wacom cintiq 16 + benq GW2765 Värien säätö

Mikä tahansa valokuvaukseen liittyvä oheislaite
oikosulku
Viestit: 112
Liittynyt: Tammi 31, 2011 13 : 15

wacom cintiq 16 + benq GW2765 Värien säätö

Viesti Kirjoittaja oikosulku »

Moikka,

Otsikossa mainittu setti eli wacom cintiq 16 ja benq GW2765-näyttö. Kalibrointiin löytyy spyder 4pro. Toki noissa on eri peitto srgb:n osalta mutta miten saisi piirtonäytön värin ja näytön värit edes lähelle toisinaan. Jos spyderillä kalibroi vain wacomin ja benq menis sen mukaan, srgb putoaisi vähän mutta olisiko silloin sävyt paremmin yksi yhteen? Vaikka näyttö pystyy 100% srgb-toistoon niin millä tahansa kuvia katotaan niin ne toistaa eri eri tavalla kuin oma kokoonpano. Kuvat ei mene minnekkään painoon tai ammattimaiseen käyttöön. Joten onko järkeä ja pystyykö edes tuolla spyderillä kalibroimaan wacomin piirtonäytön ja benq noudattasisi kyseistä väriprofiilia? ajatuksena muokata kaikki kuvat lr/ps suoraan piirtonäytöllä.

Toki saahan niistä kuvat "heitettyä" tuolle benq:lle jolloin isolta näytöltä voi katsoa miltä sävyt näyttää vaikkei wacom olisi samoilla säädöillä. Varsinkin punainen väri jää wacomissa selkeästi latteaksi. Miten itse tekisitte?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Pan
Viestit: 1457
Liittynyt: Elo 23, 2004 17 : 13

Re: wacom cintiq 16 + benq GW2765 Värien säätö

Viesti Kirjoittaja Pan »

Kyllä ainakin spider 5 pystyy kalibroimaan kaksi eri näyttöä. Mulla on Eizo ja Lenovo ja kummallakin on oma profiili ja jokseenkin samalta näyttää. Ja Spyder 4lläkin onnistuu, mutta silloin joutuu hieman kikkailemaan laitekohtaisten asetusten päälle laitossa. 4:n ongelmana on myös sen analogisen tunnustimen herkkyyden väheneminen iän mukana, käytti sitä tai ei.
oikosulku
Viestit: 112
Liittynyt: Tammi 31, 2011 13 : 15

Re: wacom cintiq 16 + benq GW2765 Värien säätö

Viesti Kirjoittaja oikosulku »

Pan kirjoitti:Kyllä ainakin spider 5 pystyy kalibroimaan kaksi eri näyttöä. Mulla on Eizo ja Lenovo ja kummallakin on oma profiili ja jokseenkin samalta näyttää. Ja Spyder 4lläkin onnistuu, mutta silloin joutuu hieman kikkailemaan laitekohtaisten asetusten päälle laitossa. 4:n ongelmana on myös sen analogisen tunnustimen herkkyyden väheneminen iän mukana, käytti sitä tai ei.
Kyllä tuolla oon saanu molemmille omat profiilit mutta silti wacomin näyttö liikaa punavihreään kallellaan. Ratkaisin siten että koneessa nvidian näytönohjain ja sen asetuksista sai valita joko benq tai wacon ja molemmille joko haluttu väriprofiili tai manuaalisesti. En vain ensin keksinyt tuota vaihtoehtoa. Joten sekä lr ja ps wacomilla auki, kuva auki myös benq:n näytölle (esim lr f11-painikkeella) ja manuaalisesti säätämään värejä kunnes omaan silmään molemmissa näytöt oli niin lähellä toisiaan kuin mahdollista. Joten nyt kun säätää sävyjä wacomilla niin ei tarvi niin vilkuilla myös benq:n näyttöä vaan sävyt on riittävän lähellä. Varsinkin kun huomioi että benq 100% srgb ja wacomilla 95%. Toki työstettävä kuva on molemissa auki mutta selkeästä punavihreästä värivirheestä pääsi eroon. Voisihan tuon spyderin jossain vaiheessa päivittää uuteen, ikäähän tuolla on jo kiitetttävästi.
oikosulku
Viestit: 112
Liittynyt: Tammi 31, 2011 13 : 15

Re: wacom cintiq 16 + benq GW2765 Värien säätö

Viesti Kirjoittaja oikosulku »

Jossain vaiheessa varmasti päivitän kalibrointilaitteen, mitäs suosittelisitte tuollaisen näyton + wacomin kalibrointiin? ja vaikka olis ominaisuuksia enemmänkin niin ei se haittaa kunhan hinta pysyy kohtuullisena aktiiviharrastan näkökulmasta.. Mitään tiettyä hintaa en ole sille ajatellu, Kuin vain saa rahalle vastinetta.
Pan
Viestit: 1457
Liittynyt: Elo 23, 2004 17 : 13

Re: wacom cintiq 16 + benq GW2765 Värien säätö

Viesti Kirjoittaja Pan »

Mulla on ollut Spyder 5 neljä vuotta, mutta sitä ennen käytettävissäni oli spyderia tarkempi Xrite I1 Pro.
oikosulku
Viestit: 112
Liittynyt: Tammi 31, 2011 13 : 15

Re: wacom cintiq 16 + benq GW2765 Värien säätö

Viesti Kirjoittaja oikosulku »

Pan kirjoitti:Mulla on ollut Spyder 5 neljä vuotta, mutta sitä ennen käytettävissäni oli spyderia tarkempi Xrite I1 Pro.
tuolla mun spyder 4prolla taitaa ikää olla jotain 8 vuotta.. pitää kattoa alkuvuodesta jos päivittäis uudempaan.
Vastaa Viestiin