Epäreilua (kaupankäynnin säännöt ja tavat...)

Vain yksityishenkilöille. EI FIRMOILLE. Myydään valokuvaukseen liittyvää käytettyä tavaraa. Muista mainita *paikkakunta*! Puhno? Älä nosta ilmoitustasi alle viikon välein (=käytä sen sijaan Muokkaa-nappia!). HINTA PAKOLLINEN.

----Yksityisviesti pysyy Lähtevät-kansiossa, kunnes vastaanottaja on lukenut yv:n. => lukemisen jälkeen siirtyy Lähetetyt-kansioon. ---
Vanhamies
Viestit: 1006
Liittynyt: Elo 17, 2004 17 : 27
Paikkakunta: Turku

Epäreilua (kaupankäynnin säännöt ja tavat...)

Viesti Kirjoittaja Vanhamies »

Kesken yksityisviesteillä tehdyn kaupanteonmyyjä yhtäkkiä sanoo myyneensä kohteen jo toiselle. Ei ole reilua minusta. Jääköön nyt nimi sanomatta kun ei tuota voi epärehellisenä pitää mutta ei minusta ole hyvän kauppatavan mukaista tuo. Ja viestittely tapahtui 1,5 tunnin sisällä joten ei voi varmaan minua viivyttelystä syyttää.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
stidi86
Viestit: 18
Liittynyt: Touko 24, 2017 14 : 47

Re: Epäreilua

Viesti Kirjoittaja stidi86 »

Keskustelu ei sido mihinkään. Jos toisessa keskustelussa joku on hyväksynyt myynti-ilmoituksessa tehdyn tarjouksen, on syntynyt sopimus. Jos haluat ostaa tuotteen, sano että ostat tuotteen. Loppu on paitsi juridisesti myös etiketin ja arkijärjen valossa ihan saivartelua.
Ymmärrän toki, että paha mielihän tosta jää. Myyjää taas harmittaa renkaanpotkiminen ja arpominen.
Vanhamies
Viestit: 1006
Liittynyt: Elo 17, 2004 17 : 27
Paikkakunta: Turku

Re: Epäreilua

Viesti Kirjoittaja Vanhamies »

Mä olisin kysynyt ensin kysyneeltä varmistusta ennen kuin myyn. Muuta kukin tavallaan. :-(
T71
Viestit: 3490
Liittynyt: Tammi 01, 2017 23 : 53

Re: Epäreilua

Viesti Kirjoittaja T71 »

Vanhamies kirjoitti: Huhti 02, 2021 22 : 23 Mä olisin kysynyt ensin kysyneeltä varmistusta ennen kuin myyn. Muuta kukin tavallaan. :-(
Niitä ensin kyselijöitä on ihan liikaa, joilla ei ole tarkoitustakaan ostaa.
Itse juuri äsken ostin toiselta foorumilta tuotteen muutaman kyselijän nenän edestä kertomalla, että tulen ja ostan, jos se on vapaa. Olihan se, kun kukaan ei ollut edes pyytänyt varaamaan, vaan olivat hieroneet kauppoja ja tinkineet.
Ilmoita ensi kerralla, että ostat, mikäli: ...ja se lista perään niistä asioista, joiden tulee olla kunnossa, että kauppa toteutuu.
Jos myyjä on reilu, niin olet voittaja ja jos ei, niin ei ole sitten niin väliksikään.
jopas52
Viestit: 4
Liittynyt: Huhti 28, 2016 7 : 28

Re: Epäreilua

Viesti Kirjoittaja jopas52 »

No kyllähän se ottaa pattiin jos kaupat sovitaan, vaikkakin muutaman päivän päähän toiselle paikkakunnalle. Ja sitten ilmoitetaan että sori, löytyi läheltä ostaja. Paljoakaan lohduta anteeksipyynnöt.
T71
Viestit: 3490
Liittynyt: Tammi 01, 2017 23 : 53

Re: Epäreilua

Viesti Kirjoittaja T71 »

jopas52 kirjoitti: Huhti 03, 2021 0 : 03 No kyllähän se ottaa pattiin jos kaupat sovitaan, vaikkakin muutaman päivän päähän toiselle paikkakunnalle. Ja sitten ilmoitetaan että sori, löytyi läheltä ostaja. Paljoakaan lohduta anteeksipyynnöt.
Kaupanteossa tärkeintä on varmuus. Mikään ei ota pattiin enempää, kuin odottaa muutama päivä turhaan, kun ostaja ei lopulta tulekaan.
Mutta... se on myyjän virhe sopia kaupat, kun voisi yhtä hyvin sopia, että kauppa käy, jos tavara on muutaman päivän päästä vielä vapaa.
P2
Viestit: 121
Liittynyt: Syys 23, 2013 12 : 50

Re: Epäreilua

Viesti Kirjoittaja P2 »

Itse olen myyjänä tingatun tarjouksen saatuani ja ennen hyväksymustä ilmoittanut ostajalle, että jos joku tarjoaa enemmän myyn sille tai nopeimmalle.
Yleensäkin pyyntihinnasta poikkeaviin annettuihin ja hyväksyttyihin tarjouksiin kannattaa laittaa aika ehto jolloin se raukeaa, jos kauppaa ei tule.
Jos itse tekee tinkimällä kaupasta tarjouskaupan ja jää potkimaan renkaita eikä tee selkeää sopimusta, niin joku saattaa tulla väliin ja tehdä paremman tarjouksen.

https://yle.fi/uutiset/3-11737407
hama
Viestit: 782
Liittynyt: Loka 19, 2019 14 : 11

Re: Epäreilua

Viesti Kirjoittaja hama »

Elämä on.
Itsekkin olen varannut tuotteen muutamaksi päiväksi, jos esim. ostaja asuu eri paikkakunnalla ja on tulossa viikonloppuna ostamaan ....
Muutaman kerran myös sanonut että nopein vie, jos tuotteesta on jo ollut enemmän kysyntää ja myyjä arpoo/tinkii vaikka alin hinta sanottu.
hermanni5
Viestit: 371
Liittynyt: Elo 24, 2007 16 : 35
Paikkakunta: Kuopio

Re: Epäreilua

Viesti Kirjoittaja hermanni5 »

No tässä tapauksessa ei voi sanoa, että elämä on..
Vaan, että ihmiset on..
Jos 1,5h viestittelyn jälkeen myy toisaalle, on mulukku.
Sitten pitäisi laittaa ilmoitukseen, että myydään ensimmäiselle, joka tuo rahat käteen!
thirvi
Viestit: 341
Liittynyt: Touko 06, 2003 15 : 57

Re: Epäreilua

Viesti Kirjoittaja thirvi »

Eipä tämä tunnu ihan yksiselitteinen asia olevan. Itse sanoisin, että se myykö jollekulle muulle kuin sille ”ensimmäiselle” keskustelijalle, riippuu täysin sen keskustelun sisällöstä, mitä siellä on kirjoiteltu. Yleisesti myös siitä onko se reaaliakainen chat missä keskustellaan koko ajan vai tällaiset yksärit, jotka luetaan välillä 8 tunnin päästä tms. Ei oikein pysty linjaamaan näkemättä kaikkia viestejä, ja vielä silloinkin monet tulkitsevat niitä eri tavalla.

Yllä oli stidi86:lla T71:llä ja P2:lla hyviä pointteja. Kyllä minäkin sitä kommunikaation ja viestinnän selkeyttä peräänkuulutan, jotta tahtotila ja tilanne tulee ymmärretyksi. Pyrin yleensä ilmoittamaan sen ostohalun heti alkuun kuten yllä mainittu, eli ”ostan, jos salama tallella” tms. Keskusteluja voi olla monta yhtä aikaa, ne voivat kestää viikon ja johtaa usein keskustelijan katoamiseen. Kun kaupat sovitaan, niin sitten enää ei, tai jos joku tulee katsomaan tai on ilmoittanut ostavansa, edes jollain ehdolla joka sitten enää tarkistetaan, tai pyytää varaamaan tms. Tuntuu että joka toinen myyntikeskustelu alkaa sanoilla "Onko vapaa?" - "Pari neuvonpitoa on kyllä meneillään, mutta kukaan ei ole vielä ilmoittanut ostavansa tai tulevansa katsomaan" kun on vasta kyselty lisäkuvia yms. Ja niitä kyselijöitä voi olla viisi tai enemmän.

Aika paljon tulee ostettua ja myytyä, vaimon mukaan ihan liikaa. Oikeastaan vaan yhden kerran muistan että keskustelija, omasta mielestään ostaja, suutahti kun myin muualle. Koetan avata myyjän näkökulmaa ja missä meni pieleen. Teksti on pitkä, mutta ihan normaalissakin käytännön esimerkissä on yllättävän monta muuttujaa:

Myin kameraa ja kahvaa Torissa. Oli ollut kolme keskustelua meneillään, sellaista jossa keskusteltiin että voitko lähettää lisää kuvia, yms. Kaksi oli tulkintani mukaan jo kuollut pois aiemmin, kun ei ollut tullut uutta viestiä enää viikkoon. Ei niitä kuitenkaan selkesti päätettykään, että "en ole kiinnostunut" tms. Kolmas keskustelija kyseli lisäkuvia, ja että mikä on viimeinen hinta millä vielä myyt, ja kirjoitti että ”Odottelen tässä vielä iltaan saakka tarjousta myös toiselta myyjältä”. Tuli viesti neljänneltä joka kysyi ensin akkukahvan painoa ja kirjoitti sitten heti perään että ostan molemmat, vai onko vielä vapaa. Kirjoitin että yksi keskustelu on vielä meneillään mutta odottaa iltaan toista tarjousta (enkä tiedä onko ostamassa, edes sillä tinkaamallani hinnalla ja jos niin koska, 1,5kk päästä?), eli sulle menee jos päätät ostaa. Se neljäs tyyppi päätti ostaa pyyntihinnalla. Maksoi tilillekin tunnin sisällä. Iltaan odotteleva tyyppi (3) möksähti kun "myin kesken kaupanteon" ja kirjoitteli että mitä jos lähtisi ajelemaan Rovaniemeltä niin myisikö nopeammalle kesken matkaa. Yritin avata että en tietenkään silloin myy, jos tiedän että joku on tulossa katsomaan. Silloin on jo vahva oletus että ”ostan jos kunnossa” ja nähty vaivaa. Ja jos oli jo kirjoittanut odottavansa iltaan toista tarjousta vielä mun tingattuakin hintaa vertaillakseen, en itse halunnut alkaa kysellä muita ehtoja, lisähintaa yms yms, jos kerran pelkän kameran tingattukaan hinta ei ole siinä hetkessä OK ja joku toinen haluaa ostaa koko paketin heti täyteen hintaan. En ollut luvannut varata kameraa. Missään ilmoituksen ehdoissa ollut myöskään että pidän tuotteesta sellaisen puoliavoimen huutokaupan (huudatuskaupan) jossa yritän kiireisen lapsiperheen ja yrittäjän päivän keskellä toimia ehdokkaiden yhteyshenkilönä, yrittäen vuorotellen saada viestillä kiinni monta ihmistä miettimään sen toisen tai kolmannekin tyypin uusia hinta-, ostoajankohta (nyt vai 1,5kk päästä) ja nouto/postitus -ehtoja, ostavatko pelkän kameran vai myös kahvan ja miten hinta jaetaan yms, haluavatko kenties vastata niihin toisiin ehtoihin vai ei. Siinähän voi mennä viikko tai pari. Jos kirjoitetaan odottavansa iltaan ja vedätellään hintaa toisella tarjouksella (jota ei välttämättä olemassakaan, vaan neuvottelutaktiikkaa, mutta minulle se näyttäytyy ehdollisena tarjouksena jonka hintaa en edes vielä tiedä ja mihin en voi vaikuttaa), eikä olla sovittu mistään varaamisesta, tms, mielellään myyn silloin sille joka ilmoittaa selkeästi ostavansa heti. Varmaan jatkossakin. Jos olisi pitänyt alkaa kysellä ensin lupaa ekalta kyselijältä, en olisi kysynyt edes siltä kolmannelta, iltaan odottelijalta, vaan siltä ekalta joka kyseli jotain akkukahvan rullista ja napeista jo kaksi viikkoa aiemmin ja alkaa purkaa sumaa sieltä. Ei vaan pysty, heitän sitten mieluummin kameran roskikseen.
T71
Viestit: 3490
Liittynyt: Tammi 01, 2017 23 : 53

Re: Epäreilua

Viesti Kirjoittaja T71 »

Kannattaa nyt huomioida se, että vaikka keskustelu menisi ostajan mielestä hyvään suuntaan (esim hinnan osalta) ja hän on nyt pettynyt siihen, ettei kohdetta saanut, niin myyjän mielestä keskustelu ei ehkä mennytkään niin hyvin.
Ei nyt sanota mulkuksi ketään siksi, että ei ole päästy kauppoihin syystä tai toisesta, kun ei tiedetä mistä on edes keskusteltu.
Matero
Viestit: 117
Liittynyt: Kesä 29, 2014 18 : 52

Re: Epäreilua

Viesti Kirjoittaja Matero »

Nämä on joskus hankalia nämä yksityisten väliset kaupat tavaroista jotka saattavat olla vielä käytettynäkin jonkin verran arvokkaitakin. Yleisesti myydessä ja ostaessa kannattaa olla selkeä ja reipas. Kaikilla on yleensä siellä kaupanteon takana jokin muukin elämä. Jos oikeasti haluaa ostaa niin viestittelee reippaasti, ei turhaan tinkaile ja vedättele ellei perustellusti ole sanoa että hinnanasetanta on myyjällä epäonnistunut (ja mieluummin sitten esimerkeillä miten on ostajana tällaiseen johtopäätökseen päätynyt).

Ja sitten kun päättää ostaa niin ilmoittaa että ostan ja maksaa/noutaa tai noutaa/maksaa kohtuullisessa ajassa ostetun tuotteen pois. Epäonnistuminen jossakin noissa edellä mainituissa, viestinnän nopeus, selkeys ja muu yleinen kaupanteon loppuunsaattamisen reippaus saattaa johtaa siihen että joku reipas sen tuotteen nappaa.

Enkä tässä nyt voi enkä halua ottaa alkuperäiseen kauppaan sen kummemmin kantaa kun ei tiedä mistä puhuttu ja miten. Itsellä mennyt joskus sivu suun kun en ole ajoissa huomannut houkuttelevaa tuotetta myynnissä. On ollut varattu ja mennyt sitten, tai muuten vaan ehditty myydä. Mutta aina kun olen ilmoittanut ostavani pyydettyyn hintaan tai yhdessä sovittuun hintaan 2-3 viestillä niin kauppa on hyvin onnistunut.

Hyviä kauppoja vaan edelleenkin kaikille!
Raksu
Viestit: 844
Liittynyt: Heinä 25, 2003 15 : 02
Paikkakunta: Uusi Maa

Re: Epäreilua

Viesti Kirjoittaja Raksu »

Hyvä ketju. Kiitos osallistuneille.

Itselle on ostajana myyjä joskus tehnyt oharit jo sovituista kaupoista, enkä tahdo sellaista vahinkoa laittaa kiertämään. Sillä käytännöllä menen myyjänä, että jos on kaupoista (tai varaamisesta) sovittu, niin siitä pidetään kiinni - vaikka joku haluaisi tarjota enemmän. Jos ei ole sovittu kaupasta tai varaamisesta, niin nopein pyyntihinnan tai tyydyttävän tarjouksen tehnyt vie.
temama
Viestit: 10024
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Epäreilua

Viesti Kirjoittaja temama »

Ehkä sitten hyvä ketju jos joku tykkää, mutta eipä tästä varmana kukaan sen viisammaksi tullut. Vertaistuki tietty terapeuttista.

Mutta kyllä se elämä on, ja ihmisetkin kuuluvat siihen elämään, hyväksyi joku tai ei. Sorry.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
Raksu
Viestit: 844
Liittynyt: Heinä 25, 2003 15 : 02
Paikkakunta: Uusi Maa

Re: Epäreilua

Viesti Kirjoittaja Raksu »

temama kirjoitti: Huhti 05, 2021 17 : 03 Ehkä sitten hyvä ketju jos joku tykkää, mutta eipä tästä varmana kukaan sen viisammaksi tullut. Vertaistuki tietty terapeuttista.

Mutta kyllä se elämä on, ja ihmisetkin kuuluvat siihen elämään, hyväksyi joku tai ei. Sorry.
No ei ehkä viisaammaksi tullut, mutta tuskin haittaakaan on, että näistä puhutaan. Kaupankäynti tuntuu menneen paikoin aika villiksi länneksi nykyään.

Tutuilta olen kuullut usein viime vuosien aikana, että tuntuu olevan lisääntymään päin se, että reilua kaupankäyntiä ei kunnioiteta vanhaan tapaan. Olen kuullut lähipiiristä esim. kaksi kertaa viimeisen vuoden aikana siitä, että ihminen on lähtenyt autolla (vähän pidemmän matkan päästä) hakemaan tavaraa, jonka on sopinut ostavansa, ja ajomatkan aikana onkin selvinnyt, että se on myyty sillä välin toiselle. Ymmärrän, jos korpeaa.
Vanhamies
Viestit: 1006
Liittynyt: Elo 17, 2004 17 : 27
Paikkakunta: Turku

Re: Epäreilua

Viesti Kirjoittaja Vanhamies »

Kiitos kaikille kommentoineille.

Sen verran olen tässä viisastunut, että seuraavalla kerralla sanon heti ostavani ja kysyn sitten vasta, onko mukana se ja se ja se...
Perun kaupan jos en saa toivomiani tietoja tai jos se eivät tyydytä.

Huomannette, että en myyjää mistän epärehellisyydestä tms syyttänyt. Itse vaan olin liian herkkäuskoinen.

Asia lienee taputeltu.
nsamppa
Viestit: 6432
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Epäreilua

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Raksu kirjoitti: Huhti 05, 2021 22 : 11
temama kirjoitti: Huhti 05, 2021 17 : 03 Ehkä sitten hyvä ketju jos joku tykkää, mutta eipä tästä varmana kukaan sen viisammaksi tullut. Vertaistuki tietty terapeuttista.

Mutta kyllä se elämä on, ja ihmisetkin kuuluvat siihen elämään, hyväksyi joku tai ei. Sorry.
No ei ehkä viisaammaksi tullut, mutta tuskin haittaakaan on, että näistä puhutaan. Kaupankäynti tuntuu menneen paikoin aika villiksi länneksi nykyään.

Tutuilta olen kuullut usein viime vuosien aikana, että tuntuu olevan lisääntymään päin se, että reilua kaupankäyntiä ei kunnioiteta vanhaan tapaan. Olen kuullut lähipiiristä esim. kaksi kertaa viimeisen vuoden aikana siitä, että ihminen on lähtenyt autolla (vähän pidemmän matkan päästä) hakemaan tavaraa, jonka on sopinut ostavansa, ja ajomatkan aikana onkin selvinnyt, että se on myyty sillä välin toiselle. Ymmärrän, jos korpeaa.
Noi oharit on kyl lisääntynyt. Nyt tän vuoden aikana on näitä ohareita sovituista kaupoista käyny jo enemmän kuin koskaan ”urani” aikana.
lrcanon
Viestit: 158
Liittynyt: Tammi 14, 2014 15 : 48

Re: Epäreilua

Viesti Kirjoittaja lrcanon »

toimi myyjänä näin, kun joku haluaa ostaa myymääsi, niin pyydä ostajaa lähettämään kaikki yhteystietonsa, sitten lähetät tilinumeron maksamiseen,pyydä maksusta tosite, noudossa mahdollisimman nopea haku,rahat käteen, tai maksu tilille etukäteen, nämä asiat tietenkin sovit jo ensimmäisessä yhteyden otossa, näin toiminut, toinen asia tässäkin keskustelussa kommentin antanut myyjä on jo myynyt Leica tuotteet mutta ilmoitus näkyy toisella palstalla edelleen myynnissä? katso Oma etsin sieltä pääsee palstoille.Epäreilua
tehodia
Viestit: 1085
Liittynyt: Touko 15, 2008 12 : 11

Re: Epäreilua

Viesti Kirjoittaja tehodia »

Vanhamies kirjoitti: Huhti 05, 2021 22 : 19 Kiitos kaikille kommentoineille.

Sen verran olen tässä viisastunut, että seuraavalla kerralla sanon heti ostavani ja kysyn sitten vasta, onko mukana se ja se ja se...
Perun kaupan jos en saa toivomiani tietoja tai jos se eivät tyydytä.

Huomannette, että en myyjää mistän epärehellisyydestä tms syyttänyt. Itse vaan olin liian herkkäuskoinen.

Asia lienee taputeltu.
Kauppaa käydessä kannattaa aina muistaa myös, miten huijarimyyjä toimii: lähtökohtaisesti rahat pitäisi saada mahdollisimman nopeasti tilille. Jos ostajaehdokas kyselee liikaa, kohde tulee äkkiä "myydyksi toiselle" tai se sattui "putoamaan ja menemään rikki". Ja sitten vaan sitä seuraavaa kohdetta huijaamaan, eli etsinnässä on nopeampi päättäjä ja maksaja. Tämä ihan yleisesti tuntemattomien kanssa kauppaa hieroessa, ei siis tarkoita tätä tapausta.

Ostoinnostuksessa kannattaa aina unohtaa kiire: jos myyjä ei ole ennestään tuttu, pitää pyrkiä "tutustumaan" myyjään sekä tuotteeseen mahdollisimman hyvin. Tuntemattoman kanssa nouto on varmin keino, muttei noudosta sopiminenkaan estä sitä, että ajaa sinne 60 km:n päähän vain kuullakseen, että joku toinen teki paremman tarjouksen ja osti jo sen tuotteen.
ilmari1970
Viestit: 356
Liittynyt: Maalis 01, 2005 21 : 46

Re: Epäreilua

Viesti Kirjoittaja ilmari1970 »

En täysin ymmärrä, mikä tässä harmittaa, ehkä on ollut hieno laite tulollaan ja toinen jo silmät kiinni hypistellyt sitä mielessään. Keskustelu tai kysely tuotteesta ei ole kaupantekemistä siinä määrin, että kolmannen henkilön ytimekäs viesti "Ostan pois" jäisi jotenkin odottamaan, mitä tämä ensimmäinen keskustelija ehkä päättää nyt tehdä. Todennäköisesti olisi kovin innoissaan, kun kerran jo oikein kilpailijakin löytyi, nyt varmaan ne kaupat jo viimeistään kannattaisi tehdä, tai ainakin varata tai kysyä muutama lisäkuva vaikka ihan vaan varmistukseksi. Ongelma on vaan siinä, että kun se ostaja onkin jo löytynyt. Itse toimin hyvin simppelisti osto- ja myyntiasioissa - ostaja ostaa, minä ostan ja muut kyselee tai on vaihtoehtoisesti vastaamatta mun kyselyihin. Jos myyjä epäilyttää, en tee kauppaa, ja jos ostaja epäilee, kerron aina ettei pidä tehdä kauppaa henkilön kanssa johon ei luota. Helppoa.
Vastaa Viestiin