä harratuksessa onkin mukavaa että saa kuvata ihan mitä haluaa välittämättä yhtään siitä kiinnostaako kuvat yleisellä tasolla ketään nytkään, saati sitten tulevaisuudessa. Tiedän hyvin että mun kuvilla ei 99% ole varmasti mitään merkitystä omille jälkipolville. Riittääkin että kuvat säilyy siihen asti että saan niitä 2042 kiikkustuolissa ihmetellä 16k-seinältä.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
paaton
Viestit: 6280
Liittynyt: Elo 02, 2010 7 : 30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja paaton »

OskuK kirjoitti:Näin se on: tallennuksen tärkeyden "tiedostavan" harrastajan kuvilla on harvoin mitään arvoa, mutta tavallisten ihmisten kuvat, ne ovat arvokkaita, varsinkin koska niitä ei ole. Arvo tulee harvinaisuudesta. Joku 2010-luvun harmaasuolattu hrd-kuvanpilausboomi ei hattaa historioitsijoita, koska niillä ei ole -kuvallisten ansioidensa lisäksi muutakaan annettavaa.
Tämä piti varmasti paikkansa vielä 10v sitten. Nyt tavallisia kuvia on facebook täynnä. Kai joku ne 100v päästä myy tutkijoille.
elmar
Viestit: 4914
Liittynyt: Marras 11, 2009 19 : 24

Viesti Kirjoittaja elmar »

mremonen kirjoitti:Niin, jos nyt katsotaan vaikka tätä ketjua, niin moniko noista kuvista on merkityksellisiä sadan vuoden päästä? Tai kymmenen? Tai vuoden? Tai huomenna?
Mitä välii, ei harrastuksen tarvitse olla järkevää ja/tai tuottoisaa. Aika harva vetelee uistinta aamu-usvassa ennätyskalojen takia, useimmat ovat siellä fiiliksen vuoksi, halusta kokea jotain eeppistä.

Harrastuskuvaaminen on vähän samanlaista. Kamera on oiva tekosyy mennä jonnekin minne ei muuten menisi ja kokea jotain mitä ilman kameraa ei kokisi. Kaloista viis.
poweri
Viestit: 407
Liittynyt: Helmi 03, 2008 11 : 57
Viesti:

Viesti Kirjoittaja poweri »

elmar kirjoitti:
mremonen kirjoitti:Niin, jos nyt katsotaan vaikka tätä ketjua, niin moniko noista kuvista on merkityksellisiä sadan vuoden päästä? Tai kymmenen? Tai vuoden? Tai huomenna?
Mitä välii, ei harrastuksen tarvitse olla järkevää ja/tai tuottoisaa. Aika harva vetelee uistinta aamu-usvassa ennätyskalojen takia, useimmat ovat siellä fiiliksen vuoksi, halusta kokea jotain eeppistä.

Harrastuskuvaaminen on vähän samanlaista. Kamera on oiva tekosyy mennä jonnekin minne ei muuten menisi ja kokea jotain mitä ilman kameraa ei kokisi. Kaloista viis.
Näihin järkeviin Elmarin sanoihin on hyvä lopettaa tämä kuvauksellinen vuosi ja odottaa ensivuodesta viellä antoisempaa!
kuka ampus? Who's shooting?



6D&EosM|EF 100 IS L F2,8|EF 16-35 F4 IS|EF 24-105 L|EF 50/1.4|EF 70-200 2,8 L II |HELIOS|EF Extender X2 III|EX 580 II|EX 430 II|YN 560|YashicaFX-D|Yashica FX-3|Benro|Mannfrotto|Sirui|And a bunch of other sh*t....
mremonen
Viestit: 9254
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

elmar kirjoitti:Mitä välii, ei harrastuksen tarvitse olla järkevää ja/tai tuottoisaa. Aika harva vetelee uistinta aamu-usvassa ennätyskalojen takia, useimmat ovat siellä fiiliksen vuoksi, halusta kokea jotain eeppistä.
Ei tarvi, ei. Enkä sitä nyt ole kai tässä väittänytkään. Kysehän oli valokuvien varmuuskopioinnista ja siitä lähdin filosofoimaan, että lieneekö niiden säilyttäminen sitten kuitenkaan niin tärkeää. Jollekin on, mulle ei nyt sitten kai ole. Eikä siinä kai mitään pahaa ole. En vain juurikaan jaksa katsella vanhoja kuviani (pl. perhekuvat).

Vaikka mulla onkin tuossa 6TB timemachine striimaamassa koko ajan varmistusta ja kuvat on RAID10-pakassa, jossa yhden levyn pamahtaminen ei aiheuta vielä mitään. Mutta lieneekö siinä järkeä? En tiedä.

Vanha kiinalainen sananlaskuhan menee jotenkin niin, että mikään ei ole niin tärkeää kuin puutarhanhoito, eikä sekään ole kovin tärkeää. Kuvastaa ehkä mun suhdetta omiin valokuviin: mä en vaan jaksa suhtautua niihin kovin vakavasti. Ehkä mulle sitten kuitenkin tässä on tärkeämpää se kuvanottotapahtuma kuin se kuva. En tiä. Kohta se varmaan selvinnee, kun saa korkin auki...
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
SuperDrive
Viestit: 1463
Liittynyt: Tammi 13, 2011 0 : 00

Viesti Kirjoittaja SuperDrive »

Naranek kirjoitti: Järkevin systeemi on että sinulla on yksi varsinainen levy jolla kuvat ovat, ei sama kuin millä käyttöjärjestelmä ja ohjelmat ovat. Tälle levylle myös kaikki LR:n tai muut tietokannat tms. tiedostot joita kuvia käsitellessäsi syntyy, ovat siten varmuustallennuksen piirissä.Tältä levyltä sitten varmistuskopiointiin tarkoitettu ohjelma kopioi kaikki kuvat sellaisenaan, ei pakattuna tai muuten muokattuna (että saat ne sieltä toiselta levyltä auki samalla tavalla kuin tältä varsinaiselta) joko päivittäin tai viikoittain.
Mikään kahdesta samassa koneessa olevasta levystä koostuva systeemi ei ota edes ensimmäistä askelta kohti toimivaa systeemiä. Varmuuskopio tulee olla irti koneesta eikä kaksi kopiota riitä.
mremonen
Viestit: 9254
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

SuperDrive kirjoitti:Mikään kahdesta samassa koneessa olevasta levystä koostuva systeemi ei ota edes ensimmäistä askelta kohti toimivaa systeemiä. Varmuuskopio tulee olla irti koneesta eikä kaksi kopiota riitä.
Tässähän tullaan siihen paljonko kannattaa laittaa rahaa näihin. Duunissa meillä on järjestelmiä, joissa:

- data on kahdessa SAN-järjestelmässä (joissa siis ei ole yhtä rikkoutuvaa komponenttia, ei levyä, ei virtalähdettä, ei verkkokorttia, ei mitään)
- SAN-järjestelmien välillä on 10km matkaa linnuntietä
- SAN-järjestelmät on peilattu reaaliajassa
- varmistukset ajetaan SAN-järjestelmistä nauhoille ristiin, eli varmistukset eivät ole samassa salissa kuin levyjärjestelmä
- kolmas, asynkroninen SAN-järjestelmä peilaa lähes reaaliajassa. Se sijaitsee n. 300 km päässä. Siellä on myös varmistuslaitteisto
- varmistusnauhoja kierrätetään koko ajan ja varmistuksia "tuoreutetaan"

Näin saa valokuvat säilymään sitten sille pojan pojallekin. Jos on varaa. Innokkaille voin tehdä tarjouksen. Emme tosin myy teraa, emmekä kahta, mutta jollain petatavulla voitaisiin lähteä.

Mutta kannattaako jostain telkän kuvan säilyttämisestä jälkipolville maksaa joitain tonneja kuussa?
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
mattimi
Viestit: 857
Liittynyt: Elo 27, 2003 16 : 14
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja mattimi »

niinpä niin, eikö olisi helpompi sopia NSA:n kanssa, että heiltä voisi hankkia kopiot, jos jokin pragaa. Sielläkin varmaan kiroillaan: sama telkkä jo kolmatta kertaa.

Mikko
Q-vaaja
Viestit: 356
Liittynyt: Joulu 09, 2012 10 : 09

Viesti Kirjoittaja Q-vaaja »

Tein itse sellaisen päätöksen, että laitoin kuvat jpg-muodossa arkistointilevyille. RAWit ja muut hässäkät löytyvät kovalevyiltä useammasta osoitteesta, mutta mikäli aika nakertaa kovalevyt pois pelistä, löytyy kuvia ehkä vielä jpg-muodossa. Tyhjää parempi ratkaisu ehkä... Harmillista sinänsä, että vuodenkin takaiset käpistelyt tahtovat ärsyttää itse käpistelijää.
mremonen
Viestit: 9254
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Q-vaaja kirjoitti:Harmillista sinänsä, että vuodenkin takaiset käpistelyt tahtovat ärsyttää itse käpistelijää.
Amen.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
marvehni
Viestit: 352
Liittynyt: Touko 13, 2004 15 : 20
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja marvehni »

Kaiken sivupolveilun jälkeen varsinaiseen otsikkoon liittyen oma tapani varmistaa kuvien säilyminen:

1) työskentelykoneella vain tuoreimman vuoden RAWit + usean vuoden jpegit.
2) aiempien vuosien RAWit + kaikki jpegit USB-kovalevyllä ja samoin toisen huoneen mediapalvelimen kovalevyllä.
3) työskentelykoneenkin RAWit + jpegit varmuuskopioidaan n. kuukausittain ym. medioille.

Näin on kaikki RAWit ja kaikki jpegit kahdella kovalevyllä kahdessa huoneessa kovalevyillä, joissa ei ole virta päällä kuin tarvittaessa. Ja tuoreimmat vielä kolmannella kovalevyllä, eiköhän tuo riitä harrastelijalle.

Kuvien kopioinnissa SyncToy (MS, ilmainen) on loistava työkalu.
Rockford
Viestit: 7278
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Uutta LR-konetta pitäisi kasailla lähitulevaisuudessa ja ajatuksissa pyöri nyt alustavasti tunkea 1-2 varmistuslevyä koneen ison kopan sisälle siten, että niihin saa virrat päälle manuaalisesti vain tarvittaessa käyttäen tämmöistä: http://www.ebay.com/itm/ORICO-HD-PW6101 ... 25832af744

Tämä idea lähinnä siitä, että vaikka mulla onkin ulkoinen eSATA-telakka nykyisin käytössä irtolevyjä varten niin ison kopan sisään mahtuu hyvin 8 kpl levyjä ja uusissa emolevyissäkin on SATA-liitäntöjä tarpeeksi paljon. Ulkoisten levyjen kanssa pelaaminen on kuitenkin aika oma vaivansa. Se on tietysti selvää että kunnolla oikeasti ulkoisia varmuuskopioita tuo ei vastaa jos vaikka jotain salaman iskua ajattelee.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
SuperDrive
Viestit: 1463
Liittynyt: Tammi 13, 2011 0 : 00

Viesti Kirjoittaja SuperDrive »

Q-vaaja kirjoitti:Tein itse sellaisen päätöksen, että laitoin kuvat jpg-muodossa arkistointilevyille. RAWit ja muut hässäkät löytyvät kovalevyiltä useammasta osoitteesta, mutta mikäli aika nakertaa kovalevyt pois pelistä, löytyy kuvia ehkä vielä jpg-muodossa. Tyhjää parempi ratkaisu ehkä... Harmillista sinänsä, että vuodenkin takaiset käpistelyt tahtovat ärsyttää itse käpistelijää.
Miten aika voisi nakertaa kovalevyt pois pelistä huomaamattasi?
SuperDrive
Viestit: 1463
Liittynyt: Tammi 13, 2011 0 : 00

Viesti Kirjoittaja SuperDrive »

Rockford kirjoitti:Uutta LR-konetta pitäisi kasailla lähitulevaisuudessa ja ajatuksissa pyöri nyt alustavasti tunkea 1-2 varmistuslevyä koneen ison kopan sisälle siten, että niihin saa virrat päälle manuaalisesti vain tarvittaessa käyttäen tämmöistä: http://www.ebay.com/itm/ORICO-HD-PW6101 ... 25832af744
Tällaiset ovat vain varmistuksen lisäksi. Ne eivät korvaa sitä. Jos koneesi varastetaan, menee varmistukset samalla.
paaton
Viestit: 6280
Liittynyt: Elo 02, 2010 7 : 30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja paaton »

SuperDrive kirjoitti:
Rockford kirjoitti:Uutta LR-konetta pitäisi kasailla lähitulevaisuudessa ja ajatuksissa pyöri nyt alustavasti tunkea 1-2 varmistuslevyä koneen ison kopan sisälle siten, että niihin saa virrat päälle manuaalisesti vain tarvittaessa käyttäen tämmöistä: http://www.ebay.com/itm/ORICO-HD-PW6101 ... 25832af744
Tällaiset ovat vain varmistuksen lisäksi. Ne eivät korvaa sitä. Jos koneesi varastetaan, menee varmistukset samalla.
No ei, backupit pitää olla muuallakin.
Mutta minä kyllä tutkin tätäkin vaihtoehtoa, koska pidän sisäisiä levyjä varmempina mitä ulkoisia. Tuo sähköinen katkaisu riittäisi estämään matojen menon kovolta toiselle.

Tässä on kaiketi älyä, eli tavaraa ei häviä jos kovo kirjoittaa virtojen katkaisun hetkellä?
Vastaa Viestiin